Mannen en prostituees.

18-04-2017 17:05 432 berichten
Weet niet of dit iets is van de laatste jaren, maar onder mannen lijkt het nauwelijks (meer) taboe om een prostituee te bezoeken.



Soms kijk ik wel eens een stukje voetbal inside, en die mannen daar aan tafel zitten vaak gierend van het lachen te vertellen dat ze tijdens hun voetballoopbaan zo vaak naar de hoeren / stripclubs en dergelijke gingen.



Onlangs was ik op de verjaardag van een goede vriendin die tweeling is. Haar tweelingbroer en zij vieren hun verjaardag altijd in het huis van hun ouders, en elk jaar komen zijn vrienden en haar vriendinnen. Zitten altijd wel een paar leuke mannen bij, en op ééntje heb ik altijd al een oogje gehad: Knappe, degelijke vent, komt uit een goed gezin, goed gemanierd.



Maar op die verjaardag gebeurt het dan altijd dat zijn vrienden bij elkaar gaan zitten en wij (als vriendinnen) ook. Als het bier dan vloeit en die jongens wat baldadiger worden, wordt er wat harder gepraat en gaat het over vroegere vakanties, uitgaansavonturen en meer van dat, en dan hoor je dus ook verhalen over het bezoeken van de hoeren, van de ''badboys'' waarvan je het verwacht, maar ook van de brave jongens waarvan ik dus totaal niet had verwacht dat ze dit soort dingen zouden doen.



Hoe staan jullie hier tegenover? Als je zou weten dat een potentiële scharrel / date / partner in het verleden prostituees bezocht heeft, vind je dat een regelrechte afknapper? Snap je het? Of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:ooitverlegen schreef op 29 april 2017 @ 16:05:

@JonasV91: Je zit heel dicht bij het standpunt dat ik in dit topic ook verdedig. Dit sluit aan op de publicatie van de World Health Organisation. Kort en bondig: Een mens heeft recht op het beleven van seksualiteit tot het hoogst haalbare.



De sekszorg voor gehandicapten is, voor zover ik weet, in Nederland goed geregeld. Organisaties die dit aanbieden doet dit met volle overtuiging en staan in voor de kwaliteit en zorg.



Vergelijkbaar met deze zorg is bijvoorbeeld surrogaat partner therapie. Dit is voor zover ik weet alleen met doorverwijzing te krijgen. Verder beschrijft een seksuoloog in deze link

http://www.demorgen.be/bi ... ruk-op-de-ketel-b74d9cfb/

hoe een onervaren man gebruik kan maken van een prostituee om van zijn psychische blokkades af te geraken. Deze werkwijze is mij ook bekend van een andere therapeut maar die werkt hiervoor wel met geselecteerde vrouwen.



Nu trek ik een denkbeeldige lijn van de volledig veilige dienstverlening als hoogst haalbare tot de bodem van seks tegen betaling; De illegale gedwongen prostitutie. Ergens op die lijn bevindt zich een breed aanbod met grote verschillen in veiligheid voor de sekswerkers.



Het is duidelijk dat een gehandicapte in een instelling zich in de positie bevindt waar de sekszorg veilig geregeld kan worden. Lager op deze lijn bevinden zich mannen die geen gebruik kunnen maken van diezelfde zorg maar ook langdurig zonder partner leven door allerlei omstandigheden. Zij zullen zich dan richten op de vrije markt.



De allergrootste groep klanten van prostitutie zal in het segment in het midden zitten en heeft dit niet "nodig" in die zin dat ze op geen enkele andere wijze een bevredigende seksualiteit kunnen beleven. Als zij de vrijheid en mogelijkheid hebben om passende relaties aan te gaan is prostitutie een keuze voor gemak.



Ik zou het een goede oplossing vinden deze denkbeeldige lijn door te knippen op een voor iedereen verdedigbaar niveau waarin respect en veiligheid te waarborgen zijn.



@hans66: Hoewel ik hier een mening neerzet ben ik helaas niet op de hoogte van de door jou beschreven gang van zaken. Ik heb toevallig belangstelling voor bovengenoemde kant. Wat ik al eerder heb geschreven: Zolang mensen morele bezwaren hebben en sekswerkers worden gestigmatiseerd drijft dit m.i. het verbeteren van de situatie verder weg.



Ik had nog willen kijken of er andere landen zijn waar het beter gaat. Tot mijn verbazing is dit mogelijk Zwitserland maar ik heb nog geen tijd gehad er meer over te lezen.

@ooitverlegen: hier in Vlaanderen denk ik dat we een betere weg gaan inslaan naar de toekomst toe vermits het nu reeds ter sprake komt in onze lokale soaps.



Ik vind het persoonlijk zorgwekkend dat alles hier over dezelfde kam geschoren wordt. Een sekswerker staat in zekere zin mijlenver van prostitutie. Zeker in functie van de beleving van de deelnemers. Prostitutie is louter en alleen seks om geld en geld om seks (afhankelijk van de verhouding tussen de partijen). Sekswerkers gaan veel verder en naar mijn mening is geld daar uitermate ondergeschikt.



Hoewel dat er blijkbaar ook een afkeer is van dat laatste. Sekswerkers of diegene die erop beroep doen lijken blijkbaar ook enorme afknappers te zijn. Hoewel net dat bijvoorbeeld het wel mogelijk kan maken om 'normale' relaties op te bouwen zoals je zelf ook zegt door de psychische belemmeringen weg te nemen.

Dat iemand daardoor geen normale relatie aan kan gaan omdat hij (aangezien het overgrote merendeel mannelijk is) betaald heeft voor de seks. Het gaat hem niet om de seks, noch om de betaling. Het gaat hem om het bijzonder menselijke aspect dat er omheen zit. De nood om zichzelf (terug) mens te voelen en aldus (terug) op een 'gelijkwaardig' niveau te komen met anderen.

Het is daarentegen net knap dat mensen de moed vinden om de stap te zetten naar dit aspect. Ze overtreffen hun comfortzone en zoeken naar een middel om te evolueren als mens. Om verder te gaan met hun leven zonder 'frustraties', het gevoel iets te missen. Om terug te leven. Blijkbaar wordt dat de mensen niet gegund vermits het gelinkt wordt aan illegale prostitutie met minderjarige meisjes (als ik hier bepaalde redeneringen goed begrepen heb).

Dat is het nu eenmaal totaal niet.



Ik refereer naar de Nederlandse FlexZorg:

http://www.flekszorg.nl/nieuws.html (interessante publicaties)

Een bijzondere publicatie vind ik persoonlijk het verhaal van Maria:

http://www.flekszorg.nl/PDF/Artikel_viva.pdf

(Als ik mij niet vergis is er een link met, jawel, deze website?)



Voor de geïnteresseerden en Vlamingen onder ons ook een verwijzing naar de site van Aditi:

http://aditivzw.be/nl/documentatie/literatuur



Ik heb niet het idee dat een instelling die gesponsord wordt door de overheden gebruik zal maken van personen die tegen hun wil seksuele handelingen uitvoeren.

Ik wou even benadrukken dat er zich heel veel perspectieven bevinden in het spectrum van de seksindustrie (vind ikzelf een slechte woordkeuze maar ik kan even niets beters vinden...)



Misschien wijd ik nu te veel uit maar de werkelijkheid lijkt me alleszins genuanceerder dan de beelden die ik hier zie passeren.



Misschien moeten we het wel zien als een recht?

Dan lijkt het me dat we veel beter in staat zijn om een positieve benadering te kunnen hebben ten opzichte van de problematiek die er echt wel heerst.



Overheidsinitiatieven die de prostitutie (het andere gedeelte waar het topic initieel over ging) absoluut legaliseren en aantrekkelijker maken leiden op langere termijn tot een desinteresse in de illegale praktijken die heel beperkt zal worden en een samenleving met minder seksueel gefrustreerde personen. Want uiteindelijk is prostitutie enkel gericht op seks en niet op de beleving daarrond.



Het lijkt me al heel leuk mocht er een zeker onderscheid gemaakt worden tussen sekswerkers en prostitutie en om aldus niet alles over dezelfde kam te scheren...



Anyway, mijn excuses voor de lange brok tekst.
Alle reacties Link kopieren
@JonasV91: Je lange tekst toont je oprechte betrokkenheid met het onderwerp. Ik ben het helemaal met je eens dat de werkelijkheid genuanceerder ligt. De artikelen van flekszorg vind ik heel positief en bijzonder!



De discussie over recht blijkt al een heel stekelige. Het standpunt van de who is hierin voorzichtig maar wordt door flekszorg al volledig in de praktijk gebracht.



Een scheiding tussen sekswerk als sociale verrichting en prostitutie is er naar mijn idee nu al hoewel de term sekswerker ook wordt gebruikt in de prostitutie. Het zou mij goed doen als een gedeelte van wat nu als prostitutie wordt beschouwd zich kan ontwikkelen richting de werkstandaard die sekszorg nu al heeft bereikt. Misschien een utopie.
Alle reacties Link kopieren
Ooitverlegen,



Ik heb gelezen over het Nieuw-Zeelandse model.



http://www.nzpc.org.nz/decriminalisation



I.t.t. Nederland is sekswerk daar volledig gedecriminaliseerd. Sekswerkers hebben net zo veel rechten als iedere andere ondernemer. Als een sekswerker slachtoffer is van misstanden, kan ze gewoon aangifte doen bij de politie. Politie en sekswerkers werken met elkaar samen.



In Nederland kan dat niet. Het staat haaks op het beleid om prostitutie aan te pakken, met of zonder mensenhandel. Het is niet de opzet geweest om sekswerkers tegen stigmatisering en misstanden te beschermen; dit is het Nederlandse model: geen prostitutie. Dat wordt niet van de ene dag op de andere verboden, maar gaat in een langzaam tempo. Het wordt niet als zodanig verkocht.
World of Warcraft: Legion
quote:hans66 schreef op 29 april 2017 @ 10:27:

[...]

Hiermee eens. Maar eten van plofkippen vinden veel mensen ineens niet verkeerd, of de overheid maakt zich daar niet zo druk om als over prostitutie. Selectieve verontwaardiging. Net zo als Primark-kleding. Komt dat soort kleding niet van sweatshops? Het gaat dus niet zo om slavernij maar alle vormen van prostitutie, met f zonder uitbuiting en mensenhandel, die men te vuur en te zwaard wil bestrijden.Dus je mag iets fouts doen want als het ene foute wordt toegestaan, nou dan mag het andere foute ook. Goede beredenering! Er zijn tig organisaties en vele mensen die zich inzetten tegen de plofkip en tegen primark-kleding. Maar ja, het bestaat nog steeds ook al is het fout, nou, dan kan ik prostitutie ook goed lullen. Dág.
Alle reacties Link kopieren
quote:nelicquele schreef op 30 april 2017 @ 16:36:

[...]





Dus je mag iets fouts doen want als het ene foute wordt toegestaan, nou dan mag het andere foute ook. Goede beredenering! Er zijn tig organisaties en vele mensen die zich inzetten tegen de plofkip en tegen primark-kleding. Maar ja, het bestaat nog steeds ook al is het fout, nou, dan kan ik prostitutie ook goed lullen. Dág.



En: "Maar jij loopt in kleren van de Primark* , dus dan mag je niks van mijn hoerenbezoek zeggen."



Tja, op zo'n manier mag je nooit meer iemand anders op iets aanspreken, want niemand is een heilige.



* eet plofkip, bent geen vegetariër (en als je dat bent: maar je draagt wel leren schoenen), gaat 2x per jaar op milieuvervuilende vliegvakantie in Azië, eet ganzenlever en slaapt onder een donzen dekbed, doet aan sportvissen, stemt PVV, ....
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 30 april 2017 @ 13:28:

Ooitverlegen,



Ik heb gelezen over het Nieuw-Zeelandse model.



http://www.nzpc.org.nz/decriminalisation



I.t.t. Nederland is sekswerk daar volledig gedecriminaliseerd. Sekswerkers hebben net zo veel rechten als iedere andere ondernemer. Als een sekswerker slachtoffer is van misstanden, kan ze gewoon aangifte doen bij de politie. Politie en sekswerkers werken met elkaar samen.



In Nederland kan dat niet. Het staat haaks op het beleid om prostitutie aan te pakken, met of zonder mensenhandel. Het is niet de opzet geweest om sekswerkers tegen stigmatisering en misstanden te beschermen; dit is het Nederlandse model: geen prostitutie. Dat wordt niet van de ene dag op de andere verboden, maar gaat in een langzaam tempo. Het wordt niet als zodanig verkocht.

Ik heb inderdaad er e.e.a. over gelezen. Het is hier wel gedecriminaliseerd maar met constructiefouten. Nieuw Zeeland is inderdaad een interessant voorbeeld. Ze hebben er nu 14 jaar opzitten met het nieuwe model versus het Zweedse. Dit werd in 2003 wel met een nipte meerderheid aangenomen. Via jouw link zijn diverse youtube filmpjes te zien maar ik heb los daarvan nog even gezocht:



https://www.opendemocracy ... nd-its-history-and-impact
Alle reacties Link kopieren
quote:nelicquele schreef op 30 april 2017 @ 16:36:

[...]





Dus je mag iets fouts doen want als het ene foute wordt toegestaan, nou dan mag het andere foute ook. Goede beredenering! Er zijn tig organisaties en vele mensen die zich inzetten tegen de plofkip en tegen primark-kleding. Maar ja, het bestaat nog steeds ook al is het fout, nou, dan kan ik prostitutie ook goed lullen. Dág.Toedeledoki!
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven