"Borstverslaafd"

28-04-2007 23:38 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fantastisch zoontje van 6 maanden oud.



Hij slaapt 's nachts niet door (hij heeft wel wisselend doorgeslapen). Hij komt meestal nog 1 of 2 keer. Ik vind dat helemaal niet erg.



Alleen...er is een vervelend patroon ingeslopen. Mijn zoontje lijkt "borstverslaafd" te zijn geworden. In het ergste geval komt hij om de 2 uur. Ik leg hem dan aan en hij valt dan heel snel weer in slaap. (Hij drinkt een klein beetje, maar sabbelt vooral). Het komt wel eens voor dat ik dan zelf ook in slaap val waardoor zoonlief soms de rest van de nacht bij me in bed blijft. Ik probeer hem wel zo veel mogelijk consequent terug te leggen. 



Omdat zoonlief nu een half jaar is en zonder nachtvoedingen zou moeten kunnen ben ik begonnen met het geven van water in plaats van de borst als hij 's nachts komt. Ik ben hier nu een paar nachten mee bezig...en wat vermoeiend! Zoon krijst de hele boel bij elkaar en hij houdt dan maar niet op. 



Wie hebben hetzelfde meegemaakt en wie hebben er tips? Ik verlang zo naar weer eens een normale nacht. Ik heb geen partner, dus het komt allemaal op mij aan.



Dalishia
Alle reacties Link kopieren
Dus elke twee uur dat TO's kindje komt voor een beetje melk voor z'n dorst dan moet ze hem een uur laten janken??
Alle reacties Link kopieren


Volgens mij lees jij niet zo goed bloempje. Ik heb TO geadviseerd (en wat zij ermee doet is haar ding) dat zij de tijd steeds een beetje moet rekken tussen de voedingen door. Dus geen uur laten huilen nee.



Ik bedoelde daarmee dat jij vond dat een half uur laten huilen erg lang is. Ik vind dat niet. Mijn zusje heeft 2 dochters waarvan er 1 niet te troosten was, (nee, geen huilbaby) zij werd pas stil in haar bedje na zo'n drie kwartier huilen. Bij mama op schoot viel ze echt niet in slaap. Al zat ze 2 uur met dat kind.



Mijn oudste (is nu 10 jaar) heb ik gerust een half uur laten huilen, ook wel eens een uur ja. Als ik hem niet kon troosten en hij had niets anders (luier, honger, koud/warm) dan ging hij lekker in zijn bedje huilen.



En trouwens, heel veel moeders doen hetzelfde, tijd rekken tussen voedingen door, die geven hun kind een speentje. Worden ze monddood van gemaakt. Tegenwoordig mag een kind niet eens meer huilen. Dat zie je maar weer eens hoe er hier gereageerd wordt!


Alle reacties Link kopieren
In de tijd dat ik klein was (36 jaar geleden) kwam ik met zes maanden nog voor een nachtvoeding. Aangeraden door het CB en als ik vaker wilde was het ook goed want ik was een kleintje. Raar dat ze toen binnen 1 jaar besloten dat het beter was om je kind 3 nachten te laten janken. En mijn moeder heeft er nooit veel last van gehad, ja alleen vorige week schopte ze me om drie uur uit haar bed omdat ik nog voor een slokje kwam :P.

Wil je niet aanvallen hoor Swinta (mama heeft een knallende kop vandaag, weekje griep..), maar ik denk gewoon dat je een beetje voorzichtig moet zijn want wat voor de een goed gaat is voor de ander een ramp. En het is voor een nieuwe mama super makkelijk om onzeker te worden.. Hope you forgive me.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp me niet verkeerd Swinta, hier huilt de kleine man ook wel eens langer dan vijf minuten hoor. Na een drukke dag heeft hij inderdaad een huiluurtje nodig. Maar ik wil dat als het even kan wel beperken en niet bij elk slaapje hebben. Mijn zoon gaat overdag 4 keer per dag naar bed en misschien 1 daarvan is met vijf minuten huilen.

Ben het met je eens dat een kind overgestimuleerd kan raken door bij mama op de arm te liggen, maar soms is het juist wat een kind nodig heeft omdat hij zich niet lekker voelt of wat dan ook.

Kind van mijn vriendin is vaak al dagen hangerig terwijl ze pas na een paar dagen ziek word. Nu is dochter anderhalf en herkent ze dit gedrag maar dat wist ze na een half jaar ook niet.

Jouw systeem van tijd rekken is inderdaad goed, ik heb dit met zoon geprobeerd en het werkte niet. Bleek er een tandje aan te komen. Nu maak ik me niet zo snel zorgen, maar als ik dat wel deed zou ik dus bij de dokter moeten gaan vragen of hij een "slaapprobleem" zou hebben...
Alle reacties Link kopieren


bloempje, ben niet boos hoor! :P En wat mijn moeder heeft gedaan (ik heb ook nog drie broers boven me, en volgens mij ligt het net waar je vandaan komt, uit ons boerengehucht was het normaal zei ze) heb ik niet gedaan.

Zoon kreeg de fles en die sliep uit zichzelf door toen hij 7 weken oud was, dochter kwam dus snachts veel en overdag dus bijna niet, en mijn derde (ook een meisje en is nu 8 weken) heb ik zelfs wakker moeten maken om de drie uur omdat zij te moe was voor de voeding om zelf wakker te worden (dat is pas erg, als je kleintje van 2 weken nog eens afgevallen is en het lukt je niet om haar wakker te krijgen snachts) Zij slaapt ook uit zichzelf lekker door.



Het probleem van TO vond ik vergelijkbaar met die van mijn tweede, dus dacht, ik schrijf hier hoe ik dat 7 jaar geleden heb gedaan. Maar ja, als je dan iedereen over je heen krijgt dat dat echt niet kan, ja, tssss, dan word ik ook een beetje kribbig.



TO, doe lekker wat jij wilt, hoe je het wilt, al laat je hem de hele nacht huilen (je weet het he drie nachten :P) hoop voor jou dat hij lekker snel de nacht doorhaalt!


Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook langzaamaan de voeding afgebouwd in overleg met het consultatiebureau. Wij zitten helemaal op flesvoeding dus niet helemaal te vergelijken met borstvoeding. Bij het cb werd ook aangeraden dat als onze zoon in principe geen voedingen meer nodig heeft snachts (hij dronk nog een heel klein beetje waarschijnlijk "troostvoer"). Het cb gaf ons het advies dat als hij jammert hem inderdaad de speen te geven, even aaien over zijn wang en dan weer terug naar bed te gaan. Dit was drie nachten en nu slaapt hij gewoon door. Er is een verschil tussen laten huilen en jammeren vind ik. Onze zoon gaat om 20.00 uur savonds naar bed en meestal is dan ook nog jammeren en huilen. Zolang het niet hysterisch is laat ik hem ook gewoon even huilen, ik heb vaak genoeg gehoord en gelezen dat het goed is om een kindje te leren zichzelf in slaap te laten vallen en dit gaat vaak gepaard met huilen. Eerder haalde wij hem er wel uit en het resultaat was een oververmoeide baby die steeds harder begon te huilen van vermoeidheid maar zelf niet meer rustig kon worden. Als hij inderdaad geen vieze luier heeft, voeding heeft gehad en gaapt of andere tekenen gaat hij zijn bedje in en ik laat hem ook best een half uur jammeren. Nu ik dit een tijdje doe wordt het jammeren/huilen minder en valt hij zelf in slaap. Ik laat hem overigens niet langer dan een half uur huilen. Kom hem dan even troosten, goed instoppen en speen en dan valt hij vaak direct in slaap.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook langzaamaan de voeding afgebouwd in overleg met het consultatiebureau. Wij zitten helemaal op flesvoeding dus niet helemaal te vergelijken met borstvoeding. Bij het cb werd ook aangeraden dat als onze zoon in principe geen voedingen meer nodig heeft snachts (hij dronk nog een heel klein beetje waarschijnlijk "troostvoer"). Het cb gaf ons het advies dat als hij jammert hem inderdaad de speen te geven, even aaien over zijn wang en dan weer terug naar bed te gaan. Dit was drie nachten en nu slaapt hij gewoon door. Er is een verschil tussen laten huilen en jammeren vind ik. Onze zoon gaat om 20.00 uur savonds naar bed en meestal is dan ook nog jammeren en huilen. Zolang het niet hysterisch is laat ik hem ook gewoon even huilen, ik heb vaak genoeg gehoord en gelezen dat het goed is om een kindje te leren zichzelf in slaap te laten vallen en dit gaat vaak gepaard met huilen. Eerder haalde wij hem er wel uit en het resultaat was een oververmoeide baby die steeds harder begon te huilen van vermoeidheid maar zelf niet meer rustig kon worden. Als hij inderdaad geen vieze luier heeft, voeding heeft gehad en gaapt of andere tekenen gaat hij zijn bedje in en ik laat hem ook best een half uur jammeren. Nu ik dit een tijdje doe wordt het jammeren/huilen minder en valt hij zelf in slaap. Ik laat hem overigens niet langer dan een half uur huilen. Kom hem dan even troosten, goed instoppen en speen en dan valt hij vaak direct in slaap.
o ja onze zoon is overigens vandaag 9 weken!
Alle reacties Link kopieren




quote: Diri reageerde





o ja onze zoon is overigens vandaag 9 weken!
Gefeliciteerd Diri!! Die van mij is vandaag 2 maanden en 1 dag (oftwel 8 weken en 4 dagen oud!)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dalishia!

Ik ben ook een alleenstaande moeder, mijn kleine meid is nu 14 maanden. Ik geef nog steeds borstvoeding.

*; omdat het best pittig is, het alleen doen.

Ik heb ook vaak met vragen gezeten twijfels, en vele nachten niet veel geslapen omdat dochterlief elke twee uur aan de borst wilde.

Ik heb telkens maar hetzelfde gedaan, omdat ik dacht dat ik daar toch het beste aan deed: haar bij me in bed nemen als ze huilde, laten drinken, als ze in slaap viel terug naar bed gebracht, of ook als ze nog wakker was maar wel lekker rustig geworden van het drinken.

Nu ik terug kijk op de afgelopen tijd, zie ik dat ze steeds vaker en langer slaapt, in haar eigen bedje. Er gaat toch steeds meer tijd zitten tussen de (nacht)voedingen, en het gebeurt steeds minder vaak dat we allebei in slaap vallen in mijn bed.

Ze heeft periodes dat ze heel dicht bij me wil zijn, dan heb ik haar overdag ook vaker in de draagdoek. En er zijn periodes dat ze goed slaapt 's nachts en minder vaak komt voor een voeding.



Ik had het maar opgegeven, dat ik een hele nacht zou kunnen slapen. Nu na iets meer dan een jaar gebeurt dat ineens eens, en dat is heerlijk!

Ben blij achteraf dat ik het zo heb gedaan, heb er een goed gevoel over dat ik mijn dochter zo dicht bij me hield en telkens heb gevoed als ze het wilde.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren




quote: Diri reageerde





quote: Diri reageerde





o ja onze zoon is overigens vandaag 9 weken! Gefeliciteerd Diri!! Die van mij is vandaag 2 maanden en 1 dag (oftwel 8 weken en 4 dagen oud!)
Jij ook gefeliciteerd lieve Swinta, wat vliegt de tijd he:P
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is ook dol op de borst. Soms geef ik haar de fles, maar dan zie ik haar al turen naar mijn borsten en zie ik haar denken: hoe kom ik daar zo snel mogelijk?

Ze is bijna 11 maanden oud. En ik heb een prachtige oplossing voor haar borstverslaving. Elke ochtend tilt vriend haar uit bed, geeft haar een schone luier, daarna komt ze bij mij liggen om te drinken. Heerlijk ochtendritueel. En soms geef ik haar 's avonds als ze onrustig is etc. Maar ik heb niet genoeg melk meer, dus krijgt ze vooral kunstvoeding en de borst voor de gezelligheid en de leuk. De laatste fles krijgt ze als wij naar bed gaan. Toen ze kleiner was deed ik er soms wel een schepje extra poeder in, voor het slapen gaan.

En over huilen: ik merk dat mijn dochtertje het wel lekker vind om af en toe te huilen. Ze heeft geen mogelijkheid om al de dingen te uiten die ze op een dag mee maakt. Ik kan me zó goed voorstellen dat even brullen heel erg ontspannend kan werken. Ik laat haar 15 minuten huilen en als ze daarna nog huilt, weet ik dat ze niet erg moe is. Dan gaat ze uit bed, speelt nog een uurtje en valt daarna als een blok in slaap. Mijn les als jonge moeder: pas er een mouw aan die bij je past, maak het jezelf niet al te moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven