Jaren bijna gratis werken omwille van de vriendschap?

24-04-2007 14:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende:



Ik heb sinds een jaar een eigen praktijk waarin ik kinderen behandel. Helaas worden de kosten niet vergoed. Deze praktijk loopt erg goed en ik heb het er ontzettend druk mee. Nu behandel ik sinds een half jaar iedere week ook (anderhalf uur) een kind van één van mijn beste vriendinnen. Ik durfde hier geen geld voor te vragen, maar mijn vriendin geeft mij uit eigen beweging sinds kort 1/4 de van de normale prijs.



Ik heb het echter ontzettend druk en mijn praktijk kost mij heel veel energie. Eigenlijk besteed ik de anderhalf uur die ik bijna gratis werk liever aan een beetje tijd voor mezelf of ik besteed dit aan een normaal betalende klant (ik moet immers ook rondkomen).

Wanneer ik echter een heel enkele keer weleens afzeg reageert mijn vriendin zo van: hmm... nou volgende week dan maar he...



Het ziet er ook naar uit dat haar kind wel jarenlang hulp van mij nodig heeft....



Wat moet ik doen????
Alle reacties Link kopieren
euhmm.....dus zij wil niet zoveel geld investeren in bepaalde diensten omdat het een meerjaren plan is voor haar kind. Maar verwacht dus wel dat jij dit doet voor haar kind?!?!?!? Sorry hoor maar ik zou hier niet mee verder gaan. Ookal wilt ze ervoor betalen! Wat is dit absurd!



gemaakte afspraken kun je altijd bijstellen. eerlijkheid is juist in deze situatie het beste! Zeg haar dat je bij aanvang niet in de gaten had hoeveel tijd /energie en geld je hierin zou moeten steken en dat je op deze manier niet verder kunt gaan. Ik zou er ook bij zeggen dan het niet is dat je het te druk hebt voor haar kind. maar dat je het te druk hebt om iemand die niet voldoende betaalt op lange termijn te behandelen. Als het om een paar consulten zou gaan was wat anders, maar dit trekt zich te ver door. Als ze een beetje vriendin (met oogkleppen dan wel) is biedt ze haar excuses aan vor de lange tijd die jij er al gratis in hebt gestoken. Ziet ze in dat het onredelijk is om van jou wel iets te verlangen wat zij zelf niet wilt doen.



trouwens...waarom moet jij nou nog rapporten gaan maken? gaat ze naar iemand anders toe waar ze wel de volle mep wilt betalen? Beetje onlogisch of zie ik het nou verkeerd????



Ik vind dat ze op deze manier geen respect heeft voor jou en jouw werk!



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Wat voor behandelingen geef je? Ik ben kinder- en jeugdpsycholoog en in mijn beroepsgroep is het de afspraak dat je niemand behandelt die je op de een of andere manier kent, precies omdat er dan ingewikkelde dingen gaan spelen zoals jij die beschrijft. Ik denk dat ik het kind zou doorverwijzen, het kind heeft er ook geen baat bij als hij of zij gaat aanvoelen dat er een soort onuitgesproken probleem is rondom zijn of haar behandeling. Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Lastige situatie....

Kun je niet tegen haar zeggen dat je denkt dat haar kind nog erg lang hulp nodig heeft en dat het dan beter is dat ze het bij iemand doet die ze niet kent (ik weet natuurlij kniet wat het is, maar als het iets psychisch is, zou ik het op niet-objectief- kunnen-zijn gooien.)

Ik ozu het zeker besrpeekbaar maken. Het is toch iets wat jou dwars zit, en misscnien jullie vriendschap op den duur in de weg kan gaan staan.

sterkte
Alle reacties Link kopieren
Goh... ik vind het eigenlijk nogal logisch dat je zoiets doet voor een vriendin. Als zij een kind heeft wat het moeilijk heeft en jij hebt de kennis om daarbij te helpen dan doe je dat volgens mij voor elkaar. Netjes dat ze wel een deel van de prijs betaald. Je verhaal klinkt alsof je genoeg verdiend want je praktijk loopt heel goed. Als je vriendin de volle mep zou betalen was er niets aan de hand. Maar nu ze dat niet doet is het voor jou te druk? Vreemd verhaal. Klinkt meer alsof je er geen zin in hebt iemand te helpen zonder daarvoor betaald te krijgen.

Gelukkig doen we dat in mijn vriendenkring wel voor elkaar! 
Goh... ik vind het eigenlijk nogal logisch dat je zoiets doet voor een vriendin. Als zij een kind heeft wat het moeilijk heeft en jij hebt de kennis om daarbij te helpen dan doe je dat volgens mij voor elkaar. Netjes dat ze wel een deel van de prijs betaald. Je verhaal klinkt alsof je genoeg verdiend want je praktijk loopt heel goed. Als je vriendin de volle mep zou betalen was er niets aan de hand. Maar nu ze dat niet doet is het voor jou te druk? Vreemd verhaal. Klinkt meer alsof je er geen zin in hebt iemand te helpen zonder daarvoor betaald te krijgen.

Gelukkig doen we dat in mijn vriendenkring wel voor elkaar! 
Bah wat een nare opmerking.



Even een middagje bij iemand komen schilderen in zijn/haar nieuwe huis is héél wat anders dan jarenlang iemands kind professionele behandeling geven. Als ik die vriendin zou zijn zou ik me er absoluut niet eens prettig bij voelen dat TO dit al zo al die tijd gratis zou doen, zeker niet als ik zelf voldoende geld zou hebben.
Alle reacties Link kopieren


quote: Marias reageerde



Goh... ik vind het eigenlijk nogal logisch dat je zoiets doet voor een vriendin. Als zij een kind heeft wat het moeilijk heeft en jij hebt de kennis om daarbij te helpen dan doe je dat volgens mij voor elkaar. Netjes dat ze wel een deel van de prijs betaald. Je verhaal klinkt alsof je genoeg verdiend want je praktijk loopt heel goed. Als je vriendin de volle mep zou betalen was er niets aan de hand. Maar nu ze dat niet doet is het voor jou te druk? Vreemd verhaal. Klinkt meer alsof je er geen zin in hebt iemand te helpen zonder daarvoor betaald te krijgen.

Gelukkig doen we dat in mijn vriendenkring wel voor elkaar! 
Gut, dus als jij schoonmaakster bent, ga je jarenlang elke week gratis schoonmaken in het huis van je vriendin?

En als je een restaurant hebt, mogen jouw vrienden jarenlang elke week gratis komen eten?



Goh, mag ik dan jouw vriendin worden? ;););)
Alle reacties Link kopieren
Ellen:

'k wil trouwens ook wel vriendinnen worden! d'r moet hier in huis nog 't een en ander gebeuren.............
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eerlijk gezegd niet zo gek hoor, dat je dat voor elkaar doet. Gratis, uit vriendschap dan, bedoel ik.

Met het risico dat nu opeens heel veel mensen vriendin willen worden ; ik zorg al bijna 2 jaar voor een ziek familielid, 1 dag in de week en dat zou ik zonder meer ook voor een vriendin doen. Ik werk in de zorg, maar dit doe ik gratis.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er ook nog eens vanaf wat je voor dienst levert. Ik lever sowieso geen diensten aan vrienden, ook niet betaald, omdat ik dat niet professioneel vind. Mijn band met de client zou mijn beroepshouding in de weg staan. Wel wil ik incidenteel advies geven, kortdurend helpen bepaalde problemen op te lossen of goed doorverwijzen naar een collega. Maar zelf in behandeling nemen; nee.



Om wat voor soort behandeling gaat het, Rene38? Het wordt niet vergoed schrijf je, is het iets in de alternatieve hoek? Ook daar heb je toch te maken met een professionele beroepshouding?



Misschien dat je je vriendin dat uit kunt leggen, dat je kortdurend wel kan proberen hulp te bieden, maar dat een langdurige behandeling niet kies is. Dat je haar dan door moet verwijzen naar een collega, in plaats van zelf geld te gaan vragen voor de behandelingen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren


De vraag is alleen, Rafaella, of je dat ook zou doen als het ten koste van je werk zou gaan. Als je echt inkomsten zou mislopen doordat je dat voor een familielid of vriendin zou doen. Als je echt minder uren zou moeten gaan draaien op je werk om die taak op je te nemen?



Natuurlijk draai ik daardoor minder uren op mijn werk en loop ik inkomsten mis.

Het gaat niet ten koste van mijn werk veder, ik denk dat het mij eerder wel wat oplevert, het is goed voor mijn epmpathisch vermogen om dat familie dichter bij staat. Kan mij nu beter inleven in patienten.



Kijk, als het je partner of je moeder is, die geen zorg kan betalen, dan snap ik best dat je dat overweegt. Maar als het een nog maar net nieuw stiefkind is, van een vriendin die geld zát heeft om zorg te bekostigen... Als het niet gaat om een keer incidenteel een dagje vrij, maar echt om jarenlang minder uren kunnen draaien voor die persoon... Zou je dan nog steeds zo makkelijk zeggen dat je dat wel gewoon vindt?



Ja, dat denk ik wel. Maar dat ligt msch maar net aan wat je gewoon vindt. Mijn ouders hebben meer dan 10 jaar dag en nacht voor hun ouders gezorgd met hun broers en zusters. Het familielid waar ik voor zorg heeft volgens mij ook genoeg geld, maar wat ik al zei, ik doe het niet voor het geld, ik doe het omdat ik haar graag wil helpen. Het gaat niet om incidenteel een dagje vrij, maar elke week. Deze situatie kan nog wel jaren duren. Ik doe het omdat ik van haar hou, omdat ik blij ben iets voor haar te kunnen betekenen. Dat soort zaken zijn voor mij in het leven van groter belang dan geld.



Ik denk dat alles hier valt of staat met de context: derving van inkomsten door de TO en voldoende geld om zelf de benodigde zorg te betalen bij de vriendin in kwestie.

Díe context maakt dat de TO geen geldwolf is als ze deze vriendin hetzij gewoon factureert, hetzij doorverwijst naar een andere therapeut die wel een normale vergoeding vraagt.



Ik denk ook niet dat TO persé een geldwolf is als ze wel geld ervoor wilt. Ik denk echter ook niet dat die vriendin persé op een koopje uit is, of er op uit is te profiteren. Kan ook gewoon een verschil van mentaliteit zijn.



Ik vind een vriendendienst wel echt van andere orde hoor. Natuurlijk: als mijn beste vriendin zorg nodig zou hebben en ik die zou kunnen geven, dan zou ik elk vrij uur dat ik kon bij haar doorbrengen. Maar niet ten koste van mijn eigen werk en niet om de professionele zorg te vervangen als ze die zelf prima kan betalen.

En ik denk dat een dienst uit vriendschap geboden, ook als dat opofferingen kost van diegene, heel anders voelt dan betaalde professionele zorg. Da's denk ik gewoon een andere insteek.
Alle reacties Link kopieren
Rafaella,

ik vind het hogelijk te waarderen wat jij doet. Maar het is iets wat alleen maar aangeboden kan worden, nooit gevraagd.

Het is zowel in tijd, in moeite, als in geld een opoffering van jou. Nou maakt geld niet gelukkig, maar sommige mensen kunnen niet makkelijk een deel van hun inkomen missen. Zo'n royale zorg kun je dan ook niet vragen van mensen, maar je mag heel blij zijn als iemand in je omgeving zo ruimhartig is.

Als je naar iemands praktijk gaat, die daar spullen heeft en een broodwinning heeft, en je betaalt niet, dan maak je geen gebruik van een aanbod maar je vraagt. Het is niet vrijwillig gegeven, het wordt min of meer afgedwongen omdat de therapeute te gegeneerd is om de zaak recht te zetten. Dat vind ik een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ellen, wet weten natuurlijk net of TO het zelf heeft aangeboden, of dat haar vriendin het gevraagd heeft. 11/2 u per week lijkt voor mij niet zoveel, zeker niet als je een goedlopende praktijk hebt, dus naar mijn idee voldoende inkomsten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat TO geen recht heeft om geld te vragen van die vriendin. Wat ik alleen maar aan wil geven; ik had die vriendin kunnen zijn, omdat vanuit mijn referentiekader zoiets onder vriendendiensten valt. Maar zo is iedereen weer anders en het één hoeft niet beter of slechter te zijn dan het ander.

Communicatie is het toverwoord in deze denk ik..
Alle reacties Link kopieren
een vriendendienst moet je een goed gevoel geven. En dat geeft het TO niet meer. Dat zegt genoeg. Zo iets kan alleen als je er voldoening uithaald omdat dat dan tegenover de tijd en verdienste gaat.



Zodra het je tegen gaat staan of je voelt dat het niet meer kan moet je ook kunnen stoppen en moet je zelfs stoppen wil het niet ten koste gaan van die vriendschap.



Mijn man (dat vertelde ik al) is een heel handige snuiter en had heel veel vrienden. Het viel me op dat die altijd belde als er wat gedaan moest worden. Eerst het sociale praatje hoe het met hem was en met mij, en aanhet eind van het gesprek hadden ze altijd iets te doen waar hij wel bij kon helpen. Dan voelt dat niet meer goed. Toen hij daarmee stopte bleven die telefoontjes ook weg en hoorde we niets meer van ze.



Een vriendendienst geven uit je hart en echt gemeend geeft je veel voldoening. Maar als het scheef groeit en je hebt die voldoening niet meer, als je voelt dat het best anders kan maar wel gemakkelijk gevonden wordt, geprofiteerd wordt dan is dat goede gevoel snel verdwenen.



En TO opent niet voor niets een topic. Dit is een teken dat die voldoening weg is, en dat is het geen je terug zou moeten voelen voor een vriendendienst wil je het met plezier en met heel je hart kunnen geven.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Hier nog zo'n handig iemand. Hoe vaak ik niet door vrienden/familie wordt gebeld met op het eind van het gesprek dan toch eindelijk de vraag om iets voor ze te doen...Ik vind het ondertussen ook helemaal niet leuk meer. Nu ben ik dit weekend ook weer gebeld door iemand die uiteindelijk weer iets van me wil hebben. En ik heb er gewoon geen zin meer in. Het kost me tijd, geld en moeite. En dat voor iemand die gewoon weer een gratis dienst wil hebben en nog te beroerd is om oprecht in mij geinteresseerd te zijn.Gelukkig heb ik niet meteen ja gezegd, en ga ik ze straks melden dat ze het zonder mij moeten doen.Zoals al eerder hier geschreven: het moet wel leuk blijven. En het is niet zo dat ik ervoor betaald wil hebben, maar tegenwoordig gaan mensen ervan uit dat het vanzelfsprekend is dat ik dingen voor ze doe en dat staat me tegen.Dat wordt dus veel "nee" zeggen de komende tijd. Ik zal zelf mijn grenzen aan moeten geven, anders blijven ze er over heen gaan. Maar het valt me tegen hoeveel "vrienden" je dan nog overhoudt. Jammer.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt Doddie, een vriendendienst kan alleen uit je hart gegeven worden. ik wilde alleen maar zeggen dat het niet of het één of het ander hoeft te zijn.

TO hoeft niet slecht te zijn, omdat ze er niet voor voelt het kind van haar vriendin jarenlang gratis te behandelen. Maar die vriendin hoeft ook geen profiteur te zijn omdat ze er blijkbaar vanuit gaat dat TO die vriendendienst wil leveren. Als het zo is, dat die vriendin net zo'n referentiekader heeft als ik, dan kan het zijn dat ze het helemaal niet als TO overvragen ziet.

Msch heeft die vriendin wel veel vertrouwen in TO en ziet ze haar kind graag door TO behandelt en wil ze daar ook voor betalen als TO dat aangeeft.

Nu blijft het allemaal wat vaag tussen die 2 en vullen ze msch alletwee elkaars motieven verkeerd in. Vanuit hun eigen referentiekader dus.
Alle reacties Link kopieren
Maar die vriendin hoeft ook geen profiteur te zijn omdat ze er blijkbaar vanuit gaat dat TO die vriendendienst wil leveren. Als het zo is, dat die vriendin net zo'n referentiekader heeft als ik, dan kan het zijn dat ze het helemaal niet als TO overvragen ziet.


Dat kan Rafaella, daarom heb ik TO ook zeer dringend aangeraden om wél uit te spreken wat haar dwars zit. Helaas heeft TO ervoor gekozen met een smoesje de behandeling te beëindigen.

Dat vind ik heel jammer en ook niet helemaal correct, want misschien had het veel beter opgelost kunnen worden door open en eerlijk tegen elkaar te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aan mijn vrienden nooit zoiets vragen. Althans, ik zou het wel vragen, maar dan zou ik er ook gewoon een goed bedrag voor willen betalen. Voor mij is het niet persé een teken van vriendschap als je allerlei dingen belangenloos voor elkaar doet. Ik vind anderhalf uur per week behoorlijk wat en ik zou absoluut niet van mijn vriend(in) verwachten dat ze die tijd tegen een schijntje aan mijn kind besteed. Onze vriendengroep bestaat uit veel mensen met creatieve beroepen waar een ander zo nu en dan een beroep op kan doen, maar niemand verwacht dat dit voor niks gebeurd. Om eerlijk te zijn zou ik me kapot schamen als ik aan een vriend die net een designbureau is begonnen, vraag of hij voor mij gratis of tegen klein bedrag een website wil maken.

Mijn zwager is electricien en wordt bij iedere kleine verbouwing gebeld door familie, vrienden en vage kennissen. Allemaal verwachten ze dat hij in zijn avonduren wel even komt helpen, voor niks. Inmiddels is hij zover dat hij alleen zijn (schoon)ouders en zijn broer hulp aanbiedt. Als je een "handig" beroep uitoefent vindt iedereen het blijkbaar heel normaal dat je (naast de 40 uur die je op het werk draait), 's avonds en in het weekend ook nog wel even hetzelfde werk wilt verrichten... Natuurlijk wel anders dan bij TO, maar wel in hetzelfde straatje en veel voorkomend.



Neemt trouwens niet weg dat ik vind dat TO het grotendeels aan zichzelf te wijten heeft en in het bijzonder aan het gebrek van communicatie.
Alle reacties Link kopieren
punt is dat je het betaald voor vrienden niet snel goed doet, hoeveel moet je dan vragen? Het is iets dat mijn man in ieder geval heel lastig vind.



Hij doet het nu anders, hij doet iets alleen als hij het zelf graag voor iemand wil doen. Nooit meer gevraagt maar aangeboden. En alleen als het niet meer dan een klusje is en niet zoals bij TO dat je er tijden aan vast kan zitten. En niet met het idee dat er iets terug voor komt. Daarin wordt je vaak teleurgesteld. De keren dat wij hulp nodig hebben is er nl niemand, staat hij alleen. En dat is wel eens wrang.



En als je toch geld moet/kan vragen dan kun je dat beter bij onbekende doen dan bij vrienden. Gewoon niet doen en hooguit advies geven.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tante is pedicure en doet mijn voeten zonder dat ze daar wat voor wil hebben. Ik bied 't ook niet meer aan (vind ik ook aso, als ze het verschillende keren heeft afgewezen) maar neem wel soms een bloemetje oid mee. Mijn vader en broers op hun beurt hebben veel geklust bij haar thuis, mijn vader is veearts en doet gratis zijn ding, etc. Als het elkaar allemaal een beetje in balans houdt is het niet erg vind ik. Mijn moeder wilde laatst mijn tante betalen waarop ze zei dat ze liever had dat mijn vader binnekort een middag kwam helpen in de tuin. Prima dan toch?

In 't geval van TO lijkt 't wel erg eenzijdig, en dat zou mij ook niet lekker zitten. Overigens van beide kanten niet, als ik die vriendin zou zijn zou ik zeker voorstellen doen om 't weer recht te trekken, door of geld te betalen, of een wekelijks terugkerende wederdienst aan te bieden.
Alle reacties Link kopieren
In geval van jouw tante bied ze het dus duidelijk zelf aan het gratis voor je te willen doen.



Jij wil betalen maar ze wil dat zelf niet. Ze heeft alle mogelijkheid het te keren door het niet meer te doen of om geld aan te nemen. Van haar kant uit is dan elke keer de bevestiging dat ze het voor jou gratis wil doen. En misschien wel omdat ze er inderdaad zoveel voor terug krijgt. Dan voelt dat in balans en goed.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
je zou bv wel kunnen aangeven dat als ze het ooit niet meer op deze manier kan of wil doen ze dat zeker moet zeggen. Omdat je nu (terecht) het niet meer wil aanbieden uit respect kan er weer zo'n stilzwijgende verwachting ontstaan die geen van beide durft te verbreken. Door bv haar daarin gerust te stellen dat je daar begrip voor hebt heb je alle ruimte gegeven die wenselijk is.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Helemaal eens met Doddie.Je moet je grenzen aangegeven, en om de zoveel tijd bij de ander checken of jullie nog op één lijn zitten. Dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven