Gezondheid alle pijlers

testen op diabetes; hoe waarde interpreteren?

30-06-2009 15:11 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Nee 7.2 niet nuchter is prima als je weet dat hij nuchter rond de 5 hoort te zitten. Suiker geeft juist een hele snelle stijging dus dan was hij inmiddels al wel weer gedaald maar dit zijn langzame koolhydraten dus dan duurt het wat langer voor het in het bloed komt. Ik zou me zeker geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
quote:charlo schreef op 30 juni 2009 @ 15:25:

Bedankt voor je reactie!

Ik zou eerder zeg maar 2 of 3 verwachten



Dit noemen wij in de gezondheidszorg een hypoglycemie. Een afwijkende waarde bij een diabeet (te lage bloedsuiker) die vaak gepaard gaat met klachten (zweten, duizelig etc).



Een nuchtere bloedsuiker van rond de 5 is prima. Je hoeft je geen zorgen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Een waarde van 2 á 3 is voor een "gezond" mens niet normaal. Mensen met diabetes moeten zo'n lage waarde uiteraard ook vermijden, maar daar komt-ie nog wel eens voor. Met jouw bloedsuiker is inderdaad niks mis hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:charlo schreef op 30 juni 2009 @ 15:25:

Bedankt voor je reactie!



Bij een 'normaal' persoon die dus geen diabetes heeft hoort de waarde nuchter geprikt dus rond de 5 te zitten?



Op mijn folder staat dat de waarde bij nuchter prikken normaal is als deze beneden de 5,6 ligt. Maar 5 ligt daar ook zo dichtbij in de buurt...Zou ik ook hoog in de marge vinden. Ik zou eerder zeg maar 2 of 3 verwachten, in ieder geval een waarde die wat lager ligt dan een waarde die net onder de 5,6 zit.



Dus de boterhammen met kaas hebben, ondanks het gebrek aan zoetigheid, toch voor een stijging gezorgd na anderhalf uur?Nou met een waarde van 2/3 zit je al aardig tegen een hypo aan hoor; dat is ook niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
-
ik heb een aantal jaren geleden laten prikken en had, nuchter, een waarde van 3.6.

volgens de dokter normaal, maar als ik dit zo lees lijkt mij dat aan de lage kant....

en ja, ik moet idd wel op letten wanneer en wat ik eet.

vooral nu in de zomer moet ik er erg op letten geen zoet broodbeleg enz. te eten.

maar wel trage koolhydraten dus, zoals volkorenbrood.

en vaker te eten.



wat mij dus verbaast, is dat mijn huisarts 3.6 normaal vond, terwijl ik al jaren weet dat ik op mijn eten moet letten.....
Alle reacties Link kopieren
Charlo: nee. Jij maakt je druk omdat je niet weet wat de marges zijn. Je denkt dat de marges vrij groot zijn en dat het dus erg is als je dicht tegen de grenswaardes aan zit.

Maar die marges zijn niet zo groot. Sterker nog: je kunt dus ook te laag zitten.

Vergelijk het met lichaamstemperatuur. Stel dat je leest dat je bij een temperatuur van boven de 37,5 graad koorts hebt. Dan denk je toch ook niet "oh, mijn temperatuur is 37, ik ben dus zo goed als ziek, want een normaal mens zal wel rond de 30 zitten"?

Maak je dus geen zorgen, je zit binnen de marge
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook hoor Qwertu, ik ga al tegen de vlakte bij een bloedsuiker van rond de 5, maar dat is ook niet normaal. Maar hee, we werken eraan.



Het lijkt trouwens eerder op hypoglycemie wat jij hebt, als ik jou zo lees. Raar zeg....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
ik ben net begonnen met chroom slikken, omdat dit je bloedsuiker stabieler houdt.

ben benieuwd of het werkt.



aardappelen had ik nog nooit gehoord trouwens.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
De sensoren die mijn zoon gebruikt (meten elke vijf minuten z'n bloedsuiker (vetsuiker eigenlijk--lopen 20 minuten achter op bloedsuiker)) geven zelfs 3,3 aan als ondergrens.



Verder wil ik nog even melden: de bloedsuikermeters waar ze in een apotheek mee meten, mogen zo een punt afwijken. Het kan dus ook zijn, dat je bloedsuiker in werkelijkheid 6,2 was. Of bij degene die een 3,6 had, kan 't in werkelijkheid ook wel 4,6 zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
qwertu, goh nog een overeenkomst naast de nieren
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst zelf op mijn werk (ik spuit op mijn werk mensen met diabetes) een keer een waarde van 1,8. Ik schrok me kapot... en had ook nog eens bijna nergens last van, klein beetje dizzy in mijn hoofd... Snel veel snelle suikers naar binnen gewerkt en na een half uurtje 5,9. Heb zelf overigens geen diabetes... zit gewoon snel veel te laag (meestal voel ik dat ook wel...)
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me er niet zo druk om maken, charlo... Ik heb geleerd dat alles tussen de 4 en de 8 prima is.... ietsjes daar over heen is ook echt niet erg.... Als je echt diabetes zou hebben heb je ook wel last van bekende kwaaltjes als veel dorst, veel plassen, zweten, duizelig etc...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar weken geleden een uitgebreide bloedtest gehad.Toen ik bij de huisarts was hebben we de uitslag van het ziekenhuis samen bekeken op haar pc.Bij het suikergehalte stond dat het tussen de 4 en 6 moest zitten in nuchtere toestand,ik had precies een 5.

Syllekuh ik ken iemand die bijna op 20 zit en die totaal geen diabetes kwaaltjes heeft en zo zijn er meerdere mensen in Nederland die nergens last van hebben maar toch diabetes hebben.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven