Werk & Studie alle pijlers

Bewust een tijdje werkloos - wie ook?

15-06-2009 23:26 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft dit ook weleens gedaan? Een sabbatical genomen, gewoon gestopt met werken zonder direct iets anders te zoeken, tijd genomen om te oriënteren op een andere richting qua werk, of iets dergelijks? Lijkt me leuk om te horen welke keuzes je hebt gemaakt, en hoe het heeft uitgepakt. Heeft de vrije tijd je wat opgeleverd, heb je een bepaalde droom waargemaakt, of viel het eigenlijk heel erg tegen?



Van mijn vorige baan (HBO-niveau) kreeg ik een burn-out, en van de huidige (ongeschoold werk) kreeg ik dezelfde klachten omdat ik er lichamelijk gewoon nog niet bovenop ben en onder mijn niveau werkte.



De laatste tijd droomde ik alleen maar van vrijheid, weer energie krijgen, en eindelijk kunnen doen wat mijn hart me ingeeft in plaats van wat in de maatschappij 'hoort' (of wat ik zelf vind dat normaal is). Zoals dat werken nou eenmaal moet, ook al bevalt het helemaal niet en worden lichamelijke klachten steeds erger.



Baan per direct opgezegd, en de komende maanden niet van plan me te bevinden op vacaturesites of het CWI-gebouw. Wel: sporten, vrienden bezoeken, een leuke verre reis maken, oriënteren op andere beroepsgroep/ opleiding, cursus doen die me leuk lijkt, enz enz. Kortom, dingen uitproberen waar ik zin in heb, maar die er niet van komen als je gewoon werkt, en al helemaal niet als je buiten het werk te vermoeid bent om van de bank af te komen.



Dankzij hard werken in het verleden red ik het met spaargeld wel een tijdje zonder inkomen. Ik geniet van mijn vrijheid, en zit boordevol plannen die ik ten uitvoer ga brengen.



Iedereen in mijn omgeving werkt, uiteraard, meestal fulltime. Voel me daarom de enige die er bewust voor kiest om een tijdje niet te werken, maar aandacht te hebben voor mezelf en een andere weg in te slaan. Zonder te weten waar ik uit ga komen. Het voelt zo goed!
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden, mijn relatie was over en ik trok weer in bij mijn ouders. Ik had behoefte aan rust, en heb mijn baan opgezegd om een paar maanden niets te doen.



Al met al heeft die periode bijna 2 jaar geduurd. Dans- en muzieklessen genomen, diverse andere cursussen, vrijwilligerswerk gedaan. Veel nieuwe mensen leren kennen.



Ik heb in die periode wel een aantal mensen erg duidelijk moeten maken dat ik dat alles van mijn eigen spaargeld deed.



Daarna kon ik weer fris aan het werk. Over een paar jaar ga ik ik zeker hetzelfde weer doen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij geen uitkering aanvraagt vind ik het allemaal prima. Dus ook niet als je spaarcentjes op zijn en je geen baan kunt krijgen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 19 juni 2009 @ 21:43:

Zolang jij geen uitkering aanvraagt vind ik het allemaal prima. Dus ook niet als je spaarcentjes op zijn en je geen baan kunt krijgen.



Oh gelukkig als je jouw zegen heeft (en die van zoete meen ik) heeft ze geen zorgen



Wat raar om direct te reageren vanuit deze hoek. Waarom maken mensen zich zo snel zorgen wanneer andere een uitkering van welke soort ook krijgen die, in hun ogen, wellicht niet helemaal terecht is.



Het zou mij echt niet boeien of ze nu bijstand krijgt wanneer haar spaargeld op is (buiten dat ik het voor haar vervelend zou vinden aangezien ze er volgens mij zelf niet op zit te wachten). Het lijkt wel afgunst. "Prima dat je het doet als het maar niet van MIJN belasting centen zijn".
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, geen afgunst. Ik gun iedereen een goed leven.

Maar in een tijd

waarop aan alle kanten bezuinigd wordt,waar uitkeringsgerechtigden aan alle kanten worden uitgeknepen, waar het privéleven van mensen met een bijstanduitkering niet meer privé is,waar die mensen zwaar de dupe zijn van frauduleus gedrag van anderen,en we met z'n allen in een zware economische crisis zitten,

vind ik dat je 2 keer na moet denken voor je jezelf in een dergelijke situatie manoeuvreert.

Bijstand aanvragen terwijl je zelf verantwoordelijk bent voor het feit dat je geen geld hebt, daar dupeer je mensen mee die het wél echt nodig hebben.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk wel respect voor het feit dat je dit aandurft! Heb er ook wel eens over nagedacht maar ben te bang om al mijn zekerheden op te geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 19 juni 2009 @ 21:43:

Zolang jij geen uitkering aanvraagt vind ik het allemaal prima. Dus ook niet als je spaarcentjes op zijn en je geen baan kunt krijgen.



Nogmaals, ik heb alles van mijn eigen (spaar)geld gedaan. Daarna heb ik uitzendwerk en ondernemerschap afgewisseld.



Juist in die vrije periode heb ik geleerd zodanig prioriteiten te stellen en goed om te gaan met geld, dat mijn onderneming de crisis wel zal doorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Joh dan is het toch prima, doe niet zo aangebrand.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 juni 2009 @ 18:21:

Joh dan is het toch prima, doe niet zo aangebrand.Ik snap haar opmerking wel. In topics als deze en over de bijstand moet altijd even naar voren gebracht worden dat "we" daarvoor geen belasting betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 juni 2009 @ 18:21:

Joh dan is het toch prima, doe niet zo aangebrand.Als je iets beter had gelezen, had je jezelf wat tikwerk kunnen besparen. En ik ben graag aangebrand.
Alle reacties Link kopieren
quote:HaagsLoesje schreef op 20 juni 2009 @ 10:55:

[...]



Het zou mij echt niet boeien of ze nu bijstand krijgt wanneer haar spaargeld op is (buiten dat ik het voor haar vervelend zou vinden aangezien ze er volgens mij zelf niet op zit te wachten). Het lijkt wel afgunst. "Prima dat je het doet als het maar niet van MIJN belasting centen zijn".



Als medebelastingbetaalster vind ik dat het door ons allen betaalde belastinggeld met beleid moet worden uitgegeven. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om aan te kloppen bij de soos.



Het is nu anders, maar toen was er altijd wel een k.baan te vinden om mijn bankrekening mee te spekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiba schreef op 20 juni 2009 @ 12:52:

Ik heb eigenlijk wel respect voor het feit dat je dit aandurft! Heb er ook wel eens over nagedacht maar ben te bang om al mijn zekerheden op te geven.



Juist nu worden we geconfronteerd met het feit dat een heleboel zekerheden niet blijken te bestaan. Een baan voor het leven, geld op de bank, een eigen huis als investering.



Op dit moment zou ik ook niet aandurven, met kind, onderneming en hypotheek.



Ik heb het wel over jaren terug, maar als uitzendkracht heb ik een paar keer meegemaakt dat iemand onbetaald verlof nam voor een aantal maanden. Geld gespaard, huis onderverhuurd en toch de zekerheid van een baan. Alleen denk ik niet dat dat nu zo eenvoudig te realiseren is, in deze tijden. En niet elke werkgever is zo soepel.



Maar goed, mijn planning over 10 jaar, dochter studerend en het huis uit, hoop ik. Dan zou ik graag een aantal maanden willen gaan reizen.



Je kan ook voor jezelf een plan van aanpak maken, wat wil je gaan doen, hoeveel geld/tijd moet je daarvoor reserveren. Werkt de werkgever mee qua verlof, kun je tijdelijk je huis onderverhuren enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 20 juni 2009 @ 20:05:

[...]





Als je iets beter had gelezen, had je jezelf wat tikwerk kunnen besparen. En ik ben graag aangebrand.

Huh?

Ik reageerde op de TO en dan kom jij opeens met je post.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
quote:fiba schreef op 20 juni 2009 @ 19:00:

[...]



Ik snap haar opmerking wel. In topics als deze en over de bijstand moet altijd even naar voren gebracht worden dat "we" daarvoor geen belasting betalen.Waar zeg ik dat dan?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 20 juni 2009 @ 22:53:

[...]



Huh?

Ik reageerde op de TO en dan kom jij opeens met je post.Mijn post stond er meer dan 24 uur voor de jouwe.
@TO: ik zat zelf tegen een burn out aan te hikken, maar ik ben de helft minder uren gaan werken. Ik kon zo nog net de rekeningen betalen en had ondertussen toch 2,5 dag om de leuke dingen te doen. en die heb ik zeer productief gebruikt.

Maar, ik moet er wel bij zeggen dat die 2,5 dag werken structuur aanbrachten en ervoor zorgden dat ik wel iedere dag om half acht naast mijn bed stond. Ik heb een vriendin die net als jij helemaal gestopt is met werken, maar er niet meer uitkomt momenteel omdat ze alleen maar bezig is met "moe zijn". Want werken geeft ook weer energie en voldoening. Inmiddels werk ik weer vijf dagen, alleen zijn er twee extra klussen bijgekomen die me weer nieuwe impulsen geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lindy5 schreef op 16 juni 2009 @ 10:40:



Merkte idd dat vrienden werken en het altijd druk hebben, dus zat toch bijna altijd alleen thuis, aan de computer gekluisterd.Door de cursussen/activiteiten die ik deed, leerde ik andere mensen kennen. Gepensioneerden, huisvrouwen, noem maar op. Mensen die wat meer tijd te besteden hadden. Genoeg koffiemiddagjes, borrels, etentjes enz gehad. Met de danslerares klikte het zo goed, dat ik uitgenodigd werd op haar bruiloft. Ik was er niet op uit, maar achteraf zijn die contacten erg nuttig geweest voor mijn netwerk.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 20 juni 2009 @ 23:53:

[...]





Mijn post stond er meer dan 24 uur voor de jouwe.Ja dus? Ik reageerde niet op jou.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Het doet er niet eens toe tegen welke sabatticalhoudster je het hebt. Degenen hier geven aan dat het een en ander gefinancieerd wordt uit eigen middelen.



Als je toe bent aan een sabattical, en de middelen daarvoor gespaard hebt, neem ik aan dat je oud en wijs genoeg bent om te weten dat je geen recht op bijstand hebt als het geld op is.
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 21 juni 2009 @ 09:24:

[...]





Ja dus? Ik reageerde niet op jou.



Okee. Maar doe dan niet alsof het daarop lijkt, omdat mijn post er opeens stond.



Verder ben ik het volledig met je eens. Ik ga er alleen van uit dat mensen die zich al jaren op de arbeidsmarkt begeven en deel uitmaken van onze maatschappij op de hoogte zijn van de regels.
Knap hoor dat je dit durft! Ik heb er helaas de middelen niet voor, maar zou het wel weten als ik ze wel had. ik heb altijd al de droom om een boek te schrijven, dus dat zou ik dan zeker gaan doen.



Maar even iets anders:

Als je een burnout hebt, ben je (gedeeltelijk) ziek en heb je toch allerlei rechten? Mijn zus heeft een burnout gehad, is eerst een tijd thuis geweest en heeft het werken daarna weer therapeutisch opgebouwd. Daar heeft ze geen salaris voor ingeleverd.

Nu lees ik hier TO's verhaal en een reactie van iemand hierboven, dat ze op eigen zak teren. Dat lijkt me niet helemaal eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 21 juni 2009 @ 10:14:

[...]





Okee. Maar doe dan niet alsof het daarop lijkt, omdat mijn post er opeens stond. Ik begrijp echt geen snars van jou. Jij reageert aangebrand op een post die niet naar jou gericht was. Dan geef ik je gelijk en dan blijf je nog bezig. Schiet mij maar lek
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frutje schreef op 21 juni 2009 @ 10:42:



Nu lees ik hier TO's verhaal en een reactie van iemand hierboven, dat ze op eigen zak teren. Dat lijkt me niet helemaal eerlijk.



TO's burn out en sabbatical zijn verschillende dingen. In haar beginposting staat toch duidelijk dat ze de sabattical in ieder geval van haar spaargeld gaat doen.



Stel dat je een dag in de week minder zou gaan werken, inkomsten en uitgaves opschrijft, beetje daarmee schuiven. Is het boek dan nog steeds niet haalbaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:HoiPippiLangkous schreef op 21 juni 2009 @ 11:34:

[...]



Ik begrijp echt geen snars van jou. Jij reageert aangebrand op een post die niet naar jou gericht was. Dan geef ik je gelijk en dan blijf je nog bezig. Schiet mij maar lek



Er wordt allereerst helemaal niemand lek geschoten. Ik reageer aangebrand volgens jou, omdat jij zeikerig overkomt naar mijn mening. Zoals een andere poster eerder aangaf heeft niemand jou zegen of toestemming nodig. En dat verhaal over de bijstand, tja. Niet van toepassing op TO en haar topic.



Jammer dat we elkaar niet begrijpen. Het zij zo.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk lijkt me dat. Over een, flink, aantal jaartjes als ik mijn studie af heb en meer heb kunnen sparen, hoop ik hetzelfde te doen.



Geniet er van!
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heerlijk, maar ik zou het niet durven om nu mijn baan op te zeggen. Zo'n gat op je (lees mijn) cv staat toch niet echt lekker, en mijn leeftijd (bijna 40) werkt ook niet echt bevorderlijk voor het vinden van een nieuwe baan als ik er weer aan toe zou zijn.

Dus eigenlijk ben ik vooral een laffaard!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven