Geld & Recht alle pijlers

Nederlands paspoort verlengen, maar woon nu in Belgie....

28-04-2009 06:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Even een vraagje betreft mijn paspoort. Deze is geldig t/m juni 2009 dus zal een nieuwe moeten aanvragen. Nu ben ik een half jaar geleden verhuisd naar Belgie, werk nog wel in Nederland maar ben qua woonadres uitgeschreven in Nederland en dus officieel woonachtig in Belgie. Hoe en waar moet ik mijn paspoort nieuwe aanvragen? Ik heb de Nederlandse nationaliteit.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben lang in Belgie gewoond, en ik kan me herinneren dat zij hun paspoort moesten opsturen naar de ambasade in Brussel en dan een nieuwe terugkregen.



Even contact zoeken anders. Want dit is al wel een jaar of 15 geleden. Of ze het al die jaren zo gedaan hebben weet ik dus eigenlijk niet. Misschien kan het wel gewoon op het stadhuis waar je woont nu.
Alle reacties Link kopieren
Haha, eigenlijk heb je dus geen biet aan mijn posting besef ik nu..
Alle reacties Link kopieren
ik zou zeggen bel t consulaat op dan weet je het.

bij mij is t precies andersom ik woon in ned. en ben belg.

ik stuur t op of ga persoonlijk heen,altijd leuk voor n dagje uit....
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
De ambassade op de Herrmann Dubrouxlaan is open van 9 tot 12.30 voor consulaire zaken. Je neemt je oude paspoort mee (die van mij was al langer dan een halfjaar verlopen), neemt een paar pasfoto's mee (laat ze maken in NL, die kennen de regels), je moet een formulier invullen en dan betaal je cash of met bankkaart (enkel met een Belgische, kan niet met een buitenlandse).



Ben er twee weken terug geweest, dus



(staat ook allemaal op de website van de NL ambassade, gewoon Google gebruien)
Alle reacties Link kopieren
Ow, ik ging er zomaar van uit dat je ook in Brussel woont, excuus. Dan moet je zeker even op de website kijken.
naar de ambassade of het consulaat gaan (hier moet je van te voren wel een afspraak maken, dus ik zou zeggen even bellen om te vragen). Pasfoto en oude paspoort inleveren en ca. 2 weken later kun je een nieuwe ophalen (of laten opsturen). Hier moet je in ieder geval 1x persoonlijk langskomen.
Even een leuk weetje. Bij het consulaat kun je vragen of je je oude paspoort mag houden. Zij maken hem dan ongeldig (perforeren er twee gaatjes in) en dan mag je hem houden. Leuke herrinnering.

Als je je rijbewijs om gaat zetten kan dat gewoon bij de gemeente. Deze is levenslang geldig.
Alle reacties Link kopieren
quote:prada schreef op 28 april 2009 @ 09:38:

Even een leuk weetje. Bij het consulaat kun je vragen of je je oude paspoort mag houden. Zij maken hem dan ongeldig (perforeren er twee gaatjes in) en dan mag je hem houden. Leuke herrinnering.

Als je je rijbewijs om gaat zetten kan dat gewoon bij de gemeente. Deze is levenslang geldig.



Dat kan bij het gemeentehuis ook hoor, ik heb al mijn oude paspoorten nog.



Maar dat rijbewijs he, is dat veranderd dan dat het levenslang geldig is?
Cum non tum age
Noa, dit gaat over Belgie. Als je hier woont moet je naar de Nederlandse ambassade/consulaat. Rijbewijs is in Belgie levenslang geldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad. Ik moest mijn paspoort in 2006 verlengen en woonde toen ook in België (stond daar ook ingeschreven). Ik heb mijn paspoort toen laten verlengen in Den Haag.

Consulaat in Antwerpen kan ook volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Hey ik heb ook Belgische paspoort en woon in Nederland, alles loopt via de belgische consulaat in Den Haag, dus voor jou zal alles lopven via Nederlandse consulaat in Brussel?



Gr G
Alle reacties Link kopieren
Het is ook mogelijk om in Den Haag bij de afdeling Burgerzaken een nieuw paspoort aan te vragen. Dit is misschien makkelijker aangezien je nog in NL werkt.
Alle reacties Link kopieren
De afdeling Bijzondere reisdocumenten vraagt wel div. officiele documenten (zie website). Ik kon zelf geen verklaring van woonplaats, afgegeven door de Nederlandse ambassade in het land waar je woont overleggen (laks geweest met informeren welke documenten ik nodig had) en kreeg in Den Haag daarom geen nieuw Nederlands paspoort. Op de Nederlandse ambassade in het land waar ik woon werd het zonder probleem in orde gemaakt. Als je kinderen hebt, moeten zij wel mee bij het aanvragen van het paspoort.
De carrefour vlak bij de ambassade in Brussel heeft ook de goede NL pasfoto's. Mocht je ergens anders foto's laten maken, neem dan het eisenlijstje (te vinden op de site van het consulaat) mee: eisen voor NL foto's zijn anders dan voor BE foto's.



Succes!
Je kan gewoon bij het Nederlandse consulaat een nieuw paspoort aanvragen.

Let op, je pasfoto hiervoor moet wel in Nederland worden gemaakt volgens de Nederlandse regelgeving voor legitimaties.
Alle reacties Link kopieren
quote:prada schreef op 28 april 2009 @ 10:10:

Noa, dit gaat over Belgie. Als je hier woont moet je naar de Nederlandse ambassade/consulaat. Rijbewijs is in Belgie levenslang geldig.Ah zo, ik was al bijna blij, dacht dat het een NL rijbewijs betrof (in Belgie weliswaar).
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 29 april 2009 @ 10:41:Ah zo, ik was al bijna blij, dacht dat het een NL rijbewijs betrof (in Belgie weliswaar).Wanneer je NL rijbewijs gaat verlopen (en je woont in België), wordt het omgeruild voor een Belgisch rijbewijs, dat inderdaad tot je 70e geldig is. Dat is lekker handig, want het scheelt geld en gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt naar het consulaat in Brussel of in Antwerpen.

Let wel op als je in juni je paspoort laat verlengen moet je het persoonlijk gaan aanvragen en ook zelf ophalen. Vanaf juni veranderd alles namelijk weer: krijgen dan paspoorten met biometrische gegevens (vingerafdruk enzo).

Ik heb zelf een aantal maanden geleden m'n paspoort laten verlengen in Brussel. Moest daarnaartoe met de kinderen en heb ze aangetekend laten opsturen. Heb toen wel een weekje zonder geldig identiteitsbewijs rondgelopen, want ik moest m'n oude paspoort of daarlaten of laten perforeren.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb nog een vraagje mbt een Nederlands paspoort verlengen als je woonachtig bent in Vlaams Brabant.. Ik heb op de site van het consulaat gelezen dat je ook je verblijfsvergunningkaart mee moet nemen. Was dit voor jullie ook zo? Ben bang dat ik mijnes namelijk kwijt ben..



Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie(s)!

Groetjes, Eileen
Eil33n, je hebt je verblijfskaart idd nodig, anders kan 't consulaat niet weten dat je in BE woont (lijkt me). Kan je niet gewoon een nieuwe aanvragen bij de gemeente?



Je hoeft trouwens niet naar Brussel voor 'n paspoort, 't kan ook in Antwerpen. Je hoeft er maar 1 keer naar toe, alleen om het aan te vragen, daarna kan je het (aangetekend) laten opsturen (of dat vanaf juni ook nog zo is weet ik trouwens niet, maar je kunt ze ook gewoon even bellen).
Alle reacties Link kopieren
Ha Tilalia, ik wilde ook de tip van de Carrefour geven grappig (duurt wel ruim 10 minuten per pasfoto, ze moeten de achtergrond digitaal bewerken om aan de NL vereisten te voldoen).



Je hebt inderdaad je identiteitskaart nodig, dus eerst een nieuwe aanvragen bij je gemeente. Dat zou ik wel als de sodemieter doen voordat je paspoort verlopen is, want volgens mij heb je weer een geldig paspoort nodig voor je identiteitsbewijs.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Feesie schreef op 04 juni 2009 @ 14:12:

Ha Tilalia, ik wilde ook de tip van de Carrefour geven grappig (duurt wel ruim 10 minuten per pasfoto, ze moeten de achtergrond digitaal bewerken om aan de NL vereisten te voldoen).



Je hebt inderdaad je identiteitskaart nodig, dus eerst een nieuwe aanvragen bij je gemeente. Dat zou ik wel als de sodemieter doen voordat je paspoort verlopen is, want volgens mij heb je weer een geldig paspoort nodig voor je identiteitsbewijs.? Bij mij werd er gewoon een grijs rolgordijntje naar beneden gelaten. Moest ik wel 8 euro meer voor betalen, dat wel
Alle reacties Link kopieren
je kunt gewoon naar consulaat in berchem toe om je paspoort te verlengen je hoef niet te bellen
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je dat 1,5 jaar later nog even meldt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven