Geld & Recht alle pijlers

bijstand en verhuizen naar een andere gemeente

01-04-2009 14:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Mijn moeder leeft door ziekte en scheiding van een bijstandsuitkering. Zij woont in een erg slechte wijk van den haag en wil hier graag weg. NU kan zij een woning krijgen in een andere gemeente. Weet iemand hoe dat zit met de bijstanduitkering? Is de nieuwe gemeente verplicht haar bijstand te verstrekken? Of loopt ze het risico zonder inkomen te komen zitten als ze het huis accepteerd?
Alle reacties Link kopieren
Eén belletje naar de gemeente en je weet het....
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
En de eerste link op google zegt: Bijstand en verhuizen
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ze behoud gewoon recht op uitkering, ook als ze elders in Nederland gaat wonen. Het zal alleen wel opnieuw moeten worden aangrvraagd en dat kan even duren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poezewoes schreef op 01 april 2009 @ 14:53:

Eén belletje naar de gemeente en je weet het....





goed antwoord!!



TO: als je weet hoe het forum werkt kan je toch ook dat apparaatje met die cijfers pakken en even een telefoontje naar de gemeente plegen.... Heb je voor jouw gemeente en jouw situatie direct het goede antwoord....
En om het helemaal compleet te maken zou ik ook even bellen met de gemeente waar ze naar toe gaat. Bij de gemeente waar ik werk worden aanvragen van verhuizers gezien als gewoon compleet nieuwe aanvragen en wordt het vermogen en het recht op bijstand dan ook opnieuw vastgesteld, maar dit kan per gemeente verschillen. Even bellen dus idd.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik laatst hoorde is dat je toestemming moet krijgen van je bijstandsverstrekker (of die van de andere gemeente, weet het niet meer precies) om te kunnen verhuizen. Dus even bellen dus..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
God, aardige behulpzame mensen hier zeg. Zo een forum is toch voor vragen naar de kennis van andere mensen? Heb ik blijkbaar verkeerd begrepen. Geloof dat ik hier wel klaar ben........
Alle reacties Link kopieren
quote:sidenmick schreef op 02 april 2009 @ 10:47:

God, aardige behulpzame mensen hier zeg. Zo een forum is toch voor vragen naar de kennis van andere mensen? Heb ik blijkbaar verkeerd begrepen. Geloof dat ik hier wel klaar ben....... .



lange tenen ?



sommige vragen zijn zo makkelijk of zo specifiek dat je beter bij de betreffende instantie info kan vragen in plaats van hier.



als je de weg wil weten van A naar B stel je dat toch ook niet hier, dan kijk je op de site van de ANWB. Als je wil weten tot hoe laat een pretpark open is kijk je op de site van het betreffende pretpark. Als je wil weten hoe jouw gemeente omgaat met verhuizen en bijstand kijk je op de site van de gemeente (of je belt even).



Heeft niets met onaardige mensen te maken. Zie het meer als aardige mensen die je leren hoe je de simpele vragen des levens héél makkelijk zelf kan beantwoorden...
Jezus, Sidenmick! Wat is hier nou onaardig aan? Tikje gefrustreerd om iets? Pms? Poezewoes wijst je alleen de weg. Een weg die je zelf ook had kunnen vinden, als je die tomtom in je hoofd even aan had gezet.
quote:yathibiyya schreef op 02 april 2009 @ 10:42:

Wat ik laatst hoorde is dat je toestemming moet krijgen van je bijstandsverstrekker (of die van de andere gemeente, weet het niet meer precies) om te kunnen verhuizen. Dus even bellen dus..



Ben benieuwd van wie je dat hebt gehoord?

Het is namelijk complete onzin. En als een gemeente een dergelijk beleid al zou hanteren, dan is het buitenwettelijk.
quote:sidenmick schreef op 02 april 2009 @ 10:47:

God, aardige behulpzame mensen hier zeg. Zo een forum is toch voor vragen naar de kennis van andere mensen? Heb ik blijkbaar verkeerd begrepen. Geloof dat ik hier wel klaar ben........



Sidenmick, het advies om te bellen met beide gemeenten is goed advies omdat e.e.a. kan verschillen per gemeente. Dan kan ik je bijvoorbeeld vertellen hoe wij met aanvragen WWB van verhuizers omgaan, maar een andere gemeente kan dit wel weer helemaal anders doen. Je moeder heeft alle recht om te gaan verhuizen, maar ze zal idd een geheel nieuwe aanvraag moeten doen. Per gemeente verschilt het weer hoe diepgaand die aanvraag c.q. het onderzoek naar rechtmatigheid is. Als zij nu rechtmatig een bijstandsuitkering ontvangt mag je ervan uit gaan dat zij in de andere gemeente ook recht zal hebben. Denk er wel aan dat zij zich laat inschrijven op het nieuwe adres en dat zij zich dient te melden bij het UWV WERKbedrijf (voormalige CWI).



Indien je moeder verhuis- en/of inrichtingskosten zou willen aanvragen wordt er gekeken naar de noodzaak van de verhuizing. De gemeente waar ik werk is hier vrij streng in, maar dat kan wel anders zijn dan Den Haag en de gemeente waar ze naartoe gaat. Verhuiskosten vraag je aan bij de vertrekkende gemeente (Den Haag in dit geval) en inrichtingskosten bij de nieuwe gemeente. Maar nogmaals, bel gewoon even met de betreffende gemeenten, daar schiet je nog het meest mee op.



Overigens zou ik niet met zo'n zelfde toon gaan bellen, want dan zou ik snel klaar met je zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Branwen76 schreef op 02 april 2009 @ 17:01:

[...]

Overigens zou ik niet met zo'n zelfde toon gaan bellen, want dan zou ik snel klaar met je zijn.







Inderdaad, met aardig zijn bereik je meer dan met de toon die ik hier aantref.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er redelijk in thuis en wil je er wel wat over vertellen.



Je moeder mag inderdaad verhuizen maar moet dan een nieuwe aanvraag indienen in de andere gemeente. De uitkering verhuisd dus niet met je mee, maar wordt beëindigd. Bij de nieuwe gemeente begin je weer opnieuw met een aanvraag. Op dit moment hebben de meeste gemeentes behoorlijke achterstanden vanwege de economische situatie. Een termijn van 1 tot 2 maanden wachten is heel gewoon. En dan moet je moeder alles weer opnieuw inleveren. Ook zal er een nieuwe beoordeling plaatsvinden van haar situatie. Het kan dus enige tijd duren voor de uitkering weer gaat lopen. Ook zal de nieuwe gemeente de arbeidsgeschikt/ongeschiktheid weer opnieuw beoordelen. Iedere gemeente heeft zijn eigen trajecten en reïntegratiemogelijkheden. Een gemeente heeft een bepaalde mate van vrijheid en mag je moeder dus naar een traject of cursus sturen. Ze hoeven geen rekening te houden met de afspraken die er nu met haar zijn gemaakt (bij de oude gemeente).



Verder moet je goed denken aan alle kosten (voorschot huur, inrichting en opknappen). Wie gaat dit betalen? Het is mogelijk een aanvraag bijzondere bijstand te doen in de nieuwe gemeente. Maar bij de meeste gemeenten krijg je dan een lening (of je moet eerst verplicht naar de gemeentelijke kredietbank). De reden die jij aangeeft (slechte buurt) is zeer begrijpelijk, maar over het algemeen geen reden om alle verhuiskosten als gift te verstrekken (eerder reden om het af te wijzen). Ik wil dus waarschuwen dat de kans dat je geen geld krijgt voor deze kosten zeer groot is.



Tot slot zijn er intussen gemeenten die geen woningen meer verstrekken aan mensen op bijstandsniveau. Je moet dan aantonen dat je een goede reden hebt om te verhuizen (economische of familieband met de nieuwe stad). De woningbouw wijst dan alleen een huis toe aan iemand met een verklaring van de gemeente (die dus de reden van de verhuizing gaat beoordelen). Deze constructie komt intussen voor in gemeenten met teveel instroom van bijstandsafhankelijken.



Even goed navraag doen dus met name bij de nieuwe gemeente.
Flower, je herhaalt grotendeels enkel wat er al gezegd is.
Alle reacties Link kopieren
Nou en.......
Zonde van je tijd
Alle reacties Link kopieren
hoi

toevallig was ik antwoorden aan het zoeken voor de zelfde vraag, en natuurlijk weet ik dat je ook kan bellen, maar dan krijg je 1 persoon te horen die vaak niet eens precies weet hoe of wat dan moet je nr achter laten en dan word je nooit terug gebeld.

dus ik begrijp waarom deze vraag hier gesteld is, in de hoop normaal antwoord te krijgen, want als je bellen wou dan had je wel gebeld lol. de reactie,s van sommige daar zit je niet op te wachten en heb je ook niks aan, jammer dat ik alleen kon reageren als ik me aanmelden(maar dat had ik er voor over lol), erg hoor wat een antwoorden pfff.

de normale antwoorden daar heb ik wel wat aan dankjewel daarvoor.

vind trouwens toch dat er veel mensen op dit forum belachelijke antwoorden geven en niet alleen bij deze vraag.

maar voor de rest is de viva erg leuk en heb al een heleboel leuke dingen gelezen en gezien.

en super goede tips thx



sidenmick... ik hoop dat het voor je moeder alemaal goed is gekomen. want het is natuurlijk een oud forum bericht.

groetjes nicoles

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven