voedingshysterie

16-03-2009 00:14 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn werk als gastvrouw in een gezellig restaurantje kom ik het dikwijls tegen. En ook al vaker in mijn privé omgeving.

Vroegâh kwam het in mijn ogen (bijna) niet voor, maar tegenwoordig lijkt het wel of iedere voedingsdeskundige een eigen hysterie ter wereld moet hebben geholpen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zou graag het hoe en waarom erachter willen weten.

Waarom eten zwangere vrouwen bijna niets lekkers meer, vanwaar die hele martelgang en de steeds langer wordende lijst met verboden voedingsmiddelen.

Geen rood vlees, geen rauwmelkse kazen, geen schimmelkaas, geen suiker, geen alcohol, geen gerookte zalm, geen vacuüm verpakte producten, geen ananas, geen orgaan vlees, en waarschijnlijk nog wat meer.

Voor alles is wel een rede te verzinnen natuurlijk, maar wat is de gedachte erachter en wat doe je jezelf aan.

zin of onzin

Totaal aantal stemmen: 55

ik vind het totale onzin dat zwangere vrouwen producten late (11%)
ik zou me aan alle voedingsvoorschriften houden, je weet maa (15%)
ik vind sommige voorschriften onzin (62%)
ik vind dat als je je er niet aan houd je je kind in gevaar (13%)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu de rest en idd, Kusunum, je komt over alsof je er geen (rauwe) kaas van hebt gegeten.



Veel dingen vind ik overdreven. Ik zal ook niet gaan steigeren als iemand een glas alcohol drinkt, al zou ik het zelf dan weer niet doen, tijdens de zwangerschap, ik steiger zélfs niet als ik een zwangere een sigaret zie roken, en ik heb zelf ook weleens een uitsmijter met zachte dooier, zachtgekookt eitje of een broodje rosbief gegeten tijdens mijn zwangerschap (de rosbief dan weer onbewust, wist niet dat het erop zat), maar ja, mijn zwangerschappen liepen dan ook niet helemaal goed en normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel een beetje overdreven maar aan de andere kant vind ik het ook heel lastig om met mijn ouders in een restaurant te gaan eten. mijn moeder mag geen chocolade en tomaten maar als je aan een ober van een restaurant vraagt of het ergens inzit weten ze 9 van de 10 keer niet eens de ingredienten van een gerecht. Als ze het dan in de keuekn navragen gaat het van neee daar zit geen tomaat in, maar wel een prefab sausje er overheeen gooien met ......... tomaat.

Cappuchino? Zonder cacao aub. Maar wel zo enthousiast met het postje boven de kop er naast schudden dat het er alsnog op zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iedere zwangere zelf haar keuze hierin moet maken. Ik snap TO wel. Ik werk op een basisschool en de hoeveelheid kinderen met allergieen en problemen neemt toe. Het lijkt me sterk dat dit komt door alchohol gebruik of ander 'verkeerd' voedsel. Juist toen hier minder over bekend was, waren er minder allergieen. Of was het toen minder bekend? Of zaten de ouders er minder bovenop en lieten ze hun kind wat meer los?

Ik ben nog niet zwanger (wordt aan gewerkt) maar hier zijn wel bepaalde afspraken gemaakt: ons kind krijgt géén tv, computer ed op zijn haar kamer, al hebben alle vriendjes dat wel, en er wordt buiten met modder en steentjes gespeeld. Want dat kinderen niet meer vies mogen zijn verbeterd hun weerstand niet. En nee, hier geen fiets-helm of bakfiets, maar over een paar jaar wel 3 km naar de basisschool zelf fietsen en vanaf een jaar of 7/8 ook alleen. (woon in een dorp en wordt fietsen naar het andere dorp over een landweggetje)



De 'hysterie' tijdens een zwangerschap is volgens mij een deel bewezen (alcohol, kaas, rauw vlees) maar ook een deel onzekerheid van de zwangere en niet aansprakelijk/enige voorzichtigheid van de begeleiding. Natuurlijk wil je de beste start voor je kindje, maar er zijn niet meer of minder gehandicapten dan in de tijd van mijn ouders (ben 32).

Zelf denk ik: geniet van je leven, van je kinderen en van de omgeving. Doe je best om je kinderen gezond en weerbaar te maken. Maar val een ander er niet mee lastig en verwacht zeker niet dat iedereen meegaat in jouw keuzes.



Blijft bij mij de vraag staan hoe het komt dat kinderen tegenwoordig zoveel allergieen hebben enz.Juist in een tijd waar zoveel kennis is....Maar dat is een andere vraag.



TO, ik snap dat je het niet meer kan volgen, maar wel je gasten op een zo goed mogelijke manier wilt ontvangen en tegemoet wil komen. Als toekomstige zwangere (hoop ik) heb ik de meeste boeken in een hoek gegooid. Ik wil straks genieten en mijn kindje een goede start geven, maar gezond eten geeft geen garantie, net als wel of niet roken of drinken: mijn schoonzusje heeft gerookt tijdens de zwangerschap: een prachtige gezonde dochter. Mijn tante heeft drie kinderen en zich drie keer aan alle regels gehouden, maar wel twee gehandicapte zonen. .....
Alle reacties Link kopieren
quote:Eowynn_ schreef op 16 maart 2009 @ 07:55:

Ik vind het ook ontzettend ver gaan hoor. Niet de dingen als geen rood vlees en geen rauwe kaas, dat snap ik nog. Maar gerookte zalm, annanas, brie en andere zelfverzonnen dingen vind ik overdreven en idioot.Het gaat vooral om vacuümverpakte gerookte zalm en dat is niet zelfverzonnen, het is alleen redelijk nieuw. Het is mij wel gewoon verteld door de verloskundige. Halverwege mijn eerste zwangerschap lagen er briefjes in de wachtkamer dat vacuümverpakte gerookte vis ook werd afgeraden wegens listeriagevaar. Het is ook gewoon te lezen op www.voedingscentrum.nl
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
edit, dubbel
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet kaneel niet,dat mag geloof ik ook niet meer...
quote:kusunum schreef op 16 maart 2009 @ 00:47:

[...]





Laatst, was er iemand die voor dat haar vriendinnen aan tafel zaten mij vertelde dat ze geen alcohol, zalm en rood vlees mocht (zwanger dus) Ik voor haar speciaal andere sandwiches gemaakt en een alcohol vrije cocktail.

Kom heel trots aan: zie hier voor de zwanger nog even wat speciale sandwiches

Vrouw boos, vriendinnen mochten het niet weten, ik kon toch ook wel zien dat ze het nog niet zou vertellen.



Zou ik ook niet heel amused zijn; is nl niet aan de gastvrouw in restaurant om zich er verder mee te bemoeien.



Verder ben ik het wel met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er heel veel verwende kutkids zijn in deze generatie, alles gelezen hebbend, zou dat wel eens aan het voedsel patroon kunnen liggen,

Moeders zijn gewoon te hysterisch bezig, en krijgen dito kids
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens niet wat iemand die bij een restaurant werkt hiermee te maken zou moeten hebben, ik ben nog nooit in een restaurant geweest waar alléén maar gerechten geserveerd worden die je niet mag eten als je zwanger bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:elninjoo schreef op 16 maart 2009 @ 07:19:

Dat ze dingen laten okee, maar ik snap niet dat ze een restaurant met hun sores lastig vallen. Bij de meeste restaurants is tenslotte ook gewoon witvis te bestellen (kabeljauw, zeeduivel, zeewolf) of scampi's, dus waarom dan de serveerster aan d'r kop zeiken over 't feit dat je geen biefstuk wil/mag?



Eens.



En je menu kaart aanpassen aan die ene moslim of hindoe die buiten de deur eet? Zou ik als chefkok dus niet doen. Aanpassen die handel, of je nou moslim, zwanger, Hindoe of vegetarier bent.
dubbel
-
Alle reacties Link kopieren
Susan, ik weet waarom zalm niet mag, maar vind het ontzettend overdreven.

Bij mijn oudste werd er met geen woord gerept over zalm, zelfde verloskundige 11 maanden later: u mag geen gerookte zalm.



Ik verbaasd, vorige zwangerschap mocht het wel, werd het zelfs aangeraden (want goede vetten...) en nu mocht het niet meer?

En toen vertelde ze dus dat het eigenlijk geen kwaad kon, behalve als de zalm te lang gelegen had en niet vers meer was. Ja, dúh.... lijkt me dat je met dingen als zalm sowieso voorzichtig moet zijn, ik haal het als niet-zwangere ook echt niet in mijn hoofd om zalm te eten die al dagen open in de koelkast ligt.

Maar goed, het kwam er dus op neer dat ze maar gewoon een duidelijke richtlijn neerzetten, omdat zwangeren kennelijk niet meer zelf na kunnen denken en dus mag zalm níet meer. Dat zalm gevaarlijk kán zijn, maar dan vooral als het niet meer vers is.



Zo kun je bij álles wel vraagtekens zetten bij of het wel mag of niet. Gewoon gezond verstand lijkt me het enige dat je nodig hebt, niet al die overdreven voedselvoorschriften.

En de eerstvolgende keer dat ik een zwangere hoor zeggen 'oh, maar ik mág toch geen brie?' geloof ik dat ik gek wordt.
En toch snap ik iets niet. Is al vaker gevraagd op forum, geloof ik. Hier schijn je de sushi te moeten laten staan, maar die Japanse vrouwen dan?
Ik ga me niet mengen in de discussie over zwanger en eten, maar een ding moet me van het hart.



Er zijn hier een paar mensen die zeggen "Google maar, dan kom je achter dingen die wetenschappelijk bezwezen zijn"



Nu ben ik zelf wetenschapper en vind dit wel een heel slecht advies. Elke idioot kan potentieel iets op het internet zetten. Als ik iets wetenschappelijks wil weten, neem ik dingen aan uit wetenschappelijke studies, die dus gepubliceerd zijn in de vakliteratuur (wat betekent dat de wetenschap door onafhankelijke buitenstaanders getoets is)



Alleen omdat iets op het internet staat maakt het nog niet waar, of een betrouwbare bron (Overigens 'waar' is een rekbaar begrip in de wetenschap. Als iets significant' bewezen is, betkent dat niet meer dan dat de kans dat je conclusie van je studie niet waar is erg klein is, kliender dan 5 of 1 procent).



Natuurlijk, somige websites zijn betrouwbaarder dan een andere, maar "google het maar", vind ik gewoon een raar advies. Ik bedoel, dan kun je ook op websites komen die je vertellen dat je kind ADHD heeft omdat het niet goed geincarneerd is ofzo.



Als ik zelf zwanger zou zijn, zou ik varen op wat de dokter zegt, of het ziekenhuis. Zeker niet maar zo elke website op het internet geloven.
Alle reacties Link kopieren
@Eowynn, nou, dan vind jij het overdreven, prima, maar het is dus niet zelfverzonnen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Neuh, niet zelfverzonnen, wel overdreven door de verloskundigen om maar een duidelijke richtlijn te geven. Volgens mijn verloskundigen dan.
Alle reacties Link kopieren
Neuh, niet zelfverzonnen, wel overdreven door de verloskundigen om maar een duidelijke richtlijn te geven. Volgens mijn verloskundigen dan.



Inderdaad Heejhallo, als je de achtergronden zoekt van het hele zalmverhaal blijkt dat het allemaal reuze meevalt. En zelfs het risico bij rauw vlees en rauwe kaas wordt zwáár overdreven. De adviezen worden gegeven om élk risico uit te sluiten, maar de risico's worden over het algemeen zwáár overdreven. Niet dat ik er nu voor pleit om al die dingen maar gewoon wél te eten, maar enig relativeringsvermogen kan geen kwaad.



En voor wat betreft het googelen: veel dingen zijn gewoon spookverhalen. Als je googled kom je ongetwijfeld tegen dat je geen ontbijkoek mag, geen appeltaart, bepaalde vruchtensappen met vit A, leverpastei, enzovoorts. Terwijl het allemaal wel meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik trouwens juist overdreven vind is dat er net wordt gedaan alsof je niets meer mag en je zo ontzettend wordt beperkt als je je aan de voorschriften houdt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
wat is er nu weer mis met ananas???



ben zelf zwanger en eet geen rood vlees, geen rauwmelkse kaas (die is amper verkrijgen in NL) en geen alcohol (héél soms een half glas wit aangelengd met water waar ik de hele avond van zit te genieten hihi).



That's it.



ik eet gewoon vleeswaren (geen orgaanshit, want lust ik niet). Eet gewoon rauwkost, eieren (niet rauw), ananas (terwijl ik dit las zat ik dus aan een bak verse ananasstukjes haha), kaneel etc.

Sommige mensen in mijn omgeving doen zo hysterisch en vreten niets meer. Ik eet waar ik zin in heb, en laat dat op het moment gebakjes en appelflappen zijn :-).



Ga ook gewoon naar de sauna. Deed ik altijd al, word er ontspannen van. Lig thuis ook in bad en daar ga ik ook niet dood van. Mag wel zwemmen volgens de boekjes maar sauna is plotseling evil.... want te warm en bacterien. Ga echt niet tot het kookpunt (deed ik al niet). Wat kan er slecht zijn aan relaxen, beetje dobberen en voor het haardvuur liggen in je badjas??

Excuse me, in het gemiddelde zwembad wordt gepist, gespuugd en is een poel van bacterien. Denken ze echt dat je zwembroekje/badbak dat allemaal tegen houdt. Een gemiddelde sauna is hygienischer dan een buurtzwembad vol snotterende en ongewassen kinderen (die douchen namelijk meestal niet uitgebreid, mensen in de sauna wel).
Alle reacties Link kopieren
quote:MysticAngel schreef op 16 maart 2009 @ 09:03:

Ik vind dat er heel veel verwende kutkids zijn in deze generatie, alles gelezen hebbend, zou dat wel eens aan het voedsel patroon kunnen liggen,

Moeders zijn gewoon te hysterisch bezig, en krijgen dito kids

inderdaad.

de voedselveiligheid in NL is enorm, de kans op listeria (ik noem het altijd de hysteria bacterie) is zowat nul.



Heb gewoon genoten van zalm, leverworst, biefstuk, kazen, filet americain etc. Alcohol smaakte me niet maar anders had ik denk ik ook wel een glaasje wijn genomen zo nu en dan.



vind het erg opvallend dat opeens de halve kleuterklas allergisch is en iedereen totaal verkrampt met normale voedingsmiddelen die wij al millennia eten omgaat. Misschien is er geen causaal verband hoor, maar het geeft te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:heejhallo schreef op 16 maart 2009 @ 09:33:

Ik ga me niet mengen in de discussie over zwanger en eten, maar een ding moet me van het hart.



Er zijn hier een paar mensen die zeggen "Google maar, dan kom je achter dingen die wetenschappelijk bezwezen zijn"



Nu ben ik zelf wetenschapper en vind dit wel een heel slecht advies. Elke idioot kan potentieel iets op het internet zetten. Als ik iets wetenschappelijks wil weten, neem ik dingen aan uit wetenschappelijke studies, die dus gepubliceerd zijn in de vakliteratuur (wat betekent dat de wetenschap door onafhankelijke buitenstaanders getoets is)



Alleen omdat iets op het internet staat maakt het nog niet waar, of een betrouwbare bron (Overigens 'waar' is een rekbaar begrip in de wetenschap. Als iets significant' bewezen is, betkent dat niet meer dan dat de kans dat je conclusie van je studie niet waar is erg klein is, kliender dan 5 of 1 procent).



Natuurlijk, somige websites zijn betrouwbaarder dan een andere, maar "google het maar", vind ik gewoon een raar advies. Ik bedoel, dan kun je ook op websites komen die je vertellen dat je kind ADHD heeft omdat het niet goed geincarneerd is ofzo.



Als ik zelf zwanger zou zijn, zou ik varen op wat de dokter zegt, of het ziekenhuis. Zeker niet maar zo elke website op het internet geloven.Klopt, heb je helemaal gelijk in. Google is zeker niet zaligmakend maar bij de vragen in de openingspost van TO (waarom geen rauw vlees ed) kun je zeker google even gebruiken om betrouwbare antwoorden te vinden.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mips schreef op 16 maart 2009 @ 09:40:

wat is er nu weer mis met ananas???

Van (verse) ananas wordt gezegd dat er kinine inzit, wat weeën opwekt, maar dat is inderdaad geen officieel advies, dus dat eet ik ook gewoon.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan, ik vind wel degelijk dat sommige mensen zichzelf érg beperken en hysterisch doen ja. Ik had toen ik zwanger was een diner, er was ook een zwangere dame die even ver was als ik. En bij álles wat er geserveerd werd had ze íets op te merken, dingen waar ik niet eens bij stilstond, aangezien er geen alcohol/rauwe kazen/rood vlees enzovoorts aan te pas kwam. En ik vond het eigenlijk best irritant dat ze én commentaar leverde op wat ik allemaal wél at en ondertussen steeds liep te mekkeren dat ze níets mócht eten....
Maar RosieRo, vond jij autostoeltjes ook geen onzin?

Ik weet niet hoor, sommige dingen vind ik ook overdreven, andere dingen weer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven