Werk & Studie alle pijlers

ADV dagen, wat zijn dat nou eigenlijk?

01-05-2009 20:04 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat het vrije dagen zijn heb ik door, maar waarom krijg je ze? waarom heet het niet gewoon vakantie dagen? Het staat voor 'arbeids duur verkorting' geloof ik, maar ik snap niet hoe ze werken wat het nut er van is voor het bedrijf? Waarop wordt gebaseerd hoeveel je er krijgt?



Ik klaag niet hoor, erg fijn dat ik ze ga krijgen, maar ben nieuwschierig
Alle reacties Link kopieren
had natuurlijk EERST moeten googlen



dit linkje gevonden, kort en bondig en duidelijk, maar ik ga 40 uur per week werken, geen 38 of 36. En gaat het per bedrijfstak hoeveel je er krijgt? of heeft het met je schaal te maken?
Alle reacties Link kopieren
ik heb een werkweek van 40 uur, maar een contract van 36. Dat houdt in dat ik per week 4 overuren maak. Dus 1 keer in de 2 weken ben ik een dag vrij. Dat is een adv dag. Dus het ligt eraan hoeveel uren je werkt en voor hoeveel uur je contract is.
Alle reacties Link kopieren
Er staat in de arbeidsvoorwaarden: dienstverband van 40 uur.



Dus sowieso 40 uur per week werken. er staat verder niet bijhoeveel van die uren dan adv uren zijn, daarom ben ik in de war, zoals jij het zegt klinkt het wel logisch



is vast uit te rekenen door de adv dagen over de werkweken uit te spreiden ofzo.
Alle reacties Link kopieren
dan heb je geen adv dagen. adv dagen zijn er om te compenseren voor de overuren die je (standaard) maakt. Bij een werkweek van 40 uur en een dienstverband van 40 uur heb je dus geen overuren.



Bij een contract/dienstverband van 36 uur of 38 uur heb je wel adv dagen, tenminste als je meer uren werkt dan er in je dienstverband staan.
Alle reacties Link kopieren
Arbeidsduurverkorting is ooit ingevoerd om banen te scheppen. En ja, dat experiment is mislukt maar als verworven recht is het kennelijk moeilijk af te schaffen. Het komt er dus op neer dat de werknemer wekelijks meer uren werkt dan de afgesproken arbeidsduur en die extra gewerkte uren op een ander moment in de vorm van verlof opneemt.
Alle reacties Link kopieren
indezelfde arbeidsvoorwaarden staat dat ik er 19 heb, van die ADV dagen.



mijn uren per week had dan dus lager moeten zijn. Vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 40 uur maar krijg 38 uur uitbetaald, dus 1x in de maand een vrije dag extra. Dus 12 extra per jaar. Dat is lekker bovenop de 25 dagen die we krijgen.
Alle reacties Link kopieren
heeft iedereen ADV trouwens? is dat verplicht ofzo? of verschilt het per bedrijfstak?
Alle reacties Link kopieren
wat zijn je begin en eindtijden?? en hoelang is je pauze?



bij mijn vorige werkgever hadden we ook een dienstverband voor 39 uur, maar werden we uitbetaald voor 38.5.... in het contract stond dus wel 39 uur... ( dat is wel zo handig voor de ww eventueel) maar in het personeelsmanual stond de uitleg dat iedereen betaald krijgt voor 38,5.. het half uur extra per week werd opgebouwd als ADV..



oh en even een handigheidje.. als je adv uren vrij opneembaar zijn dan moet je wel eerst je adv uren opmaken... je mag ze namelijk niet meenemen naar het volgende jaar en uitbetalen bij een eventuele uitdiensttreding mag ook niet..



niet iedereen heeft adv, parttimers sowieso bijna nooit omdat die werkelijk de parttime uren werken.. en sommige bedrijven doen er niet aan.. dan heb je gewoon 40 uur en dat is ook 40 uur...



19 adv dagen is wel veel trouwens....en heb je dan ook nog 25 vakantiedagen>?? jemig dat is gewoon bijna 9 weken vakantie per jaar... in welke sector is dat?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Begin en eindtijden, pauze, weet ik nog niet heb ik nog niet eens gevraagd en ze zijn nu dicht tot na 5 mei geloof ik.



Fijne tip over ADV eerst opmaken, was eigenlijk van plan alles in het jaar op te maken :D Ik heb 23 vakantie dagen en die 19 adv dagen. Ben er erg blij mee



Sector wil ik liever niet hier neerzetten, ben met loepje al goed herkenbaar als je me kent, en wil het voor evt nieuwe collega's niet uitspellen als ze hier ook komen
Alle reacties Link kopieren
als ik jou was zou ik straks eens even uitleg vragen aan de afdeling P&O.... zij kunnen je wel uitleggen hoe ze aan de 19 dagen zijn gekomen!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Die 19 dagen zullen ooit eens zo berekend zijn. Best kans dat niemand meer weet hoe dat precies zo gekomen is. Geniet er maar gewoon van.



Bij veel bedrijven (veelal de grotere, of overheid) kennen ze ADV-dagen, maar bij heel veel bedrijven ook niet. Het is dus geen wettelijk recht oid.
Ik heb een contract van 35 uur per week, werk 35 uur per week en krijg ook voor 35 uur per week uitbetaald. Maar toch 1.08 dag ADV per maand, 13 dagen per jaar dus. Plus 25 vakantiedagen per jaar, erg fijn.

Je ziet, het verschilt per bedrijf en je hoeft dus niet per se fulltime te werken om ADV te krijgen.



Toevoeging: ik mag ze wel mee nemen naar het volgende jaar.
anoniem_22069 wijzigde dit bericht op 02-05-2009 16:04
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een contract van 34 uur per week en werk er ook 34 en krijg ook betaald voor 34. Wij werken 8:30 per dag, waardoor wij 1 dag in de week ADV hebben. Lekker hoor.
quote:Daantje1970 schreef op 02 mei 2009 @ 16:03:

Ik heb een contract van 34 uur per week en werk er ook 34 en krijg ook betaald voor 34. Wij werken 8:30 per dag, waardoor wij 1 dag in de week ADV hebben. Lekker hoor.Dan heb je dus geen ADV, maar 34 uur verdeeld over 4 dagen
ADV is een speeltje van de vakbonden, en één van de manieren waarop in Nederland het (internationaal gezien) extreme aantal vakantiedagen op peil wordt gehouden.



Nut hebben ze niet, werkgelegenheid leveren ze niet op, maar als je ze hebt, vooral van genieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:jessy schreef op 02 mei 2009 @ 16:05:

[...]





Dan heb je dus geen ADV, maar 34 uur verdeeld over 4 dagen Volgens de CAO zijn het wel ADV dagen, omdat wij eerst een CAO van 36 uur hadden, die uiteindelijk verkort is naar 34 uur. Zonder salarisverlaging, dus geen probleem natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven