Gezondheid alle pijlers

Lisexcisie of conisatie. Ervaringen?

19-05-2009 21:55 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik moet morgen een lisexcisie ondergaan en vroeg me af of anderen ervaring hebben? Ik ben toch best een beetje bang. Ik ga onder algehele narcose.



Ik weet dat er een week herstel voor staat en dat ik niet mag werken. Maar heb je erge pijn na de operatie? Kan je wel/ niet lopen? Ik woon alleen en er komen wel wat mensen langs op bezoek en om eten te brengen maar die zijn er natuurlijk niet 24/7. Kan ik me wel redden in m'n up in m'n huisje? Ineens krijg ik 't toch best benauwd.... En klopt 't dat je 6 weken na de operatie pas weer mag sporten? Hoe lang duurt het herstel eigenlijk?



Alvast bedankt.
je krijgt een wát?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een lis gehad, maar dan onder plaatselijke verdoving. Ik herinner me 3 weken bloedingen, maar ik was niet invalide na de ingreep. Ik mocht niet bukken, sporten, vrijen, zwemmen, maar verder had ik eigenlijk niet veel last, moet ik zeggen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Probeer je niet te druk te maken, je kunt jezelf prima redden na de operatie. Je voelt je hoogstens de eerste dag een beetje slap, je hebt een paar weken bloedverlies, maar verder valt het heel erg mee, lichamelijk gezien. Je kunt gewoon lopen, en je bent niet dagen uit de running hoor, dus je hoeft niet dagelang hulp te hebben ofzo. Gewoon de eerste dag even rustig aan doen en kijken hoe het gaat. Tenminste, zo was mijn ervaring, het is mij heel erg meegevallen, wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Maar jij krijgt misschien een conisatie? Dan is het wel waarschijnlijk dat het onder narcose gebeurt.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een conisatie gehad en voelde me opzich goed na de ingreep wel heb ik veel rust moeten nemen maar goed dat is sowieso verstandig na een ingreep zeker als je onde narcose gaat.



Sterkte...
hmm, misschien ben ik iets te optimistisch, het is ook al jaren geleden, kan me niet herinneren dat ik dagen rust heb genomen of niet gewerkt ofzo, maar misschien is dat wel verstandig ivm bloedverlies ofzo, vraag het morgen gewoon even na in het ziekenhuis, ik denk dat je je in en om het huis in ieder geval wel kunt redden, je eigen boterhammetje smeren enzo....
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel. Ik weet dat ik een week rust moet houden, maar in hoeverre ik dat moest door trekken wist ik niet. Was ineens beetje bang dat ik m'n bed niet uit zou kunnen komen. Werken ga ik zeker niet doen, maar als ik idd wel eten zelf kan maken en douchen/ toilet e.d. ben ik al lang blij. Weten jullie nog hoeveel pijn je naderhand had? Bij mij is dat hele gebied redelijk gevoelig, ook altijd extreme menstruatie pijn.



En dan nog iets heel anders wat ik tot vorige week nog niet wist: problemen met bevallen (vroeggeboorte) na conisatie. Heeft iemand ervaring met zwangerschap/ bevallen na conisatie? En word je snel zwanger na zo'n behandeling of moeilijker? Gyn zegt dat zwanger worden geen probleem hoeft op te leveren maar heb ergens gelezen dat je slijm aangetast kan worden waardoor je toch moeilijker zwager wordt. Iemand idee? Hoor natuurlijk het liefst allemaal successtory's van probleemloos geboren babys.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een lis gehad onder plaatselijke verdoving en dat is me erg meegevallen. Voelde me op de dag zelf niet zo goed maar dat kwam meer door de spanning. Verder nauwelijks bloedverlies gehad, mocht alleen een paar weken niet zwemmen.

Maar misschien is de ingreep die jij krijgt wel zwaarder aangezien je het hebt over algehele narcose. mijn ervaring is iig dat het allemaal erg meeviel, heb geen hulp nodig gehad en ben de volgende dag weer aan het werk gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht kiezen tussen een ruggeprik en algehele narcose. Heb voor dat laatste gekozen. Maar plaatselijke verdoving lijkt me iets anders dan een ruggeprik. Volgende dag werken mag ik niet van gyn, pas na 1 week rust weer. Vreemd, zouden er dan verschillende soorten lisexcisie's zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vraag ik me nu dus ook af? Dat van jou klinkt als iets heel anders Duivelijntje. In ieder geval veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijk is dat je onderscheid maakt tussen een lis en een conisatie. Kort door de bocht gezegd is een lis alsof er met een soort 'kaaschaafje' een dun laagje afgehaald wordt, al dan niet over een wat groter oppervlak. Dat wordt meestal onder lokale verdoving gedaan. Een conisatie is het wat dieper weghalen van weefsel op een plek (of meerdere, dat hangt af van de diagnose of er op een of meerder plekken opeenhopingen van 'foute' cellen zitten). Waarom zoek je niet wat meer informatie over beide soorten behandelingen op internet. Heb je trouwens niet van te voren een folder met info meegekregen van het ziekenhuis? Dat is nl. meestal het geval, daarin staat de behandeling dan verder toegelicht.
IK weet eerlijk gezegd niet eens of ik een lis of conisatie heb gehad werd direct bij mijn eerste afspraak (dacht dat ik voor een biopt ging) geopereerd onder plaatselijke verdoving, dus ik heb niet zo veel onthouden.



Ik ben 4 jaar na de ingreep zwanger geworden, zonder problemen overigens (het zwanger raken op zich). Wel heb ik tijdens de zwangerschap heel veel extra controles gehad. Je baarmoederhals kan wat zwakker zijn door de hap die ze eruit nemen.

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik een deel van de zwangerschap plat moeten liggen om vroeggeboorte te voorkomen, heb het overigens keurig tot 37 weken gered. De tweede zwangerschap heb ik niet plat hoeven liggen, toen bleef mijn baarmoederhals prima.

Ik weet niet of je dit wel wilde horen, ik vertel je dit niet om je ongerust te maken, maar omdat het voor mij nogal als een verrassing kwam, toen ik opeens plat moest liggen. Mijn gyn had wel verteld dat je mogelijk een wat zwakkere baarmoederhals zou hebben en dat dat mogelijk problemen zou kunnen geven tijdens de zwangerschap maar misschien dat ik zelf zo naief was, heb niet doorgevraagd wat voor problemen dan.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel! Ik had gelukkig een lisexcisie, dus géén problemen rondom zwangerschap. Ben ik heel erg blij mee, maar heb geen folder oid gehad, vond de voorlichting maar matig. Lag al met infuus in OK toen gyn binnen kwam en ik hem kon vragen wat hij nou precies ging doen. (Verplegend personeel wist dat nl ook niet).



De operatie viel heel erg mee. Het hele gedoe erom heen vond ik naar maar heb eigenlijk nauwelijks pijn gehad en nu ook niet zo veel. Voel me vooral heel zwakjes.



Wel apart dat sommigen van jullie dus een lis met plaatselijke verdoving hebben gehad en gewoon weer mochten werken. Ik had die optie niet eens. Niet dat ik dat erg vond want lijkt me onder plaatselijke verdoving heel naar. Ben eerlijk gezegd erg blij dat ik t niet bewust heb hoeven mee maken. Maar moet bijv ook 2wkn rust houden, dus voorlopig niet werken.



Ben erg blij dat t achter de rug is. Nu maar hopen dat t niet meer terug komt.
Algehele narcose????

Ik heb het ondergaan met een locale verdoving. Twee prikjes en binnen 20 minuten stond ik weer buiten.

En er lag toch best een enorme lap vlees op de operatietafel hoor, dus volgens mij is het echt niet afhankelijk van hoeveel ze weghalen.

Narcose lijkt me zo onnodig belastend.....





lees nu pas de rest en er zijn er dus meer die het ondergaan hebben onder lokale verdoving. Ik mocht de volgende dag alweer werken en heb nergens last van gehad. Ik vind het gek dat zoveel ziekenhuizen verschillende standaarden aanhouden voor eenzelfde operatie. Het stelt nl echt geen zak voor, dus waarom zo moeilijk doen om zoiets kleins? (niet naar jou toe hoor, TO, maar meer naar de chirurg...)
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook raar maar vraag me dus ook af of 't echt wel dezelfde ingreep is geweest. Ze zullen niet voor niets zeggen dat ik onder algehele narcose of een ruggeprik moet en 2wkn rust moet houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het wel af hangt van hoeveel ze moeten weghalen. Heb zelf een lisexcisie gehad en had gewenst dat ze het onder narcose hadden gedaan. Het foute oppervlak was bij mij de hele baarmoedermond, en na 5 spuiten was het nog niet fatsoenlijk verdoofd. Deed echt heel veel pijn. Als het weer zou moeten zou ik het nooit meer zonder narcose doen!
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook een lisexcisie gehad onder plaatselijke verdoving,

heb er niks van gevoeld,alleen wel 3 weken wat bloed en vuil verloren,maar het is mij reuze meegevallen,

en nu een half jaar later weer een uitstrijkje laten maken en alles was goed gelukkig,

alleen had wel de pech toen mijn uitstrijkje vorig jaar niet goed was ,dat ik het hpv virus heb,dus blijf halfjaarlijks onder controle
quote:whopper schreef op 21 mei 2009 @ 11:17:

Algehele narcose????

Ik heb het ondergaan met een locale verdoving. Twee prikjes en binnen 20 minuten stond ik weer buiten.

En er lag toch best een enorme lap vlees op de operatietafel hoor, dus volgens mij is het echt niet afhankelijk van hoeveel ze weghalen.

Narcose lijkt me zo onnodig belastend.....lees nu pas de rest en er zijn er dus meer die het ondergaan hebben onder lokale verdoving. Ik mocht de volgende dag alweer werken en heb nergens last van gehad. Ik vind het gek dat zoveel ziekenhuizen verschillende standaarden aanhouden voor eenzelfde operatie. Het stelt nl echt geen zak voor, dus waarom zo moeilijk doen om zoiets kleins? (niet naar jou toe hoor, TO, maar meer naar de chirurg...)Helemaal mee eens. Conisatie gehad met lokale verdoving, je voelt iets, niet veel. Ik vond de geur erger.... Ik heb weinig bloed verloren, en ik ben na nog een dagje thuis geweest te zijn weer aan het werk gegaan. Niks aan de hand, geen rare dingen. Ik mocht alleen 2 weken niet in bad en niet vrijen. Het kan dus allemaal erg meevallen. Het hangt er denk ik ook een beetje van af of je een pieperd bent qua pijn of toch wat meer een bikkel.
Alle reacties Link kopieren
ik heb deze ingreep ook gehad op 29-12-2011 .

bij mij was de verdoving nog niet in gewerkt en toch ging de arts aan het werk en heb ik alles gevoeld tot de laatste branding .

ik heb nu nog last van bloed verlies en koorts en ook veel pijn in mijn onder buik en vagina .

ook eet is na die in greep erg slecht want ik voel mij niet echt lekker er onder en ben ook erg moe .

en als ik dan naar bed wil kan ik me geen houding aan nemen om in slaap te komen ...

en dan slaap ik eindelijk dan word ik pas in de middag wakker .

en mensen in mijn omgeving lopen dan te zeggen dat ik een luie donder ben ..

en bijna al mijn vrienden hebben mij toen er bij mij kanker vast was gesteld verlaten en niks meer van zich weer laten horen .

ook zit ik nu met een probleem die misschien jullie ook hebben gehad dan wel nu hebben .

dat huishoudelijk werk er onder door gaat en dat je niet eens meer normaal kunt staan met afwassen en de was doen en zo .

zelfs naar de winkel gaat is nu een hel ,,, ik tril op mijn benen van de pijn en probeer telkens mijn onder buik te beschermen want een stootje tegen mijn onder buik en ik kan alles wel bij elkaar gillen .

wie herkend deze klachten ook ???

en bij wie is het ook zo on geveer verlopen en wie heeft er nu nog last van en kan mij vertellen hoe zij er mee om zijn gegaan ??

dit nooit weer dan maar een operatie waar bij ze alles weg halen en zelfs dat wilde de arts niet doen om dat ik te jong was ( 34 jaar ) en ik heb geen kinder wens meer en heb ook niet mijn periodes meer van af 2003 dus waarom moet het dan blijven zitten ....



mvg mij
Alle reacties Link kopieren
Omdat er al meerdere topics lisexcisie zijn, start ik geen nieuwe, maar ga hier verder.

Vijf weken geleden lisexcisie gehad, daarna veel bloedingen, in eerste twee weken twee keer terug voor dicht branden. Pijn nam geleidelijk af.

1feb. ongesteld geweest. Nu 17feb. opeens bruine afscheiding, zoals ik ook laatste twee dagen van menstruatie heb. Ook pijn in linker buik gedeelte en voel mij slap. Gisteren geen pijn, geen afscheiding.

Ik vraag mij af of dit met eisprong en oud bloed te maken kan hebben?

Ik weet, dat ik gynaecologie ook kan bellen, maar wil graag ns weten of hier mensen zijn, die n paar weken na lisexcisie ook bruine afscheiding hadden, anders dan die tijdens menstruatie? Mensen, die ook langer dan drie weken last hebben gehad van de ingreep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven