Sushi eten als hoofdgerecht

28-03-2009 18:35 35 berichten
Hoi allemaal



Wij willen eens sushi eten als hoofdgerecht.

Normaal eten we het als borrelhapje, maar ik vraag me af hoe sushi als hoofdgerecht gegeten word.

Wat eet je er nog meer bij bijvoorbeeld? En hoeveel stuks moet je per persoon tellen?
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk sushi kan je makkelijk als hoofdgerecht eten!

In ALmere... zit een sushi bar, onbeperkt eten! Echt een aanrader.. en ja hoe veel stuks....? Net zo lang tot je lekker vol zit!!

Salade's erbij bami, noedels... lekker
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel stuks? As much as you can!
Alle reacties Link kopieren
Misosoep vooraf! Erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Lekker man, weet meteen wat ik morgen moet eten... Even langs Sushi Kings fietsen dan maar
Hoi Babbyboe,



Ik wil het thuis gewoon eten, vandaar dat ik ongeveer een idee moet hebben hoeveel stuks je per persoon moet tellen.

Maar salade en iets van noedels erbij is dus lekker? Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Combineren met sashimi vind ik altijd erg lekker en verder zeerwier salade erbij en miso soep, dan heb je echt wel genoeg hoor.
Alle reacties Link kopieren
Geen limiet, gewoon eten tot je vol zit idd

Kan wel prijzig worden trouwens..



Wat ik soms ook wel eens doe is er yakitori bij eten en zeewiersalade. Of sashimi, naast de gewone verschillende sushi.



Op een gegeven moment ben je echt wel verzadigd hoor.



Heerlijk!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Nah, wat snaggel zegt dus
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 28 maart 2009 @ 18:50:

Hoi Babbyboe,



Ik wil het thuis gewoon eten, vandaar dat ik ongeveer een idee moet hebben hoeveel stuks je per persoon moet tellen.

Maar salade en iets van noedels erbij is dus lekker? Bedankt voor de tip!



Ligt eraan met hoeveel je bent.. ik haal t vaak voor thuis dan heb ik voor 3 per. een bak met 25 stuks.. en ik moet zeggen dit kunnen wij ook makkelijk met zn 2e op!!



haha is maar net wat voor eter je bent!!
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens, handrolls zijn best groot. Daar zit aardig wat in. Die kun je er ook bij eten..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Een bak Tonijn Zalm menu van de Sushi Kings (24 stuks) kan ik makkelijk in mijn eentje op.



Als ik daar heen ga ben ik helaas altijd minstens 50 euro kwijt.



Ben zelf helemaal fan van hun inside out maki met avocado, zalm en foreleitjes. Oh, en van de London handrolls.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al regelmatig zelf sushi gemaakt voor vrienden.

Ik ga altijd uit van de hoeveelheid rijst.

Met 6 personen neem ik meestal n kilo en dan houd ik wel over, maar dan kun je heel veel verschillende rollen/shashimi's maken (en als de vis echt goed vers is de volgende dag nog eten) Je zit dan op ca 160 gr rijst pp plus alle ingredienten. Ik serveer er dan nog wat losse gemarineerde groenten bij (komkommer, daikon etc).
Alle reacties Link kopieren
La Vie, doe eens het recept plaatsen van zeewiersalade? Wat voor zeewier gebruik je en koop je dat gewoon bij de toko? Klinkt lekker maar ik heb het nog nooit gemaakt of gegeten!



Ben wel een fan van sushi en maak het ook wel als hoofdgerecht. Meestal maak ik dan een deel sushi met tonijn (dat vind ik de lekkerste vis erin) en een deel met komkommer, avocado en/of wortel.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
http://www.tastyweb.nl/recepten/uit/japan



De meeste kan je ook gewoon bij een toko kopen. Meestal bij grotere toko's heb je meer variatie en kan je navragen waar alles ligt



Veel plezier

We gaan morgen ook Japans koken
Alle reacties Link kopieren
Poez, ik heb het nog nooit zelf gemaakt eigenlijk. Sushi wel. Maar geen zeewiersalade. Altijd gewoon gekocht of besteld bij de Japanner (afhaal of restaurant) of Japanse toko/supermarkt.



Maar het is echt, echt, echt heel erg lekker. Super gezond ook nog!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Wat zit er allemaal in dan? Hier helaas geen japanse toko met kant en klaargerechten, wel een grote toko met japanse produkten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogeld in het Engels, in het NL vond ik niet de recepten van hoe ik het ken en geproefd heb. Of heb niet het geduld gehad langer te zoeken. Las zelfs bepaalde dingen met olijven erin, nah, dat ken ik niet zo, lijkt me niet passen. Het is vrij basic, er zit niet zo heel veel in. De basis is toch puur zeewier, en sesamzaadjes. Qua het op smaak brengen zit er wel veel in, dat lees je hieronder.



3/4 ounce dried wakame seaweed (whole or cut)

3 tablespoons rice vinegar (not seasoned)

3 tablespoons soy sauce

2 tablespoons Asian sesame oil

1 teaspoon sugar

1 teaspoon finely grated peeled fresh ginger

1/2 teaspoon minced garlic

2 scallions, thinly sliced

2 tablespoons chopped fresh cilantro

1 tablespoon sesame seeds, toasted
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Mmm, dat klinkt lekker. Ga ik eens proberen, als ik tenminste aan wakame kan komen, vers.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
http://japanesefood.about.com/od/salad/ ... esalad.htm



deze?
Alle reacties Link kopieren
Zalmsalade





Ingrediënten

1 schaaltje zalmfilet (ca. 250 g) 1 eetlepel sesamzaad 2 eetlepels citroensap 2 theelepels wasabipasta (Japanse mierikswortelpasta, tube a 45 g) 4 eetlepels zonnebloemolie 1 zakje eikenbladslamelange (100 g)



Bereiden

Zalm bestrooien met zout en peper en even laten intrekken. In droge koekenpan sesamzaad roosteren. Dressing kloppen van citroensap, wasabipasta en 3 el olie. In koekenpan met antiaanbaklaag rest van olie verhitten. Zalm in 6 min. vanbuiten bruin en vanbinnen rosé bakken. Dressing door sla mengen. Sla over vier borden verdelen. Zalm schuin in plakken snijden en op sla leggen. Bestrooien met sesamzaad.



Ja ik zou gewoon verder genoeg sushi met verschillende smaken maken. Ik weet zoveel lekkere combinaties.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Verder geef ik niet graag een niet-zelfgeproefd recept door. Maar deze 2 recepten heb ik opgeslagen van Wie is de Chef, die leken mij erg lekker maar nog niet gemaakt; (is denk ik uit het eerste deel want toen zaten er nog geen foto's bij en bij de recepten van nu wel)





Japans visgerecht



4 stuks tarbot filet

1 eetlepel soja olie

1 teen knoflook gesnipperd

Eetlepel Rody curry pasta

500 ml cocos melk

1 stukje laos 5 cm in dunne plakjes

4 stengels sereh gekneusd en in stukken van 5 cm gesneden

1 flinke zoete aardappel geschild en in halve schijfjes van 1 cm dik gesneden

Thaise vissaus naar smaak

Suiker naar smaak

2 takjes thaise basilicum geplukt

2 chili pepers groen fijn gesneden

2 limoenen

200 gr jonge oker

250 gram sushirijst

Sushi azijn

Sesam olie

2 velletjs nori

100 ml lichte soja saus om te dippen



Bereiding:

Was de rijst laat uitlekken en kook in de rijstkoker met 275 a 300 ml water zonder zout gaar. Laat de rijst goed doorstomen doe over in een schaal en spatel rustig terwijl u af en toe wat sushi azijn toevoegd tot de rijst kamertemperatuur heeft bereikt en een mooie glans heeft. Maak uw handen vochtig met een mengsel van half azijn en water en rol balletjes van de rijst en doe er een reepje nori omheen. Vet een grillpan in met sesamolie en rooster de rijst tot het mooi goudbruin is.



Fruit de knoflook in de olie zonder te laten kleuren in een diepe pan voeg de currypasta toe en roer los terwijl u rustig de cocosmelk toevoegd. Voeg dan de laos, sereh en zoete aardappel toe en laat 5 minuten rustig pruttelen. Breng op smaak met achtereenvolgens de vissaus, suiker (mag goed zoet zijn), en eventueel wat het limoensap. Voeg de laatste minuut de basilicum en pepertjes naar smaak toe. In de tussen tijd kunt u de oker 1 minuut blancheren en de vis bakken. Verdeel de curry over 4 borden garneer met de oker en leg de vis er bovenop. Serveer met de gegrilde rijst en zet kommetjes sojasaus op tafel om te dippen.



Japans voorgerecht/amuses



Asperges Hirado: Asperges met spek

20 à 24 dunne lange tip asperges

8 dunne plakjes plat ontbijtspek

2 eieren goed los geklopt

Panko (Japans broodkruim)

Frituurpan



Bereiding:

Rol de asperges stevig in het spek. Laat de kopjes uitsteken en snijd overtollig spek af. Haal de rolletjes door de geklutste eieren. Laat uitdruipen en panneer ze met de panko. Frituur de rolletje bij 175c tot ze goudbruin zijn. Snij de rolletjes in 4 à 5 ongelijke stukjes. Zet ze recht op op een bord en garneer met wasabi mayonaise.





Patacones con carne y queso blanco: Colombiaanse bananen koekjes met teriyaki beef en roomkaas

1 à 2 groene grote bakbananen gepeld

Frituutpan gevuld met soja olie waaraan een beetje sesam olie is toegevoegd

azijn mix: alles mengen

100 ml rode wijn azijn

1 teen knoflook uit de pers

2 theelepels fijn zeezout

200 gram roomkaas

1 bakje mini shiso

1 rijpe papaya

1 limoen

100 ml teriyaki mirin saus

2 stuks bosui gesnipperd

250 gram rib-eye steak

1 eetlepel sesam olie

Peper uit de molen



Bereiding:

Snij de banaan in stukjes van 2,5 tot 3 cm lang (u heeft minimaal 8 stukjes nodig). En frituur ze bij 150 graden tot ze gaar zijn (even in prikken, net als met aardappels). Zet de frituur nu op 180c. Plet de stukjes banaan tot ze 5 à 7 mm dik zijn en dip ze voor enkele seconden in de azijn mix. Bak ze daarna af in de hete olie. Snijd de rib-eye steak in dunne reepjes en schroei kort in de sesamolie in een hete tefal pan. Daarna in een kommetje mengen met de teriyaki saus. Verdeel de patacones over 4 borden top met de roomkaas, een beetje bosui de teriyaki beef, peper uit de molen en shiso blaadjes.



Moromi Cucumber: Komkommer gemarineerd met miso

1 à 2 groene grote bakbananen gepeld

1 komkommer

2 eetlepels shiro miso

2 eetlepels saikyo miso

2 a 3 eetlepels mirin

1 eetlepel geroosterd sesamzaad
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hoi



Bedankt voor de tips allemaal, ik merk dat jullie echte kenners zijn. Maar... zelf sushi maken was ik niet van plan, ik had gedacht die gewoon uit de diepvries van de supermarkt te halen.

Ik wil er dan wel die japanse soep bij maken en de zeewiersalade, maar daarvoor moet ik dan eerst naar de toko in de stad. De plannen zijn er in ieder geval dus gaat goedkomen!
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 29 maart 2009 @ 12:11:

Hoi



Bedankt voor de tips allemaal, ik merk dat jullie echte kenners zijn. Maar... zelf sushi maken was ik niet van plan, ik had gedacht die gewoon uit de diepvries van de supermarkt te halen.

Ik wil er dan wel die japanse soep bij maken en de zeewiersalade, maar daarvoor moet ik dan eerst naar de toko in de stad. De plannen zijn er in ieder geval dus gaat goedkomen!



Zonde!!!!

Zelfgemaakte sushi is zoveel lekkerder.



Eerlijk gezegd: Ik vind diepvries sushi gewoon niet lekker, terwijl ik normaal zeg dat je me voor sushi wakker mag maken.



Hier thuis maken we 4 rollen met z'n 2en (Maki), en daarbij nog een paar Nigiri.

We gebruiken zo'n 250gr rijst denk ik.
Haha, ik dacht al dat ik zulke reacties zou krijgen, ik merkte al wel dat hier echte sushi liefhebbers zitten.

Maar ja, dat is ieder voor zich natuurlijk, het is maar net hoeveel zin je hebt om te kokerellen en ik ben niet zo'n keukenprinses, het is bij ons gewoon dat we eens wat anders willen eten en wij vinden de diepvries sushi wel erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven