Samen 1 huis bezitten na scheiding, kan dat?

26-02-2009 16:29 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit ws op de verkeerde pijler met deze vraag.

Ik twijfelde tussen de pijler Geld en Recht en deze Relatiepijler.



Mijn vraag is de volgende.

Mijn bijna~Ex en ik willen graag samen het huis behouden na de scheiding. Voor ongeveer 2 jaar. Daarna zouden we het willen verkopen.

Dit om de kinderen het verhuizen elke week te besparen.

We wonen nu in een straat met de school aan de overkant, de vriendjes blijven in de buurt etc, etc.

Alleen maar voordelen voor de kinderen.



Wij zouden dan zelf willen wisselen in dit huis, dus ik door de week bij de kinderen, mijn bijna Ex in het weekend.

Wijzelf zouden er dan zelf een klein huisje bij willen gaan huren, en zelf dus iedere week verkassen.



Maar ik vraag me af of dit juridisch gezien allemaal wel mogelijk is.

We hebben wel zelf goeie afspraken over wie welke kosten betaald enz, en zouden dat ook bij de advocaat vast willen leggen.



Als iemand mij hierover iets zou kunnen vertellen zou ik daar heel dankbaar voor zijn.



Groetjes Stu.
Alle reacties Link kopieren
ben ik inderdaad heel nieuwsgierig naar en of het verschil maakt als een van de twee permanent in het huis gaat wonen en de ander permanent in een huurhuis terwijl je beiden eigenaar blijft. Dat zou nl mijn situatie wel eens kunnen worden...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Niet omdat we willen scheiden maar we willen voor mijn man een appartement huren nabij zijn werk voor door de weeks.

Reistijden zijn niet meer te doen vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je vertellen dat dit wel kan. Ik zit namelijk in het zelfde.

Ik en mijn ex zijn nu al een tijdje uit elkaar. We hebben informatie ingewonnen bij een mediator en die heeft een berekening gemaakt, waarin mijn ex mij partner allimentatie betaalt(dat is voor hem weer aftrekbaar) en ik blijf dan in het huis wonen met de kids. Ik krijg dan natuurlijk ook alle teruggave van de belastingdienst.

Er word een convenant opgemaakt, waarin alles staat. anders kan je niet huren namelijk.

In mijn geval gaat mijn vriend permanet in het huurhuis wonen, wij gaan dus niet om de week verkassen.

Maar dat hoeft denk ik niet veel uit te maken.



Daarnaast als hij daar niet meer woont, kom je in aanmerking voor diverse vergoedingen en dergelijke, denk aan Kindgebonden budget enzo.



Hij kan de huurwoning op zijn naam nemen en jullie kunnen de rest onderling regelen wie wanneer waar is.



Over een jaar of 2 gaan we kijken of we gaan verkopen.



Ik hoop dat je er wat aan heb als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Juridisch is het zeker mogelijk. Je kunt in principe samen met wie je dan ook wilt een huis in eigendom hebben. Je zou bijvoorbeeld ook samen met je buurvrouw een huis in eigendom kunnen hebben. Het lijkt me wel verstandig om aan de notaris te vragen of er iets in de eigendomsakte aangepast moet worden maar ik denk het niet. Ook moet je in de boedelverdeling duidelijke afspraken maken over het huis. Wat bijvoorbeeld als het huis in waarde daalt en je moet over een paar jaar verkopen. Ben je dan nog allebei bereid om die risico's te dragen?



Verder moet je de bank officieel ook op de hoogte stellen van je plannen zeker als er een lening op het huis zit waarbij je allebei debiteur (schuldenaar) bent.



Tot slot kan het nog fiscale consequenties hebben voor wat betreft de Eigen Woning Reserve die van belang is als jij of je aanstaande ex op enig moment in de toekomst een nieuw huis gaat kopen en financieren.



Ik heb zelf zowel bij een hypotheekverstrekker als bij een notariskantoor gewerkt en wil je nog meegeven dat geen twee situaties hetzelfde zijn. Het is dus zaak om je goed voor te laten lichten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ja dat kan.



Als je als gescheiden stel, het huis wil houden staan (je sluit wel opnieuw een hypotheek af ) jullie voor de wet,belasting etc geregistreed als '' samenwonend maar niet geregisteerd als partners"'......zo heeft deze uitdrukking.



Een ieder wordt dan apart belast met de kosten c.q. aftrek van de belasting.



Dit kan je allemaal bij een notaris vastleggen.



Je kan ook samen een levensverzekering nemen, ondanks gescheiden.



grtjes
Alle reacties Link kopieren
Hoi CoachKris en briggesss!



Wat een snelle antwoorden! En duidelijk ook voor een leek als ik!

Fijn!



Ben blij dat het mogelijk is, al zitten er wat haken en ogen aan.



`k Zal het vanavond bespreken met mijn bijna-exit.
Alle reacties Link kopieren
Juridsich is dit denk wel te regelen. Maar praktisch?



Het is een goed uitgangspunt om voor de kinderen de rust te bewaren. Maar gaat dit ook werken in de praktijk? En brengt het ook rust? Kinderen zijn vaak toch flexibeler dan volwassenen.



Je kunt nu nog met elkaar door een deur. Blijft dit zo? Stel dat een van jullie over een half jaar een nieuwe relatie krijgt, die blijft dan ook slapen in jullie huis. Accepteert de andere partner dit? En wat als je de nieuwe partner van je ex niet uit kunt staan of hij jouw nieuwe partner niet?



Wat als er schulden ontstaan (zie ander topic)? Wat als een van jullie een huis wil kopen?



Het is goed om afspraken bij de advocaat te maken, maar wat als dat in de praktijk niet werkt?



Het lijkt nu een ideaal plaatje maar we kunnen nu niet in de toekomst kijken. 2 Jaar lijkt te overzien, maar er kan echt veel veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Pinkie!



Is het nu zo bij jullie geregeld dat jij het huis huurt van je Ex-?

En hij de hypotheek betaald?

Of heb ik het nu mis?



Groetjes Stu
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dahlia,



Alle zaken die jij nu aanroert, die borrelen ook in mijn hoofd hoor!



En er is idd een derde in het spel!

Mijn Exit heeft zijn hart al aan een andere vrouw verpand. Dat is ook de hele tragische reden van deze scheiding.( En was het maar een lekker jong mokkel, nee, tis een ouwe lelijke heks van 50, maar dit terzijde.)En ik kan haar inderdaad niet uitstaan.



En twee jaar is inderdaad lang, heel lang....



Maar de hele situatie speelt al bijna twee jaar, en het houden-van is behoorlijk voorbij.....misschien dat dit hele gedoe dan wat makkelijker is?
Alle reacties Link kopieren
Oei, ik denk dat de kans groot is dat je je behoorlijke problemen op de hals haalt, mede gezien je toon over de 'derde'. Ga jij ermee akkoord als zij in 'jullie' huis woont, jouw kasten gebruikt, in jouw keuken kookt etc?

Waarom zo ingewikkeld? Wellicht is het voor de kinderen wel veel duidelijker als jouw ex een eigen huis heeft waar zij heen gaan, anders blijft er misschien ook verwarring over hoe het nou zit tussen jou en je ex. Want pa woont ook af en toe thuis, maar soms ook weer niet.

Dat uit logeren gaan lijkt mij niet zon punt voor de kinderen. Er zijn immers ook zoveel kinderen die vaak bij opa en oma oid slapen, daar is niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
Ex kan vier of dagen per week hokken in zijn huurhuis , als ze afspreken dat degene die de kinderen heeft alleen in het ex-echtelijk bed gaat liggen lijkt mij dit voor de kinderen de minst dramatische oplossing .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Annepanne , ik zou de dagen dat je bij de helft van je ouders bent geen logeren willen noemen of het daarmee willen vergelijken . Logeren is voor de leuk , of omdat je ouders weg moeten . Bij je ouders woon je , die voeden je op , daar ben je thuis .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:briggesss schreef op 26 februari 2009 @ 16:59:

Hoi, ja dat kan.



Als je als gescheiden stel, het huis wil houden staan (je sluit wel opnieuw een hypotheek af ) jullie voor de wet,belasting etc geregistreed als '' samenwonend maar niet geregisteerd als partners"'......zo heeft deze uitdrukking.



Een ieder wordt dan apart belast met de kosten c.q. aftrek van de belasting.

Hypotheek rente, is alleen aftrekbaar als het je hoofdverblijf is. Je moet dan ook echt wonen en ingeschreven zijn met een overgangs regeling van twee jaar.

Dit kan je allemaal bij een notaris vastleggen.



Je kan ook samen een levensverzekering nemen, ondanks gescheiden.



grtjes
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumSTERREN !



@Liselore; Bedankt voor je inbreng, hier heb ik heel veel aan!

Maakt het allemaal toch wel weer wat minder aantrekkelijk, financieel gezien dan.



@ Annepanne;

We hebben afgesproken dat dit huis dan wel gevrijwaard blijft van lovers, en onenightstands, en aanverwanten. Juist om het een veilig onderkomen voor de kinderen te laten zijn. Het gaat om een tijdelijke oplossing, zolang de kinderen nog naar de basisschool gaan. Dat is voor ons zo`n anderhalf jaar.



Ik had zelf liever gezien dat mijn Exit bij z`n nieuwe dinnetje in zou trekken, maar dat willen ze beiden niet, bang om vrijheid(?) te verliezen.
Alle reacties Link kopieren
Een aantekening bij de reactie van Liselore:



enkel het feit dat je gaat scheiden betekent niet per definitie dat je een nieuwe hypotheek moet afsluiten. Anders wordt het als een van beiden uit de hoofdelijke aansprakelijkheid jegens de bank ontslagen wil worden. In dat geval wordt de hypotheek wel aangepast.



Hypotheekrenteaftrek blijft inderdaad bestaan zolang het huis kwalificeert als eigen woning maar let wel op de werking van de eigenwoningreserve want die kan vergaande consequenties hebben. Overigens hoef je dat nou weer net niet bij de notaris te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Interessant, stupide. Bij ons is dit ook even ter sprake gebracht. Wij moeten alles nog regelen. Wat me het vervelendst lijkt is dat als je zelf moet verkassen je ook je spullen mist. En dat je elkaars spullen blijft tegenkomen, ook elkaars viezigheden. Ik zou niet vrolijk worden als het mijn huurhuis-dagen zijn en ik tegen zijn remsporen in de pot aan zou kijken. Toen we getrouwd waren vond ik dat niet grappig, maar dan, in zo'n situatie, zou het not-done zijn!

Bij ons speelt ook de financiele situatie mee, pas vanaf september ga ik meer verdienen. En wij hebben er ook nog een anderhalf jaar op de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
ik zou het toch eens heroverwegen, je wilt alles gaan veranderen als de kinderen naar de middelbare school gaan begrijp ik. Dat lijkt mij juist voor de kinderen een zwaardere tijd, waarom dan niet nu gewoon al duidelijkheid scheppen?
Alle reacties Link kopieren
Bianca, dat ben ik helemaal met je eens, van dat logeren/opvoeden. Het was een woordkeus bij gebrek aan beter.



Het lijkt me een onwerkbare situatie worden. Wat als jouw ex en vriendin wel serieuzer worden en gaan samenwonen? Dan is het best raar om elk weekend apart te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



@CoachKris, zou jij me nog wat meer kunnen vertellen over die Eigen Woning Reserve.

Want ik ben inderdaad van plan om over een jaar of 3, als ik genoeg gespaard heb een andere woning te gaan kopen, kleiner te gaan wonen, omdat mijn oudste dochter binnen 2 jaar waarschijnlijk het huis gaat verlaten om te gaan samen te gaan wonen.



Ik heb gegoogeld, maar zie door de bomen het bos niet meer.



@ Annepanne.

Ikzelf denk dat het juist wat makkelijker is voor de kinderen als we pas over 2 jaar gaan verhuizen.

Ze zijn al gewend aan het feit dat mijn Exit, hier alleen in de weekenden is en ik door de week. We doen dit al een half jaar.

ik woon in de weekenden bij om en om mijn ouders en bij een vriendin.Mijn Exit woont bij zijn ouders in.Dat gaat goed, maar ik vind het enorm vervelend om onze ouders zo met onze problemen te blijven belasten, en zijn daarom op het idee gekomen een huisje c.q. kamer erbij te gaan huren. Dus over twee jaar is het enige wat verandert dat de kinderen moeten verhuizen, maar hebben wel 2 jaar de tijd om aan dat idee te wennen. Ik blijf wel in mijn eigen dorp wonen.



Het liefdesnestje van mijn Exit, is bij haar thuis.En dat blijft zo. Ik denk dat hij erg bang is weer samen te gaan wonen, bang dat het weer sleur wordt.Hij slaapt dus bij zijn ouders maar is overdag en `s avonds zoveel mogelijk bij haar en haar kinderen.

Behoorlijk bizar, als je het mij vraagt, maar ok, dat moet hij zelf weten.



Groeten allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Stupide,



kijk eens op deze link van de Belastingdienst. Daar vind je al wat meer informatie in (enigszins) begrijpelijk Nederlands. Kijk ook even onder het kopje 'U en uw fiscale partner zijn uit elkaar'. Het komt er heel in het kort op neer dat als je een woning verkoopt (of als je huis niet langer als Eigen Woning aan te merken is, als je hem bijvoorbeeld gaat verhuren) dat je de (al dan niet fictieve) overwaarde moet gebruiken om in een nieuw huis te investeren. Zou je dat niet doen en wil je je nieuwe huis toch volledig financieren dan kan een deel van de rente over de nieuwe lening niet aftrekbaar zijn.



Troost je: voor heel veel mensen is dit zeer ingewikkelde materie en aangezien jullie ook een niet alledaagse oplossing voor ogen hebben zou ik me zeker goed laten voorlichten door bijvoorbeeld een belastingadviseur of zo.



O ja, het linkje http://www.belastingdiens...ingkoopt-07.html#P70_7674
Buiten dat ik niet inzie waarom je geen 2 huizen samen kan hebben, ik zou het geen optie vinden als het huurhuis waar je toch 'n deel van de tijd zit en dus je eigen spullen hebt staan, ook een deel van de week gebruikt zal worden door je ex en zijn heks.
Alle reacties Link kopieren
@ CoachKris, hartstikke bedankt voor het linkje....tis me allemaal wat duidelijker nu.



@elninjoo, het rouleer-huurhuis, zal alleen door mij en mijn Ex worden gebruikt, zoals ik al eerder vermelde, het liefdesnestje is haar huis......
Alle reacties Link kopieren
Hey Stupide,

Ik denk dat het allemaal financieeel en belastingtechtnisch zal lukken.

Echter inde praktijk lijkt het mij onhaalbaar!

Je moet los van elkaar, je eigen stek, met je eigen spullen.

Echt, het klinkt heel goed voor de kinderen maar ik ben bang dat je na een tijdje elkaars bloed wel helemaaaal kunt drinken!

Ik heb overigens ook dit soort constructies bedacht en getracht uit te voeren in het belang van de kinderen.. Maar het lukte (gelukkig) niet.

Afstand nemen is het antwoord... Echt.



Maar je moet doen wat je zelf goed lijkt natuurlijk..

Hij gaat namelijk wel dingen doen in dat huis die jij niet wilt en waarvan je je niet kan voorstellen dat hij het zal doen.. Hij gaat het wel doen.. Liefdesnestje bij haar? Ja als het zo uitkomt.. en anders maar in jullie huis.. denk ik echt..



Maar goed.. ik weet ook niet alles natuurlijk, ik spreek vanuit mijn eigen ervaringen.

Liefs Goes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven