Geld & Recht alle pijlers

Zorgtoeslag

27-04-2017 21:56 36 berichten
Ik was net de voorwaarden voor het verkrijgen van zorgtoeslag aan het bekijken, en toen viel me dit op:



Om zorgtoeslag te krijgen in 2017 moet u:

Vanaf 2017 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 27.857 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van € 35.116;



Nu woonde ik tot februari bij mijn ouders, en pas sinds maart op mezelf. Ik heb echter zo lang als ik me kan herinneren het maximale bedrag aan zorgtoeslag ontvangen. Ik studeerde namelijk en werkte er nooit naast. Alleen begrijp ik nu niet hoe ik het al die jaren heb gekregen?



Ik neem aan dat ik dus gerekend werd onder 'meerpersoonshuishoudens,' maar mijn ouders werken allebei fulltime en verdienen samen echt wel meer dan 35.116 per jaar. Ik zou er dus geen recht op hebben gehad volgens de voorwaarden. Maar de belastingdienst heeft het ook nooit teruggevraagd. Ik zat net met mijn vader aan de telefoon en die begrijpt het ook niet.



Weet iemand hoe dit kan?



Bij voorbaat dank,



Kluun
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 28 april 2017 @ 08:17:

[...]





Ik weet niet wat daar dan gebeurd is, want je hebt geen toeslagpartner voor zorgtoeslag als je thuiswoont bij je ouders. Doe de test hieronder maar. Had je een kind op dag moment?



https://www.belastingdienst.nl/rekenhul ... agpartner/



Nee geen eigen kind. Althans toen niet.



Ik moest over 2014 terugbetalen met dat als reden: ik was een thuiswonend kind onder de 27.
Alle reacties Link kopieren
quote:april88 schreef op 28 april 2017 @ 08:19:

[...]





Nee geen eigen kind. Althans toen niet. Want die kwam pas eind 2015:)



Ik moest over 2014 terugbetalen met dat als reden: ik was een thuiswonend kind onder de 27.
quote:Lariba schreef op 27 april 2017 @ 22:20:

Ben jij nou ineens onder een financiële steen uit gekropen en ga je nu overal spoken zien?

Vannacht twéé topics over één heffingskortingformulier, en nou dit weer.Echt hè. Ik wist dit soort dingen op mijn achtiende al.
Ik heb net de toeslagpartnertest voor 2014 gedaan. Ingevuld dat je met meerdere mensen woont, dat je onder de 27 bent en dat alle bewoners of ouders of kinderen zijn. Komt er weer uit dat je geen toeslagpartner met je ouders bent.



Woonde er op dat moment nog iemand anders bij jullie in huis?
quote:april88 schreef op 28 april 2017 @ 08:19:

[...]





Nee geen eigen kind. Althans toen niet.



Ik moest over 2014 terugbetalen met dat als reden: ik was een thuiswonend kind onder de 27.Als beide ouders er woonden en jij alleen zonder kind, klopt het niet dat je de ZT terug moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch benieuwd of je echt een universitaire studie hebt afgerond.



Als thuis wonend kind onder de 27 heb je recht op volledige zt zal niet gekker moeten worden.
Rustig maar.

Geef een hoge schatting op van je jaarinkomen op de site van Mijn Toeslagen. Je kunt dit later altijd nog weer bijstellen ook. De definitieve afrekening komt na je belastingaangifte.

Mocht je toch iets moeten terugbetalen, dan wordt dit afgetrokken van de nieuwe toeslag die je zou krijgen en je kunt het ook in termijnen terugbetalen. Echt, dat is te doen. Geen zorgen.



Het is wel verstandig om als je veel toeslag krijgt, te kijken wat het geschatte jaarinkomen is op Mijn Toeslagen en dit zo nodig bij te stellen - en het niet lekker een jaar te laten doorgaan als je verwacht dat je teveel krijgt.

Maar als je dat doet, dan hoef je je ook verder geen zorgen te maken.



Kijk, als je halverwege het jaar opeens veel meer zou gaan verdienen, dan wordt je jaarinkomen een stuk hoger en dan kan het dat je wat moet gaan terugbetalen. Door meteen het geschatte jaarinkomen bij te stellen, voorkom je dit, of zorg je dat je zo min mogelijk moet terugbetalen. Aangezien je dan ook een stuk meer verdient, kun je dit gerust terugbetalen (desnoods in termijnen).
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 28 april 2017 @ 09:10:

Ik heb net de toeslagpartnertest voor 2014 gedaan. Ingevuld dat je met meerdere mensen woont, dat je onder de 27 bent en dat alle bewoners of ouders of kinderen zijn. Komt er weer uit dat je geen toeslagpartner met je ouders bent.



Woonde er op dat moment nog iemand anders bij jullie in huis?



Mn zus. Maar die had ook nog geen kind..

Maar ik voel me dan nu echt wel een beetje genaaid.. want ik heb netjes terug betaald en het had blijkbaar niet gehoeven. Ik ga dit opnieuw uitzoeken dan
Verdomd! Ik kon er niet van slapen! Ik heb echt nooit zorgtoeslag aangevraagd! Ik kreeg het gewoon automatisch. Nu gaat het me in de problemen brengen. Ik durf mijn inkomen niet te schatten en aan te passen. Weet iemand hoe stopzetten werkt?
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:34:

Verdomd! Ik kon er niet van slapen! Ik heb echt nooit zorgtoeslag aangevraagd! Ik kreeg het gewoon automatisch. Nu gaat het me in de problemen brengen. Ik durf mijn inkomen niet te schatten en aan te passen. Weet iemand hoe stopzetten werkt?Natuurlijk krijg je geen problemen, wat een onzin ! Verwacht je werkelijk dat je met je baantje per 1 mei a.s. je dit jaar meer dan €27000 gaat verdiene?. Lijkt me niet als ik je zo lees. Echt, relax, pas je schattingsinkomen aan naar €18000 of 20.00 en dan is er echt niets aan de hand.
quote:Kluun1985 schreef op 29 april 2017 @ 15:34:

Verdomd! Ik kon er niet van slapen! Ik heb echt nooit zorgtoeslag aangevraagd! Ik kreeg het gewoon automatisch. Nu gaat het me in de problemen brengen. Ik durf mijn inkomen niet te schatten en aan te passen. Weet iemand hoe stopzetten werkt?



Jezus man....vind je ballen even terug en doe eens niet zo overdreven paniekerig.



Als jij ruim onder de toeslaggrens verdient, en dat doe je, dan hoef je helemaal niks terug te betalen.



Is je vriendin net zo bleu als jij op dit gebied? Zo ja, zoek hulp! Je maakt binnen No time een puinhoop van je financiën als ik het zo hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven