Hoe gaan de ontwikkelingen bij jullie prematuren?

10-05-2007 10:21 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, mijn naam is Sunny en ben in januari 2007 moeder geworden van een dochter: Lisa. Ze is 6,5 week te vroeg geboren. Ze heeft precies 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Inmiddels is ze alweer 14 weken oud. Maar 8,5 week na uitgerekende datum. Da's erg lastig om haar ontwikkelingen met andere baby's te vergelijken. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere moeders van te vroeg geboren baby's.
Ik ben in maart moeder geworden van Steijn en Hugo, maar ik was eigenlijk pas 2 mei uitgerekend. Ze zijn dus zeven weken te vroeg geboren en konden na drie weken in het ziekenhuis te hebben gelegen naar huis. Ze zouden nu een week zijn, maar zijn intussen al acht weken. Volgens de arts moeten we uitgaan van de gecorrigeerde leeftijd, dus Steijn en Huug moeten kunnen presteren op het niveau van een een week oude baby.



Wat was bij jou de reden van de vroeggeboorte? Bij mij was het HELLP syndroom geconstateerd, dus de mannetjes moesten eruit. Erg jammer, want ik had ze graag langer bij me gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik kreeg mijn twee jongetjes veel te vroeg.

Ze werden 8 weken te vroeg geboren, ook nadat ik HELLP had gekregen.

Inmiddels zijn ze al 5 hoor.

Ik had het boekje Oei ik groei gekregen, en ik weet nog dat ik gewoon 8 weken aftrok van de aangeven leeftijd.



Trouwens, ik heb het snel weggelegd, en heb alles op mijn eigen gevoel gedaan.

Gelukkig gaat het goed met hun ontwikkeling.

Een van de twee blijft een jaartje extra in groep 2, de andere gaat naar groep 3.

Maar nog steeds ben ik erg dankbaar hoe het gaat, ik heb altijd wel in mijn achterhoofd gehouden dat er een kans was dat ze qua ontwikkeling iets achter zouden lopen.



Als je nog meer vragen hebt, dan roep maar!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sunny,Proficiat met je wondertje Lisa.Mijn naam is Lisa en mijn dochter Lynn is geboren na een zwangerschap van 32 weken en 5 dagen. Zij heeft ook 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Gelukkig zonder complicaties.Lynn is inmiddels 14 maanden. Wat betreft lengte en gewicht had ze haar achterstand al heel snel ingehaald. Zij woog bij de geboorte 1445 gram en is nu al rond de 10 kilo! Wat betreft de motoriek ligt ze achter. Zij krijgt hiervoor wekelijks fysio. Zij heeft een goedaardige lage spierspanning in haar beentjes. Zij kan nog niet kruipen, zich zelf optrekken. Met hulp kan ze nu wel al effe staan. Ze schuift op haar billen achterwaarts de kamer door. Ze brabbelt veel en is een pittig dametje. Geeft precies aan wat ze wil.Mijn ervaring is dat je veel geduld moet hebben. Ik heb ook nog een zoontje van 4. Je kunt geen enkel kind met elkaar vergelijken. Ook 40-weken kinderen ontwikkelen zich verschillend met of zonder problemen.Ik ben ook wel eens boos of gefrustreerd omdat het allemaal niet zo opschiet. Maar ja van de andere kant blijft ze wel nog wat langer “mijn babietje” en dat koester ik. Want ook prematuren worden snel groot! Groetjes,Lisa
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sunny,



Mijn meisje is met 33 weken en 3 dagen geboren in november 2004 en woog toen 2475 gram.Ze heeft 2 weken in het ziekenhuis gelegen,maar omdat het allemaal goed met haar ging,mocht ze mee naar huis.Wel met sonde,want helemaal zelf haar fles leegdrinken lukte niet en zelf borstvoeding drinken ook niet,dus heb ik voor haar afgekolfd.Op de uitgerekende datum woog ze 7 pond.Haar ontwikkeling verliep eigenlijk heel goed en de kinderarts zei ook dat je het 1e jaar steeds mag corrigeren tot de uitgerekende datum.Ze houden daar met de groeicurve natuurlijk ook rekening mee.Sammymeis heeft wel fysiotherapie gehad voor haar armpje,omdat een spier in haar bovenarm afgekneld heeft gezeten in mijn buik en ze haar handje niet zelf kon strekken,maar dat is helemaal goedgekomen.Mevrouwtje is erg ondernemend en ze kon al snel omdraaien en later zitten en staan.Los lopen deed ze toen ze,gecorrigeerd,13 maanden was.Ze is nu inmiddels twee en een half en we gaan nog 1x in het half jaar naar het CB in het ziekenhuis zelf.Ik denk dat het voor ieder kindje weer anders is hoe zij zich ontwikkelen,het ligt er misschien ook aan met wat voor reden het kindje te vroeg geboren is.Ikzelf had geen Hellp oid,maar een blaasontsteking die de weeen triggerde.Als ik mijn zwangerschap had voldragen zou ze om en nabij de 9 pond zijn geweest volgens de gyn..pfff,ik vond het toen niet zo heeeel erg meer,die 6,5 week te vroeg ;)

Veel plezier nog met je kindje en liefs van Sam
Hai,



Vorig jaar mei ben ik na 30 weken en zes dagen zwangerschap bevallen van mijn dochtertje.

De eerste twee weken heeft ze op de Nicu van het WKZ gelegen en daarna nog twee maanden in het ziekenhuis hier in de buurt. In een couveuse dus. Ze was zowel prematuur als dysmatuur. (1290 gram en 36 cm).

Ik moest ook bevallen omdat ik Hellp had.



Dit is morgen een jaar geleden. (ze is morgen dus jarig). Wat een klein vechtertje hebben wij. O+

Qua lichamelijke ontwikkeling is ze nu ongeveer 9 en een halve maand oud. Ze is 70 cm en weegt 7850 gram. Qua spraak en communicatie is ze wel ongeveer een jaar.



Groeten van Voyager.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Mijn dochter is met 35,5 geboren en met een geboortegewicht van maar 1745 gram.

In het begin is het idd heel lastig om ze met andere kindjes te vergelijken en dat moet je eigenlijk ook niet doen (ik weet dat dat lastig is)

Inmiddels is mijn dochter bijna 3 en ze doet echt niet onder voor haar leeftijdsgenootjes. Ze was heel rap met praten en ze liep ook met 14 maanden. Ze groeit verder ook hardstikke goed, alleen qua lengte loopt ze iets achter op haar leeftijdsgenootjes. Maar ook dat loopt ze nu al aardig in.

Als het goed is zullen ze op het CB wel goed in de gaten houden hoe je kindjes ontwikkeling verloopt en als je zelf iets niet vertrouwd gewoon aan de bel trekken. Wellicht loop je ook nog bij een kinderarts?
Alle reacties Link kopieren


Hallo, mijn naam is Sunny en ben in januari 2007 moeder geworden van een dochter: Lisa. Ze is 6,5 week te vroeg geboren. Ze heeft precies 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Inmiddels is ze alweer 14 weken oud. Maar 8,5 week na uitgerekende datum. Da's erg lastig om haar ontwikkelingen met andere baby's te vergelijken. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van andere moeders van te vroeg geboren baby's.





14 weken min 6,5 week is toch 7,5 en niet 8,5?

Hier verder geen ervaring met te vroeg geboren babies, maar in het overbekende boek "Oei, ik groei" gaan ze bij elke ontwikkelingsfase uit van de uitgerekende datum. Dus jouw kindje zou dan 6,5 week later in elke fase moeten komen dan een kindje dat precies op de uitgerekende datum is geboren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon is 6 weken te vroeg geboren, maar woog wel al 3140 gram. Na een week mocht ie mee naar huis. De eerste maanden heb ik wel rekening gehouden met die 6 weken verschil, maar na 4 maanden zat ie geloof ik al bovenin de groeicurve en daar is ie nooit meer vandaan gekomen.



Hij heeft op school inmiddels een klas overgeslagen en doet het heel goed. Hij is 8 inmiddels.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is met 35  weken geboren. Bij mij was dat omdat ik met 33 weken al vruchtwater verloor. Ze proberen het dan zo lang mogelijk in de buik te laten maar met 35 weken is het toch gehaald. Zelf heeft hij ook nog drie weken in het ziekenhuis gelegen. Eind mei word hij 1 en weegt nu net 8 kg. En tja ik weet niet of hij achter ligt, het ene kind is ook sneller dan het ander.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle reacties! Erg fijn om te lezen :) !



Groet,

Sunny
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste zoon (hij wordt in augustus 4 jaar) is 5 weken te vroeg geboren. De placenta was veel te klein waardoor hij te weinig en tot geen voeding meer kreeg. Hij was dan ook veel te klein en te licht (1595 gram) en heeft 5 weken in het ziekenhuis gelegen waarvan 3 weken in de couveuse.

Qua ontwikkeling was hij de eerste 2 jaar te klein en te licht maar die schade heeft hij inmiddels ingehaald, zijn gewicht is nog aan de lage kant maar zijn lengte is nu prima.  

Praten kon hij echt heel vroeg en duidelijk, toen hij 18 maanden was maakte hij al zinnen, hij is heel ondernemend en heel slim.

Zijn motoriek is ook goed, ik zie geen verschil met niet prematuur kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven