Geld & Recht alle pijlers

Verhuurder komt toezegging verhuurdersverklaring niet na

28-04-2017 21:57 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door een aantal vervelende omstandigheden heb ik vorig jaar een aantal betalingsachterstanden opgelopen, waaronder mijn lopende huur.

Om erger te voorkomen en omdat ik dit niet meer alleen kon oplossen loopt er sinds 1 april beschermingsbewind (geen wsnp).

Er was een huurachterstand van 1,5 maand. Bewindvoerder heeft er prioriteit van gemaakt om deze z.s.m. te herstellen omdat ik wil verhuizen (ik woon nu boven een horecagelegenheid waardoor veel geluidsoverlast).

Verhuurder (particulier) heeft aan bewind op 13 april de toezegging gedaan om een verhuurdersverklaring te verstrekken. Inmiddels is het 28 april en is de verklaring er nog steeds niet. Zowel bewindvoerder als ik hebben de vociemails van de verhuurder ingesproken en de man gemaild. Eerst reageerde die nog na het versturen van een sms met het verzoek om een reactie, nu helemaal niet meer.

Verhuizen zonder verhuurdersverklaring lijkt - helaas - vrijwel onmogelijk :s.



Wat kan ik nu ondernemen ten aanzien van de verhuurder? Verhuurder beweert ook dat de bewindvoerder toestemming moet verlenen voor het opzeggen van de huur. Mag hij dit eisen?
Alle reacties Link kopieren
Dat mijn huidige verhuurder me belemmert om te verhuizen? De verstandhouding met verhuurder was al niet geweldig vanwege zeer gebrekkig onderhoud aan de woning en oude huurders die afspraken met regelmaat niet nakwamen. Je zou zeggen dat de verhuurder graag van me af zou willen, hij heeft nu zijn geld. In plaats daarvan voorkomt hij dat ik kan verhuizen? Grote vraag voor mij is waarom hij eerst toezegt de verklaring te verstrekken en dit vervolgens wekenlang moet duren.
quote:Snoopy80 schreef op 29 april 2017 @ 00:21:

Dat mijn huidige verhuurder me belemmert om te verhuizen?



Hoe doet hij dat dan? Mag je de huur niet opzeggen oid?

Nee, je huidige verhuurder belemmert je niet om te verhuizen, je mag van hem/haar best verhuizen. Alleen jij hebt als probleem dat je dan niets anders vind. Dat is uiteindelijk niet zijn probleem.



Ik snap dat het lastig is, want je valt op deze manier een beetje tussen wal en schip, maar juridische stappen lijkt mij niet de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Wat is dan wel de oplossing? Ergens blijven wonen waar ik niet meer wil wonen omdat het me hier mijn nachtrust kost?

Ik val in herhaling: eerst werd de verhuurdersverklaring toegezegd. Vervolgens blijft die uit. Bewindvoerder heeft gemaild en voicemails ingesproken. Ikzelf gister begin van de middag nog. Er wordt gewoonweg niet gereageerd. As we speak zit ik alweer in de herrie van het gemeenschapshuis beneden.
Alle reacties Link kopieren
Nee, de verhuurdersverklaring is ook geen juridisch document. Verhuurders mogen hem niet verplicht stellen maar doen dat wel...
Het is een lastige situatie, je zit 'vast' en de oplossing is niet zo simpel.

Je kan het van 2 kanten benaderen. Of proberen alsnog een verhuurdersverklaring te krijgen, maar je geeft aan dat je verhuurder niet reageert. In ieder geval blijven proberen.

De andere optie is om een huis te zoeken waar je geen verhuurdersverklaring voor nodig hebt. Of dat bij jou in de regio lukt, dat kan ik niet inschatten, want ik ken die regio vermoedelijk niet.



Zoals ik al aangaf, het is een lastige situatie, maar juridische stappen gaan het vermoedelijk niet oplossen. Gaat alleen jou geld kosten.

Mocht je wel juridische stappen willen ondernemen, neem dan contact op met het juridisch loket, om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 29 april 2017 @ 00:21:

Dat mijn huidige verhuurder me belemmert om te verhuizen? De verstandhouding met verhuurder was al niet geweldig vanwege zeer gebrekkig onderhoud aan de woning en oude huurders die afspraken met regelmaat niet nakwamen. Je zou zeggen dat de verhuurder graag van me af zou willen, hij heeft nu zijn geld. In plaats daarvan voorkomt hij dat ik kan verhuizen? Grote vraag voor mij is waarom hij eerst toezegt de verklaring te verstrekken en dit vervolgens wekenlang moet duren.Stap uit de slachtofferrol. Je hebt zelf gekozen om daar, vrije sector (!) te gaan wonen. Vervolgens blijk je geen betrouwbare huurder te zijn. Je verhuurder is niet verplicht je een huurdersverklaring mee te geven. Neem nu zelf de verantwoording en zoek zelf een plek waar je zonder verhuurdersverklaring kunt wonen. En die zijn er. Hoe doen mensen die voor het eerst gaan huren dat dan? Die hebben misschien voldoende aan een werkgeversverklaring en hun borg. Wat heb jij om te bewijzen dat je in de toekomst wel je huur netjes gaat betalen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hij met vakantie?
Alle reacties Link kopieren
De verhuurder zal echt niet meer dan twee weken aan een stuk op vakantie zijn... Zoals ik al aangaf, heb ik door omstandigheden een forse betalingsachterstand opgelopen. Deze is netjes hersteld binnen de afgesproken betalingstermijn. Ik ben al dagen en weken op zoek naar een huurwoning waar niet om de verklaring wordt gevraagd. Ben er helaas nog geen tegengekomen.
Alle reacties Link kopieren
Regio is zuid-limburg
Dubbel
quote:Mutsie2017 schreef op 29 april 2017 @ 15:34:

Heb je zijn adres?Zo ja,dan ga je toch gewoon even langs.



Mijn ervaring is dat een huurdersverklaring wel belangrijk is.Elke keer als ik verhuisde moest ik een verklaring hebben.Behalve toen ik uit het ouderlijk huis ging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 28 april 2017 @ 23:35:

Jep...maar met die conclusie schiet ik geen millimeter op..Is dreigen met juridische stappen het enige alternatief?



Er is geen wettelijke basis voor dreigen met juridische stappen. De verhuurder is niet verplicht om je een verklaring te geven. Als je de verklaring wel krijgt, dan nog is het maar de vraag of een nieuwe verhuurder graag een woning verhuurt aan iemand die eerder een flinke huurschuld heeft gehad (dit staat immers in de verhuurdersverklaring).

Als ik jou was zou ik me minder focussen op die verklaring en kijken welke mogelijkheden er zijn zonder die verklaring.
En als je de woningcorporatie belt en dit uitlegt? Dat je je huidige verhuurder om een verhuurdersverklaring hebt gevraagd maar dat deze niet meewerkt. Dat moet toch geen onoverkomelijke hindernis zijn lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de woningcorporatie hier al over gebeld. Er is 1 corporatie die genoeg neemt met een negatieve verklaring, de andere wil perse de verhuurdersverklaring zien.



En een flinke huurschuld? Sorry hoor maar het ging om 1,5 maand en die is netjes volgens de betalingsregeling hersteld...Het is ook niet genoeg om iemand er uit te mogen zetten...
Alle reacties Link kopieren
Verhuurder heeft aangegeven het niet op prijs te stellen om in het weekend contact te hebben over de woning. Ik kan er dus op zijn vroegst maandag langsgaan. Maar dan is het al 1 mei en dus te laat om eventueel per 1 mei de huur op te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
TO, stel dat je 1000 euro per maand betaald, ik noem maar wat, dan zou het dus om 1500 euro gaan. Dat kan voor je verhuurder veel geld zijn. En trouwens, als het "maar" om 1,5 maand ging, waarom had je zelf dat geld dan niet? Je weet dat huur een van je steeds terugkerende vaste lasten is.

Het valt mij op dat je erg defensief bent en de schuld bij de verhuurder wil leggen maar in de basis ben je zelf verantwoordelijk voor de situatie waar je in zit.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 29 april 2017 @ 17:50:

Maar dan is het al 1 mei en dus te laat om eventueel per 1 mei de huur op te zeggen.Kijk je contract er even op na; 1 maand opzeg termijn is gebruikelijk, niet 1 dag.....
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Opzegging per de 1ste mei betekent dat je de volledige maand mei nog betaalt en per 31 mei leeg moet opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik op doel is dat opzeggen moet per aangetekende brief
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoopy80 schreef op 29 april 2017 @ 17:50:

Verhuurder heeft aangegeven het niet op prijs te stellen om in het weekend contact te hebben over de woning. Ik kan er dus op zijn vroegst maandag langsgaan. Maar dan is het al 1 mei en dus te laat om eventueel per 1 mei de huur op te zeggen.Vervelend, maar die ene maand extra overleef je ook wel weer. Het is rot om zo afhankelijk te zijn van iemand die niet zo snel is, maar je hebt het er helaas mee te doen. Dus ga maandag langs en vraag om die verklaring, neem eventueel zelf een voorbeeld mee (misschien is hij wel akkoord met je voorbeeld en ondertekent hij het ter plekke).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven