Geld & Recht alle pijlers

Spaarders in spé , sparen in kleine stappen

20-11-2016 22:52 461 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil je sparen maar lukte dat nooit?

Hoe kun je in kleine stappen je bestedingspatroon aanpassen?



Ik wil beginnen met sparen, heeeeel lang niet gedaan dus ik deel graag kleine successen met gelijkgestemden

. Wie schrijft er mee?

==============================

NB: Ben jij al goed in sparen? Bless you, alleen dit topic is bedoeld om worstelende spaarders elkaar te laten ondersteunen. Tips en advies voor doorgewinterde spaarders missen hier hun doel. Anders gezeg: wij zitten hier in badje 1 en kijken of we 'warervrij' zijn, tips voor de optimale rugcrawltechniek daar kunnen we niet veel mee.
--
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-08-2017 17:54
Reden: privacy
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kliefje en Janeice jammer! hebben jullie ook een idee hoe je meer kunt gaan sparen? kasboek oid?

Ik zet het tegenwoordig vast in depositos van 1000 voor een paar maanden. Niet voor de rente maar anders weet ik niet zo goed wat ik ermee moet doen en brand het in mijn zak en ga ik het uitgeven of aflossen (wat ook niet slecht is maar het is wel handig om geld achter de hand te hebben voor `je weet het niet`)

klinkt alsof ik veel heb maar dat valt erg mee hoor.. ik vind sparen leuk en goed maar dus ook wel moeilijk af en toe.

Tessaa oh mooi bedrag toch! lijkt me wel frustrerend als je partner zoveel ineens verdient haha! Maar ook wel fijn, dat hij genoeg verdient in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama, ik kon alleen afgelopen maand niet sparen, hier een goed buffer.

Heb jarenlang zuinig geleefd (idd kasboek, besparen etc)

Vind zulke topic's over sparen besparen gewoon nog steeds leuk
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
haha Janeice ik vind topics over sparen ook erg leuk om te lezen! motiveert altijd enorm!

Hier afgelopen jaren ook een veel lager inkomen gehad dan gebruikelijk (ivm dat ik `bewust/ gedwongen?(ziek kind thuis)` minder ging werken, nu weer in stijgende lijn gelukkig.

ik wil absoluut niet mijn geld nu gaan bigspenden zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama, gelukkig zit je in de stijgende lijn. Altijd fijn.



Ik verdien goed maar ik had een gat in mijn hand

Ben nog steeds gul maar wel veel minder dan voorheen.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Even een terugvindpost, vind dit een leuk topic.



Ben iets meer gaan verdienen maar ik merk dat ik nu én denk: Eindelijk die grote aankopen doen (nieuwe camera, laptop, muziekinstallatie) én het iets makkelijker uitgeef aan dagelijkse dingen én voor een reis wil sparen.

Dus ik zal toch iets beter op een rij moeten krijgen waar het nu echt heen gaat. Met name bij het beter plannen van boodschappen/eten valt winst te behalen. t Wordt nu toch soms een maaltijdsalade of pizza waar zelf koken natuurlijk veel goedkoper is.

Ook op het werk scheelt zelf lunch meenemen zo een paar euro per dag.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Zelf koken zonder die rare zakjes is niet alleen maar goedkoper maar ook gezonder.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:tinnifin schreef op 16 maart 2017 @ 18:59:

reizen hoeft niet duur te zijn..kwestie van slim aanpakken;)



leuke plannen!



Ik wil graag een half jaartje naar zuid amerika. Wat ik dan qua kosten vind is zo rond de 1500 pm.

Als je nog tips hebt houd ik mij aanbevolen
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodisgood schreef op 01 april 2017 @ 20:54:

[...]





Ik wil graag een half jaartje naar zuid amerika. Wat ik dan qua kosten vind is zo rond de 1500 pm.

Als je nog tips hebt houd ik mij aanbevolen

zijn dat de kosten van een ticket?

minder ver weg gaan en dan een wandeltocht maken? ofzoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:Jongensmama2009 schreef op 05 april 2017 @ 13:08:

[...]



zijn dat de kosten van een ticket?

minder ver weg gaan en dan een wandeltocht maken? ofzoiets?Nee, van het leven in Z-A gemiddeld per maand. Ticket verschilt tussen 300 en 800 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodisgood schreef op 05 april 2017 @ 13:59:

[...]





Nee, van het leven in Z-A gemiddeld per maand. Ticket verschilt tussen 300 en 800 euro.

Oh ja stond er ook, pm.

Lastig!
Alle reacties Link kopieren
Leuk, Zuid-Amerika!

Ik wil in het najaar eigenlijk een week of 4/5 gaan. Mits het kan met werk en mits het me dus lukt wat geld te sparen...



Qua boodschappen doen/eten: Ik heb soms alles in huis voor een maaltijd maar heb dan trek in wat anders. Of heb bijv geen zin om aardappelen te koken (duurt toch relatief langer). Gisteren is het me wel 'gelukt' om toch de aardappelen en groente op tafel te zetten die ik al in huis had. Toch veel goedkoper dan last-minute nog zo'n verse pizza halen bij de AH of Jumbo.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
ik heb mijn reisdrift onder controle weten te houden....ik ga niet weg in de meivakantie en pinkster. kostte veel moeite want ik had wel geinformeerd naar een huis via ait bnb en die stuurden toen een extra lage aanbieding....grrrr.

we gaan pas weer in de zomer.

alleen moet er in huis van alles gebeuren....klusjes en onderhoud. ...vriend komt helpen maar heb toch dingen nodig

kussens tuinbank...verf ...planken....

deze maand 200 euro afgelost.. nu even huus op orde en dan weer besparen...



reistips: vroeg boeken, slim boeken, airbnb/hostels, alleen handbagage en veel voirbereiden.

maar ik reis met 4 kids...alleen kun je ook liften en couchsurfen.
--
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met de spaarders? Nog nieuwe tips of ontwikkelingen?
Alle reacties Link kopieren
Ontwikkeling : nieuw inzicht! toch eerst maar zorgen voor een buffer van minimaal 10.000,waar ik eerder dacht dat een paar 1000 wel genoeg zou zijn. We lossen af en toe af van de hypotheek en leven redelijk zuinig.
Alle reacties Link kopieren
Goed streven toch. Hier gaat het nog niet zo heel hard. Gek genoeg boek ik niets terug van de spaarrekening voor de auto maar nog wel van die andere. Nog ff een mindset te gaan dus
Alle reacties Link kopieren
vallen en opstaan

2 fietsen nodig op dit moment

hoop voor alle kids birkenstocks te vinden op de koningsmarkt
--
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws van mijn verhuurder! De huur wordt vanaf juli verlaagd met wel €80,- p/m

En ik ben wezen kijken voor een nieuw bed maar dat kost nog best veel centjes. Dus ga ik die 80 euro op een aparte rekening zetten, misschien zijn er eind van het jaar nog mooie acties bij de beddenzaken!
Alle reacties Link kopieren
80 euro is flink! Mijn huur gaat ook omlaag, wel maar met 15 euro, maar toch weer een halve week boodschappen! Krijg wel flink servicekosten terug (ruim 200 euro), dus dat is een fijne meevaller deze maand.



Ook spaar ik vanaf deze maand automatisch 100 euro extra per maand, meteen de dag dat de studiefinanciering binnen komt. Hierdoor spaar ik de komende maanden tussen de 2 en 300 euro per maand. Vanaf augustus betalen m'n ouders ook mn collegegeld weer, dus dat scheelt dan ook weer bijna 200 euro per maand. Dan gaat ook m'n collegegeldkrediet eraf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet van alles wat binnenkomt 10% op spaarrekening
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine update hier



Ik kan zeggen dat de knop echt wel flink om is gegaan! Ik doe nog steeds veel leuke dingen, ga er geregeld op uit, maar ik ben me wel veel bewuster geworden van mijn uitgaven en dat scheelt een hoop. Ik heb nu in relatief korte tijd 2.500 Euro extra apart weten te zetten Als alleenstaande met een behoorlijk gat in m'n hand, ben ik hier best trots op!



Mijn doel was aan het eind van het jaar 5.000 Euro opzij te hebben gezet over 2017, maar aan de hand van een salarisverhoging en wat meevallers heb ik besloten mijn spaardoel voor 2017 naar 6.000 Euro te verhogen.



Mijn auto heeft me 6.750 Euro gekost en dat was voor mij een behoorlijke uitgave. Het voelt wel fijn dat weer aan te vullen! En ik heb een hoop leuke doelen voor ogen en dat motiveert ook enorm Ook geeft het me oprecht een beter gevoel iets verstandiger met m'n geld om te gaan



Hoe gaat het met de andere spaarders?
Alle reacties Link kopieren
wisselend,



ik heb in de vakantie nog eens mijn hele adm op orde gebracht..... sparen is hier eigenlijk aflossen schulden. voorlopig

maargoed,

wat wel goed gaat:

- vaker zelf brood mee, gister keek ik voetbal op het plein en had mijn eigen drank mee bijv....

- simpele uitjes met de kinderen, die geen of weinig geld kosten

- dingen op tijd declareren

- goedkopere accomodatie gezocht voor mijn vakantie





en sommige dingen gaan minder

- moeilijk om mijn reisdrift te beteugelen

- in vakanties heb ik tijd om dingen te regelen , bijv voor in huis.... echter ik spaar daar niet voor...dus dat moet ik wat beter afstemmen.
--
Hier qua sparen nog niet zo denderend, maar dat klopt ook wel. Mijn spaarrekening hoef ik niet aan te komen, en in vrij dure maanden (met collegegeld en boeken moeten kopen) is dat eigenlijk al genoeg winst . Ik heb ook geen apart collegegeldkrediet, dus ik ben er trots genoeg op dat ik bijna 1000 euro opzij heb staan voor onverwachte dingen!



En mijn huur is omhoog gegaan . (Met wel 4 euro overigens, dus dat ga ik ook niet meteen merken )
Alle reacties Link kopieren
80 euro minder huur dat is mooi 3mmy!

tinnifin wat voor schuld heb je? succes in ieder geval!

Hier heb ik mij beheerst om geen nieuwe tas te kopen, maar eentje van de rommelmarkt die `wel leuk` is. al heb ik gisteren heel internet afgezocht naar een mooie leren tas (eentje voor jaaaaaaaaaaaren).. niet gekocht.

hier ook vooral goedkope uitjes met de kinderen, verschillende speeltuintjes afgaan vinden ze leuk genoeg.
Ik probeer nog de goede balans tussen sparen/uitgeven/aflossen te vinden... Dacht dat het wel goed zat, heb sinds december 1000 euro gespaard (wat wel heel goed is, want ben er heel bewust mee bezig, dus anders was het veel minder geweest), maar het zit me nog niet helemaal lekker.



Schulden zijn bij duo, m'n moeder en m'n vriend, dus dat hoeft allemaal niet zo snel, maar dat wil ik wel. Maar ik wil ook veel sparen, want ik heb een paar "duurdere" dingen op m'n lijstje staan. En natuurlijk wil ik tussendoor ook nog wat leuke dingen doen. Heb voor deze maand de aflossing van duo maar even naar beneden bijgesteld, kan denk ik beter focussen op wat spaargeld, want bij duo ben ik met een hoog aflosbedrag ook nog ruim 3,5 jaar bezig... Lastig allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven