wat kan ik met mijn klein, betegeld tuintje?

31-03-2009 19:47 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een echte tuin is het niet eens te noemen, het is een echte stadstuin, zo'n 32 vierkante meter. Helemaal betegeld, dit was al zo toen we er 1,5 jaar geleden kwamen wonen.



Toch willen we er wel wat mee, maar wat?



We hebben kleine kinderen, dus op zich is het betegelde stuk wel heel handig met fietsjes en loopauto ed.

Verder zijn we geen tuinierders, dus al te veel poespas moet het niet worden.



Wie brengt me op leuke ideeen, evt met foto's?
Alle reacties Link kopieren
Potten, emmers, gieters en alles waar een plant in kan leuke viooltjes of zaaigoed planten. )Zaaigoed is ook leuk met de kids. Zaadjes in de aarde en afwcahten maar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Misschien 1 muur schilderen net als in spanje? Mn ouders hebben dat ook, beetje gelige muur. Dan een paar mooie teracotta of gekleurde potten of een mooie spiegel ophangen.. zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Grote potten met bewerkbare planten, die dus echt tegen van alles en nog wat temperaturen kunnen, of van dat eenjarig spul, viooltjes etc, die kosten geen drol.

Kost weinig onderhoud, alleen elk jaar effe nieuwe in de pot gooien.
Alle reacties Link kopieren
aan de zijkant wat tegels eruit, tuinaarde erin en wat leuke plantjes. Wat leuks laten klimmen tegen de schutting/muur
Een pergola met beplanting:



Alle reacties Link kopieren
Met kinderen is het ook wel leuk om wat eetbare dingen te laten groeien, bv aardbeien, rode bessen, radijsjes, druiven of wat kruiden. Kan meestal wel tegen een zonnig muurtje of in een hoekje waar je wat tegels weghaalt.
Alle reacties Link kopieren






Een klein vijvertje?
Alle reacties Link kopieren
Heel veel planten en inderdaad ook groentes (leuk voor de kinderen) kunnen in bakken. Je zou ook kruiden kunnen neerzetten is meteen handig voor in de keuken. Verder ligt het er natuurlijk ook aan of je binnenplaats erg veel schaduw heeft of dat er ook flink wat zon komt.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft ook een echt stadstuintje. Veel kleiner dan die van jou, is geloof ik maar 8 m2. Ze heeft er behoorlijk wat potten staan met verschillende soorten planten en bloemen. In allerlei hoogtes. Ook wat kruiden die lekker ruiken en een soort trapje omhoog richting het dakje van haar bijkeuken voor de katten. Ziet er ontzettend leuk uit. Haar keuken grenst aan het tuintje en heeft openslaande deuren waardoor het zeker in de zomer ontzettend leuk is om in de keuken/tuin te zitten.
Alle reacties Link kopieren
wij krijgen net zo'n tuin als die van jou (4 bij 8 geloof ik) maar wij gaan er een stuk tegels uit halen, gras er op en een glijbaantorentje met zandbak er in. En verder inderdaad veel potten op het stuk waar wel tegels blijven liggen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Grote potten en/of bakken met plantjes/groenten ed erin lijkt me inderdaad wel een leuk idee. We willen zowiezo ook een glijbaantje neer gaan zetten deze zomer. De tuin heeft niet veel zon (staat op het noorden). In de middag tot ong. 1/3 van de tuin. De rest is schaduw.



Vorig jaar stond er nog het een en ander van de vorige bewoners en dat hadden we laten staan, maar nu willen de tuin helemaal naar eigen smaak inrichten.



Heb er al helemaal zin in, zeker nu met het mooie weer .
Alle reacties Link kopieren




Ik heb ook een kleine stadstuin (4x7) en ook helemaal betegeld en 2 kleine kinderen. We hebben naast een zandbak en een klein schuurtje een grote houten bank laten timmeren door een meubelmaker. Met een tafel erbij leuk met gasten en anders lekker om op te zitten/liggen. Verder een klein stukje border met 2 druiven en nog wat lage plantjes daarvoor (maar kinderen zijn nog zo klein, ze trekken ze steeds stuk). Hier en daar een paar mooie potten met ieder jaar wat anders. En langs de schutting overal klimplanten, deze bloeien in de zomer om en om met fantastisch grote bloemen.

Tussen deze klimplanten in groeien ook nog wat suffe groene klimplanten (hoe heten die bekende dingen die altijd en overal groeien ook alweer?). Zo hebben we ook in de winter nog wat groen in de tuin, want een kale tuin met alleen tegels is wel heeeeel saai in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Klimop Jonna?
Haha, ja uiteraard Yoels. Maar ik heb even gegoogled en ik bedoel de Hedera. Als in het najaar alles zijn bloem en blad verliest blijft deze lekker groen, in zon en schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen die ook een heel klein, vrij ingebouwd stadtuintje hebben. Aan de achterkant (waar je vanuit de woonkamer tegenaan kijkt) hebben ze van dat fotobehang tegen de schutting aangebracht, van een zonnig weiland met bomen en planten. Enerzijds dus een beetje voor de lol, omdat het tuintje zelf zo klein is, maar anderzijds is het wel erg leuk, omdat je nu tegen een mooi "uitzicht" aankijkt, ipv tegen een kale muur.
Alle reacties Link kopieren
Best veel schaduw dus. Een deel van mijn tuin ligt ook het grootste deel van de dag in de schaduw, daar heb ik varens staan, Hedera inderdaad (de groene versie, die met wittig blad heeft meer zonlicht nodig), Boskamperfoelie doet het daar goed, Astilbe, Hosta's, Vrouwenmantel, Japanse Esdoorn, Japanse Hulst en Bieslook. Voor een vrolijke eenjarige zou je naar Vlijtige liesjes kunnen kijken, bloeien maandenlang en kunnen goed in de gedeeltelijke schaduw. Heb zelf in de tuin een beetje afgewisseld met planten die ook in de winter groen blijven. Inmiddels loop ik in het tuincentrum langs de grote planten en duik de hoek in van de vaste planten, meestal zijn dat kleine plantjes die het goed doen in ons klimaat en het scheelt handenvol geld om ze klein te kopen en gewoon geduld te hebben.
Alle reacties Link kopieren
ik vind potten altijd zo'n gedoe, omdat het allemaal zo makkelijk uitdroogd. Je bent steeds in de weer met gieters, zeker als het warm is in de zomer moeten veel planten in pot elke dag water. Een rij tegels er uit en daar plantjes in is aan het begin meer werk, maar uiteindelijk hoef je minder te doen. Vind ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven