kind met verstandelijke handicap

01-05-2007 22:28 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, zijn er hier ook moeders met een kind met een verstandelijke handicap.

Zelf heb ik een dochter van 9 met een verstandelijke handicap en autisme.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb zelf geen kinderen met een verstandelijke handicap (hoewel de middelste wel een malloot is:P), maar ik werk met verstandelijk gehandicapte kinderen.

Op welk nivo functioneert je dochter ongeveer?  Weten jullie de oorzaak van haar verstandelijke beperking?

Hoe gaan jullie als ouders met haar beperking om?

Als je het te veel vragen vindt, hoef je ze niet te beantwoorden hoor, maar ik ben gewoon oprecht geinteresseerd:)
Hoi

Ik heb een zoon van 7 met een verstandelijke beperking. Op 4 jarige leeftijd is hij getest en kwam op een gemiddeld IQ van 62, laag dus. Vorig jaar toen hij zes was is hij opnieuw getest en kwam op een gemiddelde van 75, hij groeit maar zit nog steeds erg laag, op het zogenaamde zwakbegaafde niveau dus

Hij zit op een zmlk en heeft ADHD
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter heeft ongeveer het IQ van 60.

Door haar autisme is haar sociaal functioneren erg laag ongeveer op het niveau van een 2 jarige.

Vandaag was ze buiten aan het spelen met kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud en dan merk je dat ze het totaal niet begrijpt. Ze huppelt en springt er vrolijk achter aan, maar kan uit haar dak gaan door een verkeerd begrepen zin.

Wij vermoeden dat haar handicaps zijn ontstaan door de bevalling. Zij is in kruinligging geboren thuis, en de verloskundige heeft een kwartier aan het hoofdje zitten draaien. Tenslotte kwam haar neusje:oals eerste naar buiten en had ze op haar hoofd een grote bult. Maar zeker weten doen we het niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter ziet er trouwens "normaal"uit, aan de buitenkant zie je niets.Ze heeft eigenlijk best wel een mooi koppie.Dit levert veel frustratie en onbegrip op bij de buitenwereld, en dat went nooit.
Alle reacties Link kopieren
hallo,



ook ik heb zelf geen verstandelijk gehandicapt kindje maar ik heb jaren gewerkt met zwakbegaafde en lichtverstandelijk gehandicapte kinderen waar ook wel eens eentje bij zat met een autistiforme stoornis en dat is niet makkelijk. zeker als het kind er "normaal" uitziet zorgt het voor ontzettend veel onbegrip in de omgeving. ik heb vaak gedacht dat je maar beter het syndroom van down kunt hebben, dan krijg je begrip van iedereen. daarom wil ik je even heel veel sterkte toewensen! :R
Hoi zuchtervan ( ik moet wel lachen om je naam) :)

Mijn zoontje ziet er ook gewoon leuk uit, je ziet niets aan hem maar zijn gedrag past ook niet bij zijn leeftijd. Dat is ook de reden dat hij nog niet alleen buiten kan spelen. Hij is  erg impulsief, ziet weinig tot geen gevaar en afspraken maken van "tot zover en niet verder" i.v.m buitenspelen gaan voor hem  nog niet op

Tot zijn 4de jaar praatte hij nog niet of nauwelijks en wat hij zei was amper te begrijpen. Toen hij eenmaal op de zmlk zat ging dat snel vooruit. Nu 3 jaar later klets hij je de oren van het hoofd hoewel zijn zinnen nog lang niet altijd in goede zinsbouw zijn maar ik heb goede hoop dat dat wel goed komt

Mijn zoon heeft wel een normale lichamelijke ontwikkeling doorstaan, kruipen, staan, lopen, fietsen alles ging netjes op tijd, zelfs zindelijk was hij ruim voor zijn 3de jaar maar zijn geestelijk vermogen heeft een vorse achterstand. Het gekke is dat dat ook weer niet op elk gebied is, zijn letterherkenning bijvoorbeeld ( dus ook het vermogen te leren lezen en schrijven) ligt op het zelfde niveau als kinderen van 7 op regulier ondewijs maar met andere dingen merk je O zo duidelijk zijn achterstand en bepreking

Omdat de school bij hem ook dacht aan een vorm van autisme hebben we hem vorig jaar laten testen maar die uitslag was gelukkig negatief, geen autisme in welke vorm dan ook, een zekere mate van opluchting dus hier

Op welke school zit jouw dochter?

Alle reacties Link kopieren
Hallo zuchtervan,

Ik heb ook een autistische dochter met een verstandelijke beperking. Ze is nu ruim 6,5 jaar, maar haar functioneren ligt ver onder haar kalenderleeftijd.

Wij weten geen oorzaak van haar autisme. De zwangerschap en bevalling verlipen goed en zonder complicaties. Stomme pech dus waarschijnlijk.

Maar idd, wel om van te zuchten;).



Onze dochter zit op ZMLK-onderwijs in een praktijkklas. Dat gaat  nu goed, ze maakt sinds dit schooljaar een sprong vooruit. (eind vorig schooljaar functioneerde ze gemiddeld op niveau van een 3,8 jarige)



Uiterlijk is er bij lisanne ook niets te zien en dat is soms lastig. Men verwacht, op basis van haar uiterlijk, ander gedrag. Ze is zelfs heel mooi. Maar dat zegt iedereen toch over zijn/haar kind. Lisanne heeft iets engelachtigs over zich.



Waar wij echt mee vastlopen is zindelijkheid. Ze is nog niet zindelijk en kan het heelgoed ophouden. Ze vertikt het echter om op WC te plassen of poepen. Geef ze geen luier aan en ze houdt haar urine tot wel 40 uur op. Ook niet echt gezond. Nu gaat ze zonder luier naar school en daar op het toilet, maar ze doet er niets op. Thuis gaat ze ook weer op het toilet en dan gaat de luier aan. Ze heeft bij thuiskomst uit school een heel dik buikje, dus daar willen we dan vanaf.

Zuchtervan, hoe is dat bij jullie????



Enne.... HALLO DARSJHAN, alles goed bij jullie????

Groetjes Anna:D
Alle reacties Link kopieren
Ooo en ook hier een niet goed testbaar I.Q..... nu geschat op rond de 60. ook laag dus. Helaas.
Hoi anna :D

Ik wilde je dit topic al tippen maar bedacht me dat je het zeer waarschijnlijk zelf ook zou vinden en ik had dus gelijk : )

Zuchtervan, anna haar dochter en mijn zoon zitten bij elkaar op school. Ze hebben zelfs een tijdje bij elkaar in de klas gezeten maar zitten nu beide in een andere stroming, anna haar dochter in de praktijkklas, mijn zoon in een leerklas

Van de ene kant ben je natuurlijk heel blij dat je kind een "normaal" uiterlijk heeft maar van de anderte kant werkt dat zelfde uiterlijk ook in het nadeel want mensen stellen echt te hoge eisen m.b.t het kunnen van het kind

Alle reacties Link kopieren
:)Rinkje bedankt.

Erg leuk dat er gereageerd is. Want als ik met haar in bv de winkel ben lijkt het wel of ik de enige ben met zo,n bijzonder kind.

Mijn dochter zat eerst op het kdc en zit sinds haar zevende op een zmlk school. Ze begint nu een heel klein beetje te lezen. Tegenwoordig noemt ze me niet mama maar m.a.m.a.:D



Overdag is ze zindelijk, s,nachts heeft ze nog een luier maar die is alleen voor plassen.



Hebben jullie nog bepaalde hulp voor jullie kinderen.?

Mijn dochter gaat naar het logeerhuis en een keer in de week komt er een hulp die het een paar uur van ons overneemt (en dat is heerlijk)



Sinds haar achtste speelt ze buiten, ze mag alleen op de stoep. In het begin moest ik haar telkens binnen halen omdat ze zich daar niet aan hield. Ik ben daar wel heel strak ingeweest, een heel klein stukje over de grens betekende gewoon naar binnen. Maar nu gaat dit goed.
Alle reacties Link kopieren
Zuchtervan, wij hebben een PGB voor activerende begeleiding en kort verblijf.

Nu pas sinds september 2006. Lisanne logeert een week-end per maand bij mijn ouders en 1 x per week komt een begeleidster die met haar speelt en vaardigheden aanleert.



Zuchtervan, was jouw dochter ook laar zindelijk overdag???

Wij krijgen haar wel op de WC, maar erop plassen ho maar. Ze loopt nu regelmatig in een onderbroek, maar dan houdt ze het op de WC op en vraagt ze een luier en plast daarin. Geef je geen luier, dan houdr ze het superlang op. Op zijn langst tot 43 uur!!! Niet normaal toch?!?



In wat voor soort klas zit jouw kind? Lisanne zit in een praktijkklas op het ZMLK.  Je hebt op haar school 3 richtingen. Leerstroom, praktijkonderwijs en zorgklassen. en nog een aparte auti-klas, maar daar zitten echt zware autisten die helemaal niet functioneren in een groep. Die zijn ook allemaal al wat ouder.

De leerstroom was voor Lisanne te hoog gegrepen. Ze zat niet op haar plek. Nu zit ze in praktijkklas en ontwikkelt ze ineens hard. Ze  begint te schrijven en lezen en veel meer te spreken.



En heb jij nog meer kinderen? Ik nog een jongere dochter dus, van bijna 2.

Gr. Anna 
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben mama van een zoontje met syndroom van down (bijna 2 jaar), het is een lief, gezond mannetje. Hij kost ons handenvol tijd en aandacht maar maakt ons ook iedere dag aan het lachen. Het is inderdaad makkelijk als mensen kunnen zien dat je kind een handicap heeft, maar het is ook vaak frustrerend hoe geschokt mensen naar mijn kind kijken, terwijl ik hem toch echt de mooiste vind :P.



Hij krijgt fysio, logo, PPG, zwemmen en staat onder goede medische begeleiding en controle.



Hij is trouwens ook in een kruinligging ter wereld gekomen (na inderdaad veel trekken en uiteindelijke een tangverlossing). Ik ben heel blij met hem en ik zo hem echt nooit meer willen missen!!
Morgen is vandaag gisteren.....
Alle reacties Link kopieren
[quote]wat-als-je-niets-kan-zeggen schreef op 01 oktober 2013 @ 13:55:





Ik vind het hoogst onbetamelijk dat je zo'n oproepje doet in een topic . waarin moeders met jonge kinderen hun ervaringen met elkaar delen.

Je mag nog wel eens diep nadenken over je beroepskeuze als er in dit stadium al blijk geeft een gebrek is aan empathie en inlevingsvermogen te hebben door zo'n oproepje hier plompverloren te plaatsen!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2013 14:27
Reden: quote verwijderd ivm onderzoek
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En een staf. Wat onbeschoft zeg!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:wat-als-je-niets-kan-zeggen schreef op 01 oktober 2013 @ 13:55:





Wat als je niets kan zeggen.

Laat dit ZSM weghalen. Punt 1 mag je op dit forum niet oproepen voor enquêtes (nee, ook niet voor studie) en punt 2 zijn er forummers die graag enquêtes verpesten.



Verder wil ik graag even zeggen dat autisme niets met de manier van geboren worden te maken heeft. Autisme is een afwijking in de hersenen, die al bij de aanleg van de hersenen ontstaat. Er zit een erfelijkheidsfactor in, maar het kan ook min of meer 'spontaan' ontstaan (en dat is dan ook een van de weinige spontane dingen :P)



En autisme is niet het einde van de wereld. Je kunt er heel goed mee leven. Het duurt alleen wat langer om uit te vinden hoe .



Trouwens, Anna, ik zag laatst op youtube een uitzending van Supernanny met een jongetje met ook zo'n probleem als jouw dochter... Misschien heb je iets aan die tip's? Supernanny The Van Acker Family
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-10-2013 14:25
Reden: Quote verwijderd ivm onderzoek
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, bovendien is dit een heel oud topic.



Op je site meerdere verwijzingen naar Wikipedia. Oja, want wikipedia is de betrouwbaarste bron?

En wat komt die site flut en onprofessioneel over!
Alle reacties Link kopieren
Even gekopieed van de site:





Mijn Scriptie:

.



zoals ik op de voorpagina al aangaf, gaat deze site dus over het vergaren van informatie en of ervaringen omtrent seksueel misbruik bij verstandelijk beperkte mensen. Er moet meer aandacht besteed worden aan deze groep mensen, deze groep is naar onderzoek (beperkt weerbaar) super groot. Ik krijg er gewoon kippenvel van. kunnen jullie mij helpen??



Voor contact kunt u mailen, ik heb bepaalde enquetes speciaal ontwikkeld voor:



- Verstandelijk beperkte personen

- Begeleiders van verstandelijk beperkte mensen

- familie/vrienden/naasten van verstandelijk beperkte mensen.



deze enquete kan ik u via de mail sturen, neem contact met mij op, of laat een berichtje achter in het gastenboek





Met u hulp kan ik een waardige scriptie neerzetten en kan ik hierdoor mensen in mijn omgeving beer informeren omtrent het onderwerp. alvast heel erg bedankt!!!

.



Mijn Scriptie:

.



zoals ik op de voorpagina al aangaf, gaat deze site dus over het vergaren van informatie en of ervaringen omtrent seksueel misbruik bij verstandelijk beperkte mensen. Er moet meer aandacht besteed worden aan deze groep mensen, deze groep is naar onderzoek (beperkt weerbaar) super groot. Ik krijg er gewoon kippenvel van. kunnen jullie mij helpen??



Voor contact kunt u mailen, ik heb bepaalde enquetes speciaal ontwikkeld voor:



- Verstandelijk beperkte personen

- Begeleiders van verstandelijk beperkte mensen

- familie/vrienden/naasten van verstandelijk beperkte mensen.



deze enquete kan ik u via de mail sturen, neem contact met mij op, of laat een berichtje achter in het gastenboek



Met u hulp kan ik een waardige scriptie neerzetten en kan ik hierdoor mensen in mijn omgeving beer informeren omtrent het onderwerp. alvast heel erg bedankt!!!





Alle reacties Link kopieren
Misschien eerst maar even fatsoelijk een lap tekst typen. Hoofdletters,spelfouten, kromme zinnen enzovoorts. De tekst staat ook zo twee keer onder elkaar hetzelfde verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:meesmv3 schreef op 01 oktober 2013 @ 14:27:

Even gekopieed van de site:





Mijn Scriptie:

.



zoals ik op de voorpagina al aangaf, gaat deze site dus over het vergaren van informatie en of ervaringen omtrent seksueel misbruik bij verstandelijk beperkte mensen. Er moet meer aandacht besteed worden aan deze groep mensen, deze groep is naar onderzoek (beperkt weerbaar) super groot. Ik krijg er gewoon kippenvel van. kunnen jullie mij helpen??



Voor contact kunt u mailen, ik heb bepaalde enquetes speciaal ontwikkeld voor:



- Verstandelijk beperkte personen

- Begeleiders van verstandelijk beperkte mensen

- familie/vrienden/naasten van verstandelijk beperkte mensen.



deze enquete kan ik u via de mail sturen, neem contact met mij op, of laat een berichtje achter in het gastenboek





Met u hulp kan ik een waardige scriptie neerzetten en kan ik hierdoor mensen in mijn omgeving beer informeren omtrent het onderwerp. alvast heel erg bedankt!!!

.



Mijn Scriptie:

.



zoals ik op de voorpagina al aangaf, gaat deze site dus over het vergaren van informatie en of ervaringen omtrent seksueel misbruik bij verstandelijk beperkte mensen. Er moet meer aandacht besteed worden aan deze groep mensen, deze groep is naar onderzoek (beperkt weerbaar) super groot. Ik krijg er gewoon kippenvel van. kunnen jullie mij helpen??



Voor contact kunt u mailen, ik heb bepaalde enquetes speciaal ontwikkeld voor:



- Verstandelijk beperkte personen

- Begeleiders van verstandelijk beperkte mensen

- familie/vrienden/naasten van verstandelijk beperkte mensen.



deze enquete kan ik u via de mail sturen, neem contact met mij op, of laat een berichtje achter in het gastenboek



Met u hulp kan ik een waardige scriptie neerzetten en kan ik hierdoor mensen in mijn omgeving beer informeren omtrent het onderwerp. alvast heel erg bedankt!!!











En nog een diehard ook!

Rot toch op!
Alle reacties Link kopieren
quote:meesmv3 schreef op 01 oktober 2013 @ 14:23:

Ja, bovendien is dit een heel oud topic.



Op je site meerdere verwijzingen naar Wikipedia. Oja, want wikipedia is de betrouwbaarste bron?

En wat komt die site flut en onprofessioneel over!





Nee, jij komt professioneel over! Je begrijpt niet eens dat je oproepje heel lomp overkomt door het hier te plaatsen.

Ga in hemelsnaam een ander beroep zoeken, dit gaat hem niet worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 01 oktober 2013 @ 14:33:

[...]





En nog een diehard ook!

Rot toch op!Nee ik heb het gekopieerd van de site van degene die het oproepje had geplaatst. Vol verbazing zitten lezen... Wat een flut.
Alle reacties Link kopieren
wow wow wow IK ben dit niet!!!!
Alle reacties Link kopieren
Degene die het oproepje met de nickname "wat als je niet kunt zeggen" heeft geplaatst, daarvan is de oproep inmiddels verwijderd. Ik heb alleen op de site gekeken en me verbaasd over de brutaliteit en de fluttige teksten. IK ben dat dus niet!!!!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik heb een hele korte enquête gemaakt voor ouders met een verstandelijke of meervoudig gehandicapt kind. Het is voor school voor mijn Profielwerkstuk. Ik ben aan het onderzoeken hoe het nou komt dat er op instellingen zo'n slecht zorg wordt geleverd en wil graag u mening hierover.



[enquetes zijn niet toegestaan]



Alvast super bedankt voor het invullen!
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 14-01-2014 07:31
Reden: enquetes zijn niet toegestaan
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven