Ervaringen met caravan

22-04-2017 18:48 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wij overwegen om een caravan (tweedehands) aan te kopen, en ik ben op zoek naar ervaringen van andere gezinnen.



We hebben drie kinderen van 8, 7 en bijna 2 jaar. We zouden er zo vaak mogelijk op uit trekken met de caravan en willen er twee soorten vakanties mee doen: enerzijds gewoon naar een camping rijden, daar een week of twee blijven, en dan weer naar huis. Verder zouden we ook graag rondreisvakanties doen in Europa (die mogen dan wat langer duren), waarbij we soms maar 1 of een paar nachten op eenzelfde camping blijven.



Ik heb vroeger met mijn ouders altijd gekampeerd (met een camping car, dus met een caravan heb ik geen ervaring) en dat was altijd erg leuk. Mijn vriend heeft zeer weinig kampeerervaring, maar heeft er wel zin in.



Wie heeft hier ook een caravan, en bevalt dat? En hebben jullie eventueel tips waar we zeker op moeten letten bij de aankoop?



Alvast bedankt voor de antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaren een caravan gehad, geweldig. Wij trokken er ook mee, meestal een week onderweg, dan een week op 1 plek in Zuid-Europa en dan weer een week terug. Heerlijk, net hoe het uit kwam, vonden we het ergens leuk bleven we een nacht langer. Wij hadden wel een sterke auto, anders is het inderdaad een gedoe. In Frankrijk mag je gewoon 130 km per uur met je caravan, maar dat vonden wij echt te hard, dat doe je automatisch al niet, maar wel rond de 100/110. Voor Duitsland kun je een keuring doen, dan mag je 100 km per uur, je krijgt dan zo'n sticker achterop, zie je vaak bij caravans.

Wel hadden wij een flinke caravan, met een vast tweepersoonsbed en een stapelbed (wij hebben 2 kinderen). De bedden waren opgemaakt en alle kleding in de kasten. Als we ergens aan kwamen draaiden we de pootjes uit en konden bij wijze van spreke zo ons bed in duiken. We hadden ook een toilet erin, dat is wel heel prettig. Op een camping gebruikten we hem niet veel, maar als je 's nachts moet is het wel prettig. En soms tref je wel eens een camping met heel vies sanitair dan is het voor 1 nacht ook prettig, dat je je in je caravan kunt redden, zeker met kleine kinderen, die nog niet in staat zijn om niks aan te raken.

Als we langer ergens bleven zetten we meestal een tentje erbij. In het begin voor elk een kleintje, maar toen ik las over een meisje dat in haar tentje verkracht was in Frankrijk hebben we een iets grotere gekochte, zodat broer en zus samen in de tent konden met de hond erbij.

Wij hebben erg goeie herinneringen aan de caravantijd en de kinderen ook. Ik wens jullie heel veel plezier alvast.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine caravan en gebruiken hem alleen maar als veredelde tent vrees ik. Keuken en wc worden bij ons niet gebruikt, we koken op de bbq en soort skottelbraai. De kinderen hebben 2-seconden tentjes. Als we de voortent opzetten hebben we daar ook zo min mogelijk zooi in. We vinden het ideaal voor rondreizen, binnen een half uur kunnen we weer weg zijn als we dat willen. We hebben idd zo'n keuring laten doen en moesten toen wel een extra stabilisator geloof ik en de banden laten vullen met stikstof.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben caravan na 12 jaar verkocht,

we gingen alleen elke zomer de hele maand aug naar z Frankrijk, rest van het jaar geen tijd en te koud.

Met de kosten van onderhoud stalling etc

Is iets huren niet veel duurder meer.
Tegenwoordig reserveert iedereen zijn plekje, op de bonnefooi rondtrekken is niet meer zoals vroeger. De kans is groot dat de campings geen (leuke) plek meer over hebben.

Tenzij je naar Zweden gaat.

Het is ook overal veel drukker dan vroeger.



Als je een caravan koopt, koop er dan een die gekeurd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:sushilala schreef op 24 april 2017 @ 19:21:

Tegenwoordig reserveert iedereen zijn plekje, op de bonnefooi rondtrekken is niet meer zoals vroeger. De kans is groot dat de campings geen (leuke) plek meer over hebben.

Tenzij je naar Zweden gaat.

Het is ook overal veel drukker dan vroeger.



Klopt doen wij ook al jaren bij uitchecken

Meteen weer dezelfde plek reserveren voor volgend jaar, en heb idd elk jaar dezelfde buren.



Als je een caravan koopt, koop er dan een die gekeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan nog altijd op de bonnefooi overal. Lukt vrijwel altijd. We bellen wel vaak even een aantal campings als we in de auto zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mochten jullie ervoor kiezen om de zithoek tot bed om te willen bouwen, let er wel op of de kussens mooi vlak liggen.

In onze eerste caravan lagen we met de voeten en het hoofd omhoog. Verder voelden we de knopen van de kussens in onze rug. We kwamen altijd met rugpijn terug van vakantie.

En waar laat je overdag het beddengoed? Is er nog plek in de bank (wij gebruikten altijd een bank als wasmand)?



Nu aparte bedden met lattenbodem en nergens meer last van.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de nuttige reacties! We gaan hier een lijstje maken waarop we zeker gaan letten bij de aankoop.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, ben benieuwd!

Wil je em nog voor deze zomer aanschaffen en gaan gebruiken?
Wij hebben een caravan, maar trekken er niet mee rond. Vind dat zo'n gedoe. Ik vind een voortent erg prettig en dat is met rondtrekken niet handig. Wij hebben wel tijdens de reis vaak een overnachting, maar dan moet ik dus ergens de zooi laten die normaal op dochter haar bed ligt tijdens het rijden. Dus de stoelen, tafeltje, wasrek enz. Tafeltje en wasrek kunnen wel buiten, maar de stoelen laat ik liever niet buiten staan ivm dauw en dan zijn ze dus nat in de bekleding. En ik heb een hele dure campingstoel, dus die laat ik ook niet buiten staan. Die doen we dan in de auto, maar ik vind dat teveel gedoe voor de hele vakantie. Luifel gebruiken we nooit voor dat ene nachtje. En die houdt de dauw ook niet tegen dus hou je het probleem van natte stoelen enz.

Voor het bed hebben we een ikea dekmatras gekocht. Is zo'n grijs, dun matrasje dat er overheen kan en die je gewoon kan opvouwen. Die maakt de kussens net wat zachter en voel je de ribbels minder
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 26 april 2017 @ 09:28:

Leuk, ben benieuwd!

Wil je em nog voor deze zomer aanschaffen en gaan gebruiken?



Zouden we wel willen, ja! We houden de tweedehandssites al in het oog.



Zelfs al gaan we er niet echt mee trekken, ook voor gewone vakanties lijkt het ons echt wel leuk. Dus als dat trekken niets blijkt te zijn, dan is dat ook geen ramp. Een camper zal om te trekken inderdaad praktischer zijn, maar is momenteel echt boven ons budget.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn echte caravanners. Heerlijk! En je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Een camping met alle toeters en bellen is de prijs ook naar, maar op een camping aan zee zonder zwembad en alleen kinderanimatie is voor de kids net zo leuk en betaalbaarder. Ze vermaken zich toch wel! Er zijn slaapcabines die je in je voortent bevestigd, dat zou een optie kunnen zijn voor je oudste 2, dan zijn ze toch binnen bereik maar wel in eigen "tentje". Een stormband is eigenlijk een soort band die je aan je luifel/voortent bevestigd met speciale haringen die bij sterke wind/storm de boel op zn plek houdt.

Bij aankoop zou ik gaan voor een recente bovag gekeurde caravan. Kijk goed naar de banden en de remschoenen, vochtmeting was al genoemd geloof ik en met die kleine kids is een toilet in de caravan of een portapotti voor de nachtelijke plasjes echt een aanrader.

Ook de zakluifel is een goede tip voor als je maar 1 of 2 nachtjes ergens verblijft, maar dan moet je wel rekening houden met voldoende slaapplekken binnen. En de skottelbraai, ik zweer bij de skottelbraai! Nagenoeg alle maaltijden bereiden we erop.

Bij een goede combinatie is 100 km p/u zeker haalbaar maar let op niet toegestaan. In NL is de maximale snelheid 90 km.

De tip van Aphia om van te voren een goede taakverdeling af te spreken is echt een goede tip en zeker om ook even te oefenenen van te voren. Veel kampeerplezier toegewenst!
Wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 22 april 2017 @ 19:07:

Ik vond het met de caravan niet handig om na een of twee nachten weer op te breken. Teveel gedoe en te langzaam reizen.

Als ik rijk genoeg was, zou ik een camper kopen.



Het langzaam rijden herken ik, maar het opbreken vond ik juist snel gaan! Spullen zijn al zo goed als ingepakt. En als je weet dat je er maar 1 of 2 nachten bent, kan je voortent ook nog achterwege laten.



Mijn tip zou zijn, kijk ook goed naar de indeling. En huur bijv. Dit jaar eerst een caravan, zodat je kan testen. Rond de 50 euro per dag moet lukken, en dan krijg je beter beeld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben toen onze tweede geboren was een caravan gekocht. Een Caravalair waar 5 man in kan slapen, maar dan vind ik het wel erg vol. Het zitje bij de keuken wordt dan ook nog een bed en dan ben je opeens een hoop woonruimte kwijt. Maar het kan zeker, zeker als het mooi weer is. Deze caravan was ook minder zwaar dan andere grotere caravans. Wij hebben onze caravan tweedehands op marktplaats gekocht en daar heel veel mazzel mee gehad. Het hele inventaris (borden, gasflessen en alles wat je maar nodig denkt te hebben) zat erbij in.



Wij gaan meestal naar 1 of 2 campings in de zomer, omdat het voor de kinderen meestal leuker is wat langer op 1 plek en wij het wat meer ontspannen vinden om met de auto uitjes te doen vanuit een vaste plek. Tent afbreken, ergens heenrijden en weer opzetten kost toch veel tijd en onze ervaring is dat je beter toch van te voren kan reserveren, zeker in bijv. Oostenrijk. Zo vrij als wij dachten te zijn met een caravan zijn we dus niet nu we nog in het hoogseizoen op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alles opzetten ook nog best veel werk ja. Daarom is zo'n etuiluifel erg prettig, vooral bij korte periodes. Als wij een weekendje ermee weg willen, dan bij voorkeur alleen die luifel opzetten. Dat gaat nog wel redelijk vlug. Maar dan moet je wel het hele weekend echt mooi weer (en droog) hebben, want beschutting tegen wind e.d. biedt ie natuurlijk niet.



Maar alles opzetten vind ik minder erg als je toch minimaal een week blijft ofzo. Maar voor 2 nachtjes vind ik het teveel werk. Wij kunnen pas op vrijdag tussen 16.00-17.00 vertrekken en je rijd niet hard ermee. Dus voor een weekendje kijken wij voor campings op ca. een uurtje rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven