Hoe kom je nou achter een pinda/noten allergie

11-06-2009 11:09 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb (nog) geen kinderen, maar toch even deze vraag op de kinder pijler. Hier zijn vast wel moeders die dit weten...



Laatst heb ik weer iets gelezen over pinda en noten allergie, en dat het zo gevaarlijk kan zijn. Mensen die echt allergisch zijn moeten echt geen (sporen van) noten binnenkrijgen anders kan het levensgevaarlijk zijn.



Toen bedacht ik me ineens: hoe kom je daar dan achter?



Als je een kind hebt, ga je dan een keertje een pinda geven en kijken wat er dan gebeurt? Met het risico dat je met spoed naar het ziekenhuis moet? Of kom je er toevallig achter?



Ik heb echt werkelijk geen idee hoe je er nou achter komt, en juist omdat het zo gevaarlijk kan zijn lijkt het me doodeng om je kindje voor het eerst een pinda te geven, omdat je niet weet of ie dan allergisch is...



(Ik zie mezelf al in de wachtkamer van een ziekenhuis, met kind en pinda, om daar dan te gaan testen of het kind allergisch is...)
..........euh, tja.



Denk dat er niks anders opzit dan het echt een keer te proberen.



En anders alvast naar de huisarts voor preventieve tests. Neem gelijk honden, katten en glutenallergie mee. Dan kunnen de huisdieren ook gelijk voor herplaatsing, een broodbakmachine aangeschaft en glutenvrij broodspul worden aangeschaft.



Ik zou echt, echt, echt niet weten hoe je hier achter komt zonder ooit een allergische reactie te krijgen op iets. Geloof niet dat je kinderen overal tegen kunt wapenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam er toevallig achter. Mijn zoontje kreeg op de creche een cracker met pindakaas en kreeg een enorme reactie hierop. Thuis had ik hem eigenlijk nooit pindakaas gegeven, niet bewust ofzo, maar het was gewoon niet voorgekomen. Ik heb ook niet altijd pindakaas in huis. In ieder geval, na dit avontuur (want dat was het uiteindelijk wel met EHBO en medicatie), gelijk een test gedaan en daaruit bleek inderdaad een pinda- en notenallergie. Niet alle noten trouwens, kokosnoot kan hij wel eten bijvoorbeeld maar hazelnoot weer niet. Ik ben nu zwanger van de tweede en de kans dat zij ook deze allergie krijgt is aanwezig. Ik ga niet zelf uitproberen maar als ze iets groter is, in ieder geval na het eerste jaar, dan zal ik weer bij de huisarts een test laten doen.
Iets in mij zegt me dat jij geen relaxte zwangerschap tegemoet gaat mocht het er van komen.....



Er zijn heel veel gewone dingen waar mensen heel erg heftig op kunnen reageren. Dus dan kun je wel met de hele srv-bus bij het ziekenhuis gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Nee hoor vlinder, het is echt niet zo dat ik me er zorgen over maak.



Ik ben vorig jaar met een groepsvakantie op vakantie gegaan, en daar zat iemand bij die echt enorm allergisch was voor noten. Echt levensgevaarlijk zeg maar.

Toen had ik al zoiets van: hoe kom je er achter, omdat in die situatie je er volgens mij echt heel snel bij moet zijn met dokters enzo.



Laatst las ik er weer wat over, en toen bedacht ik me het weer.



Ik geloof niet dat ik een moeder ga worden die voor ieder wissewasje bij de huisarts zit, en testen zal ik al helemaal niet uit laten voeren.



Ik vroeg me gewoon af hoe dat nou werkt in de praktijk...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een pinda/notenallergie. Wanneer een kind een pinda krijgt raakt het binnen notime in shock en kan stikken. Maar wanneer een kind zo'n allergie heeft gaat er vaak al wel een voorgeschiedenis aan af met eczeem ed als baby.



Ik ben voor vele dingen allergisch maar de pinda is echt het gevaarlijkst. Maar wanneer je kind gewoon gezond is, geen astma heeft en nooit als baby eczeem heeft gehad is de kans klein dat het zo'n allergie heeft. Testen op een pinda allergie is gevaarlijk. Mocht bij mij ook niet vanwege risico's.



Ik maak me er soms ook wel eens druk over of mijn kinderen later ook met aanleg voor deze allergie geboren worden. Maar dat zien we tegen die tijd wel weer
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op dermatologie en ik ben ook heel allergisch. Gelukkig niet voor pinda, maar wel voor walnoot/hazelnoot/paranoot en hele rits andere dingen (fruitsoorten met pit, bomen enzovoorts).



De eerste allergische reactie is meestal niet zo heftig als de reacties die daarop volgen. Zo kom je er vaak achter dat je kind een allergie heeft. Bijvoorbeeld... Toen ik een keer een appel at als kind, kreeg ik alleen maar jeuk in m'n gehemelte. Later probeerde ik het nog een keer, toen zwol mijn gezicht op, werden mijn ogen en keel erg dik en kwam ik onder de galbulten te zitten. Duidelijk dus.



Je kan een pinda allergie bij een kind trouwens wel laten testen door middel van bloedonderzoek. Dit kan de huisarts aanvragen, maar ook de dermatoloog. Komt er niks uit het bloedonderzoek, dan kan je altijd nog een prik-/krastest laten doen bij de dermatoloog. Dat is namelijk betrouwbaarder dan bloedonderzoek. Maar wordt (in verband met de heftigheid van een notenallergie) meestal pas gedaan nadat het bloedonderzoek niks heeft uitgewezen. Zo'n test gebeurt altijd gecontroleerd en er zijn maatregelen getroffen voor als iemand heel heftig reageert en/of in shock belandt. (Ik heb het op mijn werk nog nooit meegemaakt gelukkig, maar je moet er wel op bedacht zijn.)



Succes.



PS. Ik ben net als Quintie ook bijna uitgerekend, het wordt straks inderdaad een grote ontdekkingsreis naar mogelijke allergieën. Maar we zullen het wel zien.
Tja, een allergietest bij een baby is btw verre van betrouwbaar, dus dan zou je je kind tot zijn pakweg 5 de levensjaar met water groot moeten brengen.

Wat de anderen al zeggen dus..er gaat vaak van alles aan vooraf waaraan je al kan merken dat je kind mogelijk een allergie heeft. Denk ook eens aan je eigen voorgeschiedenis of bedenk of er in je familie allergieën voorkomen.

Correct me if I'm wrong, maar als je je kind borstvoeding geeft, kun je vaak ook al allergische reacties opmerken op wat de moeder gegeten heeft (ik ken wel een moeder met zo'n hevig allergische baby dat ze zelf een hypo-allergeen dieet ging volgen).
Oh Ring, ik heb een vraagje over eczeem en mogelijk verband met allergie.

Mijn dochter (7) heeft van baby af aan eczeemklachten. We kunnen het redelijk onder controle houden met vette creme en als het erg wordt tijdelijk een hormoonzalf. Buiten dat die eczeemplekken niet mooi zijn, jeukt het ook nog eens enorm, want soms krabt ze zich helemaal open.

Een bloedtest toen ze baby was, wees niks uit en onlangs heb ik weer een bloedtest laten doen. Daar kwam ook niks uit.

Nu heb ik nog nooit een reactie op voedsel of iets anders bij haar opgemerkt, maar die eczeem blijft maar.

Vind jij het aan te raden een krastest te laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Das weer een stuk duidelijker allemaal! Thanks dames!



Gelukkig maar dat zo'n eerste allergische reactie een stuk minder heftig is!

En dat het vooraf kan gaan met eczeem en dat soort dingen wist ik ook niet.



Goed om te weten want ik had echt het idee dat je er achter zou komen door zo'n shockreactie en je dan echt in no time in het ziekenhuis moet zijn.



Starshine, ik zat als baby ook helemaal onder de eczeem (nu ook nog regelmatig trouwens). Mijn ouders zijn toen met mij naar een homeopaat gegaan, en daar heb ik toen iets gekregen wat goed werkte.

Ik ben er zelf niet zo van, van die homeopaten, maar het heeft toen wel heel goed gewerkt.



Ik heb hier ook nog een tube liggen dat Dexeryl heet. Heb ik ooit van mijn schoonzusje gekregen omdat een vriendin van haar ook eczeem had en niets hielp. Het lost de oorzaak niet op, maar het helpt wel. Scheelt in ieder geval een hoop krabben en jeuk.

Je kan het niet echt krijgen in nederland, maar als je even googled kom je het wel tegen. Ik geloof een soort online apotheek die het had.
Als je gaat beginnen met het geven van andere voeding dan melk aan je baby let je op of er een reactie komt.

Er wordt aangeraden om met pindakaas te wachten tot ze 2 jaar zijn, maar mijn dochters aten het al eerder. En ook toen lette ik op of er geen reactie kwam.
Alle reacties Link kopieren
Starshine, ik zou een verwijzing naar de dermatoloog vragen en met hem/haar bespreken of het in jouw geval zinvol is. Op mijn werk doen we wel eens vaker krastesten bij kinderen van die leeftijd, dus het kan wel. Maar of het ook echt nodig is durf ik niet te zeggen. Dat hangt van meerdere factoren af.
bedankt Ring. Ik begrijp dat je vanaf internet eigenlijk weinig zinnigs kan zeggen erover.

Ik wil eigenlijk mijn dochter aan zo min mogelijk testen en onderzoeken blootstellen vanwege haar autisme. Ze raakt enorm van slag van doktersbezoeken, vandaar.

Maar ja, die jeuk is ook niet prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven