Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Na aftrek van alle kosten voor vaste lasten, alimentatie en kinderalimentatie hou ik ongeveer 200 euro per maand over voor mezelf.
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 15:59:

[...]





Wat een onzin. Als je als gezin bijvoorbeeld 6000,- per maand verdient, dan is 450,- helemaal niet raar.Voor die persoon niet. Maar er wordt gesteld dat dit in het algemeen niet bijzonder veel is om op te maken. Maar dat is het wel.
quote:Star schreef op 28 april 2017 @ 16:22:

[...]





Het ging mij meer om de opmerking dat je wereldvreemd bent als je het niet veel vindt. Ik vind het behoorlijk beperkt als je voorstellingsvermogen zo slecht is dat je alleen nog maar vanuit je eigen referentiekader kan kijken.Je snapt het niet. Gemiddeld genomen is 900 euro per stel per maand echt gewoon veel. Dat heeft niets met mijn referentiekader te maken maar met het feit dat dit voor de meerderheid van de mensen gewoon veel is om per maand uit te geven aan jezelf. Zelf zou ik het wel kunnen maar ik zou dit niet willen.
Het valt mij ook op dat geld uit geven aan jezelf ook voor iedereen anders is. De kapper bv vind ik meer horen bij vaste lasten ipv jezelf. Jezelf zie ik meer als uit eten gaan., gaan stappen, kleding, tassen en schoenen en sieraden kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 11:35:

[...]





Mijn topic vraag gaat niet over of het eerlijk verdeeld is hoe mijn vriend en ik de financien hebben, maar wat nou normaal is om te besteden na je vaste lasten met een modaal inkomen.



wat is normaal om te besteden na je vaste lasten (met een modaal inkomen).

Wij leggen dat geld standaard op de spaarrekening, mochten wij uiteten gaan of een keertje stappen dan halen wij het geld van de spaar. We hebben geen "vast bedrag" per maand om vrij te besteden.



De vraag is, wat zijn precies vaste lasten?

De kapper, kleding, make up, een nieuwe schoudertas omdat de oude stuk is....

de een vind deze zaken allemaal vaste lasten de ander weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ongeveer 500 euro over, waarvan ik 300 spaar. Met 200 pm kom ik prima rond. Kleding voor de kinderen gaat van de gezamelijke rekening, kleding en schoenen voor mezelf betaal ik zelf. Uitjes voor de kinderen ook, behalve Efteling abbo.
Alle reacties Link kopieren
TO, als je zegt 450 euro voor jezelf te hebben terwijl je van hetzelfde geld kinderspullen koopt, even naar de stad of de kinderboerderij gaat, etc. kan het hard gaan en lopen dingen door elkaar. Ik denk dat overzicht je prima kan helpen.



De meest interessante vraag is naar mijn idee waarom het nu zo gaat. Waarom vind je partner 70 euro veel geld voor kinderschoenen? Waarom geef je je 'eigen' geld uit op de kinderboerderij?



Ik zou alle uitgaven in Excel op een rij zetten (maandelijks, of verrekend hiernaar), zonder rekening te houden met wie wat betaalt. Is even een klus maar je hebt er vanaf dat moment alleen maar profijt van de komende jaren.



Verder zou ik meer willen weten over de hypotheek. Weet hoe het zit en wat je mogelijkheden zijn. Dan kun je daarmee doen wat gunstig is voor jullie.



Het idee van nicole1234 om een aparte rekening te openen voor de kinderen vind ik een goed plan. Dat geeft veel inzicht.



Tot slot zou ik, zoals marana zegt, zoveel mogelijk pinnen of opschrijven de komende paar maanden van de 450 euro, dan weet je waar het heen gaat.
quote:sandy1974 schreef op 28 april 2017 @ 16:14:

Man en ik hebben ieder 750 euro over als "zakgeld"

Wel samen een inkomen van 80.000

Dus meer dan modaal .

2 kinderen van 12&9Vind ik heel veel bij zo'n 'laag' (twee keer modaal) inkomen. Bij twee keer 40.000 heb je ongeveer 4600 netto per maand? En dan 1500 overhouden om te verbrassen, in verhouding veel.
quote:MinkeDeWit schreef op 30 april 2017 @ 12:05:

[...]



Vind ik heel veel bij zo'n 'laag' (twee keer modaal) inkomen. Bij twee keer 40.000 heb je ongeveer 4600 netto per maand? En dan 1500 overhouden om te verbrassen, in verhouding veel.Ik vind het ook veel klinken, maar het hangt er denk ik ook weer vanaf hoeveel er van die 4600,- euro dan ook weer gereserveerd wordt om te sparen en opgestaan vaste lasten (hypotheek, verzekeringen etc). Ik kan me er iets bij voorstellen dat als je én al een ruime buffer hebt én je bijna geen vaste hebt dat je dan (indien je zou weten waaraan je je geld wil uitgeven of luxe voorkeuren voor het een of ander hebt) ?dat je het dan ook uitgeeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 30 april 2017 @ 13:02:

[...]





Ik vind het ook veel klinken, maar het hangt er denk ik ook weer vanaf hoeveel er van die 4600,- euro dan ook weer gereserveerd wordt om te sparen en opgestaan vaste lasten (hypotheek, verzekeringen etc). Ik kan me er iets bij voorstellen dat als je én al een ruime buffer hebt én je bijna geen vaste hebt dat je dan (indien je zou weten waaraan je je geld wil uitgeven of luxe voorkeuren voor het een of ander hebt) ?dat je het dan ook uitgeeft.



4500 inkomen

Vaste lasten 2000

Sparen 500

Boodschappen 500

1500 over om te "verbrassen" wij hebben al een flinke buffer van 70.000 door erfenis en overwaarde vorige huis en vinden daarom 500 euro sparen meer dan genoeg, gaan liever uit eten .
Alle reacties Link kopieren
quote:sandy1974 schreef op 30 april 2017 @ 15:32:

[...]





4500 inkomen

Vaste lasten 2000

Sparen 500

Boodschappen 500

1500 over om te "verbrassen" wij hebben al een flinke buffer van 70.000 door erfenis en overwaarde vorige huis en vinden daarom 500 euro sparen meer dan genoeg, gaan liever uit eten .wooow, als ik zoveel geld had zou ik mijn eigen goede doel gaan beginnen!
--
quote:sandy1974 schreef op 30 april 2017 @ 15:32:

[...]





4500 inkomen

Vaste lasten 2000

Sparen 500

Boodschappen 500

1500 over om te "verbrassen" wij hebben al een flinke buffer van 70.000 door erfenis en overwaarde vorige huis en vinden daarom 500 euro sparen meer dan genoeg, gaan liever uit eten .Lage vaste lasten, dat is wel fijn dan. Zitten daar ook de kosten voor auto, kleding, clubjes e.d. in?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 30 april 2017 @ 15:59:

[...]



Lage vaste lasten, dat is wel fijn dan. Zitten daar ook de kosten voor auto, kleding, clubjes e.d. in?



Auto en clubjes wel kleding niet

Onze hypotheek is laag en hebben geen

Opvang meer nodig
Alle reacties Link kopieren
Man heeft lease auto Dus maar kosten

Van 1 kleine auto van 5 jaar oud
Alle reacties Link kopieren
Hier ook lage vaste lasten en een flinke buffer, dus blijft er meer dan genoeg geld over voor andere dingen. Wij geven veel geld uit aan reizen; maken sinds een aantal jaren elk jaar een verre reis en gaan regelmatig tussendoor weg.

Afgelopen week met dochter een aantal dagen naar Spanje geweest. Ik vind het echt heerlijk dat zoiets tussendoor kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik geef dat geld ook met gemak uit per maand, dus ik vind het niet zo gek veel, maar de reacties in dit topic zetten me wel aan het denken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
4500 euro netto maandinkomen bij 80.000 euro bruto jaarinkomen? Dan kom ik op ruim 73% uit uitgaande van 12 maanden plus vakantiegeld. Dat is wel erg veel. Of wordt er geen pensioen afgedragen misschien? Of zie ik iets anders over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bladora- schreef op 30 april 2017 @ 16:58:

Ik geef dat geld ook met gemak uit per maand, dus ik vind het niet zo gek veel, maar de reacties in dit topic zetten me wel aan het denken.



Mij niet.

Het heeft niet alleen te maken met bedragen, maar mijn inziens ook met leeftijd / levensfase.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 30 april 2017 @ 15:59:

[...]



Lage vaste lasten, dat is wel fijn dan. Zitten daar ook de kosten voor auto, kleding, clubjes e.d. in?2000 euro lage vaste lasten noemen? Ik vind het veel. Ligt dat aan mij?
Ik vraag me altijd af hoeveel modaal is. Het schijnt dat vrijwel alle mensen denken dat ze modaal verdienen, ook als ze daar ver boven zitten of onder zitten. Misschien heb ik het gemist, maar wat is jullie gezamenlijk netto inkomen?



Verder heeft vergelijken weinig zin. Wij wonen in een kleine woning met klein tuintje, aankoopprijs 125k. Vrienden van ons hechten meer waarde aan jaren-30-huizen en ruime achtertuinen, zeg 300k. Dat scheelt nogal in wat je maandelijks overhoudt en in de belastingen. Wij hebben hobbies die geld kosten en gaan vaak uit eten, dat doen die vrienden dan weer niet, maar dat missen zij ook niet. Prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Modaal is in 2017 36.500 euro bruto jaarinkomen, inclusief vakantiegeld.
Ah, dan zit ik net een paar honderd boven modaal. Manlief zit er ruim boven. Wij verdienden bijna 90.000 bruto afgelopen jaar. Netto ca 4800 p.m. denk ik (ik weet niet eens wat mijn man netto verdient ). Vaste lasten zijn ca 3000 p.m. waarvan ik er 1300 voor mijn rekening neem. Dan houd ik ca 850 over voor sparen en verbrassen. Maar ik verbras er bijna niets van. Zeker geen 450 euro. Overigens zitten kleding, schoenen, clubs en uitjes voor en met de kinderen bij de vaste lasten in.
Precies, dus als je zegt, wij leven van een modaal inkomen, zeg je dat je opgetelde huishoudinkomen 37.000 euro is. Is dat zo TO?

Zoja, dan houd je echt behoorlijk wat over pp, petje af!

Het is geen normaal-verdeling, dus dit geeft een beter beeld van waar je zit tov de rest van Nederland:

http://visualisatie.cbs.n ... isation/Inkomensverdeling



Besteedbaar inkomen = ongeveer je netto maandinkomen x 13 of 14.

Een inkomen van 4800 netto pm = slechts enkele tienduizenden huishoudens hebben meer inkomen dan dat in NL
Alle reacties Link kopieren
Als 450 incl vakantie is vind ik het niet bijzonder veel, als het echt alleen is voor kleding, uitgaan enzo vind ik het gemiddeld denk ik. Met kinderen gaat best hard natuurlijk

Zelf geef ik denk ik tussen de 100 en 200 uit, maar als vakanties bijzitten is dat bedrag nog veel hoger.
quote:pipootje schreef op 28 april 2017 @ 21:22:

[...]





Je snapt het niet. Gemiddeld genomen is 900 euro per stel per maand echt gewoon veel. Dat heeft niets met mijn referentiekader te maken maar met het feit dat dit voor de meerderheid van de mensen gewoon veel is om per maand uit te geven aan jezelf. Zelf zou ik het wel kunnen maar ik zou dit niet willen.Ik snap het prima, ik vind het gewoon niet zo aardig iemand wereldvreemd te noemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven