wat voor verdeling qua oppas/kdv?

07-05-2007 15:34 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje (9 maanden) gaat vanaf 5 maanden naar het kdv voor 2 dagen in de week. Daarnaast gaat ze 1 dag naar d'r oma (schoonmoeder) en 1 dag naar d'r opa (mijn vader). Die ene dag naar m'n vader is de laatste 1,5 maand soms niet doorgegaan omdat mijn vader een eigen bedrijf heeft en nu in een heel drukke tijd zit. De ene keer was mijn man vrij, de andere keer kon mijn dochtertje ook een 2e dag bij m'n schoonmoeder terecht.

Ik baal alleen een beetje dat er nu weinig structuur/duidelijkheid meer inzit voor m'n dochtertje. (zouden ze dat al doorhebben op deze leeftijd?)

Zit er dus over te denken om evt een 3e dag kdv te doen naast 1 dag oma. Helaas is de wachtlijst voor die dag heel lang, dus de andere optie is een 2e dag naar oma, maar dat staat me een beetje tegen. We hebben altijd gezegd 1 dag naar oma is prima, maar 2 dagen vinden we te veel voor haar. (al beweerd zij het tegendeel, ze vind het hartstikke leuk om op te passen) Maar ja, zij heeft ook haar werk, wat ze speciaal verschuift naar een andere dag, om op te kunnen passen.

Ik besef eigenlijk wel dat ik wat dat betreft in een luxe positie zit, alleen dat gevoel he! Dus wat zal ik doen...



En hoe hebben jullie de oppas geregeld qua verdeling kdv/familie?
Alle reacties Link kopieren
2 halve dagen (maandag- en woensdagochtend) KDV en 2 halve dagen (dinsdag- en donderdagmiddag) oma.

Ik vraag me ook wel af of het niet verwarrend is voor mijn zoontje.

Anderzijds zul je dat dan wel aan het gedrag moeten merken, lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit veel te onrustig vinden voor mijn kinderen...

Bij mij gaan ze drie dagen per week naar een vaste oppas. Ik ben zowiezo geen voorstander van het kdv, maar dat is weer een andere discussie.

Hoe ben je er op gekomen om de week zo in te delen?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op de woensdag, donderdag en vrijdag, en alledrie de dagen heeft onze dochter een verschillende oppas.

Op woensdag komt mijn schoonmoeder, op donderdag mijn moeder en op vrijdag gaat ze naar het kinderdagverblijf.

Het leek mij handig om 3 dagen achter elkaar te werken, maar achteraf gezien is het waarschijnlijk veel te druk voor onze dochter heb ik het idee. Ondanks dat iedereen zich aan haar dagritme houdt is ze deze dagen wat onrustig en slaapt veel slechter.

Ik zit er over te denken om een halve dag minder te werken, want ik zit zo niet met een fijn gevoel op mijn werk en wil het beste voor mijn kind
.



Als jou schoonmoeder er geen problemen mee heeft om nog een dag op te passen moet je dat gewoon doen. Dan heeft ze toch 2 dagen dezelfde oppas ipv weer een ander gezicht!
Alle reacties Link kopieren


Ik zou dit veel te onrustig vinden voor mijn kinderen...

Bij mij gaan ze drie dagen per week naar een vaste oppas. Ik ben zowiezo geen voorstander van het kdv, maar dat is weer een andere discussie.

Hoe ben je er op gekomen om de week zo in te delen?





Heel simpel, op dat moment kon het niet anders. 2 dagen kdv hadden we al vroeg in de zwangerschap geregeld (ivm de lange wachtlijsten) en mijn vader gaf aan 1 dag te kunnen oppassen en mijn schoonmoeder ook. Inmiddels kan mijn vader helaas niet zo makkelijk meer oppassen en mijn schoonmoeder gelukkig dus wel.



voor die derde dag kdv (een dinsdag) zou er weer een hele lange wachtlijst zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bewust (maar ook omdat de familie niet echt in de buurt woont) gekozen voor 3 dagen KDV. Lijkt mij voor een kindje het fijnste als er niet teveel wisseling is. Onze dochter is nu 2 en vindt het super op het KDV. Ze is gek op de leidsters en ze doen daar dingen (knutselen, zingen, dansen) die ik thuis niet zo vaak/goed doe. Dus ik heb echt het idee dat het KDV een verrijking is voor haar. Wel vind ik persoonlijk 3 dagen per week het maximum omdat het toch wel heel druk is in zo'n groep. Op de andere dagen geniet ze ook erg van het alleen in huis keutelen zonder dat ze haar speelgoed moet delen. Bovendien slaapt ze smiddags veel langer als ze thuis is.

Maar ik denk dat het heel veel uitmaakt wat een kindje gewend is. En als de wisselende oppassen gewend zijn, dan kan het ook prima zijn. Kijk naar je kind zou ik zeggen. En ook: hoe ouder ze worden hoe meer ze ook kunnen hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij werken allebei 32 uur. Deels flexibel in te delen.



Dochter (16 mnd) gaat 2 dagen naar het KDV, ze vind het daar geweldig en is gek op de (vaste) leidsters en heeft een hartsvriendinnetje daar waarmee ze altijd samen is. Ze zit in een klein groepje (5 kindjes, 2 leidsters) Ze gaat op maandag en donderdag, expres die dagen omdat ze dan 2 dagen ertussen lekker thuis kan zijn. Anders vind ik het te druk, ze is toch altijd wat moeier op de KDV dagen van het vele spelen en de andere kindjes.



We zijn ieder een vaste dag thuis en afwisselend een extra dag thuis en als het voorkomt dat we die dag wel tegelijk moeten werken gaat ze naar mijn schoonmoeder.



We zijn hier heel tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren




quote: sosofie reageerde



Ik zou dit veel te onrustig vinden voor mijn kinderen...

Bij mij gaan ze drie dagen per week naar een vaste oppas. Ik ben zowiezo geen voorstander van het kdv, maar dat is weer een andere discussie.

Hoe ben je er op gekomen om de week zo in te delen?



Heel simpel, op dat moment kon het niet anders. 2 dagen kdv hadden we al vroeg in de zwangerschap geregeld (ivm de lange wachtlijsten) en mijn vader gaf aan 1 dag te kunnen oppassen en mijn schoonmoeder ook. Inmiddels kan mijn vader helaas niet zo makkelijk meer oppassen en mijn schoonmoeder gelukkig dus wel.



voor die derde dag kdv (een dinsdag) zou er weer een hele lange wachtlijst zijn.







Dan zou ik liever 2 dagen KDV en 2 dagen oma doen, is toch even prima als 3 dagen KDV en 1 dag oma?



Misschien nog wel beter omdat ze bij oma misschien meer rust heeft dan op het KDVwaar het toch vaak hectischer is.
Alle reacties Link kopieren
Lief en ik werken beiden 4 dagen.

Lief is op maandag vrij en ik op vrijdag.



Op dinsdag gaat de kleine naar de ouders van lief, op woensdag naar het KDV en op donderdag naar mijn ouders.

Dat was zoals we het in eerste instantie bedacht hadden (toen ik nog zwanger was). Als het niet goed zou gaan, hadden we een andere oplossing gezocht.



Inmiddels is zoonlief ruim 9 maanden, maar gaat het hardstikke goed. Gelukkig maar!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ging in het begin 2 dagen naar het kdv en 1 keer per twee weken naar mijn ouders. Sinds 1 maart werk ik 4 dagen ipv 3 om 4 en gaat mijn zoon de ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen naar het kinderdagverblijf. De week dat hij 2 dagen gaat, gaat hij naar mijn moeder. Mijn man is op vrijdag thuis maar heeft het soms te druk met werken om de hele dag thuis te blijven en dan gaat mijn zoon naar mijn vader. (Mijn ouders zijn nog gewoon getrouwd maar mijn moeder is op donderdag vrij en mijn vader op vrijdag)



Mijn zoon vindt het niet onrustig, maar is inmiddels 2,5. 

 

Ik heb het idee dat kinderen heel flexibel zijn, maar ik heb een flexibel kind en misschien is dat niet de maatstaf. Ik zou denk ik toch voor 3 dagen kinderdagverblijf gaan als ik jou was maar dat is gevoelsmatig. Ik kan het niet onderbouwen. Wat zegt je vader er eigenlijk over? Kan hij op korte termijn wel weer gewoon zijn dag oppassen? In dat geval zou ik het laten zoals het is en kijken of je misschien incidenteel een extra dag kdv kan opnemen. Op ons kdv zijn ze daar heel makkelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je schoonmoeder voor het oppassen haar werkdagen moet aanpassen. En dat er voor de extra dag een lange wachtlijst is op het kdv. kan je niet een andere dag extra nemen op het KDV (dus wel een derde dag maar niet die dinsdag) en oma op dinsdag laten oppassen? het klinkt alsof zij zo flexibel is dat ze dat wel kan regelen. (alsze twee dagen gaat oppassen moet ze dat toch ook regelen)

Ik zou zelf het oppassen door oma beperkt houden tot een dag, omdat ik het gevoel zou hebben dat mijn schoonmoeder anders teveel de opvoeding zou overnemen (maar mijn schoonmoeder leeft niet meer en woonde bovendien, net als mijn eigen moeder veel te ver weg, dus ik heb deze situatie nooit meegemaakt)
Alle reacties Link kopieren
hoi to



we werken allebei 4 dagen en dus gaat kleine al vanaf begin drie dagen pw naar kdv. Dat gaat prima. Familie woont niet in de buurt, maar opa/oma's zou ik ook niet willen als structurele oppas. (incidenteel zou wel handig zijn denk ik). Gelukkig hebben we wel super kdv met goede/vaste krachten. Denk zelf dat een kind minimaal 2 dagen pw naar kdv moet om daar beetje binding te krijgen. Mijn zoontje is bijna 4 en gaat nog steeds met plezier. Hij heeft er ook echt vriendjes gemaakt.



marion
Alle reacties Link kopieren
Wij werken beiden 32 uur en dochter gaat 3 dagen naar het KDV. Ik vind het te onrustig voor een kind om 2 dagen ergens te zijn en een 3e ergens anders, dus wij hebben bewust voor deze regeling gekozen. Verder wil ik niet dat onze ouders oppassen, wij doen de opvoeding, niet zij, en dat zou lastiger worden als ze structureel oppassen. Met het KDV kan ik duidelijke afspraken maken en ze erop aanspreken, bij ouders en schoonouders ligt dat altijd iets gevoeliger. Ik wilde zoveel mogelijk duidelijkheid en zo veel mogelijk rust voor mijn dochter, en dat werkt prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar het verhaal van TO luister heb ik het idee dat het haar wel goed bevalt dat oma oppast. Als dat het geval is waarom dan toch niet één extra dag naar oma? Iemand zei hier ook dat je misschien kunt schuiven met één dag zodat oma wellicht ook weet op welke dagen ze exact oppast. De vader kun je dan als incidentele oppas vragen. Overigens zou ik dit wel even aankaarten met hem. Je spreekt van te voren die dagen af en het komt er nu op neer dat hij dan vaak niet kan. Nu heb je geluk dat de andere oma wel kan maar als dat niet het geval was geweest had je nu wel een probleem gehad!Hier nog geen kinderen, maar we willen ze in de zeer nabije toekomst wel. Uiteraard heb je het dan ook wel eens over hoe dat te regelen met oppas. Wellicht hebben we twee of misschien maar één dag oppas nodig. Mijn ouders willen niet oppassen, mijn schoonouders zeker wel maar daar hebben we het nog nooit met ze over gehad. Ik ben net als een aantal hier eigenlijk ook geen voorstander van structureel oppassen door oma’s. Ik vind dat je ze dan ook dermate bij de opvoeding gaat betrekken. Iets wat mijn inziens niet hun taak is. Daarnaast vrees ik dat het voor strubbelingen kan zorgen en dat wil ik graag voorkomen. Gelukkig is manlief het met mij eens maar soms ben ik wel eens “bang” dat als het eenmaal zo ver is hij toch overstag wil gaan met zijn moeder wat betreft het oppassen. Risico bij mijn schoonouders is ook nog eens dat ze al aardig op leeftijd zijn. Stel het bevalt ze niet of ze kunnen langere tijd ineens niet oppassen dan heb je eigenlijk al een probleem gezien de lange wachtlijsten van zo’n kdv. In ieder geval ben ik zo wie zo voor één dag kdv. Dat heeft mijn man gelukkig ook.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie reacties!



Mijn gevoel zij in eerste instantie (voordat oma ging oppassen) dat ik haar het liefste niet meer dan 1 dag wou laten oppassen, mede door m'n schoonmoeder  niet te veel te belasten en ik vond het geen fijn idee dat ze meer een opvoedende rol zou krijgen door nog een dag extra op te passen. Maar ze blijkt het gewoon hartstikke leuk te vinden en ze laat ons helemaal in onze waarde, hecht veel aan onze mening en overlegt ook veel. Maar we laten haar ook vrij in haar doen en laten op haar oppasdag, het is haar huis, en in ieder huis gaat het er weer anders aan toe (met ook weer andere regels). Kortom, het bevalt ons (en schoonmoeder) prima! Ze is nog jong, dat scheelt ook wel.



Mijn vader had begin dit jaar niet gedacht dat ie zoveel werk zou krijgen, hij blijkt tot het najaar bijna vol te zitten. Ik heb dus nog eens met hem gesproken, alhoewel hij die oppasdag heel leuk vind (hij vind het jammer dat ie niet meer kan oppassen voorlopig) hebben we in overleg besloten dat hij even niet meer oppast. In plaats daarvan gaat ze naar m'n schoonmoeder voor die 2e dag vanaf volgende week.



Wat iemand anders opperde, een 3e dag kdv op een andere dag zou wel mogelijk zijn (evt de woensdag) maar die dag ben ik zelf al vrij en dat blijft zo.



Wij zijn er dus helemaal uit, en zijn blij een goeie oplossing gevonden te hebben. Allemaal bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
TO, fijn dat je het allemaal toch hebt kunnen regelen en ik vind het ook heel leuk dat je schoonmoeder zo goed bevalt als oppas.



Mijn dochter gaat al vanaf 4 maanden 2 dagen naar het kdv en 2 dagen naar mijn ouders, die ook nog eens ruim 100 km verderop wonen. Ik breng mijn dochter daar op zondagavond en dinsdagmiddag wordt ze weer thuisgebracht. Dan eten we met zijn allen (mijn vader heeft dan al eten gekookt) en gaan mijn ouders weer naar huis. Op woensdag en donderdag gaat ze dan naar het kdv. Dit bevalt ons echt enorm goed. Mijn ouders kunnen dingen met haar doen waar wij niet aan toe komen soms (dierentuin e.d.) en mijn moeder zit zelfs met haar op 'baby'zwemmen. En wij hebben de maandagavond voor onszelf. Plus 2 ochtenden zonder aankleed-en-naar-de-creche-stress.

En mijn dochter gaat zo graag naar haar oma en vooral haar opa. En dinsdag gaat ze met heel veel plezier ook weer naar papa en mama terug. Nu moet ik wel zeggen dat ze een makkelijk kind is dat niet snel van de rel is. Ik denk dat het per kind uitmaakt of dit kan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven