Gambia - wat kost het ter plaatse?

28-04-2009 13:25 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Volgende week ga ik een weekje naar Gambia, Banjul. We hebben een hotelletje met ontbijt. Nu las ik, dat je dus NIET kunt pinnen in Gambia Wel eventueel met je Visa, maar laat ik nu nét een Mastercard hebben.

Zijn er mensen hier op het forum die al eens in Gambia zijn geweest en me kunnen vertellen hoeveel het eten daar kost? Dan weet ik hoeveel cash geld ik mee moet nemen..

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in Gambia geweest. Het is er super goedkoop. Ik kan me niet herinneren dat we niet konden pinnen. Alles werd betaald voor ons. Overigens is Banjul een echte plaats. Als je ergens geld of travellerscheques moet kunnen wisselen is het daar wel.



We aten daar voor ca. 10 euro met z'n tweetjes. Ook de locale handel is heel goedkoop. In een goed hotel kan je altijd wel met alle credit cards betalen. Kijk goed uit waar je gaat eten. Onze magen zijn toch op andere dingen voorbereid dan de Gambianen!



Nog een tip: als je met alleen vrouwen bent... de mannen zien je als een rijk potentieel. Ze zullen hun "diensten" aanbieden voor een hele nacht voor ca. 10 dollar. En je komt niet meer van ze af. Wees duidelijk! Het is het walhalla voor vrouwen die op zoek zijn naar nepliefde en sex. Een beetje het Thailand/Brazilie voor vrouwen!



Veel plezier.
Volg je hart. Dat klopt.
Gambia is supergoedkoop. Ligt eraan wat je wilt gaan doen. Eten is voor 2 personen ongeveer een tientje met drinken erbij. De krokodillenvijver-entree was 1,50 euro, net als de entree van het ''wildpark''.

Al met al goedkoop, en erg gaaf om eens geweest te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gambia is heel goedkoop, zolang je je niet teveel laat afzetten.

Vooral taxi-chauffeurs hebben er een handje van.



Als ik het goed heb kan je pinnen bij Senegambia, maar zeker weet ik dat niet. Ik gebruikte overigens Traveller's cheques, die zijn op meer plaatsen te gebruiken dan dat je je bankpasje kan gebruiken (zoals hotels, banken en dergelijke).



Overigens heb ik zelf zo'n 4 maanden in Gambia 'gewoond' en leefde van ongeveer 1 euro per dag. Maar ik leefde dan ook als de locals en at bij de chopshops, niet aan te raden voor niet-Gambianen, tenzij je héél open-minded bent over buitenlands eten en een zeer sterk gestel hebt plus niet bang bent voor ziekten. Wel goedkoop, ik geloof 40 eurocent voor een maaltijd.

(In mijn geval moest ik wel, want ik hád maar 1 euro per dag).



Overigens, wat pink zegt is helemaal waar, als je met alleen vrouwen bent, ben je héél erg een doelwit.

Maar dat komt ook omdat er héél veel vrouwen heengaan voor de mannen. Je zal er ook veel meer vrouwelijke toeristen dan mannelijke toeristen zien.

(Tot het onsmakelijke toe, jongens van 19 met vrouwen van 70 enzo, bah!)

Maar laat je niet inpakken door die boys daar en dan komt het helemaal goed.



'Diddit' betekent nee, overigens
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor de snelle reacties! Nu heb ik tenminste een richtlijn voor wat ik moet meenemen..

Ja ik verheug me er nu al op, al die kerels die met me willen trouwen (was in Egypte tenminste zo ;)) Ik dacht eraan om een ring aan mijn linkerhant te doen en zeggen dat ik getrouwd ben? Of heeft dat geen effect?
Alle reacties Link kopieren
quote:leveline1 schreef op 28 april 2009 @ 13:41:

Super bedankt voor de snelle reacties! Nu heb ik tenminste een richtlijn voor wat ik moet meenemen..

Ja ik verheug me er nu al op, al die kerels die met me willen trouwen (was in Egypte tenminste zo ;)) Ik dacht eraan om een ring aan mijn linkerhant te doen en zeggen dat ik getrouwd ben? Of heeft dat geen effect? voor sommigen zal het effect hebben, maar een hoop zullen zich er niets van aantrekken.

Ach, wie niet waagt, die niet wint, hè? En als het niet lukt is er verder weer een andere toeriste waar ze het kunnen proberen.



Overigens volgens mij zijn de mannen in Gambia opdringeriger dan in Egypte, maarja, ik ben een man, dus kan er moeilijk over oordelen!



Mag ik vragen in welk hotel je verblijft, dan kan ik eventueel nog wat specifiekere tips geven.

Je zegt Banjul, maar dat lijkt me sterk, daar zijn niet zoveel hotels.



edit:

Oh, laat me je trouwens niet afschrikken met mijn verhalen over opdringerige mannen en afzetters, Gambia is een prachtig land en de meeste mensen zijn ook prachtige mensen! (zelfs als ze iets van je willen )
Alle reacties Link kopieren
ElCid, ik ga naar Koloki, Senegambia Beach. Ik wist niet precies hoe je Koloki schreef en was te lui om het op te zoeken, dus had er voor de gemakzucht maar Banjul van gemaakt



Tsja, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik denk: hebben we wel de goede bestemming gekozen (qua opdringerige kerels dan)? Maar ja, kan het niet meer annuleren, en ik en mijn reisgenootje zijn niet op onze mond gevallen, dus dat komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
ben ook in dat hotel geweest, Erg mooi. Wij hadden inderdaad euro's meegenomen en daar gewisseld. Let op de koers..die verschilt per kantoor. Naast ali-baba restaurant zit wel een kantoortje met lage koersen. Eten doe je daar voor 7.50 incl wijn en koffie.
Alle reacties Link kopieren
Kololi is een plek met een aantal hotels bij elkaar en een strand erbij. Er zitten aardig wat toeristen, dus in de kudde ben je veilig, hihi. Op paar honderd meter van Kololi zit Senegambia (naar rechts met de zee in de rug)



Senegambia is het 'hart' van de toeristindustrie daar (al zijn er langzaam wat andere 'harten' aan het ontstaan.

Bij Senegambia heb je allerlei restaurantjes, diverse banken en een aantal uitgaansgelegenheden. Ook is er een (dure) supermarkt waar je verdacht veel drank kan kopen.

Overigens is er vlakbij Kololi ook een supermarkt (naam even kwijt) aan de 'hoofdweg' (even oversteken), deze supermarkt is echt voor toeristen en expats. Gouda kaas nodig? Dan kan je het daar kopen.



Maar Gambia is een prachtig land, hoor, de eerste dagen zla wennen zijn, maar als je er eenmaal aan gewend bent dan heb je ook geen 'last' meer van de mannen (nouja, last wel, maar je ontwikkelt afwimpel-techniekjes).



Laat je niet teveel opnaaien en geniet ervan.



De krokodillenpoel (kachigali, meen ik) is wel geinig, en er zijn 2 natuurparken in de buurt. een niet zo boeiende 'monkey park' (wel leuke aapjes, overigens) en Akibo park (ofzo), wat echt meer een stukje oerwoud is met veel dieren.



Een echte aanrader is overigens Lamin Lodge, een cafe/restaurant/hut middenin een mangrovegebied.

Ziet er prachtig uit en het is een leuke ervaring!



Edit:

En over de naam 'Lamin', de eerstgeboren zoon in een gezin wordt Lamin genoemd, dus je komt vre-se-lijk veel Lamin's tegen daar!
Alle reacties Link kopieren
Zie je, heb ik nog Koloki ipv Kololi getypt haha!

We weten idd nog niet echt of we excursies gaan doen, aangezien er niet echt veel te zien is, buiten vogels en aapjes?

De Lamin Lodge, hoe is dat te bereiken?

En als het goed is, zou het hotel ong 200 meter van het centrum van Kololi liggen. Is dat te lopen? (Ik bedoel dan qua veiligheid)
Alle reacties Link kopieren
quote:leveline1 schreef op 28 april 2009 @ 14:24:

Zie je, heb ik nog Koloki ipv Kololi getypt haha!

We weten idd nog niet echt of we excursies gaan doen, aangezien er niet echt veel te zien is, buiten vogels en aapjes?

De Lamin Lodge, hoe is dat te bereiken?Alles is te breiken op 3 manieren:

Touringcar (maar dat is denk ik voor geregelde excursies en toeristen van en naar het vliegveld brengen).



Heel veel taxi's (er zijn 2 soorten, de groene zijn echt voor toeristen, de gele voor iedereen, groene zijn duurder, ik pakte gewoon de gele). Niet schrikken een hoop taxi's zijn niet echt APK gekeurd



Spreek ALTIJD van te voren een prijs af, en ding dan ook wat af, zo weet je dat je niet (teveel) genaaid wordt.



Daarnaast heb je nog busjes, maar die gebruiken toersiten nauwelijks, dat is meer voor de locals, maar wel goedkoop, 2 jaar geleden 5D (14 mensen, 2 kippen en een baby in 1 busje past niet? echt wel! )



Alles daar is binnen een uur rijden, het verste zal wel het vissersdorp Tanji zijn (ook een ervaring) en nog een stukje verder naar het zuiden is Paradise beach, een relatief ongerept strand waar tussen nu en 10 jaar nieuwe toeristencomplexen komen. Maar nu is het nog een beetje paradise beach. (al begint het langzaam toeristisch te worden)

Gambia is een klein land!

quote:En als het goed is, zou het hotel ong 200 meter van het centrum van Kololi liggen. Is dat te lopen? (Ik bedoel dan qua veiligheid)Tja, centrum, Kololi, Kotu, Serrekunda, het is eigenlijk een grote stad/dorp, je weet niet waar het ene begint en het andere eindigt. Echt een centrum is er niet, tenzij je Senegambia bedoelt wat inderdaad niet al te ver is.



Als je ook een echte ervaring wilt kan ik ook een tripje naar de markt van Serrekunda aanraden. Zorg wel dat er iemand meegaat die het kent (het is chaotisch en aardig groot).

Maar dan zie je wel waar de Gambiaan z'n boodschappen doet!



In Banjul is overigens een toeristenmarkt, ook wel leuk en meer op toeristen gericht (souvernirs enzo).



En iets anders, ik weet niet of je vogeltjes interessant vind, maar er zijn zo'n 500 soorten vogels in Gambia!
In Senegambia heb ik ook gezeten, maar da's al weer bijna 15 jaar geleden ofzo, dus ik denk dat er in de tussentijd wel een en ander is veranderd. Ook toen al kwamen er ouwe vrijsters om voor 60 dollar per week 'n seksslaafje in te huren. Je moet 't maar durven, wie weet wat je er van oploopt. Ik vond de mannen niet overdreven opdringerig, in elk geval láng niet zo erg als in noord afrikaanse landen. Toen was Kololi een leuk bosje waar wilde apen zaten, nu staat er misschien wel 'n torenflat.

Doe 'n uitstap naar Lamin lodge: ik heb 't te paard gedaan en ook 'n keer met 'n boot (was van 'n engelsman) dan mochten we zelf sturen en flink scheuren door die mangrove. Je kon daar ook waterskieën, maar ik had ooit in Sri Lanka al 'n half meer opgezopen, dus dat liet ik maar aan me voorbij gaan.

Verder is heel leuk een jeepsafari het binnenland in en naar Senegal.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 28 april 2009 @ 14:32:

In Senegambia heb ik ook gezeten, maar da's al weer bijna 15 jaar geleden ofzo, dus ik denk dat er in de tussentijd wel een en ander is veranderd. Ook toen al kwamen er ouwe vrijsters om voor 60 dollar per week 'n seksslaafje in te huren. Je moet 't maar durven, wie weet wat je er van oploopt. Ik vond de mannen niet overdreven opdringerig, in elk geval láng niet zo erg als in noord afrikaanse landen. Toen was Kololi een leuk bosje waar wilde apen zaten, nu staat er misschien wel 'n torenflat. Het scheelt weinig

Al is het vooral laagbouw, het is aardig vol aan het raken.

quote:Doe 'n uitstap naar Lamin lodge: ik heb 't te paard gedaan en ook 'n keer met 'n boot (was van 'n engelsman) dan mochten we zelf sturen en flink scheuren door die mangrove.Ohja, bootritjes was ik vergeten, heel erg leuk daar!quote:Verder is heel leuk een jeepsafari het binnenland in en naar Senegal.Ook heel gaaf, maar dan moet je er wel een aantal dagen voor uittrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat het toch een week lang aan het strand liggen wordt!! We gaan sowieso maar een weekje en het doel was om uit te rusten, tenminste 6 boeken te lezen én bruin te worden. Misschien dat we dan dan inderdaad wel naar de Lodge gaan, heb het net gegoogle-ed en ziet er inderdaad leuk en mooi uit.

Zo'n dagje naar de markt, ik denk dat ik daar hyper word
Toen ik er was zat er 'n toeristenmarktje vlak buiten Senegambia-hotel. Ohja, het hotel naast Senegambia had toen happy hours met heerlijke cocktails. En er staat ook 'n sterrenwachtpost in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 28 april 2009 @ 14:48:

Toen ik er was zat er 'n toeristenmarktje vlak buiten Senegambia-hotel. Klopt, maar als je niet oppast word je daar behoorlijk afgezet.

Logisch ook, met al die toeristen daar.

Al kan je volgens mij wel sieraden van zilver en goud daar kopen voor een lagere prijs dan in NL (want lage kosten grondstoffen en arbeid), maar zeker weten doe ik dat niet.

quote:leveline1 schreef op 28 april 2009 @ 14:45:

Ik vermoed dat het toch een week lang aan het strand liggen wordt!! We gaan sowieso maar een weekje en het doel was om uit te rusten, tenminste 6 boeken te lezen én bruin te worden. Misschien dat we dan dan inderdaad wel naar de Lodge gaan, heb het net gegoogle-ed en ziet er inderdaad leuk en mooi uit. Klinkt als een heerlijke vakantie
Alle reacties Link kopieren
Denk dat we sowieso, als we iets gaan kopen, ontzettend afgezet gaan worden. Maar dan denk ik weer, och die arme sodemieters, wat maakt mij het ook uit

Bedankt voor de tips en ik zal aan jullie denken als ik aan het strand met een cocktail en een boek lig!
Je kunt juist prima afdingen, zeker omdat het marktje vlak bij je hotel is en je dus geen haast hebt om iets te kopen. Je kunt dus gewoon weglopen als de prijs je niet bevalt. En je kunt ook leuk meespelen en zeggen dat als je het voor jouw prijs krijgt, dat je dan je vrienden ook naar die verkoper stuurt (je bent altijd met vrienden, want alle medetoeristen/nederlanders in het hotel zijn je vrienden )
Alle reacties Link kopieren
Hoi, dat marktje zat er 3 jaar geleden ook nog en de prijzen waren daar ook wel erg schappelijk hoor al is het dan erg toeristisch.

Wij zijn er 2 weken geweest en hebben toen ook de "roots" excursie gemaakt naar de overkant van de rivier wij hebben dit niet bij de hostess geboekt maar via de site http://boyleigh.com/ (staan sowieso leuke tips op die site)

wij zijn toen een dag op stap geweest met Ablie een hele aardige jongen.

Wij hebben toen ook een 2 daagse trip het binnenland in gemaakt dat was ook heel leuk maar als je er maar een week bent zou ik dat ook niet doen.



Ik vond het er in elk geval heel leuk en zou er best eens naar toe terug willen ooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElCid schreef op 28 april 2009 @ 14:32:

[...]





Alles daar is binnen een uur rijden, het verste zal wel het vissersdorp Tanji zijn (ook een ervaring)

Gambia is een klein land!





!Nou misschien wel klein maar het binnenland was toch wel een uur of 10 in de bus zitten dus zo klein is het nou ook weer niet dat je van de ene naar de andere kant rijdt binnen een uur....(misschien het onderste stuk van boven naar beneden..)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de 2 daagse trip naar de binnenlanden het leukst. Ik heb zlefs nijlpaarden gespot. Het varen met een bootje op zoek naar dolfijnen vond ik erg tegenvallen. De Lamin lodge is erg mooi. En er was ook een leuk ecologisch park waar je kennis kon maken met de Gambiaanse natuur en cultuur inclusief ontmoeting met een medicijnman. Dat vond ik ook een aanrader. Het is een schitterend niet duur land. Leuke hartige mensen :-)

Er zit een pin-automaat bij het Senegambia in de buurt.
sun.lover wijzigde dit bericht op 28-04-2009 18:09
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grrrrr die nijlpaarden hebben wij niet gezien daar want die tocht die ochtend op de rivier ging niet door want er was geen benzine voor de boot(die truck met benzine lag ergens halverwege de weg daar naar toe op zijn kant....)

Balen balen zeg,heb ik daar toe zooo lang voor in dat busje gezeten....(was btw echt een pech excursie want we hebben nog een ongeluk gehad met dat busje en het volgende busje was ook weer kapot....en dat was dan een excursie geboekt bij de hostess en niet bij de bevolking...)



Dat ecologische park was idd ook heel leuk,met een bootje door die bush en tijdens de wandeling hebben wij een hele grote groep bavianen gezien!
Alle reacties Link kopieren
Ook leuk in het Senegambia hotel is dat de gieren elke dag rond 11 uur gevoerd worden in de tuin (toen wij er waren).



Hier kan je alles uitvinden over Gambia



http://gambia.startpagina.nl/



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alle reacties uitgeprint om mee te nemen. Wat een neurdje ben ik he Bedankt iig!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja die gieren dat is idd leuk om te zien!Lig je bij het zwenbad komen al die beesten in de bomen zitten wachten.

In de tuin van het hotel lopen trouwens ook van die grote hagedissen.

Ik geloof dat het hotel intussen wel verbouwd is en dat ze er een tweede zwembad bij hebben nu vlakbij het strand.



De mensen spreken je wel constant aan trouwens als je over straat loopt maar gewoon vriendelijk lachen en afwijzen en er is niks aan de hand,ze zijn wel opdringerig maar ik vind ze in Egypte en Turkije irritanter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven