Rolstoelauto of rolstoelbus?

28-04-2017 14:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een jongetje van 5 die rolstoelafhankelijk is en best zwaar wordt. Hij weegt zelf 22/23kg en zijn rolstoel 18kg. Vervoer in een gewone auto met een speciaal autostoeltje wordt steeds lastiger. In mijn auto kan hij al helemaal niet meer omdat de rolstoel er niet in past.



De WMO vergoed gedeeltelijk de aanpassing (lift/oprijplaat/bevestiging) en wij moeten dan zelf een auto (type VW Caddy of vergelijkbaar) of een bus (type VW transporter of vergelijkbaar) kopen. Daar moeten we minimaal 6 jaar in rijden en de auto/bus mag maximaal 5 jaar oud zijn.



Nu dus de vraag of we voor een auto of een bus gaan. Ik zeg bus en man zegt een auto.

De voor - en nadelen van beide:



- Auto is goedkoper in aanschaf dan een bus

- Auto rijdt op geel kenteken en bus op (speciale invalide regeling) grijs kenteken dus vergelijkbaar in maandelijkse wegenbelasting of misschien is een bus wel iets goedkoper.

- Auto zal denk ik wat goedkoper in onderhoud en verbruik zijn dan een bus. Idem verzekering misschien.

- Auto biedt plaats aan maximaal 3 extra personen naast ons zoontje terwijl je in de bus wel 4 of 5 mensen kwijt kan.

- Auto is wat kleiner dan de bus wat maakt dat je er misschien wat makkelijker mee rijdt en parkeert.

- Als we op vakantie zouden gaan kunnen we in de bus alles meenemen en in de auto niet (denk aan anti-decubitus matras, speciale wandelwagen, handbike, castercar, etc)



Dus eigenlijk samenvattend denk ik dat de auto goedkoper zal zijn in aanschaf, onderhoud en maandelijkse lasten en dat de bus ons wat meer vrijheid zal geven om 1x per jaar op vakantie te gaan. Moeilijke beslissing. Wie heeft er ervaring/tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Eigenlijk is het voordeel voor de bus dus vooral de vakanties? Dan zou ik een auto met trekhaak aanschaffen.

En volgens mij is de caddy er ook met achterbank en rolstoelplek.



Ik zou ook vooral kijken hoe je zoon komt te zitten tov jou. Zie nogal eens wat auto's rijden waar degene in de rolstoel flink hoger zit dan de bestuurder, lijkt mij niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Is helemaal afhankelijk van de grootte van je gezin en van je financiële mogelijkheden.



Wij hebben gekozen voor een auto, soms te klein. Maar dan vinden we een andere oplossing. Soms gaan we met 2 auto's
Alle reacties Link kopieren
quote:freya25 schreef op 28 april 2017 @ 14:23:

Eigenlijk is het voordeel voor de bus dus vooral de vakanties? Dan zou ik een auto met trekhaak aanschaffen.

En volgens mij is de caddy er ook met achterbank en rolstoelplek.



Ik zou ook vooral kijken hoe je zoon komt te zitten tov jou. Zie nogal eens wat auto's rijden waar degene in de rolstoel flink hoger zit dan de bestuurder, lijkt mij niet fijn.Dat vergat ik er nog bij te zetten, een trekhaak kan dus niet icm een rolstoelauto.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Is het bij een bus als een auto even makkelijk om zoon en rolstoel in te laden? Gemak lijkt me wel wat waard. En ook niet onbelangrijk: moeten jullie andere dingen gaan laten omdat de kosten van een bus hoger zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook misschien proefrijden om te gaan kijken.

( geen aandelen) en geen idee hoe het bedrijf is.

Dit zit redelijk in de buurt .

Kijken staat vrij.

Ze verhuren ook auto's.

https://biermanab.nl/occasions
Een bus is wel een gevaarte, en op vakantie kun je ook met een dakkoffer. Ben je door de rolstoel al je normale bergruimte kwijt in de auto?
Alle reacties Link kopieren
Jouw zoon wordt ook (Veel) groter in die 6 jaar tijd dat je er in moet rijden. Evenals zijn rolstoel daarbij. Houd daar rekening mee qua grootte van laadbak etc.
Alle reacties Link kopieren
De hoogte van de bus kan een nadeel zijn als je erg van het "stadse" bent in verband met de hoogte waarbij je veel parkeergarages niet in kunt. Dat is iets om me te nemen in je overweging. Al zijn er in bijna ieder centrum wel garages waar het wel kan maar dat kan dus even zoeken zijn.



Denk ook aan de termijn dat jullie de auto moeten gaan rijden. Zoon zal dan nog zwaarder worden, rolstoel mogelijk ook steeds zwaarder en/of groter. Is dan een bus niet sowieso praktischer?
Alle reacties Link kopieren
Zou gaan voor de bus zeker met mogelijkheid tot grijskenteken scheelt hoop wegenbelasting en is daardoor veel goedkoper dan auto, kind wordt groter en bus veel handiger en eenmaal gewend rij je er mee als een auto.
Volgens mij kan een afneembare trekhaak wel, nadeel is wel dat die maar tot bepaald gewicht belast mag worden (dacht 750 kg) maar dat is uit te zoeken. Wat je zo opnoemt wat mee moet is volgens mij vooral groot, en niet zozeer zwaar.



Voor de vakantie zou je ook nog kunnen kijken wat twee weken bushuur zou kosten, en of dat opweegt tegen de lagere kosten voor aanschaf/ onderhoud/ verzekering en belasting als je een auto zou kopen.



Jaren een bus gehad (niet aangepast verder) en nu een MPV (ook niet aangepast), en vind de MPV toch echt wel comfortabeler rijden, inderdaad geen last meer van niet in parkeergarages passen en parkeert ook wel wat soepeler in.
Alle reacties Link kopieren
Ik rij voor mijn werk met beiden. Het grote nadeel van een bus is een parkeerplaats vinden die groot genoeg is. Dus met 11 client ga ik met de Caddy. En vaak passen we er met zijn vieren in..... 1 Rolstoel, en nog 2 Clienten die mobiel zijn en ik dus.....
Alle reacties Link kopieren
Als het financieel gaat zou ik voor de bus gaan. Zelf altijd een grote rolstoelauto gereden en nu sinds zes jaar een Volkswagen Transporter, de ruimte is heerlijk, niet alleen voor vakanties. Ik rij ook met het grijskenteken tarief, dat is echt heel voordelig. Diesel valt ook reuze mee, gemiddeld 1 op 11 en bij de tank toch wat goedkoper dan benzine. Wat hiervoor ook gezegd is, hou rekening met de groei van je zoontje, gaat hij in de toekomst in een elektrische rolstoel rijden, in de bus past het dan sowieso. Parkeergarages zijn op een enkele na geen probleem meer. Voordeel van een Transporter is ook wel de levensduur, de aanpassingen gaan ook wel langer mee dan 6 jaar, zeker als het mechanische zijn. Als je een goede tweedehands bus op de kop weet te tikken dan heb je er zeker tien jaar plezier van. Bij een nieuwe geldt dit zeker. De BPM krijg je ook terug en via de belasting kun je elk jaar de meerkosten van een rolstoel bus/auto aftrekken, inclusief de afschrijving, dit kan per jaar aardig wat opleveren. Kortom, ik ben nogal tevreden over mijn (rolstoel) bus
Alle reacties Link kopieren
Invalideparkeerplaatsen zijn meestal ook flink breed, zou voor bus geen probleem moeten zijn.

Ga in elk geval proefrijden om het verschil te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een bus op diesel gaan wanneer dat op grijs kenteken is.

Bussen heb je tegenwoordig net zo comfortabel als personenwagens..



Diesel is 30 a 40 cent goedkoper per liter dan benzine, bovendien is het verbruik beduidend lager.



Enige probleem kan een parkeergarage zijn, niet alle parkeergarages zijn geschikt voor een bus.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie tips. We gaan zo kijken bij een bedrijf die aangepaste auto's en bussen bouwen en verkopen.

Ben inmiddels wel erachter dat een bus maandelijks goedkoper is. Wegenbelasting voor een grijs kentekenbus type transporter is ongeveer 90 euro per kwartaal versus een Renault kangoo bijv oo geel kenteken 170 euro per kwartaal. Bovendien rijdt zo'n bus op diesel en is diesel goedkoper dan benzine.



Wat betreft onderhoud zou het volgens het aanpassingsbedrijf ook wel mee moeten vallen omdat de bedrijfsbusjes allemaal gebouwd zijn op veel kilometers en de meeste particulieren die een rolstoelauto rijden er niet zoveel mee rijden. Dat zal voor ons ook zeker gelden. Mijn man heeft een leaseauto en ik heb een klein oud koekblik waarmee ik naar mijn werk rijd. De rolstoel bus of auto zal alleen voor het vervoer van zoon zijn (dagelijks naar en van school en in het weekend als we bijvoorbeeld naar familie gaan).



Alleen de aanschaf van een bus is dus wel echt hoger. En het scheelt nog behoorlijk of je voor een Opel of Renault bus gaat of voor een Transporter. Die laatste vind ik het mooiste maar is ook echt flink duurder. Dus valt denk ik af.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Een opel of renault bus (zijn exact dezelfde bussen met een ander stickertje er op) is ook (veel) groter dan een transporter.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven