Tips voor een gezellig balkon

01-03-2009 17:29 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik de lente ruik wil ik erg graag mijn balkon (lang en smal, 9 bij 1,20m, met middenin de naar buiten openslaande deuren van mn woon- en slaapkamer) gezellig en lente/zomerklaar maken. Ik heb wat kleine meubeltjes (stoeltjes en tafeltje..) maar verder nog niets..

Denk aan een hoekje met kruiden enz.. Altijd handig. Maar verder heb ik nog geen concrete plannen.. Hebben jullie nog gouden tips?
Alle reacties Link kopieren
whoeps... dat ging ff fout met een naam geven... :S

Kan ik op de een of andere manier de naam van deze discussie nog veranderen in balkon-idee? ????
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een idee om een titel te gebruiken voor je topic zodat mensen weten waar het over gaat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Eowynn_ schreef op 01 maart 2009 @ 17:34:

Misschien is het een idee om een titel te gebruiken voor je topic zodat mensen weten waar het over gaat?ja foutje!,... ben met teveel dingen tegelijk bezig op t moment
Alle reacties Link kopieren
quote:Juffieke schreef op 01 maart 2009 @ 17:33:

whoeps... dat ging ff fout met een naam geven... :S

Kan ik op de een of andere manier de naam van deze discussie nog veranderen in balkon-idee? ????Even deze vraag in het moderator topic plaatsen, Angeltje kan het veranderen voor je.
Als je van gras houdt, zou je kunstgras kunnen nemen of een soort nepgrasmatten. Lijkt lekker zomers



Ik zou de ruimte rond de deur vrij houden, als het namelijk vol staat rond de deur en je moet eerst alles aan de kant schuiven voor je eruit kunt, zul je niet zo snel naar buiten gaan.



Verder, zithoekje met ruimte voor parasol, op een balkon kan het heet worden.



Ik vind een hangmat erg leuk. Vrolijke gekleurde potten, paar grote planten, voor beschutting, anders zit je wel erg in het zicht.



Ik vind een spiegel buiten niet mooi, maar er zijn veel mnensen die het wel mooi vinden.



Windlichtjes, kaarsen.



Veel plezier en succes!
Ik zou ook aan de vgels denken, alhoewel die misschien niet zo vaak op balkons komen. Maar een vogelpoedelbakje met water erin vind ik leuk! Vogels vinden dat heerlijk.



Je hebt trouwens ook van die klaptafelstjes die je aan het balkonhek klemt, een klaptafeltje, dat neemt minder ruimte in.
Alle reacties Link kopieren
[quote]shining schreef op 01 maart 2009 @ 17:55:

Ik zou ook aan de vgels denken, alhoewel die misschien niet zo vaak op balkons komen. Maar een vogelpoedelbakje met water erin vind ik leuk! Vogels vinden dat heerlijk.





Vogels schijten ook je balkon onder

Ze komen best op balkons hoor, als er maar voer ligt. Ze komen niet voor de gezelligheid schat ik.



*Denkt dat Shining niet weet hoe diep 120 centimeters zijn*

Mijn voordeur, zojuist opgemeten, is 83 cm breed.



Tenzij TO ernstig anorectisch is zal er niet veel plek zijn op zo'n smal balkon.

Waar had je vroeger toch van die klapzitjes, die dan, als je ergens moest wachten of zo, met een rotklap weer naar boven sloegen als je opstond?
quote:quattro35 schreef op 01 maart 2009 @ 22:08:

[quote]shining schreef op 01 maart 2009 @ 17:55:

Ik zou ook aan de vgels denken, alhoewel die misschien niet zo vaak op balkons komen. Maar een vogelpoedelbakje met water erin vind ik leuk! Vogels vinden dat heerlijk.





Vogels schijten ook je balkon onder

Ze komen best op balkons hoor, als er maar voer ligt. Ze komen niet voor de gezelligheid schat ik.

*Denkt dat Shining niet weet hoe diep 120 centimeters zijn*

Mijn voordeur, zojuist opgemeten, is 83 cm breed.



Tenzij TO ernstig anorectisch is zal er niet veel plek zijn op zo'n smal balkon.

Waar had je vroeger toch van die klapzitjes, die dan, als je ergens moest wachten of zo, met een rotklap weer naar boven sloegen als je opstond?







Haha, ja die ken ik die klapzitjes. En ik weet hoe diep 120 cm is.

Maar ga je daar ook een hele avond op zitten dan? Lijkt me niet erg lekker zitten ;)



Met een beetje passen en meten kun je heel wat kwijt hoor op eenbalkon. Heel veel tierlantijntjes en prullaria.

Het balkon is namelijk wel 9 meter lang.
Alle reacties Link kopieren




Zouden allemaal zélfs op een heel klein balkonnetje moeten kunnen
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Heb een balkon van ongeveer hetzelfde formaat, en ook openslaande deuren op drie plaatsen. Geen hek maar een stenen muurtje als balkonrand. Verder ligt het oost-zuid-oost, m.a.w. een deel is altijd in de schaduw, ander deel heeft hele ochtend zon.

Vind het heel leuk om er wat gezelligs van te maken, maar dat is nog best lastig door dat formaat. (En ook door het formaat van mijn budget..). Bovendien ben ik echt een nitwit op flora-gebied, dus dat helpt niet echt.



Ik heb een leuk boek gekocht bij zo'n achenebbes Boekenvoordeel-winkel: Creatief in de tuin met potten en kuipen, staan allerlei leuk tips en ideeën in.



Wat ik heb staan:

- in potten: hortensia's, ook 1 klimhortensia die ik langs het schaduw-zijmuurtje wil laten groeien (moet daarvoor wel genoeg aarde hebben, anders is het zielig )

- 2 buxusjes in mand, blijven altijd groen en zijn supermakkelijk qua verzorging.

- Nu: zo'n balkonrand-bak met bloembollen: krokussen zijn inmiddels uitgebloeid, nu de blauwe druifjes: leuk! Als die ook klaar zijn doe ik er violen in of iets anders (tips welkom!). Ook nog een mandje met narcissen.

- Ik heb twee kleine krukjes en een nog hogere kruk om bakken op te zetten. Dat is leuk omdat die bakken anders zo heel erg op een rijtje staan. Heel goedkoop bij IKEA.

- Verder nog zo'n ukkie bistrosetje met twee klapstoelen (IKEA). Tafel gebruik ik meer op planten op te zetten dan om aan te eten, want avondzon is er toch niet.

- Een grote ijzeren afvalbak (jawel.. van IKEA!) is noodzakelijke en ziet er nog best leuk uit.



Plannen:

- Meer plantenbakjes ophangen: aan regenpijp of aan muur. Ik zag ook van die zakken vol met bloemen, da's best leuk.

- De schaduwhoek gezelliger maken: met varens en hosta's en ..? Tips?
Alle reacties Link kopieren
- Klaptafeltje aan balkonrand, scheelt ruimte. te koop bij Ikea en bouwmarkten. Wel even goed kijken of het bij jouw werkt. Ik had in mn vorige huis een tafeltje dat prima ging en nu 'past' ie niet meer, omdat mijn ballustrade anders is.



- klimplanten zaaien/kopen om tegen de muur te laten groeien, denk aan clematis/latyrus/winde/sussanne met de mooie ogen etc etc.



- verder heb ik bij de Ikea een soort van zeil gehaald dat je langs je ballustrade kunt spannen, scheelt inkijk en als je op het zuiden zit is het minde warm.



- Een parasol is handig. Gewoon de poot bevestigen aan je ballustrade zodat je het bovenste deel erin kunt steken. Dan kun je dit stuk binnenhalen bij slecht weer.



- Ik zou niet gauw voor kunstgras kiezen, dit is moeilijk schoonhouden. Misschien van die houten vlondertegels?



- Verder wat potten neerzetten met leuke vaste planten als hortensias of rozen. En wat eenjarige plantjes, nu nog niet te koop maar over twee weken ofzo wel: lobelias, geraniums (hebben ze ook minder oma-achtige soorten van), vlijtige liesjes etc.



- Om ruimte te besparen kun je ook bakken aan je ballustrade hangen.



- Evt een vogelhuisje, wat kaarsen, windlichten en olielampen voor de gezelligheid.



Als laatste zou ik zeggen kies een beetje voor een themakleur, alle potten bijv bruin en alle bloemen blauw of roze ofzo. Ik noem maar iets. Maar dit zorgt voor wat meer rust.



Ook zou ik gewoon een keer naar een tuincentrum gaan voor inspiratie.
Life is too short for self-hatred and eating celery sticks
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouwdekees schreef op 02 maart 2009 @ 00:58:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]



Zouden allemaal zélfs op een heel klein balkonnetje moeten kunnen



MevrouwdeKees, die plant met witte bloemen op dat hek vind ik leuk. Weet jij toevallig ook welke plant het is.



Of weet iemand anders dat?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er niet zo goed in maar is het een petunia?
Alle reacties Link kopieren
Nou Princessetc. dat zou best kunnen.



Ik heb dus ook een balkon dat breed is, maar niet diep. Ik heb wel wat leuke planten al, maar de zomer in mn bol, dus er moet weer gepimpt worden. Ik heb een stenen muur en eigenlijk wil ik die een end wegwerken in de vorm van den klimopplant of bloemen. Iemand suggesties?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Een hedra doet het altijd goed. Overleefd volgens mij iedere situatie en als je bij de betere tuincentra gaat dan heb je ook hele mooie soorten. De meest voorkomende soorten Hedra kost niets..................en vorig jaar zelfs bij de Aldi te verkrijgen.



Als je daar tussendoor een clematis laat groeien dan heb je ook nog eens mooie bloemen tussen al dat groene blad van de Hedra.



De hedra blijft groen in de winter de clematis niet. Zo vult dat elkaar mooi aan.
Alle reacties Link kopieren
@noa: ik denk dat het een campanula is. Die zie je nu ook al veel bij het plantencentrum.



En ik zou nooit een klimop op m'n balkon doen, veel te woekerend. Daar moet je echt bovenop zitten om het niet uit de hand te laten kopen.

Andere mogelijkheden: jasmijn, kamperfoelie, passieflora, klimhortensia, clematis. Die hebben ook bloemen, wel zo leuk.



Maar zo'n hang'zak' vol met bloemen kan ook wel leuk zijn. Nu zie je ze veel met viootjes.
Alle reacties Link kopieren
Oh een clematis is ook mooi. Ik denk dat ik een paar van die klimmers ga kopen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:princessofthefnggalaxy schreef op 04 april 2009 @ 14:45:

Ik ben er niet zo goed in maar is het een petunia?Denk ik ook.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
quote:Juffieke schreef op 01 maart 2009 @ 17:29:

Nu ik de lente ruik wil ik erg graag mijn balkon (lang en smal, 9 bij 1,20m, met middenin de naar buiten openslaande deuren van mn woon- en slaapkamer) gezellig en lente/zomerklaar maken. Ik heb wat kleine meubeltjes (stoeltjes en tafeltje..) maar verder nog niets..

Denk aan een hoekje met kruiden enz.. Altijd handig. Maar verder heb ik nog geen concrete plannen.. Hebben jullie nog gouden tips?In mijn beleving geef je de gouden tip zelf al: een kruidentuin! Is toch helemaal lekker van de zomer. Heerlijke salade op je balkonnetje met kruiden uit eigen tuin. Ik heb geen balkon
Alle reacties Link kopieren
Kun je de muren niet schilderen? Leuk kleurtje erop lijkt me ook al veel schelen.



Een stoel die lekker zit, of ruimte zodat je een stoel van binnen daar kunt neerzetten; kun je een klein krukje ernaast zetten als bijzettafeltje.

Bistro-setjes vind ik heel leuk staan, maar onmogelijk om lekker op te relaxen. En misschien kun je qua zitruimte iets met van die niet-zo-grote Fatboy(-achtige) kussens doen? Kun je binnen opbergen/gebruiken en bij mooi weer meenemen naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, denk er nu ook over om dat muurtje wit te schilderen met blauwe accenten. Dacht meteen aan Kretablauw:

Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
O nee, niet Kretablauw. Onze overburen hebben hun balkonmuren Kretablauw geschilderd met knalgeel, en dat doet me toch pijn aan mijn ogen.



Hou het lekker bij wit of ongelakt houtwerk en ongeschilderd baksteen. Kleuren kun je aanbrengen met geglazuurde potten en bloemen en lantaarntjes ofzo.



Ik ben trouwens een groot fan van klimop. Hoe meer het woekert op mijn balkon hoe beter. Ik droom ook van een tuin met oude bomen vol klimop, en dan zo'n ouderwetse schommel, een rommelig grasveld vol madeliefjes, geweldig.
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Houten (geverfde) kratjes aan de muur hangen (met onderkant dus tegen de muur) en dan potjes met plantjes erin, of windlichtjes/lantaarntjes..etc
Alle reacties Link kopieren
http://1.bp.blogspot.com/ ... MjeIntr_Mo/s1600-h/03.jpg



http://image61.webshots.c ... 35/477129835OjGnTk_fs.jpg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven