Verzameltopic suggesties pijler Actueel

01-05-2017 20:58 634 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie suggesties delen m.b.t. de pijler Actueel. We willen iedereen een kans geven deze suggesties open te delen. Jullie kunnen er (binnen dit topic) ook met elkaar over in gesprek gaan. Wij zullen meelezen op dit topic en jullie suggesties meenemen in ons overleg over de pijler Actueel dat intern zal plaatsvinden.

Mochten jullie met ons in gesprek willen gaan dan vragen we jullie deze suggesties te mailen naar forum@viva.nl.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva forum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:blueeyes*3 schreef op 01 mei 2017 @ 22:17:

Suggestie voor actueel: hoe maken we actueel weer 'veilig'.

+ 1

Hoe maken en houden we het veilig.
Als een onderwerp op Actueel je niet aanstaat, doe je er niet aan mee.

Kies (open) dan zelf een topic, waarover je wel wilt discussiëren.

Die zijn er ook, daar kun je je ook concentreren ipv alle onderwerpen op Actueel over eén kam te scheren.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Zou fijn zijn als er eindelijk iets mee gebeurd.

Ik reageer bijna niet meer op actueel topics, ook al vind ik ze wel interessant.

De wetenschap dat het toch wel uit de hand gaat lopen en het topic dan eeuwig blijft terugkomen in mijn lijstje zorgt daar wel voor.
quote:Enn schreef op 01 mei 2017 @ 22:55:

Allereerst mijn dank voor deze openheid en dit topic. Niet alleen op Actueel richten, jullie missen het punt.

Ik vind het van belang dat alle mensen van dit forum dit topic kunnen vinden. Ik wacht dan ook met inhoudelijk reageren totdat ik heel veel verschillende forummers heb zien reageren. Anders heeft dit topic voor mij geen nut en kan het topic door mods worden weggeschoven als: Die oude zeikerds zijn weer aan het drammen.

Ik hoop dus op reacties van tot nu toe meelezers die hun zegje alsnog doen.

Bij voorbaat mijn dank hiervoor.

+ 1

Sorry, had ook beter kunnen wachten. Te laat. :-)
Ik tel toch mee als meelezer?
quote:feow schreef op 01 mei 2017 @ 23:22:

Het stoort mij dat jullie kijken naar één bericht. Dat is in mijn ogen een grove onderschatting van de forummers en het fenomeen forummen.

Je zal weinig post vinden waar heel expliciet racistische uitingen in staan, en toch kan je zonder enige twijfel met zekerheid stellen dat de actueelpijler bol staat van racisme.

[...]

Het gaat niet om één post. Het gaat om het doodslaan van discussie, het veranderen van onderwerp, het bagatelliseren van feiten, het plaatsen van misplaatste vergelijkingen en het aanjakkeren van angst en haat ipv het bespreekbaar maken van ongenoegen en angst.+ 1
quote:simbalabimba schreef op 02 mei 2017 @ 08:39:

Die zijn er ook, daar kun je je ook concentreren ipv alle onderwerpen op Actueel over eén kam te scheren.

Onzin. Er is vaak genoeg geprobeerd een andersoortig topic op Actueel te openen. Vaak met een klemmende oproep in de OP om de discussie schoon en netjes te houden. Binnen de kortste keren stond het ook daar vol met xenofobe en racistische posts.

Er zitten op Actueel enkele figuren die er een dagtaak aan hebben om topics te vervuilen met vreemdelingenhaat. Doen alsof dat niet zo is en beweren dat op Actueel duizend bloemen mogen bloeien, is op zijn minst naïef.
quote:AnAppleADay schreef op 02 mei 2017 @ 08:47:

Ik tel toch mee als meelezer? Welnee. Jij bent ook meubilair.
quote:hebjehaarookweer schreef op 02 mei 2017 @ 08:50:

[...]

Onzin. Er is vaak genoeg geprobeerd een andersoortig topic op Actueel te openen. Vaak met een klemmende oproep in de OP om de discussie schoon en netjes te houden. Binnen de kortste keren stond het ook daar vol met xenofobe en racistische posts.

Er zitten op Actueel enkele figuren die er een dagtaak aan hebben om topics te vervuilen met vreemdelingenhaat. Doen alsof dat niet zo is en beweren dat op Actueel duizend bloemen mogen bloeien, is op zijn minst naïef.Madeleine Mccan

Meisje 6 gebeten door pitbull

D66: geef schoolkinderen Feyenoord-vrij

De NAM gaat mogelijk strafrechtelijk vervolgd worden.

Nul procent rente op spaarrekening? Wat dan?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

quote:hollebollegijs schreef op 02 mei 2017 @ 08:02:

[...]

Lees de topics maar eens door, valt reuze mee.

Ja het "knalt" wel eens maar dat mag in een discussie.

En het niet met elkaar eens zijn is wat anders als geen respect.Als je het zelf maar gelooft. Ik vind mensen uitmaken voor gutmensch of gewoon alleen maar plaatsen in reactie om iemand met een andere mening nou niet bepaald getuigen van respect.
quote:simbalabimba schreef op 02 mei 2017 @ 08:39:

Die zijn er ook, daar kun je je ook concentreren ipv alle onderwerpen op Actueel over eén kam te scheren.Soms staat het me wel aan, maar dan gaat het binnen de kortste keren over moslims.
quote:-Isa- schreef op 02 mei 2017 @ 00:29:

Ik vind relevante statistieken en links naar (wetenschappelijk) onderbouwde artikelen juist een veel beter argument dan wat mensen uit hun eigen hoofd beargumenteren.

+ 1

(man, wat is dat relaxt, dat plus-enen. Moet ik vaker doen.)
quote:orkenflow schreef op 02 mei 2017 @ 08:51:

[...]

Welnee. Jij bent ook meubilair.Shit, ben ik daar ook al aanbeland
quote:Star schreef op 02 mei 2017 @ 08:58:

[...]

Soms staat het me wel aan, maar dan gaat het binnen de kortste keren over moslims.Dit. Mijn grootste ergernis.
quote:simbalabimba schreef op 02 mei 2017 @ 08:55:

[...]

Madeleine Mccan

Meisje 6 gebeten door pitbull

D66: geef schoolkinderen Feyenoord-vrij

De NAM gaat mogelijk strafrechtelijk vervolgd worden.

Nul procent rente op spaarrekening? Wat dan?Sorry SImbalabimba, niet lullig bedoeld, maar als je er topics uit 2013 en 2016 bij moet halen om te laten zien dat heus niet elke discussie op Actueel ontaardt in vreemdelingenhaat, onderstreep je mijns inziens eerder mijn gelijk dan het jouwe.
quote:hebjehaarookweer schreef op 02 mei 2017 @ 09:10:

[...]

Sorry SImbalabimba, niet lullig bedoeld, maar als je er topics uit 2013 en 2016 bij moet halen om te laten zien dat heus niet elke discussie op Actueel ontaardt in vreemdelingenhaat, onderstreep je mijns inziens eerder mijn gelijk dan het jouwe.Die topics zijn op het moment wel (weer) actief.
quote:hebjehaarookweer schreef op 02 mei 2017 @ 09:10:

[...]

Sorry SImbalabimba, niet lullig bedoeld, maar als je er topics uit 2013 en 2016 bij moet halen om te laten zien dat heus niet elke discussie op Actueel ontaardt in vreemdelingenhaat, onderstreep je mijns inziens eerder mijn gelijk dan het jouwe.

Ik heb topics aangehaald die op de eerste en tweede blz van Actueel staan, topics waarop tot voor kort ( vandaag nog ) gereageerd is.

Misschien is het een idee om niet alleen de actieve topics ( van het hele forum ) te bekijken, maar eens een hele pijler aan te klikken om te zien wat er nu eigenlijk aan topics op een pijler is?

quote:orkenflow schreef op 02 mei 2017 @ 08:21:

Racisme en xenofobie op de Actueelpijler zijn het grootste probleem.

1. Stel een mod aan die daar verstand van heeft. Niet zomaar iemand van kleur, maar iemand die de mechanismen kan herkennen.

2. Behandel het onjuist weergeven van het standpunt van de tegenstander op dezelfde manier als off topic gaan: als het te lang soorgaat, verziekt het het topic. Dit geldt dan vooral voor Actueel.

3. Behandel het poneren van feiten en zonder bronvermelding op dezelfde manier als off topic.

4. Behandel generalisaties en stereotyperingen als op de man spelen en als schelden. In elk geval op Actueel. (Niet op relaties, dan heb je geen forum meer over. )

Ik haal dit er even uit om dat ik het niet begrijp. Waar om zou 'iemand van kleur' meer weten van racisme en xenofobie? Gaan we dan uit van premisse dat de blanke mens per definitie racistisch is en de zwarte mens (bij voorbeeld) niet? Is dat niet racistisch?

Ik kom af en toe op Actueel, en ik kom er niet vaker om dat je al snel wordt beticht van racisme (dat dat dan niet terecht is en dat is 100% zo, maakt dan niet uit) of een fobie. Als we echt verdraagzaam willen zijn, moeten we ons ook eerlijk af vragen of we soms niet ter compensatie van hatelijke en echt racistische posts te veel door slaan naar de ándere kant.
Opdoeken van de hele pijler Actueel vind ik ook overdreven. Er zijn genoeg onderwerpen die onder Actueel vallen, die niet hoeven te leiden tot racisme etc. Ik mijd zelf ook niet heel Actueel, maar wel alle onderwerpen waar bij de titel of de openingspost al duidelijk is dat het die richting op gaat.

Ik denk dat het belangrijkste is dat een mod actief vrijwel alles op Actueel zal moeten meelezen, om de sfeer aan te voelen, ipv alleen te reageren op stafjes. Stafjes gaan over 1 post, daarmee haal je per definitie zaken uit z'n verband. Een topic ontspoort langzaam, de grens is niet duidelijk maar wordt op een gegeven moment wel overschreden. Als je actief meeleest ben je daarbij, en kun je dus ingrijpen voordat het verder ontspoort.

Gijs, hoe kan het dat er zoveel waarschuwingen worden uitgedeeld, zoals jij zegt, en dan geen bans? Ieder kan individueel maar 1 waarschuwing per 3 maanden krijgen. Worden er steeds nieuwe nicks aangemaakt na een waarschuwing of zo?
quote:hollebollegijs schreef op 02 mei 2017 @ 06:52:

[...]

Ik kan je uit eerste hand melden dat er streng wordt gemodereerd.

Vooral in het " vluchtelingen topic " zijn er veel bans en waarschuwingen uitgedeeld.

Probleem is echter dat sommigen hier kritiek op migratie / vluchtelingen direct als racisme bestempelen.

Let wel, de pijler actueel is nu eenmaal een pijler die hoofdzakelijk gaat over actuele onderwerpen.

We hebben in Europa eens per 2 maanden een aanslag die links of rechtsom te maken heeft met de islam.

Een van de belangrijkste thema's in de Europese politiek is de aanzwellende migratie stroom vanuit Midden Oosten / Afrika

In Nederland is de PVV de tweede partij, het FN van de familie Le Pen staat op 40%

Dat kan je wel of niet leuk vinden maar deze onderwerpen horen toch echt thuis in de pijler actueel.dobberneger, opmerkingen over het persoonlijk zelf willen schieten op vluchtelingen, pagina naar pagina smilies over deze opmerkingen. Nee hoor die kritiek op vluchtelingen is geen racisme of haatzaaien? Jij bent zelf ook een van degene die zijn ferme stellingen graag onderbouwt met nepnieuws. Desnoods van Duitse extreem rechtse sites. Dus nee het valt niet mee
quote:S-Meds schreef op 02 mei 2017 @ 09:35:

[...]

dobberneger, opmerkingen over het persoonlijk zelf willen schieten op vluchtelingen, pagina naar pagina smilies over deze opmerkingen. Nee hoor die kritiek op vluchtelingen is geen racisme of haatzaaien? Jij bent zelf ook een van degene die zijn ferme stellingen graag onderbouwt met nepnieuws. Desnoods van Duitse extreem rechtse sites. Dus nee het valt niet meePlus 1.
quote:S-Meds schreef op 02 mei 2017 @ 09:35:

[...]

dobberneger, opmerkingen over het persoonlijk zelf willen schieten op vluchtelingen, pagina naar pagina smilies over deze opmerkingen. Nee hoor die kritiek op vluchtelingen is geen racisme of haatzaaien? Jij bent zelf ook een van degene die zijn ferme stellingen graag onderbouwt met nepnieuws. Desnoods van Duitse extreem rechtse sites. Dus nee het valt niet mee

Nou die opmerkingen zijn geen kritiek natuurlijk maar gewoon idioot. Kritiek is meer je af vragen of het financieel bekostigd kan worden en of integratie mogelijk is en dergelijke (even voorbeelden, ik ga niet in discussie of zo). En dat bedoel ik met mijn eerdere opmerking, dat legitieme kritiek of vragen op een normale manier (dus zonder geweld of het woord dobberneger) gelijk wordt gesteld aan racisme.

Er waren in verkiezingstijd een aantal erg fijne topics op Actueel, waar ik met mensen waar ik het echt totaal niet mee eens qua politiek toch een respectvolle discussie kon voeren. Het kan echt wel, maar valt of staat met naar elkaars punt kijken en niet meteen uit bias een conclusie trekken (en dat geldt voor iedereen). En de echt bizarre uitingen staffen of met z'n allen af keuren.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 mei 2017 @ 09:21:

[...]

Ik haal dit er even uit om dat ik het niet begrijp. Waar om zou 'iemand van kleur' meer weten van racisme en xenofobie? Gaan we dan uit van premisse dat de blanke mens per definitie racistisch is en de zwarte mens (bij voorbeeld) niet? Is dat niet racistisch?

Lees het nog eens, Ork maakt juist het punt dat kleur er niets mee van doen heeft.
quote:strikjemetstippels schreef op 02 mei 2017 @ 09:42:

[...]

Er waren in verkiezingstijd een aantal erg fijne topics op Actueel, waar ik met mensen waar ik het echt totaal niet mee eens qua politiek toch een respectvolle discussie kon voeren. Het kan echt wel, maar valt of staat met naar elkaars punt kijken en niet meteen uit bias een conclusie trekken (en dat geldt voor iedereen). En de echt bizarre uitingen staffen of met z'n allen af keuren.Klopt, ik heb toen ook wat meegelezen en er werd echt wel leuk gediscussieerd door mensen met verschillende standpunten. Die gezamenlijk langskomende roeptoeters negeerden of aanspraken.
quote:-NummerZoveel- schreef op 02 mei 2017 @ 09:43:

[...]

Lees het nog eens, Ork maakt juist het punt dat kleur er niets mee van doen heeft.OK, dan heb ik het verkeerd begrepen. Excuus Ork (leuke afkorting).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven