Kraamborrel, tips en ervaringen gevraagd

24-02-2009 19:33 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Op dit moment ben ik bijna 33 weken zwanger van ons vierde kindje. En juist omdat het onze vierde is, willen we nu toch een kraamborrel houden. Mede vanwege het feit dat we onze andere 3 jongens niet met veel bezoek willen belasten en omdat ik denk dat ik al blij ben als ik een "gewone" dag goed geregeld krijg zonder visite. De oudste twee gaan al naar school (groep 3 en groep 1) en de (nu nog) jongste slaapt 's-middags van half 1 tot ongeveer 3 uur. Om kwart over 3 is de school uit en dan kan ik nu nog niet voorspellen in welk ritme de baby zich zal bevinden (waarschijnlijk zal deze slapen als ik op pad moet om iedereen af te halen ).



Maar goed, wie heeft al eens een kraamborrel georganiseerd (buitenshuis) en welke tips kunnen jullie mij geven? Is het handig om losse kaartjes bij het geboortekaartje mee te sturen waarop de datum van de borrel staat vermeld of gewoon meegedrukt op de kaart? Wel of geen afmelding bij verhindering? Tot hoe ver gingen jullie met uitnodigen (wij hebben van beide kanten nl. een grote familie)? Verder tips waar ik aan moet denken?



Ik hoop dat jullie me hiermee al op weg kunnen helpen, want dit is het enige wat tot nu toe al vaststaat. Ik heb nog geen kleertjes gekocht, de kamer nog niet klaar, geen geboortekaartjes uitgezocht, etc. etc. Zucht, ik moet nog zoveel......



Alvast bedankt,



Ruma
Alle reacties Link kopieren
Ervaring want bij vriendinnen gezien. Zij deden een los kaartje bij het geboortekaartje. Mensen belden uit zichzelf wel als ze niet konden om evt. nieuwe afspraak te maken. en je moet natuurlijk zelf weten wie je allemaal uitnodigt, maar familie die je normaal ook nooit ziet of spreekt zou ik niet doen hoor.

gewoon lekker veel beschuit met muisjes klaar zetten, grote potten koffie en thee en d rest vermaakt zich wel. kleine in de wieg laten slapen zodat ie niet van hand tot hand gaat. en misschien is het leuk om kleine attentie mee te geven als het bezoek weer gaat, vriendin had een foto met daaraan een kaartje waarop bedankt stond.



have fun!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste drie (destijds 4, 6 & 8) vonden de kraamvisite juist heel gezellig en wij ook. Hier geen borrel dus. We hebben de visite wel zoveel mogenlijk in de kraamperiode gepland en de 'middagrustperiode' die we op het kaartje hadden gezet wat overdreven, zodat we ook elke dag een paar uur met alleen ons gezin hadden.
Ik heb zelf laatst een kraamfeest in een mooi oud Gronings kerkje gehad. Het stond aangekondigd op het geboortekaartje en ze vroegen om via de mail aan te geven of je kwam of niet.



Ze hadden de kerk mooi sober aangekleed met tafeltjes, statafeltjes. Overal mooie verse voorjaarsbloemetjes op tafel. Drinken stond klaar, kon jezelf pakken net als de blauwe taart en beschuit met muisjes.



Een deel van de zaal was vrijgemaakt voor de kinderen. Met een aantal boxen, speeltentjes etc. Verder hingen er foto's van de eerste weken van de baby, draaide er een filmpje via een beamer op de muur en was een celliste gevraagd te spelen.



Erg origineel vond ik zelf.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in ieder geval niet op het kaartje zelf melden. Is voor 'later' toch niet zo leuk om op zo'n blije aankondiging zo'n toch zakelijke mededeling te hebben staan.



Ik heb zelf één keer een kraamfeest/borrel meegemaakt, schoonzus had het grote huis van haar ouders (met toestemming) geconfisceerd, en iedereen was er erg enthousiast over. Ze hadden wat schalen beschuit met muisjes, een lunch, voor de kinderen een aparte kamer (schoonouders zijn ruim behuisd) en toen m'n schoonzus het zat was kon ze heerlijk richting huis vertrekken (met man, drie kinderen en de kersverse baby) en de zooi voor anderen laten om op te ruimen (ook dit had ze van tevoren zo afgesproken, hoor!) Het feest bij schoonouders is tot 's avonds doorgegaan, iedereen heeft geholpen met opruimen en alles, voor haar en ons allemaal helemaal geslaagd in ieder geval!
Om een kort verhaal lang te maken...
Alle reacties Link kopieren
Zag bij de derde hier ook niet hoe ik alles moest organiseren metde visite.Waren zelf al op diverse kraamborrels geweest, en vonden dit niks gezien het feit dat het zo druk was, het leken wel recepties. Niets voor ons.



Via een andere uitnodiging kwamen we op het volgende idee. 4 kraamborrels thuis. Twee zaterdagmiddagen, twee zondagmiddagen. 4 weekenden op rij. Op kaartje gezet dat we prettig vonden via email aan te geven wanneer je wilde komen. Dit werkte prima! 4 x goed huis vol (wonen ruim), per borrel een setje vriendinnen/schoonzussen voor de catering.



Voordeel; tijd om iedereen te spreken, je foto's te laten zien...en niet onbelangrijk, je baby! Zo ontzettend veel mensen lieten blijken dit veel leuker te vinden dan 1 grote massale kraamborrel. Nadeel; je huis is 4 x een puinhoop. Maarja, dat is het anders na een verjaardag ook;-)



Vond het in de kraamtijd zo zalig dat er overal tijd voor was! Vrienden en naaste familie hadden we vooraf laten weten dat ze gewoon welkom waren als ze zin hadden. Maar bij deze groep hoefden we niet 'op te zitten en pootjes te geven'.



Er komt hier geen baby meer, maar zou het anders gewoon weer doen! Andere vriendinnen volgen ons voorbeeld al.....
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 24 februari 2009 @ 20:19:

Mijn oudste drie (destijds 4, 6 & 8) vonden de kraamvisite juist heel gezellig en wij ook. Hier geen borrel dus. We hebben de visite wel zoveel mogenlijk in de kraamperiode gepland en de 'middagrustperiode' die we op het kaartje hadden gezet wat overdreven, zodat we ook elke dag een paar uur met alleen ons gezin hadden.Hier valt de geboorte dus samen met gewone schooltijd. Met een beetje geluk nog voor een deel in de meivakantie. De naaste familie en beste vrienden, komen natuurlijk wel gewoon thuis op visite, maar het gaat mij ook om de lange sleep ooms en tantes, neven en nichten, etc. Het is dan leuk om even met ze te kletsen, maar om daar nou avonden mee te vullen. Daarnaast heeft mijn man ook nog een boerderij (melkvee) waardoor heel veel op mij terechtkomt. Vaak komt de visite dan ook pas laat, met als gevolg dat ik de volgende dag bekaf ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:basic schreef op 24 februari 2009 @ 20:31:

Zag bij de derde hier ook niet hoe ik alles moest organiseren metde visite.Waren zelf al op diverse kraamborrels geweest, en vonden dit niks gezien het feit dat het zo druk was, het leken wel recepties. Niets voor ons.



Wij hebben om deze reden eigenlijk ook altijd de boot afgehouden, maar nu ben ik dus omgegaan, vanwege de jongens en natuurlijk voor de broodnodige rust voor onszelf.



Via een andere uitnodiging kwamen we op het volgende idee. 4 kraamborrels thuis. Twee zaterdagmiddagen, twee zondagmiddagen. 4 weekenden op rij. Op kaartje gezet dat we prettig vonden via email aan te geven wanneer je wilde komen. Dit werkte prima! 4 x goed huis vol (wonen ruim), per borrel een setje vriendinnen/schoonzussen voor de catering.



Dat lijkt me ook wel een leuk idee, maar vanwege de werkzaamheden op de boerderij (voorjaar), is het van te voren moeilijk in te plannen welke dagen je daarvoor moet vastleggen.



Voordeel; tijd om iedereen te spreken, je foto's te laten zien...en niet onbelangrijk, je baby! Zo ontzettend veel mensen lieten blijken dit veel leuker te vinden dan 1 grote massale kraamborrel. Nadeel; je huis is 4 x een puinhoop. Maarja, dat is het anders na een verjaardag ook;-)



Vond het in de kraamtijd zo zalig dat er overal tijd voor was! Vrienden en naaste familie hadden we vooraf laten weten dat ze gewoon welkom waren als ze zin hadden. Maar bij deze groep hoefden we niet 'op te zitten en pootjes te geven'.



Er komt hier geen baby meer, maar zou het anders gewoon weer doen! Andere vriendinnen volgen ons voorbeeld al.....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een kraamborrel gehouden, het fijne was dat je al het bezoek in 1x had. Het was in de zomer, we hadden de tuin versierd, fotoboek op een tafel gelegd, met een soort van receptieboek, waar de gasten iets leuks in konden schrijven. Verder koffie thee en fris met vlaai stond of lange tafels zodat iedereen zichzelf kon bedienen. We hadden een springkussen gehuurd voor alle kinderen die mee waren, en ons meisje heeft de hele dag in haar kinderwagen geslapen en heeft niks meegekregen van het hele feest. Vantevoren hebben we haar ook nog laten dopen, hadden we meteen alles gehad. Het was wel druk, maar gelukkig goed geregeld. Oja, wij hadden de uitnodiging voor de borrel op de kaarten laten drukken.



Wat ik ook fijn vind aan een borrel is dat je op deze manier de mensen waar je niet zo veel mee hebt, maar die je wel "moet" uitnodigen, in 1x hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
Probeer een bevriende boer/buurman of bedrijfshulp voor die middagen te regelen. Weet niet hoe laat je man melkt, maar dan zorg je dat de eindtijd voor melktijd is...gelijk duidelijk voor de visiste dat het klaar is:-) (ja, ik kom ook uit de agrarische sector;-)) Met een beetje geluk is het aardig weer en heb je ruimte genoeg in de tuin voor de kinderen... Een vriendin van me die het ook deed vond 4 middagen teveel. Zij deed er twee. Maar wel in de zomer zodat iig al het kleine spul naar buiten kon. Ik deed het in de winter, dus dan ligt de chips tot aan de zolder toe...
Alle reacties Link kopieren
quote:basic schreef op 25 februari 2009 @ 10:54:

Probeer een bevriende boer/buurman of bedrijfshulp voor die middagen te regelen. Weet niet hoe laat je man melkt, maar dan zorg je dat de eindtijd voor melktijd is...gelijk duidelijk voor de visiste dat het klaar is:-) (ja, ik kom ook uit de agrarische sector;-)) Met een beetje geluk is het aardig weer en heb je ruimte genoeg in de tuin voor de kinderen... Een vriendin van me die het ook deed vond 4 middagen teveel. Zij deed er twee. Maar wel in de zomer zodat iig al het kleine spul naar buiten kon. Ik deed het in de winter, dus dan ligt de chips tot aan de zolder toe...Het is in ieder geval al geregeld dat wij het buitenshuis doen. Teveel familie/bekenden en eerlijk gezegd heb ik ook geen zin/tijd in al het geregel. Het is wel wat duurder (gelukkig alles tegen een mooie vriendenprijs), maar dat scheelt al een hoop werk. Gelukkig kunnen we op een bevriende boer terugvallen voor deze dag, dat is ook erg fijn. En inderdaad, begin van de melktijd is een mooi einde van de borrel (dus rond 18.00 uur).Ben alleen aan het twijfelen of de mensen zich van te voren moeten afmelden. Iemand ervaring hiermee? Lijkt me niet handig dat je dan nog de helft op gewone visite krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sari1975 schreef op 24 februari 2009 @ 22:02:



Wat ik ook fijn vind aan een borrel is dat je op deze manier de mensen waar je niet zo veel mee hebt, maar die je wel "moet" uitnodigen, in 1x hebt gehad.Dat is inderdaad ook hetgeen waar ik tegenop kijk. Heb dit nu al 3x meegemaakt en als er dan van die ongemakkelijke stiltes vallen in het gesprek, voel je je helemaal lullig. En bij de borrel gebeurt dit gelukkig niet, in ieder geval niet in die mate dat het heel erg opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ruma,



Wat grappig dat jij hier ook mee bezig bent. Wij gaan ook zoiets doen. Wij zetten namelijk op de kaart dat we graag bezoek willen ontvangen tijdens de kraamdagen en anders op het kraamfeest ergens in mei. Bij de eerste kregen we na 3 mnd nog kraamvisite... en toen had ik het echt wel gehad.

Wij hebben het afgekeken bij een nicht van ons. Die hield het gewoon thuis, wij ook. En had schalen met wat lekkers, niet teveel want dan blijft iedereen weer uren plakken en koffie en dus een soort van baby-kijk-inloop-dag van 11.00 tot 17.00. Dus voor het eten en bedje enzo was iedereen weer weg.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ruma,



wij hebben over 3 weken ons kraamfeest (dochter is dan 7 weken). Oh wat ben ik blij dat we daar voor gekozen hebben... We krijgen nu alleen directe familie (onze ouders / broers / zussen en beste vrienden) en nu al heb ik het gevoel dat de dagen vol zitten. Bewondering voor mensen die al die kraamvisite nog ontvangen, ik zou er depressief van worden.



Maar goed, dan nog vind ik wel dat een kraamborrel gewoon niet erg persoonlijk is en ik wil wel koste wat kost voorkomen dat het een "geef je kado maar af, pak iets te drinken en dan maken dat je wegkomt" bijeenkomst wordt. Wij hebben een zaaltje gehuurd (buurthuisje hier in de wijk) en daar zorgen we voor koffie / thee en beschuit met muisjes en daarna een tapje en wat hapjes. We hebben op het geboortekaartje een duidelijke begin- en eindtijd vermeld (van 14.30 tot 17.30 uur). Overigens hadden wij wel 2 verschillende geboortekaartjes; 1 met uitnodiging en 1 zonder. Dus kan me voorstellen dat je kiest voor een los kaartje.



Wij hebben er niet bijgezet dat mensen moeten afmelden als ze niet kunnen en daar heb ik nu spijt van. Bijvoorbeeld omdat mijn vriend in 2 verenigingen zit en ook zijn collega's hebben we uitgenodigd. Maar het kan zomaar zijn dat er maar 3 collega's komen, maar misschien ook wel 20, samen met hun partner. En dat maakt qua inkopen nogal verschil.

Aan de andere kant... geef je mensen "de ruimte" te kunnen afmelden, loop je natuurlijk het risico dat je dat interpreteren als "we komen wel gezellig een keertje thuis langs"! Maar dat zal je zelf moeten beslissen denk ik...



Wel een erg leuk idee wat ik hier las om een beamer te gebruiken. Misschien dat wij een diapresentatie met foto's kunnen maken en die afdraaien. En ook een gastenboek weg leggen, waar mensen iets in kunnen zetten.



Verder zorg ik bij binnenkomst voor een speciaal drankje (denk kleine glaasjes met een roze coctail o.i.d.), koffie / thee en beschuit met muisjes. Daarna fris / biertje (kunnen mensen halen aan de bar, want dat zit in het zaaltje en een vriend van ons staat achter de bar) en allerlei hapjes. Geen cateraar, maar kaasjes, worstjes, toastjes en bitterhapjes. Gelukkig hebben wij veel vrienden die willen helpen, dus als ik de boodschappen doe en aan onze broers en zussen vraag of zij allemaal iets thuis klaar willen maken (de één kaasblokjes snijden, de ander gevulde eieren, noem maar op) dan denk ik dat we al een heel eind zijn.



Heb nog niet nagedacht of we nog iets mee willen geven aan het einde, denk het niet.



Hoe ver zijn jullie inmiddels? Wat is "jullie plan" tot nu toe???
Alle reacties Link kopieren
Misschien nog een tip die bij onze visiste erg leuk viel... Ik had gebakjes laten maken met een leuke foto van de kleine erop. Doet tegenwoordig bijna elke bakker. Leuk op verschillende taartschalen... Had verder roze koeken, roze snoep, alles met roze servetten en tafelkleden.



Wij kregen het advies de mensen te laten mailen ipv bellen wanneer ze kwamen. Een vriendin had svp bellen op kaartje gezet, en zat de eerste weken nog met iedereen uren aan de telefoon. Met dat ze bellen wanneer ze komen vragen ze toch ook hoe het met je gaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven