Morfine mee op reis?

20-06-2009 11:53 25 berichten
Afgelopen week is bij mijn lief weer een hernia geconstatteerd. Twee jaar geleden is hij ook aan een hernia geopereerd. Nu heef hij van de huisarts morfine tegen de pijn gekregen (de rest werkt niet) en een handgeschreven verklaring met de vraag om meer beenruimte (op zo'n receptbriefje) en daaronder "dhr gebruikt ook morfine"

Zou dit volstaan? We vliegen met Transavia.
Alle reacties Link kopieren
Vraag bij je apotheek een medicatie-paspoort, meestal krijg je dan geen problemen. Kun je online inchecken bij Transavia? Dan zou ik zodra die incheck geopend is, een plekje bij de uitgang kiezen. Je moet ook weer terugvliegen, wss kunnen de baliemedewerkers daar geen Nederlands lezen (en snappen ze dus geen jota van je briefje). Dan is vooraf inchecken ook slim.
Volgens de apotheek volstond dat doktersbriefje. Maar ik ben dus bang dat in Tunesie die drugshonden gaan flippen als ze die morfine ruiken. Aangezien morfine onder de opiumwet valt......
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een doktersverklaring is moet het geen problemen opleveren. Die extra beenruimte is geen garantie. Je kunt daar wel voor betalen (stoelreservering). Een stoel bij de nooduitgang kun je wel vergeten met een hernia en morfine. De 1e rij kan wel.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zeker even een belletje over wagen naar Transavia en/of de douane. Er zijn vast regels voor òf, hoeveel en op welke wijze (met welke documenten, in handbagage of ruim, etc) morfine mag worden vervoerd.

Dan weet je ieg zeker dat het geen problemen gaat geven.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Als het onder de opiumwet valt (en dat doet het) heb je bij mijn weten echt wel zo'n paspoort nodig. Mijn apotheek wilde zelfs dat ik er eentje meenam voor mijn -zware- migrainemedicatie. Terwijl dat dus niet verplicht is. Ik zou gewoon zo'n ding eisen. En nogmaals: heb je gedacht aan de taalbarrière? Dat briefje is in het nederlands? Zon paspoort is in meerdere talen en met de generieke stofnaam opgesteld, zodat het overal leesbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Dat antwoord van de apotheek bevreemd me suikervrij. Als je binnen Nederland blijft is dat, in het Nederlands geschreven, briefje vast voldoende maar voor Schiphol en zeker ook vliegvelden in het buitenland (bij aankomst en vertrek) heb je gewoon zo'n medicijnpaspoort nodig. Daar is e.e.a. namelijk ook vertaald naar het Engels. Ik zou echt teruggaan naar de apotheek en er alsnog eentje vragen. Ik zou morfine niet gokken met alleen een handgeschreven briefje.
Alle reacties Link kopieren
Ow..mosterd. Pelikaan was me net voor
Alle reacties Link kopieren
Ik zal even kijken maar volgens mij heb je meer nodig dan alleen een reisdocument van de apotheek.
Alle reacties Link kopieren
Reist u naar een land buiten het zogenoemde Schengengebied, dan adviseert de inspectie u contact op te nemen met de ambassade of het consulaat van het betreffende land in Nederland. Elk land heeft namelijk een eigen beleid als het gaat om het invoeren van geneesmiddelen voor persoonlijk gebruik.



Voor reizen naar de Nederlandse Antillen of naar Aruba geldt het volgende:

U dient zelf de door de arts verstrekte verklaring betreffende het medisch gebruik per fax toe te zenden aan:



de Inspecteur der Geneesmiddelen op de Antillen, fax nummer 00 5999 4669 367 of

de Inspecteur der Geneesmiddelen op Aruba, fax nummer 00 2975 8491 43



Vermeld in de fax de datum van uw aankomst en houd rekening met een verwerkingstijd van tenminste een week.



Dit komt van de site van inspectie voor geneesmiddelen
Alle reacties Link kopieren
Oh het is Tunesie, dan sluit ik me aan bij de andere posters. Zorg dat je je helemaal goed hebt ingedekt.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk volledig overbodig, maar vraag even goed na wat de bijeffecten van morfine kunnen zijn en wat je moet doen als die optreden. Afhankelijk van de hoeveelheid die hij slikt, kan het bijv. de darmen 'stilleggen'. (ben geen dokter, maar heb dit één keer echt ongelooflijk fout zien gaan omdat ze in het buitenland niet even de ha-post konden bellen met een vraagje). Neem dus iig de bijsluiter mee, liefst ook in de taal van het land waar je heen gaat.



Verder sluit ik mee aan bij de rest: bel even de ambassade en regel een medicatie-paspoort in het engels ipv een briefje in het Nls.
Dat zeg ik....
Wat vreemd dat de huisarts zelf niets heeft gezegd over morfine en buitenland.

Wij moeten zelfs zo'n verklaring voor de Ritalin van zoon, ook naar een land binnen europa.
Alle reacties Link kopieren
waarom ga je op reis met een hernia?
Alle reacties Link kopieren
quote:maansa schreef op 20 juni 2009 @ 12:27:

waarom ga je op reis met een hernia?en dan ook nog lang zitten in een vliegtuig...
Alle reacties Link kopieren
Eens, zou een hernia geen goede reden kunnen zijn om jullie reis te annuleren en het of dichter bij huis te zoeken of pas te gaan als hij weer is opgeknapt?
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt per land. Zelf reis ik alweer een paar jaar met allerlei 'smokkelgeliefde drugs'. Ik houd zelf de volgende manier aan; ruim voor vertrek (maanden!) de regels van desbetreffend land achterhalen. Houdt vaak in dat ik mijn info krijg vanuit een consulaat of ambassade, maar heb het ook al aan de hand gehad dat die me níet verder hebben kunnen helpen en ik via 's lands douane en veiligheidsinstantie mijn informatie heb ingewonnen.



Met morfine reizen en zo'n lullig rotaantekeningetje? Ik zou het persoonlijk nimmer en nooit doen. De kans is groter dat je níet gecontroleerd wordt dan wel, maar in geval van controle wil ik zelf niet met zo'n "lek als een mandje so called verklaring" mezelf moeten redden.



Het medisch paspoort gaat sowieso mee, volledig ingevuld en voorzien van alle handtekeningen. Dit is overigens GEEN geldig document voor diverse landen en in dergelijke gevallen dus meer ondersteunend en informerend. Daarnaast reis ik standaard met (elke keer opnieuw afgegeven en gedateerd!) een kopij recept pér medicatie met daarop steeds de volgende details;

- NAW gegevens

- naam medicijn, zowel die vermeld op medicatie zelf als de latijnse naam/werkende bestandsdelen (belangrijk; de merknaam kan per land zeer verschillen)

- dosis die ik gebruik en volgens welke methode (1 keer, 3 maal daags, oraal, op huid plakkend, alle details dus eigenlijk)

- hoe veel dagen ik deze maal zal reizen

- overal handtekening van arts op

- en last but not least; per recept vermeld hoeveel pillen/poedertjes/pleisters/etc. ik dus voor die specifieke reis nodig heb. Of te wel; aantal reisdagen+2 (in geval van vertraging etc.) x de dagelijkse dosering. Dit omdat men dan in 1 oogopslag kan zien of je niet veel te veel bij je hebt voor persoonlijk gebruik en dus toch niet ook smokkelt





Vooral dat laatste wordt nog wel eens om gevraagd. Ik ben zo met genoeg 'smokkelpotentieel' om een half dozijn mensen plat te leggen een heel leuk deel van onze aardbol over geweest. Landen zoals Australië, Kuala Lumpur, Amerika etc. die erg strikt op dit punt kunnen zijn; niets aan het handje. Al heb ik sowieso geen klagen, ik schijn onschuld uit te stralen en al zou ik met een stalen gezicht een olifant willen smokkelen dan wordt het volgens mij nog toegestaan. Maar dat is een ander verhaal.





Maansa; waarom niet? Ik mag aannemen dat SV en SV-lief een stuk beter dan jij kunnen beoordelen of reizen nu verstandig is of niet.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Een getikte brief van de huisarts met briefpaier waarop het adrs van de arts staat vermeld en handtekening van de huisarts.

een medicijnen paspoort met alle pedicatie en de dosis die dagelijks wordt gebruikt.

Medicatie apart in een tasje bij je handbagage vervoeren.

Ik ben net terug uit Amerika en heb zelf redelijk zware medicatie bij mij gehad en samen met brief en med paspoort gaf het geen problemen bij de douane.



Een stoel met meer beenruimte kun je vergeten, de stoelen zijn over het algemeen ruim van te voren gereserveerd.

Maar waarom met een hernia op vacantie,dit is voor mij een reden om de vacantie te annuleren, pijn hebben en daarbij morfine en de bij behorende bijwerkingen zouden mijn vacantiepret en die van partner behoorlijk vergallen.
Ik moest laatst voor mijn werk naar de VS en kreeg een week voor tijd Morfine voorgeschreven voor de reis. Dit was te kort om officiele toestemming te vragen, en zonder kon ik ook niet, dus ik heb er maar op gegokt. Ik kan je vertellen dat ik nog nooit met zo'n ongerust gevoel op reis ben gegaan en ik zou het ook beslist nooit meer doen. Dus, regel het liever gewoon helemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op deze site: http://www.igz.nl/burgersloket1/ietswet ... en_op_reis



Hier staat, zoals eerder iemand al vermeldde dat je contact moet zoeken met de ambassade of consulaat als je naar een Niet-Schengen land reist.

Bij de nooduitgang mag je trouwens absoluut niet zitten met een hernia, en de enige andere stoelen met iets meer beenruimte bevinden zich op de eerste rij en zijn erg gewild, dus hou er rekening mee dat de kans erg klein is dat jullie een plek met meer beenruimte krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ijaba schreef op 20 juni 2009 @ 14:16:

Maar waarom met een hernia op vacantie,dit is voor mij een reden om de vacantie te annuleren, pijn hebben en daarbij morfine en de bij behorende bijwerkingen zouden mijn vacantiepret en die van partner behoorlijk vergallen.En die vetgedrukte woorden, dat is nu net de clue. Voor jou zou dat een reden zijn tot. SV en SV-lief staan daar kennelijk duidelijk anders in.
vandaag ga ik van alles kunnen
Nog langs de huisartsenpost en dienstapotheek geweest. Medisch paspoort is geregeld. Ook handtekening van een arts.



We hebben zelf ook overwogen om de reis te annuleren. In overleg met arts en chiropractor besloten om toch te gaan. Ook met oog op het rotjaar wat we al achter de rug hebben. Met adres en nummer van het ziekenhuis daar bij ons.

We hebben online ingecheckt, en hij heeft een plek op de eerste rij aan het gangpad. Daarnaast een speciaal rugkussen.



Thanks voor de antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
suikervrij, even een tip, misschien overbodig hoor, maar geen alcohol drinken tijdens de vlucht en wel genoeg ander vocht. Regelmatig even lopen (voor zover je man dat kan) en proberen niet in slaap te vallen. Ik heb nu al tijdens 2 vluchten paniek meegemaakt doordat een passagier onwel werd, out ging, wat achteraf te verklaren was door pijnstillers, niet genoeg drinken, warmte, wel wat alcohol en slapen. Ook al is hij gewend aan de morfine, tijdens een vlucht kunnen de effecten toch anders zijn. Fijne vakantie!



kleine aanvulling, ik ben ic verpleegkundige en beide keren gebeurde het vlak bij mijn zitplaats en was ik de eerste die hulp kon bieden, (overigens kan je weinig doen dan, maar goed) nadat de persoon bij kwam heb ik goed doorgevraagd naar wat er aan de hand kon zijn, vandaar dat ik dat weet van die pijnstillers, etc.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben al ingecheckt? Dus jullie vliegen waarschijnlijk vandaag of morgen.....je hebt waarschijnlijk helemaal niks aan deze opmerking, maar jullie vertrekken dus met de morfine naar Tunesië zonder dat er toestemming is gegeven door de ambassade of het consulaat, ik vind het dapper.....ik zou het niet aandurven om alleen op de handtekening van de huisarts te vertrouwen...
We zijn weer veilig thuis gekomen. Geen problemen met douane gehad.

Bedankt voor de tips en info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven