Tips voor Cuba

08-03-2016 09:52 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



In juli vertrekken we voor 24 dagen naar Cuba. Veel reizigers bezoeken alleen de oost- of westkust, maar we hebben er bewust voor gekozen om het hele eiland te zien. De route ziet er als volgt uit:

Havana - Viñales - Cienfuegos - Trinidad - Camaguey - Bayamo - Santiago de Cuba - Baracoa - Holguin - Camaguey - Santa Clara - Varadero - Havana.



We hebben al enkele excursies gepland, zoals een citytour in Havana, een bezoek aan de tabaksplantage in Viñales en een fietstocht in Trinidad.



Wat moeten we volgens jullie echt zien en doen? Andere tips en do's en don'ts voor Cuba zijn ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
Juli is niet de meest ideale reismaand voor Cuba qua weer, neem aan dat je je daarvan bewust bent?

http://www.klimaatinfo.nl/cuba/
Alle reacties Link kopieren
Ja, we gaan bewust in juli en augustus i.v.m. schoolvakantie. Ik werk als leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
die rondreis is al heel compleet. Er valt niets meer aan toe te voegen, denk ik !



jaren geleden hebben wij het oosten bezocht en een heerlijk vakantie gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er niet geweest maar ik heb ooit eens een aflevering van oplichters in het buitenland gezien waarbij ze iedereen sterk afraden om geld te wisselen bij het wisselkantoor op de luchthaven van Cuba. Hier worden nogal eens trucjes uitgehaald. Ik zou geld in NL wisselen en meenemen. Heel veel plezier.
Cherish your past, live for today, and dream your future.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miracle22 schreef op 08 maart 2016 @ 10:17:

Ik ben er niet geweest maar ik heb ooit eens een aflevering van oplichters in het buitenland gezien waarbij ze iedereen sterk afraden om geld te wisselen bij het wisselkantoor op de luchthaven van Cuba. Hier worden nogal eens trucjes uitgehaald. Ik zou geld in NL wisselen en meenemen. Heel veel plezier.Ja, goede tip. Dat doen we sowieso van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Dat met het wisselen valt wel mee hoor. Ik heb zowel op het vliegveld als in de diverse grote hotels kunnen wisselen, zonder problemen. Ik ben in 2012 geweest en toen werd er afgeraden om dollars te wisselen, aangezien de koers voor de euro beter is. Ook pinnen was toen nog heel erg lastig. Ga dus na of dit nog steeds van toepassing is en check wat de wisselkoers is.



Een tip, in Cuba hebben ze 2 soorten peso's. De Cuc (die gebruik je het meeste) en de locale cubaanse peso (cup). Toen ik daar was, hebben we ook een stapeltje locale peso's op de kop getikt, zodat we op straat ijs en andere lekkernijen konden kopen voor een paar peso. Ik weet zo even de wisselkoersen niet meer, maar stel dat een Cuc 1 euro is, dan is een CUP ongeveer 5 cent waard. Vaak waren we voor 4-5 cup klaar.



Cuba is heel schoon mbt foodselhygiene ed, dus de kans dat je ergens last van krijgt is klein. Kies indien mogelijk voor particuliere restaurants, deze zijn vaak minimaal net zo goed en vaak zelfs beter dan hotel/overheidsrestaurants. En daarbij steun je de locale bevolking, maar soms kom je ook echt in de huizen van de locals, dat is ook erg interessant.



O ja, ga er niet vanuit dat je overal (gratis) wifi/internet hebt. Er zijn wel meer aansluitingen dan in 2012, maar het is heel erg duur voor hotels om internet gratis aan te bieden. Om te internetten moesten wij een soort prepaidkaartje kopen, die landelijk werd uitgegeven.



Ik weet niet of je met een groep gaat of samen, maar als je zelf gaat rijden, zorg voor een goede kaart. De bewegwijzering is minimaal. Op de snelwegen is het wel heerlijk rustig. O ja, en je bent NIET verplicht om lifters mee te nemen. Dit geldt wel voor de cubanen zelf, maar niet voor toeristen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 08 maart 2016 @ 10:30:

Toen ik daar was, hebben we ook een stapeltje locale peso's op de kop getikt, zodat we op straat ijs en andere lekkernijen konden kopen voor een paar peso.

Dat is een goede! Anders betaal je natuurlijk de hoofdprijs voor dingen die normaal gesproken goedkoop zijn. Hoe kom je aan lokale peso's? Gewoon ergens vragen om te wisselen?



quote:Kies indien mogelijk voor particuliere restaurants, deze zijn vaak minimaal net zo goed en vaak zelfs beter dan hotel/overheidsrestaurants. En daarbij steun je de locale bevolking, maar soms kom je ook echt in de huizen van de locals, dat is ook erg interessant.

We zitten alleen maar in casas particulares, dus bij de mensen thuis. Wat eten betreft zal dat zeker goed komen. Ik heb gehoord dat het eten in de staatsrestaurants sowieso niet te pruimen is en dat je in de casas voor weinig geld heel lekker en uitgebreid kunt eten.



quote:Ik weet niet of je met een groep gaat of samen, maar als je zelf gaat rijden, zorg voor een goede kaart. De bewegwijzering is minimaal.

We rijden inderdaad zelf, en hebben een kaart aangeschaft. Daarnaast printen we via Google Maps vanalles uit, omdat de kaart niet super gedetailleerd is.



Bedankt voor je tips! Daar heb ik wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze toen gewoon omgewisseld bij een local, wisselkoers was toen iets van 23 voor 1 cuc. Ze zijn ook leuk als souvenier. Volgens mij staat op de 1 peso Ché.



Casa particulares is inderdaad leuk. Cubanen zijn wel van het ritselen. Het gebeurd wel eens dat als je de weg vraagt naar een casa, je naar een andere gestuurt wordt (van familie ed) of dat ze zeggen dat hij vol is. O ja, en echt nooit, maar dan ook echt nooit de sleutels van je auto afgeven. Altijd zelf ergens parkeren. Buren hadden het wel gedaan, en hadden in eens 4 'nieuwe' banden, waarvan er 1 zelfs te klein was. Is wel weer helemaal goed gekomen, maar ja, blij wordt je er niet van.

Dit is niet omdat het allemaal criminelen zijn, maar men verdient gewoon heel erg weinig. Als je ongeveer 900 euro per maand verdiend heb je een topsalaris. Maar heel veel artikelen zijn net zo duur als hier in Nederland. Drogisterijartikelen waren iets duurder dan hier. Dus ze proberen op altijd iets bij te verdienen, vandaar dat ze vanalles proberen te ritselen.



Als je ruimte hebt in je tas, misschien kun je iets van kleine zeepjes ed meenemen (met een nederlands motiefje of strikje er om heen) dat je dan weg kunt geven. Wij namen de zeepjes ed uit de hotel mee en gaven we hier en daar weg, dat werd toen heel erg gewaardeerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Cuba, leuk!!!!! Toen ik in 2012 zwanger was mijn oudste zoon hebben wij Cuba ook bezocht. Ook het hele eiland rondgereden met een huurauto. Een ongelofelijke bijzondere ervaring.



In Havana meerdere malen aangesproken door mensen die ons graag wegwijs wilden maken in de stad. Het enige wat ze wilden was dat je met ze meeging en van hen (veel te dure) sigaren kocht. Vooral niet meegaan dus.



Rijden op de snelweg heel goed te doen. Je komt af en toe wel een paard en wagen tegen. Lifters meenemen is inderdaad niet verplicht voor toeristen. Wel grappig dat sommige mensen als politie verkleed aan de kant van de weg staan in de hoop dat jij stopt en een lift aanbied.



In Pinar del Rio hebben wij onder begeleiding van een lokale gids paardgereden. Mooiste ervaring ooit! Ik had op NL nog nooit op een paard gezeten (en ben ook niet van plan om het te doen), maar dit was grandioos. Super omgeving.



Overigens vond ik het eten niet Cuba niet geweldig. Veel bonen en gekookte kip. Ook ziek geworden terwijl we altijd goed opletten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je buiten Cuba niet aan CUC's komen. Je mag ze volgens mij officieel ook niet uitvoeren (en je kunt ze buiten Cuba ook niet terugwisselen). Op de eerste etage van het vliegveld zit een pinautomaat (ziet er nogal prehistorisch uit), waar je kunt pinnen met een Visa-card. Ik heb op meerdere plaatsen in Cuba kunnen pinnen met een Visa (o.a. in Cienfuegos en Santa Clara), maar met een Mastercard ben je aangewezen op de Cadeca (geldwisselkantoor). het gemiddelde maandsalaris in Cuba ligt heel laag, ik geloof dat een arts maar (omgerekend) 60 dollar per maand verdient. Door middel van casas particulares en paladares worden verhoudingsgewijs veel CUC's verdiend, maar die moeten voor een groot deel weer worden afgestaan aan de staat.
Neem wat snacks mee! Mueslirepen/notenrepen, noodles ed. Heb ik zelf veel plezier van gehad want het eten op Cuba...mwoah.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nonny schreef op 08 maart 2016 @ 12:32:

Neem wat snacks mee! Mueslirepen/notenrepen, noodles ed. Heb ik zelf veel plezier van gehad want het eten op Cuba...mwoah.Mag dat het land in?
Gewoon in je koffer, geen probleem!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het eten eigenlijk wel prima. Maar ik had meestal vis (is daar meestal filet), inderdaad met rijst en bonen of bonen met rijst. Tussen de middag vaak een sandwich ham en/of kaas, soms leek het bijna een tosti. Gebakken banaan, kreeft, mmmmmmm....
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Boek je via een organisatie waarbij je op de eerste dag nog wat uitleg krijgt? (Je activiteiten komen me bekent voor, dus ik vermoed van wel.) Zo niet, dan heb ik nog wel een rijtje tips.



Qua activiteiten: in Trinidad kun je een leuk uitstapje doen waarbij je eerst met een legertruck de bergen kn gaat, dan een mooie wandeltocht en vervolgens zwemmen in een bergmeertje. Was zeer geslaagd.

In Havana zijn wij naar het revolutiemuseum geweest. Het is nogal duidelijk dat dat een overheidsmuseum is, maar ik vond het erg indrukwekkend om te zien allemaal.

Verder hebben wij veel andere plaatsen bezocht, dus verder geen tips.



Oh, en ik ben wél behoorlijk ziek geweest van het eten. Ik was wat betreft het eten heel blij toen we weer naar huis gingen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik vond cuba geweldig. Het hele eiland rond is wel pittig. Met name in het oosten zijn de wegen vaak slecht. Wij zijn van west naar oost gereden, hebben toen de auto ingeleverd en zijn teruggevlogen van holguin naar Havana met een binnelandse vlucht. (Na eerst heerlijk relaxed te hebben in guardalavaca).

Tips:

-Koop een kaart in nl, in cuba is bijna nergens een fatsoenlijke kaart te krijgen en das wel handig met rijden.

-als je een stad inrijdt aan een local vragen waar je hotel ligt. Hem meenemen in je auto of vooruit laten fietsen. Betaal je een paar cuc maar scheelt je veel gezoek. Met name in stadjes als camaguey is het een flink doolhof

-rij alleen bij daglicht, wegen zijn slecht en er zijn wandelaars en fietsers op snelwegen. Veiliger om overdag te rijden

-met name in oosten, tank als je een station ziet. Wij hebben bijna zonder benzine gestaan tussen santiago en holguin. Kwamen we eindelijk bij een tankstation was het enkel toegestaan voor locals (yep je hebt tankstations voor toeristen en voor locals). Uiteindelijk een local voor ons een jerrycan laten tanken en vervolgens gevuld. Dit allemaal op 10m naast het tankstation. Echt hilarisch

-paardrijden in vinales vallei. Hoewel ik nooit op een paard had gezeten was het geweldig

-cuc kun je alleen in cuba krijgen. Zorg dat je voldoende contacten mee hebt om te wisselen.

-pinnen, creditcard gebruiken kan bijna nergens
Alle reacties Link kopieren
Dwalen door oud-Havana. Wat een stad.

Museo de la revolucion in Havana

Heerlijke lekkernijen en baksels kopen bij particuliere eettentjes voor bijna nop

Paardrijden En wandelen in Vinales

Wandelen in de topes de collantes bij Trinidad, wauw. Zware wandeling naar beneden maar echt wauw. En die vogels! Kolibries! En er is nog een gebiedje dichter bij de stad waar je geweldig kunt wandelen en zwemmen bij een prachtige waterval. Wel een paar km over de slechtste weg ooit hobbelen

Je door mensen op straat of door je huidige gastvrouw en -heer laten adviseren waar te overnachten

Op zondag naar het zwembad bij het hotel in Vinales. Het zou rustig en stil zijn maar er was een Cubaanse poolparty van de plaatselijke jeugd, heb me ziek gelachen :-D

In het weekend naar het plein met de trappen in Trinidad om de plaatselijke bevolking, jong en oud, te zien dansen.

Je cocktails in Trinidad ook bij de particuliere standjes kopen, veel goedkoper

Vanuit Playa larga flamingo's spotten in het natuurgebied daar. Je rijdt met je eigen auto en een gids.

Bij Cienfuegos heb je een supermooi gebied met een heleboel watervallen, je kunt er zwemmen, supertof.



Wij hebben gewoon bij de bank gewisseld in Havana. Daar kon je ook voor cups wisselen. Ik had een stapel cucs van 20 en wisselde vervolgens een briefje van 20 voor 24 briefjes van 20 cup, ofzoiets x-D Ik vind de ouderwtese bank met al die loketten sowieso al een belevenis.



Ik vond Cuba fantastisch, wat een land!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja.

Leer een beetje Spaans als je het nog niet spreekt. Komt zeer van pas!



En wij hadden geen wegenkaart, we hebben ons prima gered met de kaart uit de Rough guide. Er zijn toch niet zo veel wegen en het staat over het algemeen goed aangegeven. Totaal geen kaart gemist.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een offline map app gedownload, van Ullman pro. Kost een paar euro, maar je hebt een kaart en via de gps op je smartfone zie je waar je bent. Wel ff in NL de kaarten van Cuba downloaden. Werkt super.



Spaans had ik tekort geoefend. Dat miste ik wel toen we met 3 lekke banden tussen Havana en Viñales stonden in de brandende zon en ik de huurauto hulpcentrale moest bellen. Gelukkig zijn er overal hulpvaardige Cubanen te vinden als het er echt om gaat. En onze blonde 1-jarige deed het ook goed.. 👧🏼
Alle reacties Link kopieren
We zijn ook naar een baseball wedstrijd geweest. We kwamen er toevallig langs, maar het was heel gaaf.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips, daar kan ik wat mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd hoe het weer was in juli. Komende zomervakantie wil ik misschien ook naar Cuba.
Eigenlijk zonde van de tijd dat je heen en terug rijdt. Wij hebben bijna hetzelfde gedaan maar dan ineens van west naar oost. Is even een lange rit (wij reisden per bus), maar van oost naar west (of vice versa) kun je zo'n beetje alles wat je wilt doen in één slinger doen.



Hoe wil je van Baracoa naar Holguin? Eind vorig jaar was een brug op de route vernield door de orkaan. Heb je al gekeken of deze weer functioneert? Anders moet je weer via Santiago namelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven