Help!! Ik krijg mijn dochter niet in bad....

06-05-2007 18:24 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds half december heb ik een lief dochterje. Er is helaas 1 klein probleempje.... ze wil niet in bad. Maakt niet uit of het bad warm of koud is, of dat ze alleen gaat of met zijn tweeen in het grote bad, speeltjes, verschillende badschuimen, etc. etc.



In het begin was er niets aan de hand, maar de laatste maand is het echt drama. gillen, gillen en nog een gillen net zolang tot ze uit het water mag.



We hebben echt alles al geprobeerd maar komen er niet meer uit.



Wie heeft er tips voor ons of heeft hetzelfde meegemaakt??



Groetjes
Douchen?
Alle reacties Link kopieren


Wassen met een washandje, Ze is nog zo klein, echt vies zal ze niet worden. Tegen de tijd dat ze wel vies wordt (kruipen) dan nog eens proberen met het bad.

Lekker laten gaan, word je alleen maar gestressd van en dat is niet nodig!


Alle reacties Link kopieren
mijn zoon van 4 maanden heeft tot voor een week nooit in bad gewild. Gillen, krijsen, echt vreselijk. Wij gingen altijd met hem douchen.



Vorige week toch nog even proberen. Zowaar, hij bleef rustig. Het was nog wel een hele serieuze zaak voor hem. Veel gespetter was er niet. Maar hij bleef helemaal rustig.



Ik denk dus dat het wel weer komt. Bij de een iets later dan bij een ander.
Alle reacties Link kopieren
Hoi. Onze kleine man wilde ook niet badderen. Bleek dat we hem eigenlijk te snel in bad deden. Nu gaat het echt heel langzaam eerst de voetjes dan de knietjes, dan het kontje. Dat gaat nu wel goed.



Alleen, manneke krijgt altijd heeeeeel koude voetjes en dan is het badwater wel erg heet (ook al is het dat niet) en hebben we gekrijs. Dus nu wrijven we eerst z'n voetjes lekker warm.
Af en toe (keer per week?) meenemen onder de douche. Hier gaat ze ook bijna niet in bad, maar dat is meer omdat ik douchen makkelijker vind.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon mee onder de douche nemen. Vind ik persoonlijk nog makkelijker ook.



Misschien wil ze over een paar weken wel weer in bad. Niet forceren zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gelezen dat kleine kinderen een bad als beangstigend kunnen ervaren omdat de druk van het water tegen hun borstkas het ademhalen wat moeilijker maakt en daar kunnen ze van schrikken.

Misschien is dat met jouw dochter ook het geval geweest? Ik heb ook een dochter van half december en die heeft het staan ontdekt, misschien is het een idee dat je eerst een tijdje met haar onder de douche gaat voor je weer het badderen gaat proberen. Dan samen met haar in bad en haar eerst in een laagje water laten staan en zitten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter gilde ook moord en brand als ze in badje ging. Op een gegeven moment kregen we van een familielid een soort matrasje met korreltjes erin, geen idee hoe het heette, waarop ze kon liggen, wel uiteraard met vasthouden op de gewone manier. Maar dat vond ze een stuk prettiger, het krijsen (in bad) was meteen over. Misschien miste ze het huidcontact met 'vaste' stof, wie zal het zeggen? Ik vond het matrasje iig een uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste kun je ook met een badverkleiner doen. Een steun waar ze in ligt in het grote bad. Kari vindt het heerlijk, ze is grotendeels onder water en heeft bewegingsvrijheid (om lekker met eendjes e.d. te spelen). Als je het wilt proberen, let er dan wel op dat je een verstelbare koopt.



Overigens vindt Kari de douche ook super. Het zoontje van mijn vriendin (morgen 3 weken) gaat nu al mee met papa onder de douche, hij geniet.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet ze in het grote bad , heb je met koningedag het babybadje verkocht ? Zet desnoods het babybadje IN het grote bad om te wennen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Of tummytub ofzo.
Alle reacties Link kopieren
desnoods in de gootsteen...........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een reacties, thanks allemaal!!



Ga vanavond meteen met haar de douche proberen. Grappig dat hier meer mensen last van hebben. Had het probleem uitgelegd bij consultatieburo en die zeiden, gewoon oefenen oefenen oefenen. En dat ze voor de douche nog veel te klein was....



Toch wel raar dat het consultatieburo (vaak) dit soort tegenstrijdige berichten geeft.



maar goed allemaal bedankt voor de tips, gaan ze zeker allemaal uitproberen!



Thanks en groetjes
Wij hadden met mijn dochter hertzelfde probleem. Ze is nu bijna 1 jaar en ze vindt het nu pas een beetje lekker/leuk worden omdat ze nu kan zitten. Ze vond vooral het "liggen" in het badje vervelend.
Alle reacties Link kopieren


En dat ze voor de douche nog veel te klein was....





wat een onzin....dag twee stond mijn man al met de eerste onder de douche.....da's al weer heel wat jaren geleden !

Op de commode/ wasmachine oid )  inzepen en samen eronder gaan staan ( pas op voor wegglip-gevaar ! ) ...je badjas bij de hand houden ; jij snel in je badjas  ( aankleedkussen op de grond  leggen  bijv. ) en dan je dochter afdrogen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoi Fleur,



Had ik maar de goudentip voor jou. Mijn zoon wilde niks van het water weten, al de eerste maanden van zijn leven. Hij heeft watervrees, en dat geldt ook voor de douche. Hij is inmiddels 6 en het is nog steeds een drama nat worden. Mijn man en ik moeten we hem met geweld onder de douche brengen. Hij blijft laatste tijd stil eenmaal dat hij nat is, maar het is bleren, gillen, stampen en krassen tot lang nadat hij eruit is. Net als een kat! Heb je ooit een kat onder een waterstral gezien? Dan weet je wat we hier mee moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoontje was het een periode toen hij 1,5 was.

Vooral onder de douche. Daar had hij toen een haat/liefde verhouding mee.

We hebben vooral veel liedjes gezongen en hem van tevoren laten zien/laten voelen wat er gebeurd. Zorgen voor speeltjes in het water die hij echt erg leuk vond. En zingen, zingen, zingen.

Verder het hele douchegebeuren niet te lang en te beladen maken.



Misschien ns geen badschuim in bad doen? Mijn kindjes krijgen alleen als ze hele droge huid hebben badolie of als ze verkouden zijn iets met eucalyptus in bad, anders niet. Ze hebben een eczeemgevoelige huid.



Ze happen soms ook wel per ongeluk wat water en ik kan me voorstellen dat het met zeep erin geen leuke ervaring is.



Maarja, ga er gewoon vanuit dat het een fase is. Ga niet mee in de angst van je kind. Neem het wel serieus, maar probeer het badderen juist niet beladen te maken. Probeer het positief te blijven benaderen. Laat ze evt. kijken wanneer jij in bad/ onder de douche gaat (en je partner houd haar dan vast of andersom). En gebruik dan superlatieven over hoe fijn je het vind in bad/ onder de douche.
Alle reacties Link kopieren


Voor Fleur klinkt het vervelend, maar MEFS :?. Nog erger, en al 6 jaar! Jammer zeg, de meeste kindjes genieten er juist zo van.

Onze dochter wil juist niet onder de douche, gaat dan huilen tot ze er weer onder vandaan mag. We hebben het ook nog niet zo vaak gedaan. (Ik snap weer niet dat mensen dat handig vinden ;). Zo'n glibberig kindje in je armen houden en proberen te wassen, dan ergens neerleggen/zetten en iets aantrekken, dan nog nat en wel je kind afdrogen. Dan ben je zelf intussen nog niet gedouched. Dus met z'n tweeen?)

Badderen vind ze gelukkig heerlijk, kleine of grote bad maakt niet uit.


Alle reacties Link kopieren
Hoi vervelend zeg. Ik herken het wel. Mijn dochtertje had vanaf de geboorte een pesthekel aan het badje. Om de paar dagen probeerde ik het weer, maar het was alleen maar krijsen, krijsen, krijsen. Keihard, tot tomatenhoofd aan toe. Ook bij het aankleden daarna nog steeds keihard krijsen, was niet leuk....Ik vermoed dat ze het gewoon allemaal te koud vond aan haar pasgeboren lijfje.

Na een paar dagen kreeg ze helaas luieruitslag, en we vermoedden dat dat het nog erger maakte want zo mogelijk ging ze nog harder krijsen. Totdat mn vriend ineens bedacht dat dat water best zou kunnen prikken in die open wondjes. Dus wij eerst vaseline op dr kont en dan in bad. Dat ging al iets beter. Ook heb ik nog een badstoeltje gekocht (12 euro bij Prenatal) en gezorgd dat het lekker warm was buiten het badje. En wonder boven wonder, het ging steeds beter! Vooral met dat badstoeltje ging het ineens erg goed. Ik denk dat ze daar het vertrouwen door kreeg dat het niet eng is in bad, een geborgen gevoel zeg maar. Dochter is inmiddels 16 wkn, maar badje vindt ze nog steeds leuk. Lekker spartelen en lachen.

Dus ik zou vooral dat stoeltje proberen als ik jou was! En dus zorgen dat het warm is in de omgeving. En niet te lang in bad. En zingen, dat hielp ook wel bij ons. En veel praten op een bemoedigende toon. Nou ik hoop dat het helpt!!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,



Je kan dat badstoeltje ook gebruiken onder de douche. Vind douchen sneller en zuiniger (zonde zo'n groot bad vullen voor zo'n klein lijfje en het stoeltje paste niet in babybad). Lekker met de sproeier er overheen. Dochterlief vond het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
(Ik snap weer niet dat mensen dat handig vinden ;). Zo'n glibberig kindje in je armen houden en proberen te wassen, dan ergens neerleggen/zetten en iets aantrekken, dan nog nat en wel je kind afdrogen.
het is voornamelijk héél erg "lekker " , zo'n bloot glad lijfje tegen je aan ..... we deden het toen ze zo klein waren voornamelijk samen ; de één waste zichzelf , de ander waste de kleine gaf hem aan en droogde erna af.

Maar zo'n humpie die de druppels uit je nek likt..........kan weinig tegenop !

Ik vind het juist voor vaders ( als moeder borstvoeding geeft ) erg speciaal ....

Wij gaven ze ook geregeld met de opa's en de oma's mee onder de douche toen ze nog heeeeeeeeel piep waren ; zoiets " kon " vroeger natuurlijk helemaal niet ...en die vonden dat ook helemaal geweldig om te doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
een bad is ook niet persé nódig ; inzepen afspoelen is op zich voldoende.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,Wat een reacties! Gisterenavond de douche geprobeerd, maar helaas ook zonder resultaat. Hebben met zijn tweeën staan zingen, er een spelletje van gemaakt, maar nog steeds vond ze het echt eng. De angst was zo duidelijk op haar gezichtje te lezen, dat we maar besloten hebben te stoppen. Gewoon lekker wassen op de commode en over een paar weken maar weer proberen, forceren heeft geen zin.Jeetje MEFS, klinkt erg heftig. Veel sterkte ermee! Ik hoop dat het bij Fleur toch iets minder heftig is. Mag ik vragen of je wel eens het zwembad hebt geprobeerd en of dat werkt. Dat is namelijk iets wat we nog overwegen. Ze is namelijk nog nooit in het zwembad geweest, in het begin ivm oorontsteking en daarna eigenlijk beetje in dubio ivm het hele gedoe. Wat is jouw ervaring hiermee?Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven