Werk & Studie alle pijlers

0-uren contract, hoe zit dit met vakantie?

10-02-2009 16:02 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je een 0-uren contract hebt maar per week wel 30 uren aan het werk bent, hoe zit het dan met de vakantie of ziekte?

Krijg je vrij maar zijn dit dan dagen die je niet uitbetaald krijgt? En met ziekte eigenlijk dezelfde vraag... Stel je bent twee weken ziek, heb je dan geen inkomsten?

Alvast bedankt!
Hoi Teacher,

volgens mij is het bij een 0 uren contract hetzelfde bij een uitzendcontract, de uren die je werkt krijg je uitbetaald en je bouwt elke maand 2 dagen vakantie op(bij 40 uur).

dus als je vrij neemt kun je je reserveringen uit laten betalen. ben je ziek dan word er een gemiddelde van je uren genomen en dat word uitbetaald. althans dat is in geval van een uitzendcontract.
Alle reacties Link kopieren
Doenja, bedankt voor je antwoord. Een nul uren contract is voor mij helemaal nieuw dus zit nog met dit soort vragen voordat ik ja zeg...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt er bij ziekte gewoon het gemiddelde over de afgelopen 13 weken genomen, en krijg je deze uren uitbetaald.

Als je vakantie opneemt, kan je zelf aangeven hoeveel uren je uitbetaald wil hebben... de uren die je uitbetaald wil hebben moet je natuurlijk al wel opgebouwd hebben...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Hoi teacher,



op deze site je antwoord; : http://www.postbus51.nl/i...295-519D-118CEBFA600DF902



En dit staat er onder andere...:

Nulurencontract



U gaat aan het werk als u wordt opgeroepen.

U heeft een doorlopend arbeidscontract, maar er is geen afspraak over het aantal uren dat u werkt.

De werkgever betaalt u alleen loon voor de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan.

Bovenstaande afspraak geldt alleen voor de eerste zes maanden van de arbeidsrelatie. Na die zes maanden moet de werkgever loon doorbetalen, ook als er geen of minder werk is, tenzij daarover andere afspraken gemaakt zijn in uw cao. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 0- uren, maar krijg als ik ziek ben, alleen de week waarin ik me ziek meldde uitbetaald.



Als ik vakantie neem, ben ik gewoon niet in te plannen, ben dn ook vrij wanneer ik wil. (Geen max of minimum)



Ik ga het zelf meteen eens nakijken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
staat het niet in je contract?

Ik heb in t verleden meerdere o uren contracten gehad en kreeg bij vakantie en ziekte niets uitbetaald. Zo stond t ook in t contract.

Alleen de uren die ik werkte werden betaald...en de werkgever was geen uren verplicht te hebben
Alle reacties Link kopieren
Bij een 0-uren contract krijg je in principe alleen de uren betaald die je werkt.

In sommige gevallen spaar je zoals Doenja zegt vakantie dagen die je kunt opnemen als een keer betaald verlof op wilt nemen. Sommige organisaties kiezen er weer voor om je vakantiedagen gewoon uit te betalen bovenop je salaris. Dus vraag je P&O-er of leidinggevende gewoon even hoe het bij jou geregeld is. Heb je geen CAO boekje e.d. meegekregen?



Let wel op als je 3 maanden lang, consequent dezelfde 30 uur maakt, kun je aanspraak maken op een contract voor 30 uur ipv een 0-uren contract.
Alle reacties Link kopieren
Let wel op als je 3 maanden lang, consequent dezelfde 30 uur maakt, kun je aanspraak maken op een contract voor 30 uur ipv een 0-uren contract.



Is dit zo?? Want ik heb nu het rooster tot juli gezien en het aantal uren blijft gelijk..
Alle reacties Link kopieren
Het is wel steeds hetzelfde aantal uren, maar verdeeld over verschillende dagen.. (Weekend, avond) Maakt dit dan ook wat uit? Niet iedere week dezelfde dagen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit is zo.



Dat heet rechtsvermoeden inzake de arbeidsomvang (art. 7:610b BW).



Het lijkt er op dat ze je gewoon 30 uur per week nodig hebben, jij hebt dan ook recht op een contract voor 30 uur. Tenzij, je werkgever dit vermoeden kan weerleggen (denk bijv. aan grote drukte door een tijdelijke opdracht, dan is het niet waarschijnlijk dat je na die opdracht nog 30 uur kan blijven werken).
Alle reacties Link kopieren
quote:teacher schreef op 10 februari 2009 @ 18:51:

Let wel op als je 3 maanden lang, consequent dezelfde 30 uur maakt, kun je aanspraak maken op een contract voor 30 uur ipv een 0-uren contract.



Is dit zo?? Want ik heb nu het rooster tot juli gezien en het aantal uren blijft gelijk..



Niet per definitie. Het zal afhangen van hetgeen is bepaald in de arbeidsovereenkomst en eventueel in de CAO. Het is mogelijk om het ontstaan van bepaalde rechten gedurende de eerste zes maanden uit te sluiten door dit in de arbeidsovereenkomst als zodanig te benoemen. Het is ook mogelijk om na zes maanden nog uit te sluiten dat bepaalde rechten worden opgebouwd. Daarvoor is echter meer nodig dan alleen de vemelding dat het bepaald artikel BW wordt uitgesloten.



Kern van de zaak is dat oproepcontracten in soorten en maten voorkomen. Alleen de term 'oproepcontract' zegt dus niets over je eventuele rechten en plichten. Je vraag kan daarom pas beantwoord worden als we meer specifieke informatie hebben over hetgeen jij met je werkgever hebt afgesproken.
Ik sluit me aan bij Wuiles, er mag in CAO's van alles worden afgesproken over 0-urencontracten.



Over het verlof, dat ligt er dus aan. Je hebt wel recht op verlof, maar dat kan op verschillende manieren worden geregeld:

- het kan zijn dat er verloftijd voor je wordt gereserveerd over de uren die je gewerkt hebt

- het kan zijn dat er in je salaris een stuk "verlofopbouw" is verrekend

- het kan zijn dat je verlof in geld opspaart, wat uitgekeerd wordt als je verlof opneemt.



Bij ziekte geldt over het algemeen dat je recht hebt op het gemiddelde over de afgelopen 13 weken (dus, heb je gemiddeld 13 weken lang 30 uur gewerkt, dan zou je bij ziekte ook 30 uur uitbetaald moeten worden).



Als je 3 maanden een gemiddeld aantal uur hebt gewerkt, dan kun je inderdaad voor die uren een vast contract claimen, tenzij dit recht is uitgesloten in de CAO of arbeidsovereenkomst.



Kortom, check eerst of er een CAO is en wat daarin is vastgelegd en/of wat er in je arbeidsovereenkomst staat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven