Gezondheid alle pijlers

PET-scan

13-02-2009 11:04 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt een deze dagen opgeroepen voor het maken van een PET-scan in verband met mijn melanoom. Nu ben ik vreselijk zenuwachtig, niet zozeer naar de scan zelf, maar meer naar de resultaten.

In September is er een melanoom (huidkanker) verwijderd van mijn been, in November hebben ze een groter stuk weggehaald en hebben ze de eerste lymfklier weggehaald om te controleren op uitzaaiingen.

In deze klier zijn wel "vreemde" cellen gevonden, alleen kon niet met zekerheid worden gezegd of het goed- of kwaadaardige cellen waren.

Sinds die operatie heb ik een opgezwollen lymfklier in mijn lies.

Ik dacht dat het nog van de operatie kwam, maar mijn dermatoloog reageerde toch redelijk heftig toen hij het afgelopen week voelde.

Nu wacht ik op een oproep voor de PET-scan.



Heeft er iemand ervaringen met een PET-scan? Is het erg vervelend, of moet je vooral lang liggen en lang wachten (what's new)?

Is het vervelend om die rotzooi geinjecteerd te krijgen?

Hoe lang moest je nadertijd wachten op de uitslag?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Swissie,

ik heb ervaring met een pet-scan, in het algemeen lig je er meestal toch wel 15 minuten minimaal onder.

Contractvloeistof (oid) wordt via een infuus ingespoten in mijn geval maar ik heb ook een keer een andere scan gehad en toen kreeg ik het vooraf via een injectie.



Het is vooral vervelend omdat het zo onzeker voor jou is wat het is. Ik hoop voor je dat het allemaal goed is.



Heel veel sterkte met alles!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Swis,

Jeetje, wat een spanning, joh.



Het hangt een beetje af van waar ze naar op zoek zijn hoe lang een PET-scan duurt..

In jouw geval denk ik dat ze een Total Body Scan gaan uitvoeren (ze willen toch je hele lijf checken, denk ik?) en daarvoor lig je toch al gauw een half uurtje in de camera. Het lijkt een beetje op een MRI-scan of een CT-scan, alleen is de camera waar je in gaat lang niet zo groot als bij een MRI. Het is meer een soort ronde schijf waar jij middenin ligt, op een bedje. En dat bed schuift dat helemaal van voren naar achteren door die ring.

Hoe je de "tracer" ingespoten krijgt hangt ook wat van het onderzoek af. Soms krijg je het ingespoten, waarna je een tijdje in een wachtruimte moet doorbrengen en pas daarna ga je de camera in. Soms krijg je het ingespoten terwijl je al in de camera ligt enz enz.



Datgene wat je geinjecteerd krijgt is geen "rotzooi" in de zin van dat het schadelijk zou zijn voor je lijf. Het is een radioactieve verbinding, uiteraard, maar deze verbinding is maar heel kort radioactief. Al heel snel die dag is er niets meer van terug te vinden in je lijf; het zijn kortlevende isotopen waar gebruik van gemaakt wordt. Ook de hoeveelheid van die verbinding is heeeel weinig; het is zo weiig dat je lijf er geen schade van ondervindt. (En vaak is die stof op zich al helemaal niet eens schadelijk; FDG = radioactief suiker, soms is het radioactief water, soms een radioactief aminozuur enz).



Nou ja, in ieder geval is het geen heel vervelend onderzoek; op de prik na doet het geen pijn. Wel eventjes stil liggen, maar je kunt vragen om een rustgevend muziekje (of je eigen!!)



Als je het eng blijft vinden; de afdeling bellen en vragen om een uitleg. Heel normaal, en goed voor jouw gemoedsrust.



Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
dank jullie voor de snelle reacties

Het wordt inderdaad een full body scan om te kijken of er ergens uitzaaiingen zijn.

Het klinkt alsof het onderzoek zelf makkelijk en pijnloos is, da's in ieder geval fijn.



Afgelopen week vertelde iemand me dat die vloeistof branderig aanvoelde. Dat lijkt me nou niet echt aangenaam (en probeer dan maar eens rustig te blijven liggen).

Zal blij zijn als ik ook dit onderzoek heb gehad en vooral de uitslagen weet. Onzekerheid is echt vreselijk.
Swissie: hoe is het afgelopen meid?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
ik kreeg het heel warm van die vloeistof, dat voelde gek maar niet pijnlijk ofzo
Alle reacties Link kopieren
Sorry, Madiken, ik had niet meer gelezen.

Tja, inmiddels veel gebeurt. Uiteindelijk heb ik namelijk geen scan gehad maar een echo. Dit omdat het toch vrij zeker was dat we een biopsie zouden moeten doen, en dat is makkelijker met een echo.



Tijdens de echo was het direct al duidelijk dat het lymfocellen waren. Heel onschuldig, lymfvocht wat in een soort cyste was gegroeid. Dus dat was helemaal fijn (bult was ook direct weg na de biopsie).



Nu is het echter een paar maanden verder en ben ik wederom (en nu hopenlijk echt) aan het wachten op een PET-scan.

Ik heb nu een klein bultje in mijn lymf, en ik wil namelijk toch wat meer zekerheid hebben.



Mijn melanoom was 1.1 mm. Tegelijkertijd is er een vlek van mijn rug weggehaald (en niet opgestuurd), waar binnen een paar maanden weer een moedervlek zat. Ook deze is weggehaald en nu wel getest. Er zaten onrustige cellen in, maar nog geen melanoomcellen.

Hoop dat ik snel opgeroepen wordt en snel aan de beurt ben. Het ziekenhuis heeft zelf op de website staan dat ze de test binnen 3 werkdagen willen doen. Dat hopen we maar.

En wederom begint het wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven