Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld, Tips & Tricks

20-03-2009 17:09 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat spaargeld betreft ben ik een klok- en klepelfiguur. Ik wil de komende jaren een flinke buffer spaargeld creeëren... maar wat is nou dé manier?



Welke forummers zijn goede spaarders of hebben wat financieel en economisch inzicht en hebben zin om hun geheimen te delen? Wat zijn nou de échte wijsheden, kortom: dé tips & tricks?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel lang gewoon maandelijks een x bedrag automatisch laten overschrijven naar mijn spaarrekening. Je kunt heel klein beginnen, met een bedrag dat je op je maandinkomen niet mist. Ik ben ooit begonnen met 10 gulden per maand, dat werd later 100 euro per maand, en inmiddels heb ik een spaarrekening met 4 nullen :-)



Vriendin van mij heeft een goeie baan en zet elke maand automatisch 900 euro opzij. Tikt lekker aan op die manier!
Alle reacties Link kopieren
ik had onderstaand verhaal eens gepost bij een topic van iemand die heel zuinig leefde met haar man en kinderen omdat ze zo'n enorme spaardruk voelden en 1500 pm spaarden. Hierdoor deden ze weinig leuke dingen.



Maar dit is ook een beetje hoe ik mijn spaargeld indeel: een heel groot deel heb ik pas gekregen van mijn ouders, hiervan heb ik de helft vastgezet voor toekomstig huis.

En dan heb ik ook kortlopende spaarprojecten: meubels in huis, vakanties. Reservepotje als machines, auto ed het begeven.



Best leuk hoor, al verdelen waar je het aan uit gaat geven Is net zoiets van: wat zou ik doen met tien miljoen", maar een behoorlijk stuk kleinschaliger dan he



"Elsie, jullie sparen heel veel!! Is heel fijn om te hebben en de vaste lasten dus zo laag te hebben, maar als je niets met je spaargeld doet en je er niet van kan genieten, dan heb je er niet zoveel aan op dit moment. Tenminste, dat proef ik een beetje uit je posting...



Als ik jou zou zijn dan zou ik met mijn man om tafel gaan zitten om het goed door te spreken. Nu hebben jullie waarschijnlijk een hele berg geld verzameld, maar er niet echt een duidelijk doel mee. Splits dat uit!!! En je gaat sparen en uitgeven anders zien.



Bepaal samen een je-weet-maar-nooit-wat-voor-onheil-ons-treft buffer, dus voor als apparaten stuk gaan= 1000, een van jullie werkeloos raakt = 5000(hoewel dat niet echt een probleem is als jullie ongeveer gelijk verdienen, als je een bovenmodaal inkomen kan sparen, zijn jullie vaste lasten niet hoog en kun je dus in principe ook met één inkomen uitkomen) De hoogte van deze buffer moet je zelf bepalen, moeilijk te zeggen waar jullie je veilig bij voelen.

Bedenk wat je precies voor je kinderen wilt sparen, hun collegegeld, hun onderhoudskosten terwijl ze studeren, een auto, een rijbewijs, wat als ze niet gaan studeren? Probeer dan te schatten hoeveel je nodig hebt (lastig! ivm lange duur). En kijk eens wat in de studiespaarplannen "normaal" is als inleg. Overleg evt met je bank wat de beste optie is.

Nu heb je dus de noodzakelijke dingen als je buffer en kids geregeld... nu komen de leuke dingen! Besluit waar jullie voor willen sparen: trouwen 10000, een verbouwing, een verhuizing 30.000, pensioen evt, meubels, een auto3000, tuin, nieuwe tv, cursus voor een van jullie twee.. dat soort dingen. Spaar dan specifiek voor dat doel, dat voelt al een stuk nuttiger dan maar zo'n groot mogelijke hoop geld bij elkaar verzamelen.

Dan kun je nog een gezinsspaarpot maken: hiervan doe je leuke dingen met je kinderen, bv een dagje pretpark, vakantie. Je hebt er voor gespaard, dus je kijkt er al langer naar uit, bovendien heb je weloverwogen of het wel kon. Kinderen onthouden het meest de dingen die je met ze samen doet, hoeft niet altijd veel geld te kosten trouwens, een dagtripje met picnick is ook leuk. 100 pm

En dan heb je nog de luxe spaarpot, die kun je evt nog splitsen in een deel voor jou en voor hem. Hiervan kun je dus weekendjes weg, duurdere kapper ed van betalen. 250 pm"
Alle reacties Link kopieren
Zijn daar trucs bij dan? Ik spaar gewoon iedere maand een vast bedrag. Ik laat het meteen de eerste van de maand incasseren en kom er daarna niet meer aan.



Waarvoor ik dat ga gebruiken weet ik nog niet, maar opties zijn er veel, huis, auto, studie, kinderen, aanvullend pensioen... Ik ben net starter op de arbeidsmarkt en will voorlopig een buffer van zo'n 10.000 euro opbouwen. Maar ik spaar niet dusdanig dat er geen geld meer voor andere dingen overblijft.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie, Caroo en Extrahalo! Goed om te lezen, die ervaringsverhalen. Whaaa, 4 nullen, dat wil ik ook!





@ all:

Ik heb gelukkig wel iets aan spaargeld, dus een begin is er. Nu bn ik op zoek naar een solide spaarplan om het sructureel te laten groeien. Een aantal vragen die ik daarbij heb zijn bijvoorbeeld:

- Hoeveel procent van je netto-inkomen sparen is aan te raden?

- Waar vind je aantrekkelijke rentes?

- Wat zijn typische valkuilen bij sparen?

- Wat zijn de wijsheden? (Ik heb in ieder geval al de wijsheid "Geduld is een schone zaak" opgepikt )



Meer ervaringsverhalen zijn heel welkom .
Alle reacties Link kopieren
quote:es1450 schreef op 20 maart 2009 @ 17:46:

Zijn daar trucs bij dan? Ik hoop het! Ik spaar gewoon iedere maand een vast bedrag. Ik laat het meteen de eerste van de maand incasseren en kom er daarna niet meer aan. Dat doe ik nu ook, maar ik heb het gevoel dat ik dingen over het hoofd zie die het proces wat zouden kunnen versnellen.



Soms spreken er mensen op het forum op een manier over geld dat ik denk 'hee, dat is een helder licht!'. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Rider en volgens mij Josephine (hoop dat ik de naam goed onthouden heb bij de posts die ik bedoel). Tips en truuks van iedereen zijn helemaal welkom .



Waarvoor ik dat ga gebruiken weet ik nog niet, maar opties zijn er veel, huis, auto, studie, kinderen, aanvullend pensioen... Ik ben net starter op de arbeidsmarkt en will voorlopig een buffer van zo'n 10.000 euro opbouwen. Maar ik spaar niet dusdanig dat er geen geld meer voor andere dingen overblijft. Mag ik vragen hoeveel procent van je netto-inkomen jij bijvoorbeeld spaart?
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar ook maandelijks, kom daar niet aan, Tja, ik ben vorig najaar begonnen met flink bezuinigen en het lukt me soms amper om wel iets leuks van geld te doen, iets wat bijvoorbeeld ook wel nodig is... En toch ben ik trots, heb al flink gespaard en ben erg kritisch geworden op mijn uitgaven. Ik denk zolang je nog niet 20.000 euro hebt, een gewone spaarrekening het allersnelst is. Daarboven moet je geloof ik je geld gaan spreiden ivm belasting, of wordt bijv. 30.000 als 1 pot nat gezien als je 19.000 op de ene rekening zet en als je dan 11000 op de andere?? Succes met de buffer-wens!
Ik laat automatisch een paar 100 euro over boeken naar mijn spaarrekening elke maand. Op die rekening staat 'n flinke appel voor de dorst zodat ik moeiteloos mijn auto kan vervangen als het nodig is of andere onverwachte tegenvallers mee kan opvangen. Mijn reizen en andere uitspattingen betaal ik gewoon van wat er op mijn betaalrekening over blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spinster schreef op 20 maart 2009 @ 17:50:



@ all:

. Een aantal vragen die ik daarbij heb zijn bijvoorbeeld:

- Hoeveel procent van je netto-inkomen sparen is aan te raden? dat ligt toch helemaal aan je inkomen, je uitgavenpatroon, je wensen, je vaste lasten?

- Waar vind je aantrekkelijke rentes? Ik heb mijn spaargeld tegen 4,5% staan bij de ASN bank, maar verschillende banken bieden dat.

- Wat zijn typische valkuilen bij sparen? Voor iedere poep-en-scheet je spaargeld opnemen omdat je het écht ontzettend (niet) nodig hebt. Bedenk gewoon of je aankoop echt noodzakelijk is, of je niet zonder kunt, of het je volgende week/maand ook nog waard is dat je je spaargeld hebt aangesproken.

- Wat zijn de wijsheden? (Ik heb in ieder geval al de wijsheid "Geduld is een schone zaak" opgepikt ) Laat je niet gek maken, ga voor jezelf goed na wat je wilt/kunt sparen en geniet van die groeiende spaarrekening...

Meer ervaringsverhalen zijn heel welkom .
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat goed PurperRain!! Dat geeft vast een goed gevoel! Ik heb geen antwoord op je vraag over het verdelen van geld over rekeningen in verband met de belasting, was ik ook benieuwd naar. Niet dat het bij mij al zo ver zal zijn, just curious.



Dank je wel ook voor het delen van jouw manier Elninjoo. Leef je heel zuinig, of verdien je zoveel, dat je je reizen van je betaalrekening kunt betalen? Want jij reist volgens mij (net als ik) ook best veel en ver. Knap dat dit je zo lukt! Ik deed dat altijd met mijn spaarreking, maar daarom ziet die de bodem te vaak, en ik wil echt die flinke buffer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Himalaya .

Ik had eens gelezen dat minstens 10 % van je inkomsten sparen voor iedereen haalbaar zou moeten zijn, als je je kostenposten goed verdeelt. En dat je naar gelang je inkomen stijgt dat percentage naar boven kunt bijstellen.

Mij leek dat ook wat te gemakkelijke logica, want het scheelt nogal of je er alleen van leeft of met een gezin bijvoorbeeld.. maar goed, algemene handvatten die wél ergens op slaan zijn misschien wél handig om te weten .
quote:Spinster schreef op 20 maart 2009 @ 18:14:

Dank je wel ook voor het delen van jouw manier Elninjoo. Leef je heel zuinig, of verdien je zoveel, dat je je reizen van je betaalrekening kunt betalen? Want jij reist volgens mij (net als ik) ook best veel en ver. Knap dat dit je zo lukt! Ik deed dat altijd met mijn spaarreking, maar daarom ziet die de bodem te vaak, en ik wil echt die flinke buffer opbouwen.

Gek genoeg blijft er aan 't eind van de maand hier altijd nog 'n aardig stukje salaris over, terwijl ik helemaal niet zuinig leef. Ik zal er maar van genieten zolang dat nog zo is, want anno nu weet je maar nooit of 't bedrijf waar je werkt niet 'n keer failliet gaat. Gelukkig heb ik ook met mijn fotografie nog wat achter de hand, dus lang leve de lol bij mij.

Ik heb overigens ook jaren gehad (voor ik mijn fotografie ten gelde ging maken) dat ik wat van mijn spaarrekening moest 'lenen' om mijn reis te kunnen betalen, maar da's op dit moment dus niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
@ Elninjoo: lekker zeg, good work! Leuk ook dat je je passie nog te gelde weet te maken ook. Bestaat het fotografietopic nog? (vraag ik zonder eerst te kijken).
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar op dit moment ca 1/4 van mijn inkomen, maar ik heb ook lage vaste lasten doordat ik samenwoon in het koophuis van mijn vriend en geen hypotheek of huur betaal. Zodra ik structureel geld te kort zou komen zou ik minder sparen, maar ik heb als streef toch wel 250 euro per maand, anders duurt het zo lang totdat er iets bij elkaar gespaard is.

Ik moet wel zeggen dat ik op dit moment (nog) geen pensioen opbouw. Ik heb een (kleine) werkgever die geen pensoenverzekering aanbiedt, en ik had nog geen zin mij in particuliere sparplannen te verdiepen. Al lijk mij dat banksparen wel wat, zeker ivm fiscale aftrekbaarheid. Daar moet ik eens achteraan.



Dus correctie op mijn eerste post, er zijn wel trucs, namelijk fiscaal zo handig mogelijk sparen, maar ik was van plan mij eerst daarin te gaan verdiepen als ik dichtbij die 20.000 kom die vrij zijn van de vermogensredementsheffing. En ik ben erachter gekomen dat veel spaarplannen veel geld kosten aan administratie en dergelijke dus dat het echte rendement vaak nogal tegenvalt. Zelfs al is het geen woekerpolis.
anoniem_6978 wijzigde dit bericht op 20-03-2009 18:26
Reden: spelvauten, maar er zijn er vast nog meer
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nu eten, kom straks weer even hier kijken. Dan reageer ik ook op jouw post Es!
quote:Spinster schreef op 20 maart 2009 @ 18:23:

@ Elninjoo: lekker zeg, good work! Leuk ook dat je je passie nog te gelde weet te maken ook. Bestaat het fotografietopic nog? (vraag ik zonder eerst te kijken).

Ja, dat is er nog steeds (maar ik post er niet veel)

Jij wil zoiets gaan doen met schrijven he? Is idd hartstikke leuk als je iets wezenlijks met je passie kunt doen. Natuurlijk is het leuk als familie en vrienden je werk prijzen, maar het feit dat je werk wereldwijd gekocht wordt geeft toch wel 'n kick omdat je dan zeker weet dat ze je werk niet alleen maar goed vinden omdat ze je 'n leuke meid vinden.
Mijn baas zegt nu in te stappen met beleggen, maar omdat ik daar NUL verstand van heb durf ik dat toch maar niet aan. Voor 't zelfde geld kan 't nog lager.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een keer de tip gelezen dat je sparen niet moet zien als 'sparen', maar als 'betaling aan jezelf'. Dus niet sparen wat er aan het einde van de maand overblijft, maar aan het begin van de maand al een 'betaling' doen op je spaarrekening. En dan vervolgens de rest van je uitgaven (dus niet je vaste lasten) aanpassen op wat je na het sparen nog over hebt en niet het sparen aanpassen aan je uitgaven.



Wij sparen ongeveer 15% van ons netto-inkomen en we gebruiken het voor vakantie, een buffer, onverwachte uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
Een truc die ik toepas, is altijd meer geld overmaken naar mijn spaarrekening dan ik realistisch vind. Hoe minder geld ik op mijn lopende rekening heb staan, hoe minder ik uitgeef. En als het dan nodig is dat ik aan het eind van de maand wat terugstort om niet in de min te komen is dat ook geen probleem: ik had immers al ingeschat dat ik nog iets extra nodig zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tips! Dank voor het delen allemaal .



Een kwart sparen van mijn inkomsten is nu niet haalbaar, maar 15% is denk ik wel realistisch. Ik verwen mezelf nu nogal eens met meuk en dat zal ik zeker blijven doen maar dat kan ook in mindere mate. Spaargeld geeft me denk ik een lekkerder gevoel dan het kopen van meuk, op de lange termijn.



Wat jij zegt Rains vind ik ook een hele goede. Van netto-inkomsten eerst vaste lasten aftellen en dan meteen op payday het spaargeld automatisch overboeken. Misschien kan ik die tip combineren met die van Ann Liv, dat is meteen een goede bespaartip (en een oefening in discipline!).
Alle reacties Link kopieren
Beleggen zou ik niet doen zolang de boel niet gestabiliseerd is. Rendementen zijn nu redelijk aantrekkelijk 4% moet je kunnen halen.

Spreiden van geld is niet nodig.

Boven een x bedrag (35000 geloof ik) ga je vermogensbelasting betalen.

Hou de rendementen van je spaarrekening in de gaten, want banken lokken je met een rendement, maar laten de rente na een paar maanden doodleuk weer kelderen. Op dat moment hebben ze wel weer een ander soort rekening met een hoger rendement, dus dan hevel je de hele boel weer over naar een nieuwe rekening. Veel gedoe maar als je best wat hebt kan een half procent veel schelen
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mij goed werkt: ik spaar 150 euro per maand, van een variabel inkomen 1000-1300 p/m. Iets meer dan tien procent dus. Aangezien mijn vriend in een arbeidsconflict zit, heeft hij soms een maand geen salaris. Dan spaar ik 100 euro, direct op payday overboeken!!



Ik heb 3 spaarrekeningen:

- uitgaven voor studie

- vakantie

- overig



Op die manier hou ik mijn potjes gescheiden, werkt voor mij prima.



De 150 gaat structureel naar de vakantierekening; verder boek ik als ik een dag meer gewerkt heb dan normaal, de helft hiervan naar één van de andere rekeningen. Belastingmeevallertjes, teruggave van de ziektekosten, etc, gaan ook direct naar de spaarrekening. Geld wat ik heb uitgeleend en terugkomt, schrijf ik ook direct over naar de spaarrek. Kortgezegd dus alles wat ik terugkrijg; van tandartskosten tot belasting.



En, het belangrijkste: NIET opnemen. NIET. Ook niet voor de uitverkoop, ook niet om een etentje mee te betalen, ook niet als je een rekening niet kan betalen. NIET opnemen dus.



Ik lees mee
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Meds! Goede trick die van het na maanden opeens kelderen van rendement...trick van de bank welteverstaan. Met dank aan jouw tip zal ik dat in de gaten houden en is dat addertje ook al in het ei gesmoord.



Dank je wel Evelise voor het delen van jouw aanpak. Vooral het NIET-uitgeven, een enorme open deur, maar wel belangrijk om goed in te prenten! Nu spaar ik ook, maar zie ik nog wel eens een excuus om even iets over te boeken. NIET doen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 20 maart 2009 @ 18:32:

Mijn baas zegt nu in te stappen met beleggen, maar omdat ik daar NUL verstand van heb durf ik dat toch maar niet aan. Voor 't zelfde geld kan 't nog lager.Zou ik nu ook eng vinden ja!
Wij sparen niet bewust maar iedere keer dat er meer dan ongeveer 7K op de betaalrekening staat, maak ik zo'n 4K over naar de spaarrekening. Daar staat net iets minder dan 50K nu.

Ik hou dus nooit bewust rekening met spaargeld, er blijft altijd wel wat over.

Wij leven niet zuinig maar zijn ook geen big spenders. Als ik kleding koop dan koop ik best dure kleding, ik koop alleen niet zo vaak iets, alleen als ik het nodig heb. Verder zijn onze hobbies niet zo duur en hebben we nauwelijks tijd over om ons geld op te maken eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven