Geld & Recht alle pijlers

Tarief fotograaf

29-04-2017 10:46 19 berichten
Hallo allemaal,



Ik zoek een prijsindicatie. Mijn moeder wil voor moederdag mooie foto's van m'n zusje en mij voor aan de muur, dus gaat een vriendin (die ik niet zo vaak zie) de foto's maken. Zij heeft een erkende, volwaardige fotografie-opleiding zo goed als afgerond. Zij zegt niet betaald te willen worden, maar ze reist in totaal 4,5 uur voor ons met het OV en is ook nog tijd kwijt aan het bewerken/finetunen van de foto's, dus ik vind wel dat daar iets tegenover moet staan. Maar wat en hoe veel?
Ik zou er op staan om in ieder geval haar reiskosten te betalen. Daarnaast een mooie bos bloemen/plantje en een cadeaubon van 50 euro.
En dat ze jullie foto's mag gebruiken voor haar portfolio.
Alle reacties Link kopieren
Zitten er printjes bij? Reiskosten, kostprijs printjes en cadeaubon Hema (o.i.d.) van 25-50 euro voor de moeite. Mooie foto's zijn echt superduur. Ik heb een keer een prijsopgaaf van 450 euro gehad. Uiteraard laten zitten, maar geeft wel aan wat de prijzen zijn voor professionele fotografie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor twee uur fotograferen voor een familie foto met 10 afdrukken 250 euro betaald
Iig vergoeding voor de reiskosten.

Vriend is hobbyfotograaf en een vriendin is fotograaf voor haar werk.

Er gaat best wat tijd in zitten om mooie foto's uit te zoeken, te bewerken. Evt. Af laten drukken.



Krijg je af drukken, laat je zelf afdrukken?



Ik vind €50 erg weinig. Ook al zegt ze niet betaald te willen worden.

€50 is dan wel het minimum, plus reiskosten.
quote:007washere schreef op 29 april 2017 @ 11:38:

Wij hebben voor twee uur fotograferen voor een familie foto met 10 afdrukken 250 euro betaaldDat vind ik toch niet duur. Die fotograaf heeft dure apparatuur, en het is niet zo dat hij met twee uurtjes foto's schieten klaar is.
Alle reacties Link kopieren
Je zou voor een indicatie kunnen kijken op Happix. Al liggen daar prijs en kwaliteit wel uiteen.

Ik zou zeggen, 4,5 uur reistijd, 1 uur fotografie, 1,5 uur nabewerken...

7x€80 per uur.... Of wat minder voor de reistijd.

Ligt er ook aan of ze btw netjes afdraagt.
Alle reacties Link kopieren
De nabewerking van de foto's is vaak meer werk dan de fotoshoot zelf.



Dus ja, een redelijke vergoeding lijkt me wel op zijn plaats. Hoeveel dan? nou ja, in elk geval de reiskosten plus 150 euro ofzo. Dan kom je uit op circa 200 euro. Zij kan ook niet van de wind leven.
Reiskosten+50 euro. Dan heb je nog een koopje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kashri schreef op 29 april 2017 @ 12:39:

Reiskosten+50 euro. Dan heb je nog een koopje.Koopje? Een belediging zul je bedoelen. Geef dan naast reiskosten alleen een aardigheidje zoals een bos bloemen ofzo. En doe t.z.t. eens wat terug, zoals proberen haar aan een goede opdracht te helpen als ze tenminste hier haar beroep van wil gaan maken.
quote:Boogschutter10 schreef op 29 april 2017 @ 13:43:

[...]





Koopje? Een belediging zul je bedoelen. Geef dan naast reiskosten alleen een aardigheidje zoals een bos bloemen ofzo. En doe t.z.t. eens wat terug, zoals proberen haar aan een goede opdracht te helpen als ze tenminste hier haar beroep van wil gaan maken.



Hoezo is dat een belediging? Ze zegt toch dat ze niets wil hebben. Dan is 50 euro mooi meegenomen als je dat toch krijgt (bovenop uiteraard reiskosten en printafdrukken).

Het is niet alsof die vriendin heeft gezegd: "bedenk zelf maar een redelijke prijs".
quote:Boogschutter10 schreef op 29 april 2017 @ 13:43:

[...]





Koopje? Een belediging zul je bedoelen. Geef dan naast reiskosten alleen een aardigheidje zoals een bos bloemen ofzo. En doe t.z.t. eens wat terug, zoals proberen haar aan een goede opdracht te helpen als ze tenminste hier haar beroep van wil gaan maken.



Dus een bos bloemen twv €10 is volgens jou geen belediging maar een briefje van €50 wel.

Beetje vreemd wel.
Bedankt voor alle adviezen! Het loopt een beetje uiteen haha, dus ik zal er wel wat van maken, er rekening mee houdende dat niemand die hierbij betrokken is een echt inkomen heeft. Ik wil haar natuurlijk graag betalen, maar sommige bedragen die hierboven staan genoemd krijg ik onmogelijk opgehoest; 7x80 euro is waar ik van leef in een maand. Ze kan idd niet van de wind leven, maar woont gelukkig nog bij haar ouders dus heeft niet echt kosten wat betreft levensonderhoud, dat scheelt weer. Hoop vooral dat ze het aanneemt; ze laat zich bij mijn weten door andere vriendinnen ook niet betalen, maar dat kan ze niet eeuwig blijven doen lijkt me. Haar aan opdrachten helpen ga ik zeker doen zodra de gelegenheid zich voordoet!
Alle reacties Link kopieren
80 euro per uur voor een beginnend fotograaf, en dan alle werkuren rekenen is nogal wat hoor!! Onze trouwfotograaf met 20 jaar ervaring, diverse prijzen, bedrijfspand, eigen studio etc. rekende 75 euro per uur..



Ik denk dat 35 euro incl btw al een mooi tarief is voor iemand die het nog niet gemaakt heeft, en ervaring op kan doen en de fotos mag gebruiken voor portfolio. Een vriend van mij is zzp fotograaf voor erbij, en rekent ook niks voor vrienden, ook omdat het zo gedaan is. Meestal is hij wel blij met een zak drop of koeken, maar hij vind het oprecht niet nodig. Dit zijn ook niet opdrachten die hij wit doet, maar "zwart" (maar aangezien hij niet betaald krijgt, is het niet zwart).



Waarschijnlijk vind ze het super om te doen! Als ze zoals die vriend van mij is, en ze dan een bon van 50 euro krijgt plus reiskosten, terwijl ze gezegd heeft dat dat niet nodig is, dan is ze daar vast blij mee!



Edit: als je weinig inkomen hebt, en ze weet dat, dan kan je misschien een doos merci ofzo halen, dan is iets fysieks leuker dan een bon, het gaat dan om de "moeite". Maar met 3 man kan je vast wel alle drie 15 euro inleggen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je dan niet als titel "tarief fotograaf" gebruiken. Gewoon geven wat je kunt missen. Kennelijk wordt het als vriendendienst gedaan, dus dan is alles wat je geeft mooi meegenomen.

Of trakteer op een lekkere lunch (naast de reiskosten) ofzo. Of een wederdienst.
Alle reacties Link kopieren
"Zo gedaan" is trouwens wel onzin. De fotograaf is er echt wel een aantal uren mee zoet als ze het goed wil doen. Plus ook nog eens al die reistijd.
quote:fluffybunny schreef op 29 april 2017 @ 22:51:

Misschien moet je dan niet als titel "tarief fotograaf" gebruiken. Gewoon geven wat je kunt missen. Kennelijk wordt het als vriendendienst gedaan, dus dan is alles wat je geeft mooi meegenomen.

Of trakteer op een lekkere lunch (naast de reiskosten) ofzo. Of een wederdienst.Normaal tarief helpt me om inschatting te maken, heb ik een beetje een richtlijn voor de orde en grootte waarin je moet denken als het gaat om fotoshoots. Lunch is idd een goed idee.
Ik heb een andere mening.



Ik zou het persoonlijk niet leuk vinden als ik geld zou krijgen van een vriendin voor een klus, al helemaal als ik aangegeven heb er niet voor betaald te willen worden.



Ik zou zoiets zien als een uitvloeisel van/investering in de vriendschap en ik vermoed dat je vriendin dat ook zo ziet. Door haar te betalen reduceer je haar vriendelijke gebaar tot een zakelijke transactie. Het creeert afstand en ik zou me genegeerd voelen omdat ik al aangegeven heb dat ik niet betaald wil worden.



Je pakt de lol en het plezier van het geven af.



Ipv betalen zou ik op hetzelfde niveau gaan zitten als zij doet (investeren in de vriendschap). Dus tijd met haar doorbrengen terwijl je iets voor haar doet, bv na de shoot erg lekker voor haar koken (al helemaal omdat ze zo lang moet reizen). En/of haar naar huis rijden. Is nog gezellig ook.



En haar later een keer mee nemen naar de sauna in haar stad (of iets anders leuks).



Maar dan zeg je niet dat je dat doet omdat zij voor jou foto's heeft gemaakt (want dan maak je er weer een zakelijke transactie van), maar omdat je het oprecht superleuk vind om haar dan weer te zien.



Wie weet werkt dit en dan heb jullie beide een verdiepte vriendschap en een leuke tijd samen doorgebracht. Win-win voor iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven