Tofu (soja) ongezond ?!

19-02-2009 19:17 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, ik dacht dat ik wel zo'n beetje alle basics kende als het om voeding gaat, kom ik er vandaag achter dat niet gefermenteerde soja ongezond is?? Ik ben nogal gek op tofu en dacht altijd dat ik daarmee lekker én gezond bezig was. Nu was ik aan het googelen naar wat nieuwe tofu recepten en stuit ik toevallig hier op:



Soya en tofu waarschuwing



strekking van het verhaal:

soja belemmert de opname van eiwitten, vitamines en aminozuren, versnelt de veroudering van de hersenen en kan (borst)kanker en bij mannen onvruchtbaarheid veroorzaken/bevorderen.

Mensen (babies, mannen) die soajamelk drinken zouden het equivalent van 5 anticonceptiepillen per dag binnen krijgen ??



Ik ben hier best van geschrokken. Ik gooi het maar op het forum omdat ik het idee heb dat bijna niemand dit weet. En misschien zijn er mensen die er juist wél meer van weten en e.e.a. kunnen ontkrachten? Dat van die anti-conceptiepillen lijkt me al behoorlijk overdreven anders zouden vrouwen die sojamelk drinken nooit zwanger kunnen worden... Of hebben vrouwen al zóveel oestrogeen dat de extra dosis min of meer in het niet valt of zoiets?



mythes en waarheden rond soja
.
Alle reacties Link kopieren
Waarheid: geloof niet alles wat op internet staat



Soja is vast niet het meest gezonde levensmiddel, maar ik geloof eigenlijk niet dat er zoveel hormonen inzitten en dat het echt slecht voor je is. Wij hebben in Nederland ook nog een wetgeving waaraan voedsel moet voldoen en ik denk dat het fout zit als je niet meer aan de pil hoeft omdat je elke dag soja eet.
Dat van die hormonen geloof ik niet zo, maar dat 't lang niet zo gezond is als al jaren wordt gepromoot, dat lees je idd steeds vaker. Dat van die eiwitten zou mij het meest zorgen baren, de meeste mensen kiezen toch juist tofu als vleesvervanger?
Alle reacties Link kopieren
Ik wist wel dat soja een hormoonwerking heeft - het wordt toch ook gebruikt tegen overgangsklachten? Maar eigenlijk maak ik me meer zorgen om al die andere dingen, dat het de opname van allerlei essentiele stoffen tegengaat. Twee keer per week tofu zou al schadelijk zijn... Shit man, je kan beter een patatje eten ;)
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 19 februari 2009 @ 19:44:

Twee keer per week tofu zou al schadelijk zijn... Shit man, je kan beter een patatje eten ;)Of een lekkere bloederige biefstuk
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik geloof niet dat ik ooit tofu heb gegeten (of het moet onbewust ergens anders in 'n gerecht hebben gezeten). Doe mij maar gewoon 'n lekker stuk vlees of vis voor mijn eiwitbehoefte.
Alle reacties Link kopieren
Voor het eiwit hoef je het dus kennelijk idd niet te eten elninjoo. Even voor de duidelijkheid: ik ben geen vegetarier, ik vind tofu gewoon lekker. En ik dacht dat het 'gezond' was, daarom eet ik het geregeld. Kijk, ik vind kaas, patat, kroketten, slagroom en alcohol ook lekker maar daar zet ik wel een soort van rem op. Moet ik met die tofu ook maar gaan doen vrees ik.
.
Alle reacties Link kopieren
ja hoor, 5 pillen per dag, eg nie. lijkt me gelul deluxe.



tofu is heerlijk, trouwens, gezond of niet.
Alle reacties Link kopieren
Impala, in sommige oosterse landen wordt tofu (en andere, al dan niet gefermenteerde sojaproducten) al eeuwenlang veel gegeten, en daar komt borstkanker net veel minder voor dan hier.

Ik kom uit een familie met erfelijke borstkanker. Mijn moeder kreeg al borstkanker rond haar 45e. Ik eet al dertig jaar tofu en heb nu nog altijd geen borstkanker, terwijl ik al tien jaar ouder ben dan mijn moeder destijds.

Mijn kinderen verdroegen geen koemelk en zijn grootgebracht op sojamelk. Eerst sojamelk voor baby's (toen de borstvoeding niet meer lukte), vervolgens gewone sojamelk. Ze zijn nu rond de dertig. Mijn oudste zoon is in elk geval heel vruchtbaar (ondanks die zogenaamde hormoonwerking van soja dus) want zodra hij en zijn vriendin stoppen met voorbehoedsmiddelen, is zij meteen zwanger. Mijn andere kinderen willen (nog) geen kinderen.

Ik heb dat soort berichten ook gelezen hoor, maar vooralsnog zijn er veel meer onderzoeken die erop wijzen dat soja gezond is, dan dat het ongezond zou zijn.



Over die hormonen: dat zijn geen echte menselijke hormonen maar plantaardige stoffen die tot op bepaalde hoogte (maar zeker niet volledig) een soort werking hebben die lijkt op de werking van sommige menselijke hormonen (oestrogenen).



Ik zou me geen zorgen maken zolang je soja, net zoals elk ander voedingsmiddel, met mate eet, en geen kilo per dag.
Alle reacties Link kopieren
het artikel waar je naar linkt ziet er nogal onwetenschappelijk uit, vol fouten in spelling, interpunctie etc..



dit zou mij niet overtuigen om geen soya meer te eten in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig lust ik geen soyamelk en tofu vind ik alleen te pruimen als het pikant gekruid is, dus ik eet en drink het vrijwel niet.

Maar raar is het wel dat soya juist de kans op borstkanker lijkt te verkleinen. Kijk naar een land als Japan waar deze ziekte bijna niet voorkomt. Die hormonen zijn fyto oestrogenen en hebben zeker niet dezelfde werking als gewone hormonen. Ze helpen erg goed bij overgangsklachten bij mijn moeder.



Ach, als je overal op moet gaan letten wat ongezond is kun je werkelijk niets meer eten. En de inzichten veranderen ook met de week. Ik zeg altijd maar dat je met alles matig moet zijn, dat is het beste. Behalve chocola en varkensvlees, dat eet ik nooit.
Alle reacties Link kopieren
Koemelk is toch ook ongezond?



Zo is er altijd wat. Ik blijf lekker genieten van mijn alpro!
Alle reacties Link kopieren
quote:Madiken schreef op 19 februari 2009 @ 20:49:



Ik zeg altijd maar dat je met alles matig moet zijn, dat is het beste. .



Zo is het, en met (biologische) groente en fruit wat minder matig dan met de rest.

En verder vooral veel variëren.

Het enige wat ik zelf nooit eet is vlees en vis, maar dat is omdat het doden van dieren niet goed voor mij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Dat ze in Japan veel soja eten is waar, maar dan volgens mij wel vooral gefermenteerde soya. Het gaat juist om de niet-gefermenteerde vorm zoals sojamelk en tofu. Bovendien eten ze het in japan vooral als smaakmaker, en niet als hele stukken 'vlees'.

Die site die ik noemde heeft veel links die wel wetenschappelijk zijn. Ik denk niet dat je meteen kanker krijgt of onvruchtbaar wordt als je veel soja eet maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het niet zo gezond is ik dacht. Wil niet zeggen dat ik helemaal geen tofu meer ga eten, daar vind ik het te lekker voor, maar ik kijk er nu wel anders tegenaan.
.
Alles waar "te" voor staat is verkeerd. Te veel of te weinig.



Volgens mij zit het verschil met landen als Japan in het feit dat wij hier een portie ter grootte van een wienerschnitzel verorberen, en in Japan misschien een hoeveelheid soja ter grootte van een ei. En dan ook niet als vervanger, maar als ingrediënt.



Ik vind het niet lekker, soja, tahoe en tempeh is niet aan mij besteed, evenals de "drinkversies".
Alle reacties Link kopieren
Ander artikel: soja vermindert kans op borstkanker. Nou is die bron misschien niet helemaal objectief , maar ik had het pas ergens anders ook gelezen.



Tofu vind ik niet zo geweldig, maar sojamelk vind ik heerlijk. Dat blijf ik ook gewoon maar drinken dus.
Alle reacties Link kopieren
Tofu ongezond? Kan het me niet voorstellen, maar goed. Wat is het alternatief dan, vlees? Alsof dat wél goed voor je is. Daar wordt zoveel troep ingepomd, dat wil je echt niet weten.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik bij soja veel eerder mee zou zitten is hoe milieuonvriendelijk een hoop van dat spul geproduceerd wordt. Wat palmolie voor zuid-oost azie betekend doet soja voor brazilie.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar dat is soja voor de voeding van de dieren hoor. Die hoeveelheden soja die verbouwd worden dienen puur en alleen voor onze vleesconsumptie.



Of dacht je dat er zoveel vraag is naar tofu dat daarvoor op grote schaal oerbossen moeten worden gekapt? Beetje de omgekeerde wereld.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin dat bericht zeg! Zo worden mensen bang gemaakt! Idd, geloof niet alles wat er op internet staat! Ik kan er wel wat over zeggen.

Er zit in soja fytinezuur, dat heeft een remmende werking op de opname van verschillende mineralen en vitamines (met name ijzer). Maar fytinezuur zit ook net zoveel in volkorenbrood, dit ontstaat door het huidige, korte rijzingsproces waardoor het niet genoeg tijd krijgt om afgebroken te worden. In die zin is het misschien 'ongezond', echter als je het niet combineert met ijzerrijke producten is het niet zo erg. Sojamelk kan je om die reden bv. beter tussen de maaltijden in drinken ipv bij de broodmaaltijd. Berichten over versnellende veroudering heb ik nog nooit gehoord en het klopt dat er fyto-oestrogenen voorkomen in soja, dit zijn de plantaardige oestrogenen die in het lichaam een oestrogeenachtige werking hebben. Dit kan verward worden met het ontstaan op borstkanker omdat dit risico door oestrogenen wordt versterkt ( bijv. door pilgebruik) . Een groot verschil is dat plantaardige oestrogenen juist beschermen tegen hormoongerelateerde kankersoorten! Dit vanwege de volgende werking:

1. Cellen bevatten oestrogeenreceptoren, zij binden zich aan het hormoon oestrogeen in het bloed waardoor de cel gaat reageren (zoals cellen in borstweefsel). De structuur van fyto-oestrogeen lijkt op dat van het menselijke oestrogeen en kan zich hierdoor ook binden aan die receptor. Hierdoor wordt er minder menselijk oestrogeen aan cellen gebonden.

2. Ook zijn er onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat fyto-oestrogenen een positief effect hebben op de activiteit van diverse bij de groei van borst- en prostaatkanker betrokken eiwitten.



Een duidelijk feit is dat borstkanker in Aziatische landen veel minder voorkomt en daar het meeste soja wordt gegeten, dit is dan ook erg in strijd met de bewering op internet. Trek je er dus niks van aan, mits je geen kilo's per dag eet zal het alleen maar een positief effect hebben (al het gezonde kan ongezond worden bij overmatige consumptie, zelfs water). Daarbij is tofu/ tempeh een goede vleesvervanger en is het vanuit voedingskundig oogpunt een verantwoord product. Voor je ijzeropname is het wel aan te raden het zo min mogelijk te combineren met ijzerrijke producten. Eet smakelijk zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Soja en schildklierhormoon (Thyrax) is NIET goed....
Alle reacties Link kopieren
quote:bosaapje schreef op 27 februari 2009 @ 22:22:

Soja en schildklierhormoon (Thyrax) is NIET goed....Wat bedoel je nou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven