Entertainment alle pijlers

BNN Dat word oorlog

28-04-2017 11:20 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand gister het programma Dat word oorlog, gezien?



Het is een sociaal experiment. Waarin 2 groepen tegen elkaar uitgespeeld worden. Om te observeren hoe het gaat/kan dat mensen in oorlog raken met elkaar.



Ik heb het gezien en vind het een erg interessant programma. Verassend hoe snel er groepsvorming plaatsvindt en het wij-zij denken ontstaat
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het interessant, ik heb ook wat gelezen over het voorgaande experiment in de jaren 50 waar dit experiment op gebaseerd is. In dat experiment was er een week uitgetrokken voor groepsvorming, en werd daarna pas oorlog gecreëerd. Ik vind het jammer dat ze in dit experiment daar maar 1 dag voor uit hebben getrokken.



Wat me ook erg tegenviel is dat de montage soms onduidelijk was. Er werd dan wel gezegd dat de ene groep eerder vertrok dan de ander, maar het werd dan wel door elkaar heen gemonteerd. Bovendien werd er geen enkele keer een tijdsindicatie gegeven, bijvoorbeeld toen ze 's avonds hun eten moesten vinden, hebben ze daar 5 minuten over gedaan of een uur? Dat maakt best wel uit, maar daar kregen we helemaal geen informatie over.



Verder vond ik het vreemd dat ze het ontbijt vonden in twee verschillende ruimtes, en ze vervolgens aan het ene team opnames van het andere team lieten zien. Terwijl ze volgens mij duidelijk konden zien dat het een hele andere ruimte was en dus in scene gezet..?



Al met al vind ik het experiment wel interessant, maar hoe ze het in beeld hebben gebracht, vind ik tegenvallen.
Ik heb het niet gezien, maar klinkt erg interessant. Ga vanavond terugkijken!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de opzet heel interessant. Hoorde het op de radio en keek er echt naar uit! Het deed mij denken aan The Wave, dat vond ik erg indrukwekkend. Maar ik vond de eerste aflevering best tegen vallen, ik vond het bijna commercieel overkomen a la utopia. Ook de casting vind ik niet zo geweldig, de focus vond ik best liggen op 2 uitgesproken jongens die elkaar niet liggen. Jammer, want voor mij staat die 'sensatie' de interessante psychologische ontwikkelingen in de weg. Maar goed, dat was aflevering 1, hopelijk is de volgende beter!
Dat wordt...
Dom van BNN, zo'n spelfout
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 28 april 2017 @ 12:02:

Dom van BNN, zo'n spelfout Ik heb, serieus, het even opgezocht, gelukkig is BNN niet zo dom.
Ohhh ik heb het gemist! Wil het wel graag volgen! Even terugzoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 28 april 2017 @ 12:04:

[...]





Ik heb, serieus, het even opgezocht, gelukkig is BNN niet zo dom.BNN zal het waarschijnlijk ook niet "verassend" vinden
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
quote:reisa1978 schreef op 28 april 2017 @ 12:04:

[...]





Ik heb, serieus, het even opgezocht, gelukkig is BNN niet zo dom.
Alle reacties Link kopieren
Interessant stuk in de volkskrant over dit stuk:



http://www.volkskrant.nl/ ... nschap-niet-mag~a4490503/



In het kort: het experiment dat ze uitvoeren zou voor wetenschappelijk onderzoek tegenwoordig nooit meer uitgevoerd mogen worden omdat het in strijd is met ethische regels omtrent onderzoek.



Klein stukje er uit:

In de wetenschap zijn soortgelijke experimenten om ethische redenen al lang uit den boze. Het bedriegt de deelnemers en brengt hun zeer waarschijnlijk psychische en lichamelijke schade toe. Hoe kan iets dat in een wetenschappelijke context verboden is, in de entertainmentindustrie worden aangekondigd als fantastisch?



Ethische en juridische regels zijn er niet voor niets: ze moeten deelnemers beschermen tegen mogelijke schade (of die op zijn minst zoveel mogelijk in te dammen). Onderzoek dat onder de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen valt, moet vooraf ter goedkeuring worden voorgelegd aan een medisch-ethische toetsingscommissie. Deze commissies zijn in het leven geroepen om deelnemers aan medische en sociale studies te beschermen tegen risico's en ervoor te zorgen dat zij weten waarmee ze zich inlaten. Valt het BNN-programma onder onderzoek of entertainment? Zou het ooit zijn goedgekeurd door een medische commissie?

....

Na de gruwelexperimenten in Oklahoma en die van Zimbardo werd gezegd dat zoiets nooit meer mocht gebeuren. Waarom nu dan wel? Is dit entertainmentprogramma van BNN niet feitelijk een vorm van onderzoek? Hoever gaat de bereidheid experimenten goed te keuren in ruil voor kijkcijfers en geld?

quote:arcobaleno schreef op 28 april 2017 @ 11:43:

Ik vind de opzet heel interessant. Hoorde het op de radio en keek er echt naar uit! Het deed mij denken aan The Wave, dat vond ik erg indrukwekkend. Maar ik vond de eerste aflevering best tegen vallen, ik vond het bijna commercieel overkomen a la utopia. Ook de casting vind ik niet zo geweldig, de focus vond ik best liggen op 2 uitgesproken jongens die elkaar niet liggen. Jammer, want voor mij staat die 'sensatie' de interessante psychologische ontwikkelingen in de weg. Maar goed, dat was aflevering 1, hopelijk is de volgende beter!



Het idee van oa het Zimbardo-experiment was om kennis op te doen. De inzichten daaruit zijn al tientallen jaren bekend en in diverse experimenten herhaald.

Het idee van BNN is kijkcijfers halen. Dat is voor een omroep niet vreemd maar het bevordert niet echt keuzes die het experiment serieuzer maken.
Ted talk van Zimbardo over het experiment:

https://www.ted.com/talks ... on_the_psychology_of_evil

Erg interessant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fluithaas schreef op 28 april 2017 @ 13:21:

[...]





Het idee van oa het Zimbardo-experiment was om kennis op te doen. De inzichten daaruit zijn al tientallen jaren bekend en in diverse experimenten herhaald.

Het idee van BNN is kijkcijfers halen. Dat is voor een omroep niet vreemd maar het bevordert niet echt keuzes die het experiment serieuzer maken.Ja precies, logisch natuurlijk dat op tv kijkcijfers belangrijker zijn. Misschien was het gewoon een foute verwachting van mij hoor, maar ik had juist doordat het op npo komt gehoopt dat ze bijvoorbeeld gebeurtenissen zouden uitleggen adhv wetenschappelijke inzichten. Nu doen ze dat maar een beetje en is het toch meer sensatie. Maar wie weet komt dat volgende keer wat meer aan bod.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 28 april 2017 @ 13:33:

Ted talk van Zimbardo over het experiment:

https://www.ted.com/talks ... on_the_psychology_of_evil

Erg interessant.Gaaf, dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 28 april 2017 @ 12:02:

Dom van BNN, zo'n spelfout Ik dacht dat het oorlog werd tussen de spellingfanaten en de spellingdummies.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Stansfort, Millgram, allemaal al hele oude experimenten.



Dat programma van BNN is niets anders dan kijkcijfers en geld binnen harken en als het ze meezit nog wat provoceren.
Lijkt best op dit forum soms, dat soort programma's.



We nemen een paar vaste forummers vóór en een paar vaste forummers tegen.

Die schrijven wat, provoceren wat en gaan elkaar met woorden te lijf in verschillende topics.

De rest reageert erop.



---> druk bezocht forum, inkomsten.
quote:Solomio schreef op 28 april 2017 @ 13:51:

[...]



Ik dacht dat het oorlog werd tussen de spellingfanaten en de spellingdummies.

Misschien wel een goed idee om te pitchen bij BNN

Voor het 2e seizoen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Kijken er meer mensen vanavond?
Zitten typische mensen tussen...
Alle reacties Link kopieren
Slim dat ze zo proberen te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd trouwens dat ze hun eigen experiment niet kritisch evalueren. Het plan was groepsgevoel en vijandigheid creëren.



Bij de ene groep mislukt het eerste, bij de andere het tweede. Daar lijken ze bijna aan voorbij te gaan.
Ze willen te snel lijkt het. Vraag me af hoe ze bij team blauw nog veel vijandigheid gaan realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bizar onaardige uitspraken "ik hoop dat er veel geblesseerd raken"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven