Bijvoeden vanaf 6 maanden... Onzin???

13-05-2007 22:48 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoontje van nu 2 jaar ben ik destijds met 5 maanden begonnen met bijvoeden. De eerste maand alleen groente, daarna ook fruit en 'echt' warm eten (vanaf 6 maanden dus).

Mijn pleegdochter is nu 4 maanden, en eigenlijk voel ik er wel wat voor om het weer zo te doen, maar het CB adviseert nu om te wachten tot 6 maanden (dat was destijds niet zo).

Het is een hongerig meisje, ze drinkt momenteel 4 flessen van 200-220, en ik verwacht dat ze daar binnekort niet meer genoeg aan heeft.

Hoe pakken jullie dit aan? Toch maar wachten tot 6 maanden of advies in de wind slaan en eerder beginnen?



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelfs zoiets van; als het dan toch met aanleg te maken heeft (niet dat bijvoeden onbelangrijk is als oorzaak van allergien) wat maakt die paar weekjes dan nog uit?

Ach, je kan het ook omdraaien en zeggen, als het niet uitmaakt dan wacht je toch even... :P



Ik verbaas me er alleen wel eens over dat ik in mijn omgeving mensen zie die echt wachten tot 6 maanden voor ze gaan bijvoeden en dan krijgt zo'n kind met 9 maanden een stuk chocolade en een slokje koffie (vind ie zo lekker) :?

Mijn zoontje is nu 2, heeft nog nooit snoep gehad, vrijwel alleen biologische producten en versgekookt eten, en heeft nergens last van hoor.

By te way; wisten jullie dat er 14 suikerklontjes aan suikers (uit fruit en toegevoegd) in een danoontje zitten? Hoeveel kinderen van 8 maanden krijgen dat niet voorgeschoteld??? En dat moet allemaal wel kunnen?



Mamarleen
Alle reacties Link kopieren




quote: jetje31 reageerde



Hier ook (uit '73) en hooikoorts, al mijn neven hebben het ook. Kan zich ook pas op latere leeftijd openbaren en dan bedoel ik 30+.

Wat ik nooit zo goed begrijp van deze discussie is het hongergevoel dat met een beetje bijvoeding (fruit, groente zitten erg weinig calorien in) en zeker rijstebloem (zit ook heel weinig in, is gelijk aan een paar slokjes moedermelk) zomaar lijkt te verdwijnen.





Jetje, ik ben van hetzelfde bouwjaar. En in mijn familie komt het dus helemaal niet voor. (Allemaal jaren 70) Zou het niet ook een kwestie van aanleg kunnen zijn? Ze vragen niet voor niks of er astma, allergieën ed in de familie voorkomt. (Voor de duidelijkheid we zijn inmiddels ook allemaal 30+)





Sorry, weet niet meer wie dat laatste zei over aanleg. Daar zit zeker wat in, aangezien mijn zoontje dus ook die aanleg heeft voor allergie (in mijn geval hooikoorts), is het voor mij des te belangrijker om te wachten met andere voeding erbij te geven. Iedereen moet zelf doen wat ie wil, ik wil anderen dus ook niets opleggen. Ikzelf verheug me echt op het geven van ander eten, maar wacht nog liever even.
Alle reacties Link kopieren


ik heb zelfs zoiets van; als het dan toch met aanleg te maken heeft (niet dat bijvoeden onbelangrijk is als oorzaak van allergien) wat maakt die paar weekjes dan nog uit?

Ach, je kan het ook omdraaien en zeggen, als het niet uitmaakt dan wacht je toch even... :P





Juist door dan dus even te wachten met bijvoeden kun je dus voorkomen dat je kind allergisch wordt. Zo is het toch? Anders begrijp ik er geen bal van, hier gaat het toch juist om? Tilalia? Hellup, hahahaha:D


ik heb zelfs zoiets van; als het dan toch met aanleg te maken heeft (niet dat bijvoeden onbelangrijk is als oorzaak van allergien) wat maakt die paar weekjes dan nog uit?

Ach, je kan het ook omdraaien en zeggen, als het niet uitmaakt dan wacht je toch even... :P



Ik verbaas me er alleen wel eens over dat ik in mijn omgeving mensen zie die echt wachten tot 6 maanden voor ze gaan bijvoeden en dan krijgt zo'n kind met 9 maanden een stuk chocolade en een slokje koffie (vind ie zo lekker) :?

Mijn zoontje is nu 2, heeft nog nooit snoep gehad, vrijwel alleen biologische producten en versgekookt eten, en heeft nergens last van hoor.

By te way; wisten jullie dat er 14 suikerklontjes aan suikers (uit fruit en toegevoegd) in een danoontje zitten? Hoeveel kinderen van 8 maanden krijgen dat niet voorgeschoteld??? En dat moet allemaal wel kunnen?



Mamarleen



Mamarleen, niet alles wat je op tv ziet moet je klakkeloos aannemen, dit is nl. niet waar. Er is hier toendestijds een topic over geweest waar alle voedingswaarden van danoontjes instonden, samen met de voedingswaarden van suiker, en het is gewoon, simpelweg, niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoontje van nu 2 jaar ben ik destijds met 5 maanden begonnen met bijvoeden. De eerste maand alleen groente, daarna ook fruit en 'echt' warm eten (vanaf 6 maanden dus).Mijn pleegdochter is nu 4 maanden, en eigenlijk voel ik er wel wat voor om het weer zo te doen, maar het CB adviseert nu om te wachten tot 6 maanden (dat was destijds niet zo).Het is een hongerig meisje, ze drinkt momenteel 4 flessen van 200-220, en ik verwacht dat ze daar binnekort niet meer genoeg aan heeft.Hoe pakken jullie dit aan? Toch maar wachten tot 6 maanden of advies in de wind slaan en eerder beginnen?MamarleenIk heb ook zo'n hongerig kereltje, hij drinkt gauw tussen de 200 en 250 ml (afhankelijk van het dagdeel).Ik geef nog steeds borstvoeding maar ben met 5 maanden met fruithapjes begonnen. Ik zou zo graag zo snel mogelijk 1 voeding eraf willen hebben. De borstvoeding vraagt zoveel van mijn lijf, na elke voeding kan ik net zo goed op bed gaan liggen want ik ben zo slap als een dweil. En wie zegt dat je van borstvoeding afvalt wil ik NIET MEER HOREN!!! Geen kilo ben ik kwijt geraakt en als ik wat minder wil eten omdat ik het zelf zo veel vind, val ik bijna van mijn graad! (6 tot 12 stukken brood per dag, musli met yoghurt, fruit en een warme maaltijd met vis, drank - de hele dag kruiden thee zonder suiker en 1x koekje).Jarn reageert er goed op, en sinds ik hem kleine stukjes (korstjes) brood geef vind ie het 'eten' nog interessanter! Hij eet inmiddels een half potje fruit op. Daarna voed ik em nog, en dan drinkt hij nog best veel vind ik... Als hij 1 borst 'leeg' heeft en ik em mijn andere (na 15 min. boeren) aanbied wordt er nog flink gedronken uit de andere! Ik snap er niets van, maar hij zal het wel nodig hebben....
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf verheug me echt op het geven van ander eten, maar wacht nog liever even.
Ja, het is leuk hoor in het begin, waarin ze nog alles eten wat je ze voorzet, de heerlijkste zelfgemaakte prakjes, totdat ze aan het peuteren gaan en hele stukken eten letterlijk door de kamer vliegen. Mijn dochter van 14 maanden eet alleen boterhammen en maakt van het avondeten een toneelstuk, iedere avond weer drama. Zo leuk is het niet. Maar goed, vandaag op CB gehoord dat het meer het idee van ouders is dat kinderen op gezette tijden moeten eten, maar dat ze daar zelf heel anders over denken... ik ben blij dat ik nog lang heb kunnen doorvoeden, stiekem denk ik weleens dat ze moedermelk nog het lekkerste vind en dat is zo gewoon voor haar... Dus meiden met kleintjes rond de zes maanden: denk verder vooruit: ze moeten nog lang genoeg vast voedsel eten (hun hele leven namelijk).
Alle reacties Link kopieren
mamma tilalia2; Suiker is 1 van de ergste verslavingen die er is. Probeer maar eens iets te vinden zonder suiker! De producenten hier in NL stoppen overal suiker in... Ik heb het geprobeerd om suiker loos door het leven te gaan, geloof mij, je krijgt echt afkick verschijnselen... Diep triest...We wonen vlak bij de grens met Duitsland en ik ga elke week winkelen daar. Ze hebben een heel schap met 6 verschillende merken aan baby fruit-, groente-, en maaltijdpotjes. Veel zonder suiker en nog meer biologisch. Geweldig!!! Ik probeer Jarn zo weinig mogelijk suiker te geven, maar ja brood kun je hem niet verbieden... Ook omdat daar nog zoveel andere goede bouwstoffen in zitten.Het blijft moeilijk, voeding... In plaats van dat de overheid zich zorgen maakt over kinderen met overgewicht zouden ze zich wat meer met de herkomst van de producten moeten bemoeien. Wat is er mis met puur??? Moeten nou al die toevoegingen???
Alle reacties Link kopieren
volgens mij is aan olvarit geen suiker toegevoegd en ze hebben ook een biologische varaint, ook zonnatura babyvoeding is gewoon bij de drogisterij van de Dirk te krijgen hoor. En dan maak je het toch gewoon zelf, heb ik ook gedaan, mijn dochter bliefte de potjes vanwege de denk ik te fijne structuur ook niet. Suikerloos door het leven gaan is onnodig... en je kind kan later ook niet ontsnappen aan suiker dat is gewoon een feit. Mijn vader roept altijd suiker is vergif, maar dat vind ik erg overdreven. Zonder glucose kunnen je hersenen niet functioneren, het gaat erom hoe je met suikers omgaat.
Alle reacties Link kopieren


mamma tilalia2; Suiker is 1 van de ergste verslavingen die er is. Probeer maar eens iets te vinden zonder suiker! De producenten hier in NL stoppen overal suiker in... Ik heb het geprobeerd om suiker loos door het leven te gaan, geloof mij, je krijgt echt afkick verschijnselen... Diep triest...



We wonen vlak bij de grens met Duitsland en ik ga elke week winkelen daar. Ze hebben een heel schap met 6 verschillende merken aan baby fruit-, groente-, en maaltijdpotjes. Veel zonder suiker en nog meer biologisch. Geweldig!!!

Ik probeer Jarn zo weinig mogelijk suiker te geven, maar ja brood kun je hem niet verbieden... Ook omdat daar nog zoveel andere goede bouwstoffen in zitten.



Het blijft moeilijk, voeding...

In plaats van dat de overheid zich zorgen maakt over kinderen met overgewicht zouden ze zich wat meer met de herkomst van de producten moeten bemoeien. Wat is er mis met puur??? Moeten nou al die toevoegingen???




Ik begrijp dat niet helemaal, je kan toch zelf ook voeding maken? Doet een vriendin van mij ook, daar zit verder toch niets bij? Als ik zelf kook, doe ik er ook geen suiker bij. Ik denk dat het wel weer een verschil maakt of je alleen potjes geeft of niet

.

Wel wil ik geloven dat het lastig/ moeilijk is om suikerloos door het leven te gaan, te denken aan alle drankjes, tussendoortjes, toetjes enz. Of heb jij het niet over kinderen in de babyleeftijd?


quote: mamarleen reageerde



ik heb zelfs zoiets van; als het dan toch met aanleg te maken heeft (niet dat bijvoeden onbelangrijk is als oorzaak van allergien) wat maakt die paar weekjes dan nog uit?

Ach, je kan het ook omdraaien en zeggen, als het niet uitmaakt dan wacht je toch even... :P





Juist door dan dus even te wachten met bijvoeden kun je dus voorkomen dat je kind allergisch wordt. Zo is het toch? Anders begrijp ik er geen bal van, hier gaat het toch juist om? Tilalia? Hellup, hahahaha:D





Te vroeg bijvoeden verhoogt het risico op allergien.

Als je kind sowieso al een verhoogd risico op allergien heeft door allergische ouders, dan verhoogt te vroeg bijvoeden dàt risico ook weer.



Als het niet hoeft (ertnstige reflux is voor kinderartsen vaak een reden om eerder te starten met vaste voeding, prematuur geboren kinderen ook) zou ik niet bijvoeden. CB-arts is in mijn ogen geen geschikte adviseur op dat vlak, daarvoor zou ik eerder een echte kinderarts vertrouwen.
[quote=



quote: ierdwyfke reageerde


]

mamma tilalia2; Suiker is 1 van de ergste verslavingen die er is. Probeer maar eens iets te vinden zonder suiker! De producenten hier in NL stoppen overal suiker in... Ik heb het geprobeerd om suiker loos door het leven te gaan, geloof mij, je krijgt echt afkick verschijnselen... Diep triest...




We wonen vlak bij de grens met Duitsland en ik ga elke week winkelen daar. Ze hebben een heel schap met 6 verschillende merken aan baby fruit-, groente-, en maaltijdpotjes. Veel zonder suiker en nog meer biologisch. Geweldig!!!

Ik probeer Jarn zo weinig mogelijk suiker te geven, maar ja brood kun je hem niet verbieden... Ook omdat daar nog zoveel andere goede bouwstoffen in zitten.



Het blijft moeilijk, voeding...

In plaats van dat de overheid zich zorgen maakt over kinderen met overgewicht zouden ze zich wat meer met de herkomst van de producten moeten bemoeien. Wat is er mis met puur??? Moeten nou al die toevoegingen???



[/quote]

Dat weet ik, dat overal suiker inzit, ik eet namelijk zelf geen suiker omdat ik er migraine e.d. van krijg. Ik weet ook hoe het is om te moeten stoppen met suiker, all heb ik er geen afkickverschijnelen van gekregen.



Nou doet dat er ook niet toe, want daar ging het niet over: waar het wel over ging, is dat er in een danoontje geen zoveel suikerklontjes zitten. Er zit wel suiker in, maar niet zoveel.



Verder snap ik inderdaad niet waarom je per se potjes zou moeten geven, zelf maken is net zo goed. En wat heeft brood met suiker te maken? Als je zelf brood maakt, heb je suiker nodig. Maar dat wordt allemaal opgemaakt door de gist die er in zit, dus dat is het niet. En broodbeleg? Daar hoeft helemaal geen suiker in te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven