Vanaf wanneer bijvoeden?

19-04-2007 14:33 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me een beetje aan het verdiepen over het bijvoeden maar het is

me toch niet echt duidelijk....

Mijn zoontje is nu 3 maanden en in groeiboek van het C-bureau lees ik

dat je pas mag gaan bijvoeden met 6 maanden terwijl ik lees op de site

van Olvarit en in diverse boeken dat het mag vanaf 4 maanden.

Ik heb over 2 weken weer een afspraak op het C-bureau en dan vraag ik het zoiezo nog hoor maar ik ben gewoon even benieuwd hoe het nu zit.



Hoe deed jij dat met je baby?

En ik wil trouwens graag zelf de fruit/groentehapjes maken....
Dat stukje 'uit hetzelfde doosje' , dat snap ik niet zo goed.

Dat een allergische reactie dezelfde aanvallen vanuit het lichaam stimuleert, dat snap ik wel. Te vergelijken met een virus of bacterie die aangevallen wordt door dezelfde witte bloedlichaampjes.

Maar de trigger, het begin van een allergie, de start van het geheel, daar denk ik (nog steeds) anders over. Ik denk nl dat een voedselallergie anders is (begint) dan een inhallatie allergeen.

Dat als je het een hebt, je gevoeliger bent voor het ander, snap ik ook, want de doos van Pandora is nu eenmaal open geweest.

Maar het verschil zit mij aan de stárt van dit verhaal.

En daarom denk ik dat je bij inhallatieallergie zoveel borstvoeding kan geven als je wilt, maar het niet helpt.

(Overtuig me gerust, ik wil het maar al te graag begrjipen)
Alle reacties Link kopieren
Want dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een notenallergie wel ontwikkelt zou kunnen worden door een kindje dat bv krijgt waarvan de moeder noten eet, maar een fv kindje dat dus niet in aanraking komt met die noten het niet ontwikkeld of pas later zou ontwikkelen als bijvoeden begint.
Sorry, maar dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Aangetoond is dat als een borstvoedende moeder noten, pinda's, melk, etc eet en drinkt, een borstgevoed kind hier eerder een toleranatie voor ontwikkelt, borstvoeding werkt dus preventief.
Alle reacties Link kopieren
(Overtuig me gerust, ik wil het maar al te graag begrjipen)
Lees het artikel dan...
Alle reacties Link kopieren




quote: blindje reageerde



Want dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een notenallergie wel ontwikkelt zou kunnen worden door een kindje dat bv krijgt waarvan de moeder noten eet, maar een fv kindje dat dus niet in aanraking komt met die noten het niet ontwikkeld of pas later zou ontwikkelen als bijvoeden begint. Sorry, maar dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Aangetoond is dat als een borstvoedende moeder noten, pinda's, melk, etc eet en drinkt, een borstgevoed kind hier eerder een toleranatie voor ontwikkelt, borstvoeding werkt dus preventief. 
tolerantie bedoel ik...
Alle reacties Link kopieren
Tja, Kjong, ik heb geen overtuigende bewijzen, er is me verteld dat onderzoek dit heeft aangetoond.

Voedselallergie is gewoon 1 van de allergiën. Het lijkt logisch dat alleen voedselallergie met bv/kv te maken zou hebben, maar dat is dus niet zo. Alle allergiën hebben daarmee te maken en dat heeft allemaal te maken met de darmpjes, maar ook met de genen.

Zo wordt er ook gezegd dat bepaalde voedingsstoffen (pro-biotica, bijvoorbeeld, die dus kennelijk ook in bv zit) allergiën zullen verminderen.



Een kind dat geen aanleg heeft voor allergiën, kun je, volgens mij, al bijvoeding geven met 2 weken en het zal geen allergiën ontwikkelen. Dat is hetzelfde verhaal als 'de opa' die rookte tot z'n 96e en geen longkanker kreeg.

Je kunt nog zo goed je best doen, als je aanleg hebt, heb je grotere kans op.. op wat dan ook. Door preventief hiermee om te gaan, kun je enkele dingen verminderen, maar of je ze daadwerkelijk ook uitsluit, dat geloof ik niet.

EN dus kom je zo ook weer op dat andere verhaal dat mensen die juist bv geven wel kinderen hebben met allergiën en mensen die kv geven niet. Je kunt niet uitsluiten. En als jij toevallig komt uit een familie (niet alleen jij, maar gewoon het algemene jij ;), meer het 'men' zeg maar) die kv geeft én waarbij geen allergiën voorkomen, dan zul je denk ik ook sneller de conclusie trekken dat het onzin is, dat mensen die kv krijgen een grotere kans hebben op allergiën. Zeker als je in je omgeving dan ziet, dat knderen die wel bv kregen juist wel allergie hebben. Maarja, dat is de omgeving, dat is geen grootscheeps onderzoek.
Later is nu
Ok, gelezen. (Artikel van blz 4)

Bij preventie inhallatieallergenen gaat men dus niet van borstvoeding uit, maar van preventieve maatregelen als vermijding contact.

(Zei kop 'Andere vormen van allergie', en 'Conclusie')



Hooikoorts is dus (behalve met gasmasker lopen vanaf dag 1) niet te voorkomen (door bijv borstvoeding te geven).



Ik blijf bij mijn overtuiging.
(dat je vervolgens bij een hooikoortsaanval makkelijker een voedselallergie kweekt, en daarvoor borstvoeding wel belangrijk is, zie ik niet over het hoofd hoor)
Alle reacties Link kopieren
Oke :D



Maar dus he, volgens mij, is het zo dat je met fv of te vroege bijvoeding bepaalde allergische reacties kunt veroorzaken, die niet direct tot uiting komen of in zo'n lichte mate dat dat het niet te zien is, en doordat je die allergie geactiveerd hebt, activeer je élke allergie, dus ook de inhalatie/contactallergie



zoiets
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En dat gasmasker helpt dan volgens andere onderzoeken ook weer niet, want het is juist belangrijk dat een kind met stoffen in aanraking komt, omdat het er anders een allergie tegen kan ontwikkelen. Dus.. niet te schoon zijn, wél de hond bij het kind laten, enz. (daarom maak ik ook zo min mogelijk schoon, zodat m'n kinderen minder kans hebben op die vermaledijde huisstofmijtallergie ;))
Later is nu
Ook al is voor mij dit laatste stuk postings leerzaam, toch nog even iets van mijn hart.

Deze info en conclusies kwamen nl voort uit een posting van mij waar ik schreef





(...) Waar je dan ook eigenlijk best een conclusie a la Dreamer uit kan trekken.



De appels en chocola.

Ik ben dus niet iemand anders aan het overtuigen.
Ik denk dat inhallatie-allergie (ik heb er echt geen ander woord voor) komt door eenzijdigheid (in natuur, in huis) en daardoor overvloed.

(In Andalusie zijn er een heleboel mensen allergisch voor olijfbomenstuifmeel. In westerse landen waar veel geisoleerd wordt is er veel huisstofmijtallergie. Etc.)

Het evenwicht is weg.
Alle reacties Link kopieren
Sja, misschien ben ik ook wel allerigisch voor olijfbomenstuifmeel, ik weet het niet, kom er helaas nooit zo mee in aanraking. Ben wel allerigisch voor populieren en hazelaar en weet ik niet wat. Niet voor voeding, trouwens.



Dwalen we inmiddels ook erg af?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren




quote: blindje reageerde



Want dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een notenallergie wel ontwikkelt zou kunnen worden door een kindje dat bv krijgt waarvan de moeder noten eet, maar een fv kindje dat dus niet in aanraking komt met die noten het niet ontwikkeld of pas later zou ontwikkelen als bijvoeden begint. Sorry, maar dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Aangetoond is dat als een borstvoedende moeder noten, pinda's, melk, etc eet en drinkt, een borstgevoed kind hier eerder een toleranatie voor ontwikkelt, borstvoeding werkt dus preventief. 
Er staat in het artikel dat indien een borstvoedende moeder bijvoorbeeld veel melk drinkt er teveel van die stoffen via de borstvoeding bij het kind komen en het daardoor dus een koemelkallergie kan ontwikkelen zonder ooit daadwerkelijk koemelk tot zich te hebben genomen. En dat het beste zou zijn als de moeder de allergenen dan uit haar voeding weglaat. Ik vroeg me dus alleen maar af of dat bij andere allergieën ook zo werkte. Dan draai ik toch niet meteen de wereld om? Ik stelde alleen maar een vraag hoor. Je quote alleen het voorbeeld dat ik geef en niet eens de vraag die ik stel. Bovendien beantwoord je de vraag niet eens.

Alle reacties Link kopieren




quote: jetje31 reageerde





quote: blindje reageerde



Want dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een notenallergie wel ontwikkelt zou kunnen worden door een kindje dat bv krijgt waarvan de moeder noten eet, maar een fv kindje dat dus niet in aanraking komt met die noten het niet ontwikkeld of pas later zou ontwikkelen als bijvoeden begint. Sorry, maar dit is wel een beetje de omgekeerde wereld. Aangetoond is dat als een borstvoedende moeder noten, pinda's, melk, etc eet en drinkt, een borstgevoed kind hier eerder een toleranatie voor ontwikkelt, borstvoeding werkt dus preventief. 





Er staat in het artikel dat indien een borstvoedende moeder bijvoorbeeld veel melk drinkt er teveel van die stoffen via de borstvoeding bij het kind komen en het daardoor dus een koemelkallergie kan ontwikkelen zonder ooit daadwerkelijk koemelk tot zich te hebben genomen. En dat het beste zou zijn als de moeder de allergenen dan uit haar voeding weglaat. Ik vroeg me dus alleen maar af of dat bij andere allergieën ook zo werkte. Dan draai ik toch niet meteen de wereld om? Ik stelde alleen maar een vraag hoor. Je quote alleen het voorbeeld dat ik geef en niet eens de vraag die ik stel. Bovendien beantwoord je de vraag niet eens.







Pfff sja sorry hoor alles is mogelijk... Ik begrijp alleen niet zo goed wat je hier nou voor antwoord op wil horen. Volgens mij wil je dat ik zeg dat baby's allergisch kunnen worden van moedermelk? Dan zouden ze het helemaal worden van kunstvoeding lijkt me. Of dat met andere allergien ook zo werkt, is blijkbaar door Kjong aangetoond van niet. Volgens haar heeft borstvoeding geen enkele invloed op andere dan voedsel allergien. Wat ik in mijn antwoord aan jou heb proberen aan te geven volgens mij is dat borstvoeding preventief werkt op het voorkomen van allergien, voedsel- en de atopische allergien.

Ik krijg de indruk dat je en ook Kjong een bewijs willen dat borstvoeding dus toch niet zo goed is.  Ik geef alleen maar aan waarom ik het zelf wel wilde geven en nog steeds geef. Gezelligheid, warmte, binding met mijn dochter en om preventief te werk te gaan ivm hooikoorts (ik zeg dus preventief he)..
Alle reacties Link kopieren
Pfff sja sorry hoor alles is mogelijk... Ik begrijp alleen niet zo goed wat je hier nou voor antwoord op wil horen. Volgens mij wil je dat ik zeg dat baby's allergisch kunnen worden van moedermelk? Dan zouden ze het helemaal worden van kunstvoeding lijkt me. Of dat met andere allergien ook zo werkt, is blijkbaar door Kjong aangetoond van niet. Volgens haar heeft borstvoeding geen enkele invloed op andere dan voedsel allergien. Wat ik in mijn antwoord aan jou heb proberen aan te geven volgens mij is dat borstvoeding preventief werkt op het voorkomen van allergien, voedsel- en de atopische allergien.

Ik krijg de indruk dat je en ook Kjong een bewijs willen dat borstvoeding dus toch niet zo goed is.  Ik geef alleen maar aan waarom ik het zelf wel wilde geven en nog steeds geef. Gezelligheid, warmte, binding met mijn dochter en om preventief te werk te gaan ivm hooikoorts (ik zeg dus preventief he)..

Nee, dat hoef ik helemaal niet te horen. Waarom ik de vraag stelde is omdat een vriendin van mij een notenallergie in de familie heeft. Aan zowel moeders als vaders kant. Zij heeft het zelf niet. Ze geeft dus borstvoeding tot minimaal zes maanden en geen enkele bijvoeding. Om de ontwikkeling van de allergie dus tegen te gaan. Maar ze eet zelf wel noten. Als dat dus kan worden doorgegeven via de borstvoeding, zou haar uk dus nu al een allergie kunnen ontwikkelen in plaats van een tolerantie zonder ooit echt een noot te hebben gegeten. Hij heeft namelijk wel regelmatig huiduitslag en dergelijke. Door het artikel legde ik de link tussen de borstvoeding en haar menu. Vandaar dus. Volgens dat artikel hoeft het namelijk niet zo te zijn dat borstvoeding in alle gevallen preventief werkt.



en ook Kjong een bewijs willen dat borstvoeding dus



Neeneeneenee! Zie posting 12.18uur.




Met het geven van alleen bv langer dan 6 maanden verklein je de kans op een allergie, maar je sluit het helaas niet uit.





Hoe dan?

Dat borstvoeding 'reageert' op virussen en bacterien, dat snap ik.

Maar hoe dan bij allergieen?







Kjong, wat ik weet is et vo9lgende:



als baby's worden geboren zijn hun darmpjes nog niet af. Je kan de structuur vergelijken met een netpanty, dus met grote gaten erin. In bv zitten bepaalde stoffen (immunoglobulinen etc) die de darmen in staat stellen dicht te groeien tot een 'gewone' panty. Bij een maand of 6 is dat het geval.

Als je voor die tijd gaat bijvoeden (of sowieso al kv geeft) kunnen grote eiwitten door die gaten in de darmwand heen. Het lichaam kan die grote stukken eiwit (die normaal dus als kleinere, afgebroken stukjes eiwit pas worden opgenomen in de bloedbaan) als lichaamsvreemd gaan herkennen ern er antistoffen tegen gaan aanmaken.



Wat heeft hooikoorts daarmee te maken?  Veel pollen (stuifmeel dus) en andere inhalatieallergenen (huismijtuitwerpselen) hebben een soortgelijke eiwitstructuur als die 'grote' eiwitten die in de darmen werden opgenomen. Die allergenen adem je in, het lichaam herkent die als foute boel en laat de antistoffen los. Gevolg: snot, niezen, etc.



De meeste allergien ontwikkelen zich trouwens pas nà de puberteit. Iets kan jaren goed gaan, tot opeens de limiet bereikt wordt. Het klopt dat wij nl-ers meestal niet allergisch zijn voor olijfbomen: we worden er niet aan blootgesteld, dus het duurt even voordat het lijf die pollen herkent als lichaamsvreemd.



Voedselallergien treden sneller op, meestal is blootstelling aan een voedingsmiddel genoeg om te sensibiliseren. Gelukkig groeien veel kinderen over die voedselallergien heen: bij de meeste kindjes is een koemelkallergie voor ze 3 zijn 'over': de ergste lichamelijke reacties blijven dan uit.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand dan ook iets over het volgende? Hebben jullie dit ook gehoord?



Mij is verteld dat je voor 6 maanden niet moet bijvoeden met producten waar gluten inzitten. Rijstebloem zou je dan wel met 4 maanden kunnen geven omdat daar geen gluten in zitten.
Alle reacties Link kopieren
krokus, gluten moeten pas sowieso na 7 maanden, en rijstebloem is gewoon bijvoeding, ook al wordt soms gedaan alsof dat niet zo is. Ik zou er nog even mee wachten, tilalia legt in haar posting heel goed uit waarom. Heb je dat advies gekregen van het cb? ik kreeg dat wel na 4 maanden, maar waarom kon ze me niet goed uitleggen, gewoon daarom, omdat dat kon was het antwoord???? Hoe gaan de nachten verder in huize krokus?
Alle reacties Link kopieren
leuk je weer eens te spreken arwen. Nachten gaan / gingen goed. Hij sliep ineens tot 7 uur door, tot 4 nachten geleden. Hij begint nu om 2.30 met jengelen en dat duurt tot een uur of half vijf 's nachts. Denk dus dat de nachtvoeding weer geintroduceerd gaat worden.  (sorry dames voor het offtopic gaan)
Alle reacties Link kopieren
herkenbaar. Langzaam gaat het hier ook beter met de nachten, soms zelfs een nacht doorslapen zomaar ertussen, maar vannacht was het weer half 3 en etenstijd. Ik zou er maar gewoon aan toe geven als ik jou was, flesje snachts en weer doorslapen, uren jengelen of huilen wordt niemand gelukkig van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kennis met een kindje van dezelfde leeftijd als mijn zoon: 22 weken. ( beiden flesgevoed) Zij woont in een andere plaats. Mijn CB raad aan om nu te beginnen met een fruit/groentehapje zodat hij eraan kan wennen. Zij is bij CB geweest en daar vertellen ze dat ze al mag beginnen met korstje brood, soepstengel en rijstewafel.... Hoe zit het nou?
Alle reacties Link kopieren
ja dat is dus de ellende met cb's, die hebben geen eenduidig beleid en mening en advies. Verschilt hier bij mijn bureau zelfs per keer en per verpleegkundige. wat je kan doen is kijken op voedingswijzer.nl of op borstvoedingsforum.nl (ook handig voor flesgevoede kindjes) daar staat heel duidelijk een voedselintroduktie schema in, wat heel handig kan zijn en waar ik althans veel aan heb. En verder zou ik eerder het advies van de groenten en de fruit aanhouden en niet met 5 maanden al met een soepstengel en brood beginnen. Nog beter is even te wachten tot 6 maanden, dan begint het wennen en heeft je baby daar nog lang genoeg voor.
Ik heb een kennis met een kindje van dezelfde leeftijd als mijn zoon: 22 weken. ( beiden flesgevoed) Zij woont in een andere plaats. Mijn CB raad aan om nu te beginnen met een fruit/groentehapje zodat hij eraan kan wennen. Zij is bij CB geweest en daar vertellen ze dat ze al mag beginnen met korstje brood, soepstengel en rijstewafel.... Hoe zit het nou?
Brood, pap e.d mogen toch pas met 6 of 7 maanden vanwege de gluten? Starten met een broodkorstje heb ik nog nooit gehoord en een sopestengel voor een wurm wat nog nooit iets anders heeft gegeten dan melk? Kweetniethoor. Ik zou het niet doen. Laat ze eerst lekker aan andere smaakjes wennen en dan langzaamaan aan andere structuren.

Ik ben overigens met beide kinderen ergens in de 6 maanden begonnen met bijvoeden vanwege redelijk allergische papa.
Alle reacties Link kopieren
Up voor marleen



Up voor marleen





Up voor marleen



Up voor marleen



:D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven