Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Ik heb vandaag ook weer lekker gelopen, 10 in 1 uur 4. Een PR yeej. Afgelopen weken lukt het alleen steeds niet die derde keer per week te gaan. Ik voel ook wel m'n spieren, hier en daar. Geen pijn, maar op diverse plekken voel ik 'wat'. Echt minimaal voel ik t maar toch, beetje scheen, knie, heup, rug, voetafwikkeling. Ben dan meteen bang uiteraard voor een blessure. Horen dit soort "pijntjes" er gewoon bij of lopen jullie geheel "pijn"vrij?
Alle reacties Link kopieren
Worteltjestaart, gefeliciteerd met je nieuwe huis! Ideaal dat je het groen naast de deur hebt.

Draag je nu neutrale schoenen, of corrigerende?

Ik overproneer ook een beetje maar daar heb ik met mijn schoenen geen last van. Fysio kan je inderdaad vast verder helpen.



Pupsel, goed in de gaten houden maar, en langzaam terug opbouwen. Er zijn ook stretches die je elke dag kunt doen om shinsplints te voorkomen.



Ik heb vandaag weer in de duinen gelopen. Plan was 10-12 km maar door een verkeerde afslag werd het 15 km. Net als de afgelopen keren was het zwaar, maar ik kon het tempo toch vlak houden, mijn laatste km was zelfs de snelste.

Het was best fris door de wind, maar gelukkig ook veel zon en het uitzicht was weer mooi, met lekker dramatische wolkenluchten.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wildeperzik, goed van je pr! 'Iets' voelen is heel normaal. Ik loop weleens pijnvrij, maar ook vaak genoeg niet.

Zolang het niet echt pijn doet, en niet aanhoudt, hoort het er gewoon een beetje bij.

Maar het is altijd lastig om voor een ander te bepalen wat er aan de hand is...
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wildeperzik, ik loop eigenlijk vanaf het begin met pijntjes. Bij mij resulteert dat eigenlijk altijd in een soort van blessure-achtig-iets. En dan neem ik weer even rust.



Tyche: wat voor schoenen draag jij? Speciale aangemeten? Ik heb eigenlijk net nieuwe schoenen sinds 3 maanden dus zou liever zooltjes willen. Klachten waren overigens voor mijn nieuwe schoenen ook al aanwezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag de GT-2000 3 van Asics. Is mijn zesde schoen ofzo, dus aanmeten is niet meer echt nodig omdat ik ondertussen wel voel of de schoen goed zit. Fysio vond dit ook een goed model voor mij (geschikt voor licht overproneren).



Bij een hardloopwinkel kun je ook een schoenadvies krijgen als je geen schoenen koopt, dat kost dan 25 euro geloof ik. Koop je er wel je schoenen, dan is de analyse gratis. Dan zou je kunnen zien of je inderdaad overproneert en welke schoen daar bij past. Neem sowieso je huidige schoenen mee. Ik weet dat er in de stad een zaak zit die ook loopanalyses doet, schoenen verkoopt én zooltjes maakt. Ben er zelf nooit geweest maar dat is misschien ook een optie.

Als zijn zooltjes op maat niet goedkoper dan nieuwe schoenen.

Over losse zooltjes die je zo kunt kopen heb ik eigenlijk nooit wat positiefs gehoord.



Als je steeds in de spiraal van lopen - pijntjes -blessure komt, is het denk ik wel verstandig om naar de fysio te gaan of een loopscholing te volgen. Want hoewel pijntjes vrij normaal zijn, is steeds geblesseerd raken dat niet. En dat kan aan zo veel factoren liggen, dat de blik van een expert wel een goed idee is.

Edit: maar dat doe je dus al. nvm.
What a nuanced anxiety
Pupsel, welkom terug en nu hopelijk langdurig zonder blessures.



Tyche, dat was een best eindje omlopen door die verkeerde afslag .



Worteltjestaart, ik overproneer ook licht, maar bij mij zorgt correctie juist voor blessures. Ik loop dus altijd op neutrale schoenen. Maar dat leer je helaas alleen door ervaring, al moet ik zeggen dat ze in mijn schoenenzaak wel een beetje terugkomen van het altijd willen corrigeren.



Mijn moeder is hier een paar dagen en dus kon ik gisteren met vriend op de baan trainen. Wat gaaf zeg. De laatste keer was meer dan 13 jaar geleden, bedacht ik mij. Loopscholing was dus ook zo lang geleden. Ik heb het rustig aan gedaan om spierpijn en overbelasting te voorkomen, maar het was echt superleuk. Ik ga nu wel proberen of ik niet af en toe 1x per maand een baantraining kan gaan doen.



IK heb ook nieuwe schoenen gekocht. Ik wou eigenlijk schoenen met goed profiel voor het crossen 's winters, maar helaas niet geslaagd. Wel een paar lichte Asicsschoentjes voor op de weg (waarvan ik hoop dat ze iets langer meegaan als het vorige paar).
Normaal heb ik eigenlijk nooit pijntjes, tenminste, niks wat langer duurt dan 5 minuten en geen spierpijn is. Sinds een paar weken heb ik echter last van m'n achillespezen, vooral rechts. Het wordt steeds een beetje erger. Toen dacht ik van de week ineens dat het misschien wel aan mijn schoenen zou kunnen liggen. Dus ik ben gisteren naar de hardloopwinkel gegaan en heb een opname laten maken. Inderdaad bleek ik met de rechterenkel naar binnen door te zakken. Tijd voor nieuwe schoenen dus, die ze echter op dat moment niet in mijn maat in de winkel hadden, en de schoenen die ze wel kon bestellen hadden een afschuwlijke kleur. Toen ik daarop reageerde zei ze dat het ook OK was als ik zelf ergens anders die schoenen zou bestellen. Ik bood aan te betalen voor de analyse maar dat sloeg ze af. Ik heb gisteravond schoenen besteld, vanochtend ontvangen, en ben gelijk teruggegaan naar de winkel voor een nieuwe analyse. Inderdaad beter, maar nog niet helemaal, daarna deed ze er zooltjes in, en toen zag het er prima uit. Morgen trainen op nieuwe schoenen dus! Ik hoop dat het helpt.

Op de oude schoenen had ik 780 km zitten sinds precies een jaar geleden, nog niet echt versleten dus, maar ze waren echt te wijd geworden nadat ik was afgevallen.

Hoeveel km lopen jullie met je schoenen?
Wat een service Oogjes. Mooi!



Hoewel pas net weer begonnen, ben ik toch ook wel van: kleine pijntjes hier en daar mag, maar het moet niet lang duren, niet telkens op dezelfde plek én bepaalde plekken vragen meer alertheid dan andere. Bijv. pijn op het scheenbeen. Voor mij toch een teken om niet meer/langer te gaan lopen.

Geen idee hoeveel km mijn schoenen doen. Ik heb ze al een tijd, en ook in rust schijnen ze te slijten... Maar ik doe maar even alsof ik dat niet weet. Ik wil eerst een beetje op mezelf kunnen vertrouwen dat ik weer een hardloper ben



Dat gezegd hebbende: vandaag les 3 van Evy. Had ik eigenlijk gister al 'moeten' doen, maar vandaag dan toch. En dat na eerst een flinke wandeling. Helemaal trots op mezelf.

Het is nu de 2e keer dat mijn les niet wordt opgeslagen. De app blijft hangen?

Het is geen halszaak, ik weet op welke les ik zit, en nu zijn de afstanden/snelheden toch niet zo spannend. Maar toch. Herkenning bij iemand? Foefje?



Zet hem op iedereen!
Hallo allemaal, ik schrijf graag mee als het mag...

Op dit moment loop ik met evy naar de 5 km en zit in de een na laatste week, over twee weken zou ik dus 5 km kunnen lopen.

Hierna wil ik graag voor de 10 km gaan.

Wat ik lastig vind is dat als ik een week niet ga, ik twee weken terug moet in de lessen. Daarom lijkt het eindeloos te duren...

Komende week gaan we op vakantie, weer een paar lessen terug dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is vervelend sushilala.

Maar naarmate je basisconditie toeneemt, zul je merken dat dat ook verbetert. Dan kun je rustig een week rust houden en dan pak je het daarna weer op.

Kun je niet op vakantie lopen? Leuke manier om een nieuwe plek te ontdekken.
What a nuanced anxiety
Hoi Sushilala, teruggang is niet leuk hè, nu je er bijna bent

Waarom moet je 2 weken terug, is dat iets wat Evy zegt? Ik begrijp je gretigheid, maar ik raad je aan het toch rustiger aan te doen dan je wilt. Ik heb in de loop der tijd al zo veel mensen zien uitvallen, doe maar voorzichtig.

Courage misschien helpt het om de app even echt te sluiten en je mobiel te herstarten. Het is heel vervelend als je een training wilt gaan doen, en je trainer houdt er halverwege mee op...



Zelf heb ik vandaag niet gelopen, ik heb sinds gisteren al hoofdpijn en ik denk niet dat hardlopen dan een goed idee is. Wel jammer want het is zo'n stralende dag!
Nee hoor, maar als ik verder ga waar ik gebleven was dan houd ik het niet vol



We gaan een stedentrip doen en zie het niet zitten om te gaan hardlopen in zo'n grote stad..
Verras jezelf, neem je schoenen en spullen mee! Wie weet, als je ter plaatse bent, zie je wel een prachtige route. Het zou jammer zijn als je dan je spullen niet bij je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Tot voor kort deed ik een 2000km met mijn schoenen. Maar sinds de asics gt 1900 serie in de 2000 serie is overgegaan is de kwaliteit van de zool een stuk slechter en gaan ze minder lang mee.

Als ik veel km's maak ben ik wel strammer en stijver maar pijntjes (behalve die dan van blaren, losse teennagels) horen er bij mij niet bij. Laatste tijd wel pijnlijke gewrichten. Niet tijdens het lopen , ook niet erna maar na een uur of zes in bed liggen weet ik niet meer hoe ik moet gaan liggen van de pijn. Maar dat staat helemaal los van het hardlopen. Op dit moment ook weer een frozen shoulder in een actief stadium.

Een drinkflesje op mijn rug dragen heeft dus geen zin want ik kan er gewoon niet bij zonder mijn schouder te forceren. En bh's met rugsluiting zijn momenteel helemaal een uit den boze.

Vanmorgen wel heerlijk gelopen. De laatste lange training voor de wedstrijd over zes dagen. Wisselduurloop van net geen 27km. Vanmiddag heeft een van de kinderen nog een baanwedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het 'welkom terug' iedereen!



Voor de mede evy lopers; ik hield mij iets te krampachtig vast aan het evy schema waardoor ik dus (onbewust) scheenbeenproblemen heb opgelopen. Wanneer ik weer verder ga met het 10 km schema ga ik wat rustiger aan doen.. 2x pw lopen ipv 3 a 4 keer maar goed dit zal voor iedereen anders zijn natuurlijk.



@courage; ik heb dat probleem met de app niet, ik zet altijd wel bewust mijn WiFi uit en mijn 3G aan, want ben altijd bang dat hij vast blijf lopen als hij contact maakt met WiFi onderweg. Misschien helpt dit?
quote:Pupsel schreef op 01 mei 2017 @ 09:07:

@courage; ik heb dat probleem met de app niet, ik zet altijd wel bewust mijn WiFi uit en mijn 3G aan, want ben altijd bang dat hij vast blijf lopen als hij contact maakt met WiFi onderweg. Misschien helpt dit?

Oh, dat kan ik eens proberen!

De les blijft het onderweg prima doen (dus het is niet dat ik in ene zonder trainer loop ). Maar nadat de les klaar is, bleef 'de cirkel draaien' alsof hij geen contact meer had. Dus kon ik de les niet opslaan.
Alle reacties Link kopieren
Courage dat had ik ook! En dan klikte ik op de pauze knop (zie je die dan nog wel?) en dan weer op start en daarna ging die pas opslaan.



Net 2km gelopen, ik wandelde namelijk weer pijnvrij. Ik wilde zien of de pijn in mijn scheenbeen ophield na een beetje warmlopen. Dat gebeurde helaas aan 1 kant wel maar aan de andere kant niet. Het is wel iets minder, maar ik kan niet hiermee doorlopen. Nu met een zak spinazie op mijn schenen even rustig aan doen. Na het lopen is de pijn best wel erg aanwezig. Donderdag om 16u mag ik naar de fysio, duurt nog zo lang.



Ben gelijk bang dat ik weer van voor af aan mag beginnen te trainen, dat zou ik heel erg vinden. Ik ga wel zwemmen, maar dat heeft bij lange na niet het zelfde effect.
quote:worteltjestaart schreef op 01 mei 2017 @ 12:51:

Courage dat had ik ook! En dan klikte ik op de pauze knop (zie je die dan nog wel?) en dan weer op start en daarna ging die pas opslaan.

Nee, ook geen pauzeknop in beeld.

Ik las in de play-store dat Wifi uitzetten kan helpen. Heb de maker gemaild, hij gaf in de play store aan tips te hebben op hun site, maar die kon ik niet vinden. Ik meld het hier wel als ik iets heb gehoord.

Voor alle Evy-lopers (to be).
Alle reacties Link kopieren
Baukje, ik vind de gt-2000 die ik draag al best lang meegaan, maar dan vergeleken met de schoenen die ik van andere merken heb gehad. Ik heb ze nu een jaar (zo'n 1200 km) en moet ze eigenlijk wel gaan vervangen nu. Sommige schoenen zijn na 800 km al zowat op, helaas.

Sterkte met je schouder trouwens!



Tip voor wie ook nieuwe schoenen nodig heeft: run2day heeft weer een 'shoe2care' actie, waarbij je bij inlevering van je oude schoenen korting krijgt op een nieuw paar.



00gjes, alweer kunnen lopen?



Worteltjestaart, hopelijk kan de fysio je verder helpen. En weer van voren af aan beginnen is toch nog minder erg dan helemaal niet meer kunnen lopen.



Ik heb een uur in de duinen gelopen. Was heerlijk. Het begon heel soepel en licht en dat was al even geleden. Halverwege keerde ik om en BAM, tegenwind die ik niet aan had voelen komen. Dus dat werd gelijk een stuk zwaarder, maar het strand was wel bijna helemaal voor mij alleen en dat is zo gaaf. Uiteindelijk 10,7 km in het uur.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bezig met Evy, alleen het probleem is dat bij het hardlopen mijn oortje steeds uit mijn oor floept. Welk oortje gebruiken jullie dat wel blijft zitten?
quote:pearle schreef op 01 mei 2017 @ 15:36:

Ik ben ook bezig met Evy, alleen het probleem is dat bij het hardlopen mijn oortje steeds uit mijn oor floept. Welk oortje gebruiken jullie dat wel blijft zitten?ik heb dat bij werkelijk alle oortjes, ik plak dus altijd een ministukje tape over mijn oor zodat het oortje blijft zitten :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze:





Ze sluiten omgevingsgeluid wel buiten, daarom heb ik één oortje in als ik op wegen loop waar ook ander verkeer komt.



Er bestaan ook speciale sportoordopjes die om je oorschelp heen gaan.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hele goedkope oordopjes van de Hema geloof ik. Ik loop altijd met een oortje in, het andere oortje stop ik in mijn start (zodat ik het geluid om me heen nog wel kan horen). Al loop ik steeds vaker zonder muziek eigenlijk.



Ik loop zo'n 1200 km op m'n schoenen. Na 800 km koop ik een nieuw paar, en die wissel ik dan af met mijn oude schoenen. Ik wissel wel steeds van schoenen, niet echt bewust maar ik vind de opvolgers van schoenen vaak niet goed zitten. Ik ben begonnen op New Balance, heb ook de Asics GT-2000 3 gehad, daarna had ik Brooks Adrenaline en nu loop ik op Saucony Guide 10. Ben benieuwd wat m'n volgende merk wordt



Ik heb vorige week nauwelijks gelopen, we gaan binnenkort verhuizen en alle vrije tijd ging daarin zitten. Maar gisteren waren de meeste dozen ingepakt dus had ik een uurtje over, toen heb ik een rondje van 12 km met m'n vriend gelopen. Was wel weer even lekker na alle verhuisstress. Morgen wil ik op m'n werk een kort rondje lopen en dat combineren met krachttraining, dat mag ook wel weer een keertje (en misschien wel goed om m'n armen te trainen voor al het gesleep dat we nog voor de boeg hebben...).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik heb dat ook met alle (?) soorten oortjes. Dus ik blijf ze terug duwen tijdens het lopen.

Je kan natuurlijk met een soort koptelefoon gaan lopen. Hmm... https://images.duckduckgo ... 0-koptelefoon.jpg&f=1

Of deze: https://images.duckduckgo ... 07924-900x900.jpg&f=1

Ik heb wel eens zoiets overwogen: https://images.duckduckgo ... mp%2F851999_pb_01&f=1

Die gaan over je oren toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Apple oortjes maar ze vallen nooit uit! Ik heb perfect gevormde oren voor Apple oortjes kennelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven