Geld & Recht alle pijlers

Voorbeeld koopcontract chalet

26-04-2009 19:42 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Wij (manlief en ik) zijn sinds gisteren de trotse eigenaren van een chalet in Belgisch-Limburg. We zijn helemaal in de wolken en zondag a.s. is de overdracht. Er komt geen notaris aan te pas dus we kunnen met een envelopje afreizen en de boel gaan regelen. Nu moet er natuurlijk wel iets op papier staan. Bij de camping is dit goed geregeld, tis nl erfpacht. Maar met de verkoper moet ook wat worden geregeld. Toch?? Er moet toch zeker wel een koopcontract worden opgesteld? Moet dit aan 100 eisen voldoen, weet iemand dit? Ik kan op internet geen voorbeelden vinden, alleen betaald dus ik dacht 'eerst ff hier proberen'. Als iemand hier ervaring mee heeft, hoor ik het graag! Thx alvast (jubel, kir, vreugdedansje, slagershuppeltje, smile........)
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met jullie chalet. Dat als eerste.



Ik wil helemaal niet vervelend doen ofzo, maar is het echt een bungalow, of is het (zoals het vroeger heette) een chique stacaravan? Een stacaravan (dus dan zit er iets van een wieltje onder) is geen onroerend goed en daar hoeft geen notaris aan te pas te komen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe dat in Belgie is geregeld, maar als je in Nederland een erfpachtsrecht koopt, moet je toch echt naar de notaris! Ook al is maar 10m2!
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd met jullie chalet. Maar waarom zou je beknibbelen op die paar honderd euro voor advies voor een goed koopcontract als je wel geld wil uitgeven voor een chalet?? Vast niet voor niets dat er enkel betaalde voorbeelden te vinden zijn...



bespaar jezelf toekomstige ellende en investeer die euro's in een goede koopovereenkomst.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nou goed dat jullie het chalet eerst hebben gekocht en nu pas gaan nadenken over de voorwaarden? Er zijn nogal wat vragen die beantwoord moeten worden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kosten voor collectieve voorzieningen? Is er een Vereniging van Eigenaren? Hoe zit het met verzekeringen? Kun je vrij verkopen als je zou willen? Heb je een vergunning nodig? En waarom ga je een chalet cash afrekenen? In Belgie bestaan ook bankrekeningen.



Verder eens met Mips.
Alle reacties Link kopieren
quote:wuiles schreef op 27 april 2009 @ 20:31:

Begrijp ik nou goed dat jullie het chalet eerst hebben gekocht en nu pas gaan nadenken over de voorwaarden? Er zijn nogal wat vragen die beantwoord moeten worden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kosten voor collectieve voorzieningen? Is er een Vereniging van Eigenaren? Hoe zit het met verzekeringen? Kun je vrij verkopen als je zou willen? Heb je een vergunning nodig? En waarom ga je een chalet cash afrekenen? In Belgie bestaan ook bankrekeningen.



Verder eens met Mips.ja zeg, je moet ergens heen met je zwarte geld , dat snap je toch wel Wuiles
Alle reacties Link kopieren
Er komt geen notaris aan te pas?! Dan kan er NOOIT sprake zijn van een recht van erfpacht! Dat dient namelijk gevestigd te zijn bij notariele akte! En een recht van erfpacht dient ook notarieel overgedragen te worden (voor de overdracht van een beperkt recht gelden dezelfde regels als voor de overdracht van een woning). Er is dus alleen sprake van de overdracht van een roerende zaak=het chalet. Maw: als de eigenaar wil dat jullie met je chalet vertrekken dan dien je dat dus ook te doen en je hebt geen poot om op te staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:mips schreef op 28 april 2009 @ 14:00:

[...]





ja zeg, je moet ergens heen met je zwarte geld , dat snap je toch wel Wuiles Nátuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Hier de maffia-baas weer... We zijn onszelf idd een beetje verloren in alle enthousiasme. We kennen mensen die op eenzelfde manier daar iets gekocht hebben dus 'het zit wel goed'. Oow, wat klinkt dit onnozel.... Maggoed, tja, nu dus echt de voorwaarden inderdaad. We kopen het chalet van een particulier en de erfpacht is geregeld met de (ik noem het maar even) de campingeigenaar. In de huurovereenkomst die we met hem sluiten wordt ook verwezen naar het kadaster. Dat wij recht hebben op etc.

Ik heb de concept-overeenkomsten inmiddels opgevraagd en ziet er goed uit. Gebruiken ze standaard daar. Weet dat het niets zegt maar kennen dus meer mensen daar.

En over dat cash afrekenen, vind het zo tricky om het zomaar over te maken voordat we hebben getekend.

Thx voor jullie reacties en voor het 'met beide benen terug op de grond zetten!'
Alle reacties Link kopieren
11.08.2009.



Wat het koopcontract betreft daarover kan een notaris u informeren, dit zijn de bedragen niet en verwacht ik ook geen problemen.

Ik hoop niet dat u een chalet op Park Molenheide heeft gekocht want dan bent u eerst echt in de aap gelogeerd. De uitbaters van dit Park zijn met een grootscheepse herstructurering van het park bezig met als uiteindelijk doel dat alle oudere chalets uit het park verdwenen cq verwijdert moeten zijn, is het niet goedschiks dan kwaadschiks. Sterker nog het zou zeer goed mogelijk zijn dat de Parkeigenaar een sloopvergunning voor uw chalet heeft aangevraagd (de chaleteigenaren zijn hier vaak niet van op de hoogte).

De desbetreffende gemeente waar de camping ligt kan u daar meer over vertellen. Is het een prestige project in de gemeente zijn ze altijd pro camping hou dat in uw achterhoofd.

Heeft U het chalet gekocht doet u er goed aan de aankoop met tussenkomst van een notaris te bekrachtigen. De nodige formaliteiten met betrekking tot registratie in een of ander register (kantlijn hypotheekregister) kan alleen met tussenkomst van een notaris gebeuren.

Gebeurd dit niet kan u geen enkel recht doen gelden mocht u onverhoopt in de clinch met de uitbater van het Park komen.U heeft geen recht van opstal ondanks het feit dat u geregistreerd staat bij het kadaster. Het registreren bij het kadaster bent u verplicht en moet u zelf doen, hier zijn niet mis te verstane kosten aan verbonden en wel als ik me niet vergis 10% van de aankoopsom. Jaarlijks krijgt men een aanslagbiljet onroerende voorheffing. Ondanks het feit dat men geregistreerd staat bij het kadaster kan men hier geen enkel recht aan verbinden.

Jaarlijks krijgt u van de gemeente, waar de camping gevestigd is, een schrijven dat u ingevuld moet terugsturen. Op basis van hetgeen u invult of u het chalet al dan niet verhuurd heeft of alleen voor eigen gebruik is. moet u belasting tweede verblijven betalen.

Dan bent u er nog niet, u moet n.l. een contract een zogenaamde gebruikvergoedingovereenkomst (GVO) tekenen. Deze GVO is een contractuele overeenkomst met de uitbater van het park om u chalet in stand te kunnen houden en om gebruik te kunnen maken van de faciliteiten van het Park.

Dit zijn wurgcontracten.

Bent u het met de inhoud van het contract niet eens en ondertekend u niet, niets aan het handje u moet het chalet binnen een gestelde termijn afbreken doet u dit niet verwijdert de Parkeigenaar het chalet op uw kosten. Het is dan tekenen of afbreken, hij heeft u altijd in een wurggreep.

Tekenen betekend toekomstgericht niet alleen de jaarlijkse geïndexeerde verhogingen, alle investeringen die de Parkeigenaar doet worden aan u doorberekend en dat kan hoog oplopen.

Kortom er is een hoop te vertellen over de praktijken die sommige uitbaters van open kampeerverblijven bezigen.



Een zwaar gedupeerde voormalige chaleteigenaar op Park Molenheide.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven