Lijf & Lijn alle pijlers

Overgewicht

28-04-2017 13:10 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1.60 en weeg 64 kilo, ik heb dus overgewicht... Ik vind het heel lastig om af te vallen en heb dit ook al een aantal keren geprobeerd. Dit mislukte... Heeft iemand tips om af te vallen?? Mijn streefgewicht is nu 55 kilo. Ik woon nog bij mijn ouders en ik wil hun niks hierover vertellen, omdat ik dan te horen krijg dat het me niet lukt.
Zo slecht is jouw gewicht niet met jouw lengte. Maar als je wil afvallen is het sowieso verstandig om frisdranken en alcohol te schrappen. Als je frisdrank voor water (met bubbles) vervangt dan zal je al flink afvallen.



Maaltijdpakjes en zakjes zijn ook heel slecht, maarja je woont nog thuis dus je kan dat niet zo makkelijk schrappen.



Zorg gewoon dat je gezonder eet, minder tussendoortjes en genoeg bewegen. Je gaat je dan vanzelf beter voelen en fitter. Ik zou als ik jou was niet te veel zorgen maken of die kilo's. Te licht is ook niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
quote:marg81 schreef op 28 april 2017 @ 14:17:

[...]





Een rolletje om je buik heeft geen drol met gezondheid te maken maar meer met wat men mooi vindt.

Dat rolletje zegt nul komma nul over je bloedvaten, je bloeddruk, je suikerspiegel, je vitamines en mineralen of hoe fit je bent.

Er zijn mensen met 10 kilo te veel die veel gezonder zijn dan mensen die volgens de bmi schaal gezond moeten wezen.

Dat getal op die weegschaal zegt bar weinig over je lichamelijke gezondheid en fitheid.



Haha verdiep je er eerst in voordat je wat roept. Vetcellen zijn zeer actieve cellen die adipokines produceren. Deze signaalstoffen kunnen bij een verstoorde productie serieuze gezondheidsproblemen opleveren. Buikvet is vet dat een stuk actiever is dan vet in bijvoorbeeld de benen of armen en dus nog gevaarlijker is indien het toeneemt. Buikvet kan bijvoorbeeld zorgen voor verlaagde insulinegevoeligheid, wat kan uitmonden in diabetes type 2.



Tot zover het basic lesje pathologie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou enkele kilo's afvallen totdat je tevreden ben. Neem je moeder in vertrouwen en vraag haar om licht-calorische kost op tafel te zetten voor jou. Spreek met haar door hoeveel calorieën er in je maaltijden mogen zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
zo raar vind ik het niet hoor dat TO wat wil afvallen. Ik zeg niet dat ze heel dik is, absoluut niet, maar waarom niet wat strakker willen zijn? Ik ben zo'n 1.72 lang en 60 kg. En dan heb ik ook echt best wel een rolletje vet op mijn buik (heb 2 kinderen, daarom wellicht ook niet zo strak meer.... :P ). Ik wil dat er ook af hebben, dus ben ook aan het sporten en probeer wat op mn tussendoortjes te letten. TO weegt wat meer dan ik en is kleiner. Dus nogmaals, ik zeg niet dat ze dik is, zeker niet, maar is het heel raar dat ze een paar kg eraf wil?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben je, Robijn?

En hoe eet je nu en hoeveel beweeg je?

Waarom ben je bang dat je ouders dat zullen zeggen? Dat klinkt niet leuk. Kun je met ze praten over dat je iets af wilt vallen en dat je hun steun kunt gebruiken? Zijn ze misschien bang dat je door gaat slaan, of dat je verwacht dat zij ook anders gaan eten? Hebben ze zelf veel overgewicht en zijn ze bang dat jouw gewichtsverlies een oordeel over hen is?

Het is mogelijk om dit in je eentje te doen, maar het is veel fijner als de mensen om je heen je steunen.



Er is niets mis met af willen vallen, ook niet als je dat voor het mooi doet. Dat heeft niets te maken met niet goed genoeg zijn, maar met voor jezelf zorgen. Voor je gezondheid is een iets lager bmi beter, en als je je zekerder voelt over je lijf is dat ook goed voor je mentale gezondheid.

Er is wél iets mis met extreme diëten volgen, zeker als je nog in de groei bent.

Laat je niet verleiden tot heel weinig eten. Het voelt rot en het zorgt dat je het waarschijnlijk niet volhoudt. Afvallen duurt lang dus stel je daar op in, zodat je niet teleurgesteld bent als je na een week geen verschil ziet.



Wat je moet doen om af te vallen hangt erg af van hoe je huidige voedingspatroon eruit ziet en hoeveel controle je hebt over je maaltijden. Als je nog bij je ouders woont, zullen zij vaak koken denk ik? Je kunt aanbieden om te koken zodat je gezonde maaltijden kan maken (half bord groente, klein stukje vlees/vis/vega, kwart bord aardappels/pasta/rijst, bijvoorbeeld). Vinden je ouders vast fijn en koken is heel handig om te kunnen. Online kan je duizenden recepten vinden.



Als je ouders graag veel en vet koken, dan moet je dus minder eten.

Haal gezonde tussendoortjes in huis (fruit, snackgroenten, klein beetje nootjes).

Drink geen calorieën, maar ga voor water en thee (light frisdrank kan ook, maar sommige mensen krijgen daar juist trek van).

Maak bewuste keuzes. Je hoeft niet alleen maar gezonde dingen te eten, af en toe chocolade of pizza kan best. Maar zorg dan dat je daar een klein beetje van eet, of compenseer door lichter te lunchen o.i.d.



Sporten helpt niet veel bij afvallen, maar is wel heel goed voor je gezondheid en helpt ook om je fijner te voelen in je lijf.
What a nuanced anxiety
Robijn,hoe oud ben je? Ik zou gezond eten,kies voor een sport die je leuk vind en snoep met mate. Ik kan het hier moeilijk beoordelen en heb

alles in vogelvlucht gelezen. Wil hier nog een keer op terug komen,nu geen tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven