Quiche maken hoe?

23-02-2009 10:51 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal



Vrienden komen zaterdag eten bij ons en we vroegen wat ze wilden doen met eten. Hij zei zullen we een quiche maken. Ik vind het een hele uitdaging maar heb het nog nooit gedaan.

Nu heb ik al op Internet rond gekeken en zie heel veel recepten, de ene maak je met bladerdeeg de ander zonder. Bij de 1 gebruik je een springvorm en de ander een ovenschaal.



Nou lijkt mij een quiche niet genoeg om dat alleen te eten, wat eet je erbij dan? Soep ofzo?



Weten jullie nog lekkere recepten, en laat me weten of je een ovenschaal of springvorm gebruikt. O ja we zijn met zn vieren.
Alle reacties Link kopieren
Heb geen recept, maar zou een springvorm gebruiken omdat het er makkelijker uit gaat.



Of het genoeg is hangt van het recept af. Is soms moeilijk in te schatten. Voor voorbeelden kan je op de site van de allerhande kijken, die hoeveelheden kloppen vaak wel redelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik maak altijd een quiche in een ovenschaal.

Even insmeren met boter, dan de bladerdeegbladen erin leggen en aandrukken.

Ik maak het altijd als volgens;

laagje ontbijtspek ( of zoutige ham) dan een zak soepgroente, dan weer een laagje ontbijtspek, geraspte kaas erover heen.

Room mixen met zout, peper en een ei ( of 2) dat giet ik eroverheen.

Even een klein half uurtje in de oven en klaar!

Je kan hetzelfde ook maken met alleen ham en kaas, of met spekjes.

Als je alleen een quiche maakt met kaas en ham dan zou ik er wat soep bij eten.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een springvorm nemen. En geen bladerdeeg. Wil je voor makkelijk gaan, je hebt kant en klare hartige taart deeg, die is echt lekker. Je hebt ook een pak geloof ik om het zelf te maken.





Vulling kan je zelf maken met wat jullie maar lekker vinden.



Erbij zou ik een lekkere salade maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Een salade erbij is lekker.



Ik maak een quiche met bladerdeeg. Eerst blind bakken, anders wordt het zompig.



Bak wat je in quiche wil stoppen in een koekenpan. Maak een mengsel met twee of drie eieren en een pakje slagroom.

Mieter dit door elkaar in de met bladerdeeg bedekte vorm en zet in de oven tot de vulling gestold en het bladerdeeg gebakken.



Succesmengsels:



Prei, spekjes en blauwe kaas



Spinazie, ui en spekjes



Gehakt, paprika, ui en tomaat



Witloff, blauwe kaas



Wel alles nog naar smaak kruiden natuurlijk.



Eet smakelijk.
Alle reacties Link kopieren
Oja, in de bodem prik ik wat gaatjes in de bodem en strooi wat parneermeel erop, dat neemt vocht op zodat de bodem lekker krokant blijft.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Vorige foto en dit pak zou je kunnen nemen als je op safe wilt gaan. Dit is dacht ik een totaal pakket. Hoef je alleen nog maar je vulling bij te kiezen.



Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik vind het deeg voor hartige taart juist erg vies. Het wordt een harde korst, met een zompige bodem... ik kan nog wel even doorgaan, maar ik kies dus juist altijd wel voor bladerdeeg.

Hartige taarten/ quiches zijn echt supersimpel. Dit is mijn standaard manier om ze te maken:



1) Springvorm of lage ovenschaal invetten en bedekken met plakjes gewoon bladerdeeg (ongeveer 5 nodig). Bodem bestrooien met een dun laagje paneermeel/gewreven beschuit.

2) Vullen met alles wat je lekker vindt! Goede combi's:

*broccoli (even kort koken) en paprika (met knoflook kort

bakken)

*spinazie (diepvries, geen a la creme), champignons (even

kort bakken) en spekjes (uitbakken)

*spinazie en blauwaderkaas

*courgette en champignons (even bakken), tomaatblokjes

(niet het vruchtvlees)

3) De vulling in de bedekte springvorm doen (zorg dat het niet te nat is). Daaroverheen 3 a 4 geklopte eieren, die gemengd zijn met crème fraîche. Dit maakt een dikke massa die in de oven goed stolt en mooi stevig wordt. Deze massa gelijkmatig verdelen over de taart. Tot slot bovenop een lekkere laag kaas (als er al een andere kaas soort inzit, zoals blauwaderkaas, moet je even kijken of je dat nog lekker/nodig vindt). Na 45 min. op 230 graden (elektrische oven) is het klaar! Smullen! Ook gemakkelijk van te voren te maken.



Ik serveer er alleen iets bij als de taart nogal eenzijdig is, zoals alleen ham en kaas. Maar als er veel groenten en spekjes/ham in zitten, dan is het een hele maaltijd! Een grote springvorm is genoeg voor 4 pers, dan heeft iedereen een kwart. Je kan er altijd een salade bij doen natuurlijk, maar een kom soep zou ik teveel vinden denk ik. Eet smakelijk!
Een bakje met 'n frisse komkommer/tomaatsalade voor erbij. En 'n lekker toetje na en da's wel voldoende bij 'n zware maaltijd als 'n quiche.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak hem eigenlijk hetzelfde als El_Lebel, maar soms gebruik ik als bodem een blikje croissantdeeg. En ik gebruik altijd een quichevorm.

Ik doe hem iets korter in de over, 30 min op 180 c is voldoende.

Maar dat ligt misschien ook een beetje aan je oven.

Een salade erbij is lekker.
Er zijn ook al een paar topics over hartige taarten, zie index, daar staan veel ideetjes.



Ik gebruik altijd een springvorm met bladerdeeg. De vulling moet niet te vochtig zijn!!



Mijn favorieten:

- spinazie, blauwschimmelkaas (die van de Aldi is heeeerlijk, lekker zacht en romig) met walnoten.

- geitenkaas met zongedroogde tomaten

- de old-time-favourite quiche lorraine: prei, spekjes, champs, tomaat en veeel kaas



Verder doe ik er nooit zoveel ei en creme fraiche door als in de recepten staat.



Ik maak er een lekkere frisse (pasta)salade bij, en inderdaad soms een soepje met stokbrood.
Alle reacties Link kopieren
Alles kan, dat is het mooie met hartige taarten! Nu is we geloof ik wel een verschil: quiches zijn wat lager en hebben vooral veeeel kaas. Maar wij Hollandsche barbaren (want: quiche = Frans) gooien gewoon alles op 1 hoop: lang leve de hartige taart!

Bovendien maak je vet veel indruk als je het quiche noemt en ziet het er altijd impressive uit: gewoon met de eer strijken!



Kan inderdaad hierin, Ramia:







Maar ook hierin:





Of hierin:





Voor individuele versies --> hierin:





Maar het lukt ook prima hierin:





Of misschien heeft je oma deze nog staan: lukt ook!





Hier lukt het vast ook wel in:





En in geval van nood kan het altijd nog hierin....





... of hierin:





quote:El_lebel schreef op 23 februari 2009 @ 11:32:

hebben vooral veeeel kaasprecies! zolang er vooral maar veel kaas doorheen en bovenop zit is het altijd lekker, wat voor ingredienten je er verder ook in mikt
Alle reacties Link kopieren
Wat ook erg lekker is, is een hartige taart met croissantdeeg (danerolle of de AH-versie) als bodem, lekkere combi met hartige ingredienten omdat het croissantdeeg zoetig smaakt...

Ik maak meestal een uientaart met croissantdeeg; ui, salami, ei, kookroom... Als je het recept wil, even laten weten...
Alle reacties Link kopieren
Ook hier altijd croissantdeeg, in een springvorm of een quichevorm. Ik vind de combi, ham/champignons/ui/kaas altijd erg geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
haha cas lekker is dat he. Volgens mij niet de slankste variant maar dat is een hartige taart toch al niet echt.

Ik ben wel benieuwd naar jouw recept met ui,salami,etc..
Alle reacties Link kopieren
ik maak de mijne altijd in een springvorm.ik gebruik ook diepvries bladerdeeg!wat ik een erg lekker combinatie vind is broccolli,mais en salami.tip:laat hem wel even 5 minuten staan alvorens te snijden!enne ik heb een grote springvorm(28,geloof ik)en daar kan je prima met 4 man van eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik (en iedereen die hem tot nu toe gegeten heeft) vind deze altijd erg lekker. Kip in de hoed Daar maak ik dan een salade bij. Meestal een andijviesalade met spekjes, appel pijnboompitjes, geitenkaas en honing-mosterd dressing.
Hé, die muffinvormen is een goed idee.

Dan kan ik een lunchkiesje meenemen naar kantoor.
Alle reacties Link kopieren
ik vind die bouwpakketten smerig....gebruik ut liefst bladerdeeg of zelfrijzendbakmeel.150 gr en daar 3 of 4eieren bij loskloppen,bakje zachte kaas erbij en kruiden en vulling wat je kwijt wil.,maak ook wel eens aardappel-ui,kaastaart,dan rasp ik 2uien en 4 kleine aardappelen en doe daar verschillende soorten kaas bij mengen.ei/meelmengsel er door en bakken maar.

1uur op 175 gr (hetelucht)
Alle reacties Link kopieren
Desteny, een uur in de oven? Dan komt mijn hartige taart er zwart geblakerd uit hoor. Doe je er dan alufolie overheen ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Supermakkelijk & lekker, summerman maakt 'm zo, een feestelijke met broccoli/zalm:



- roomboter bladerdeeg in ingevette springvorm blind bakken (eerst gaatjes erin maken met vork)

- kleine broccoli, paprika, champignons in stukjes snijden

- uit & knoflook glazig fruiten, groenten kort meestoven tot ze halgaar zijn.

- groenten in de vorm met bladerdeeg doen

- 150 gram gerookte zalm in stukjes snijden, met bakje hollandse garnalen erover

- 3 eieren met wat room (of bv philadephia), knoflook, peper, zout loskloppen en ons geraspte oude kaas erdoor roeren

- eimengsel over de groenten in de vorm gieten

- plm. 45 minuten de over in *Klaar!*
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Een veggie 'vluggertje' die ik weleens maak in een wijdere, lage (plm. 2-3cm) vorm of in individuele, kleine vormpjes:



- 1 pak bladerdeeg (roomb.) verdelen over 10-12 kleine vormpjes of 1 grote ovenschaal/lage vorm (beetje snijden en plakken met de velletjes)

- 3 eieren, room, 4 tenen knoflook, peper, zout mengen

- 2 uien in ringen snijden, kort aanbakken - wat suiker en balsamico erover en langzaam verder bruin laten worden

- wat handjes zongedroogde tomaten in stukjes snijden

- plm. 150 gr. bettine blanc in kleine stukjes snijden



dan alles in de vorm(-pjes):

- deeg, dan daarin wat ui, geitenkaas, zongedr. tomaat

- eimengsel erover



Ong. 45 min in de over op plm. 180 gr.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Wat veel reacties en goede tips allemaal. Ik ga het op mijn gemakje even doorlezen.



Bedankt!!!!!
Ik maak de mijne altijd in een springvorm met pizzadeeg van dannerol/ah, je krijgt de korst wat lekkerder door als het deeg in de vorm zit de randen af te dekken met aluminiumfolie en deze dan 10 min in de over te zetten voor je em gaat vullen.



verder als vullig ben ik vooral fan van ons familierecept met macaroni, prei en kip

en o ja heeeeel veel kaas

is heeel erg machtig dus zoiezo genoeg voor 8 personen.



ongeveer 400 gram macaroni koken

400 gram kip in stukjes bakken in een hapjespas of wok,

3 stronken prei klein snijden en meebakken met de kip

ondertussen maak je een mengsel van 250 ml creme fraiche (of bleu band finesse) met 400 gram geraspte kaas en 3 eieren

de macaroni en het kip/prei mengsel doe je door elkaar en hierdoor doe je de helft van het kaasmengsel

dit doe je in de vorm en hieroverheen de rest van het kaasmengsel, 50 min in de oven op 175 graden

eet smakelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven