(Buur)katten op afstand houden

29-04-2017 20:13 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gemerkt dat hier op het forum een heleboel kattenkenners zitten die mij vast wel een antwoord kunnen geven op de volgende vraag : Hoe houd ik de buurtkatten buiten mijn huis? Zodra ik mijn tuindeur open zet, heb ik in no time een kat in huis. Dit geld ook voor de schuur waarvan de deur soms openstaat. Daar staat ook de wasmachine/droger. Het is al een paar keer voor gekomen dat een kat in mijn huis of schuur (op mijn schone was! ) heeft gepiest/gesproeid en dat vind ik zo goor !



Ik heb zelf geen huisdieren en als ik een kat 'betrap' laat ik deze schrikken en jaag hem weg, het is niet steeds dezelfde trouwens. En het helpt niet, dus.



Mijn vraag is: Is er iets wat ik kan doen/strooien/spuiten/ophangen/enzovoort om de katten op afstand te houden? Iets waarvan ze niet houden en dus niet bij in de buurt komen? Uiteraard katvriendelijk. Ik laat de deur zo min mogelijk onbewaakt maar ik vind ook dat ik de deur open moet kunnen laten staan zonder bang te zijn voor insluipers en wie weet is er wel een simpele oplossing.



Alvast dank voor het meedenken !
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
quote:NymphadoraTonks schreef op 30 april 2017 @ 08:40:

In mijn tuin lopen ook veel vreemde katten. Ik heb zelf drie katten en een kattenluik op chip. Ik woon hier nog niet heel lang, dus ik denk dat het voor die vreemde katten even wennen is dat mijn tuin nu beheerd wordt door drie eigen katten.



Ik denk dat hordeuren met een dranger de beste optie zijn als je zelf geen katten hebt.Helaas past zo'n hordeur niet in mijn keukendeur, heb al verschillende keren katten in huis gehad. Loop je de trap op, vliegt er ineens een kat langs je benen naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 april 2017 @ 21:30:

[...]





Maar die betalen dan in elk geval nog een aardig bedrag aan belasting voor hun dier... in tegenstelling tot kattenbezitters die hun dieren net zo goed los laten rondlopen, of niet?Er zijn ook genoeg mensen, waaronder ikzelf, die hun kat in eigen huis en-of tuin houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren draaien de hele dag vreselijke muziek die ik goed kan horen in de tuin.

Af en toe zal een van mijn katten in hun tuin lopen. Dat heb je met buren hoor. Als zij niet klagen over mijn katten, dan klaag ik niet over die muziek.
Het Viva forum is papaja.
quote:noisekick schreef op 30 april 2017 @ 10:52:

[...]





Er zijn ook genoeg mensen, waaronder ikzelf, die hun kat in eigen huis en-of tuin houden.



Dan ging die post dus niet ovet jou.

Wel fijn dat je je kat binnen houdt!
quote:mary57 schreef op 30 april 2017 @ 08:24:

[...]





Met een plantenspuit moet je op 1 meter afstand van de katten staan wil je ze raken en daar gaan die beesten echt niet op wachten.

Het is bij ons het afgelopen jaar echt vreselijk geworden met de buurtkatten, ik denk dat er wel zo'n 10 hier rondlopen. Ze komen natuurlijk niet alleen overdag in de tuin maar juist vooral 's nachts en 's morgens vroeg hun behoefte doen.

Wat schiet ik er mee op als ik alle baasjes, zeker 7 buren, er op aanspreek? Ze hebben allemaal tuinen met alleen tegels, zeggen dat hun kat het altijd (!) op de kattenbak doet en laten hun kat gerust dag en nacht buiten. Ik vraag me weleens af waarom die mensen een kat hebben als ze altijd buiten lopen.Waterspuit spuitkop kanje losser draaien. Wordt nevel een straal... Ik haal zo wel 4,5 meter met een miniwaterspuit. Alhoewel de waterguns van m'n kids, een stuk cooler zijn. Sta ik als James Bond op balkon, als er een kat op de schutting staat. Hij kijkt, ik kijk... Dan begin ik de waterblastergun op te pompen. Katjelief weet dan hoe laat het is en kiest het hazenpad... Zelf trouwens een kater die af en toe buiten mag maar niet verder gaat dan eigen tuin, waar ie trouwens ook niet mag kakken ...
quote:Magister schreef op 30 april 2017 @ 11:32:

[...]



Waterspuit spuitkop kanje losser draaien. Wordt nevel een straal... Ik haal zo wel 4,5 meter met een miniwaterspuit. Alhoewel de waterguns van m'n kids, een stuk cooler zijn. Sta ik als James Bond op balkon, als er een kat op de schutting staat. Hij kijkt, ik kijk... Dan begin ik de waterblastergun op te pompen. Katjelief weet dan hoe laat het is en kiest het hazenpad... Zelf trouwens een kater die af en toe buiten mag maar niet verder gaat dan eigen tuin, waar ie trouwens ook niet mag kakken ...Zat ook al aan een waterpistool te denken, dat zou inderdaad wel helpen
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn buurt kat helpt het in ieder geval niet. De blijft gewoon zitten als je er water op spuit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Magister schreef op 30 april 2017 @ 11:32:

[...]



Waterspuit spuitkop kanje losser draaien. Wordt nevel een straal... Ik haal zo wel 4,5 meter met een miniwaterspuit. Alhoewel de waterguns van m'n kids, een stuk cooler zijn. Sta ik als James Bond op balkon, als er een kat op de schutting staat. Hij kijkt, ik kijk... Dan begin ik de waterblastergun op te pompen. Katjelief weet dan hoe laat het is en kiest het hazenpad... Zelf trouwens een kater die af en toe buiten mag maar niet verder gaat dan eigen tuin, waar ie trouwens ook niet mag kakken ...Idd, zo doen wij het ook. Helpt bij ons wel al is het in het begin idd tijdsintensief maar na een paar dagen zitten ze al een pak minder in de tuin en als ze nog maar een fractie van een beweging zien zijn ze weg. Hun behoefte gaan ze ook minder snel doen want een kat wil op haar gemak zitten ( wie niet . Bij sommige katten werkt het idd niet, het blijven katten natuurlijk ;/)
Alle reacties Link kopieren
Schrikdraad! Werkt hier als een tierelier. Je hebt speciale voor katten en die is ook.kindvriendelijk. ons kind kan er aan zitten zonder er pijn van te hebben. En de katten rennen wel weg als ze er met hun tong aan zitten. Als wij geen kind hadden, dan kwam er iets zwaarder schrikdraad. Dat heeft mijn broer en werkt écht perfect...
Alle reacties Link kopieren
quote:Luna_ schreef op 30 april 2017 @ 01:06:

In de moestuin: saté prikkers wil nog wel eens helpen.Al geprobeerd, ze kakken er gewoon tussen,...
We don't see things as they are we see things as we are
quote:LouiseLove schreef op 30 april 2017 @ 21:39:

[...]





Al geprobeerd, ze kakken er gewoon tussen,...Ik stak gedroogde takken van een rozenstruik in m'n moestuintje. Hielp goed, behalve het feit dat ik zelf ook voorzichtig moest zijn. Maar ja, beter dan poepaardbeien..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een 1.80m hoog hek rond de tuin met een stroomdraadje bovenaan.

Komt geen kat meer binnen.

Het geheel met klimop laten begroeien zodat het er niet meer zo gevangenis-achtig uitziet plus een hoop privacy.

Wij hebben daardoor ook heel veel vogeltjes in de tuin, leuk
Alle reacties Link kopieren
Dan maar een supersoaker waterpistooltje kopen dus
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt niet normaal meer! Dat andermans katten je huis zelfs nog binnen dringen!
Alle reacties Link kopieren
Supervervelend kattenoverlast. :wtf:
Wat je kunt doen is inderdaad allereerst het baasje erop aanspreken:
Hier zijn nog wat tips voor tijdens zo'n gesprekje. http://www.kattenverjager.nl/tips-voor-een-gesprek

Als dat niet werkt kun je altijd nog kopen zo'n ultrasone kattenverschrikker of korrels wat heet kattenschrik.
De middeltjes zoals peper en azijn enzo werkt echt matig, geloof me ik heb alles geprobeerd, maar heb het nu onder controle...
Laat niet weg dat ze nu vast ergens anders hun behoefte doen....

Wat wel helpt is een keer de tuinslang erop zetten O_O
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk dat je je deur open zou moeten kunnen hebben. Zou het misschien kunnen dat je muizen hebt? kijk als ze die volgen, zo je huis in, weet je waarom ze binnen komen.

Verder zou ik gewoon in de buurt van je deur (als je een tuin hebt zo een kattenverjager gebruiken:
voorbeeld:
http://www.kattenverjager.nl/electronis ... nverjager/

Of als dat te duur is eerste kattenschrik proberen, dat zijn een soort korrels die katten enorm vinden stinken. Strooi je gewoon wat in je tuintje, lopen ze wel een deurtje verder... Mensen vinden die trouwens ook vaak stinken, die korrels :)

Wat niet werkt: koffiedrap (werkt 1 dag ofzo). Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee, want net als enkele andere reageerders heb ik én zelf katten én last van buurkatten. Mijn twee katten zijn voornamelijk in huis of in onze eigen tuin. De kater gaat wel naar de overkant van de straat, waar een school staat met eromheen bosschages, waar hij graag muizen vangt. De poes blijft altijd vlak bij huis en gaat hooguit naar de tuin van de directe buren, vooral in het voorjaar staat daar de zon eerder dan bij ons en daar ligt ze dan graag in. De buurvrouw heeft daar een keer over geklaagd en sindsdien houd ik onze poes in die voorjaarsperiode 's ochtend langer binnen. Ook heb ik zo'n ultrasoon geluidmaker voor haar gekocht die katten afschrikt. De buurman heeft de schuttingen voorzien van strips met spitse punten, maar daar malen mijn katten niet om. Laatst was hij in de tuin bezig en ging onze poes demonstratief op de schutting, boven op die punten liggen...
Hoe dan ook, ze komt nauwelijks nog in die tuin en buurvrouw is tevreden.

Maar dan onze andere buren. Die wonen er nu een paar jaar en hebben drie katten (en binnenkort komt er nog een bij) en twee honden. Onze katten zijn totaal niet agressief en gaan heel vriendschappelijk om met twee van hun katten (ik wandel ook met mijn katten, en dan gaat een van hun katten ook vaak mee, heel gezellig), maar hun rode kater is een ander verhaal. Al vanaf het begin is die de strijd aangegaan en heeft enkele keren letterlijk op leven en dood met onze kater gevochten, meestal nota bene in onze eigen tuin. Die kat heeft uiteindelijk gewonnen, want onze kater is nu als de dood voor hem (wat als klein voordeel heeft dat hij nog minder vaak de tuin verlaat). Ook onze poes heeft hij een paar keer aangevallen en ook zij is heel bang voor hem.
Wat nog vervelender is, is dat alle drie de buurkatten het gewoon niet kunnen laten om binnen te dringen als bij ons een deur openstaat. Ze hebben alle drie al een keer op zolder gezeten en ondanks flink wegjagen, blijven ze die drang houden. Ook in dit geval is de rooie weer het meest vervelend; laatst zette ik oud papier buiten en stond de schuurdeur nog geen minuut open, of de rooie kater was al binnen geweest en had tegen mijn fietstas en op de grond gepist. Hij sproeit ook tegen de muur bij mijn werkkamer en tegen de muur bij onze voordeur. Het komt er gewoon op neer dat hij vindt dat ons huis en tuin van hem zijn.

Ik heb het er wel eens over met de buren, maar ja... wat moet je doen? Als zij niet uit zichzelf bedenken dat ze de rode kat misschien wat vaker binnen zouden kunnen houden, of in het uiterste geval zelfs een ander huis voor hem kunnen zoeken? (hij is de laatste tijd ook gemeen tegen hun andere katten) En wat als het andersom zou zijn geweest en mijn kater die van hun zou terroriseren, wat zou ik daar dan aan kunnen doen? Een kat die eenmaal gewend is veel buiten te zijn en dat ook fijn vindt, kun je niet zomaar bijna altijd binnen gaan houden. Dus vooralsnog jaag ik de rode kater van ons dak met inderdaad een supersoaker. En als ik 's avonds laat met mijn katjes ga wandelen, neem ik uit voorzorg een klein waterpistooltje mee. Daar heeft hij gelukkig dan nog net wel respect voor, maar als vooral ons poesje hem eenmaal heeft gespot, komt er van wandelen niks meer, want dan wil ze meteen weer naar binnen. Van de week met de buurman afgesproken dat zij hem binnen halen als ik daar om vraag. Maar ja, dat is meestal dus 's avonds laat, dat wandelen, als het stil op straat is, en dan ga ik toch niet meer aanbellen.
De buurvrouw van die katten staat overigens niet open voor een gesprek. In de tijd van het hevige vechten van de katers heb ik er eens contact met haar over gehad, maar dat was heel ontkennend en defensief, terwijl ze toch echt zelf had gehoord dat er in onze eigen tuin een vreselijk gevecht plaats had. En van de week, toen ik het er met de buurman over had, stond zij in de deuropening en maakte snel dat ze wegkwam, toen bleek dat ik minder blij was (rode kater had juist onze poes weer aangevallen op de stoep, bij het wandelen, zonder enige reden en zomaar uit het niets).

Nou ja, lang verhaal, moest het even kwijt blijkbaar. Het is dus in elk geval niet zo dat mensen met katten nooit last hebben van andermans katten! En het blijft dubbel, ik vind in theorie ook dat mijn dieren anderen niet tot last moeten zijn, maar weet ook hoe lastig het kan zijn. Overigens heb ik ook aardig wat last van honden, hoor er nu weer een steeds blaffen ergens hierachter en een andere jankt heel vaak, zo ontzettend zielig!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven