Gezondheid alle pijlers

Ontstoken talgklieren [hoe kom je eraan, hoe kom je eraf?]

02-06-2009 22:14 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd steeds vaker verstopte/ontstoken talgkliertjes, en dan voornamelijk in mijn lies, en pijnlijk dat ze zijn, ongeloofelijk!

Ik heb het idee dat het erger is geworden nadat ik met de pil gestopt ben(en momenteel wel heel erg!) en aangezien het niet de bedoeling is dat ik binnenkort weer ga beginnen met slikken ben ik opzoek naar dé gouden tip! Uitknijpen lukt eigenlijk niet, en is volgens mij ook niet echt goed...

En opzich is het niet zo dat ik er helemaal onder zit ofzo, maar het is zo pijnlijk!



Iemand een idee waardoor ze meestal veroorzaakt worden?

Slechte hygiëne kan het niet zijn, want daar schort het niet aan....

én hoe ze zo snel mogelijk weer verdwijnen!



Ik ben er overigens al een keer mee naar de dokter geweest (onder mijn oksel) en ze zei dat die vanzelf weggaan, maar wellicht weet iemand iets om het t versnellen!!



Alvast vreselijk bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Pff ik ben ook bij de huisarts geweest en heb daar antibiotica zalf gekregen. Hielp perfect alleen met de nare bijwerking dat ik een vaginale schimmelinfectie kreeg.. ben nogal gevoelig voor antibiotica. Weet het nu ook even niet meer. Overigens helaas door het dragen van een te strakke broek heb ik nu weer last. Hoop dat het vermindert.
@ Mararoulette, irritant is dat hè dat je er met je kleding rekening mee moet houden. Weet onderhand ook niet meer welk ondergoed ik nu het best kan dragen, draag meestal boxertjes en hipsters maar zodra die in de liezen zitten heb ik meteen weer van die bulten. Meestal is het aan het einde van mn pilstrip het ergst, bij jullie ook?
Alle reacties Link kopieren
Ja summerxx ik weet inmiddels ook niet meer welk ondergoed ik nu moet dragen. Heb momenteel te kleine boxershirts van mijn vriend aan en dat gaat wel beter. Ik weet wel dat ik een broek heb die op de een of andere manier echt klemt in mijn lies.. Die kan ik dus ook niet aan. Eigenlijk zou ik jurken of rokken moeten gaan dragen
Alle reacties Link kopieren
Ja, de dokter zelf kan ze ook opensnijden..of anders de chirurg. Lucht echt heel erg op als ze dat doen..je voelt de pijn wegvloeien. Komt wel een enorme stank vandaan...maar de druk is weg..en die grote stuiterbal wordt kleiner..zodat je weer wat makkelijker kunt bewegen...Maar soms blijven ze een soort van zacht..en dan snijden ze niet. Helaas...en dan is het maar wachten tot ze vanzelf openbarsten of wegtrekken..
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zeg High Hopes dat de dermatoloog niet HET antwoord had

Ik help je duimen dat je voorlopig abces vrij zult blijven en dus niet al te vaak aan de antibiotica hoeft....



@Mararoulette: Antibiotica zalf? Lijkt me prettiger dan echt gewone antibiotica. Mag ik vragen hoe het heet?
Alle reacties Link kopieren
fucidin denk ik....althans, dat kreeg ik ook ooit en das antibioticazalf...
Even een update. Ben vandaag naar de dermatoloog geweest. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Hij zei dat het een van de meest hardnekkige aandoeningen was binnen de dermatologie.



Wat ik nu moet doen:

1. waslotion voor 's ochtends (die is morgen pas binnen bij de apotheek dus weet nog niet hoe die heet).

2. smeren met een crème 's avonds (locoid crelo)

3. een andere pil gaan slikken.



Met het laatste punt ben ik absoluut niet blij, ik slik al jarenlang zonder problemen dezelfde pil (marvelon) en stap liever niet over. Slik nu de pil maandenlang door, zonder doorbraakbloedingen, dit omdat ik in de stopweek regelmatig last heb van migraine. Ik heb dit ook aangegeven maar volgens de dermatoloog kan hidradenitis aanwoekeren onder invloed van hormonen en hij wil nu dat ik een pil met minder hormonen ga proberen (de Yasmin). Over vier maanden heb ik weer een afspraak.



Als ik hier op het forum lees over de Yasmin word ik al bang. Twijfel heel erg of ik dat wel zal doen. Wil niet acuut de adviezen van de dermatoloog in de wind slaan, maar het is verdomme mijn lijf en ik wil absoluut geen gerommel met de pil met alle risico's van dien. Zit ook echt niet te wachten op wat extra kilootjes, en een nog grotere cupmaat, en hormoonschommelingen. Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat de bijwerkingen van de Yasmin zijn. Maar als een paar kilo's en een cupmaatje meer je van de kwaal afhelpt die je belemmert in je dagelijks leven, je seksleven (zoals je zelf aangaf) etc dan zou ik het wel weten. Ik zou het in ieder geval een kans geven.



En die extra kilo's heb je zelf toch ook wel een beetje in de hand lijkt me?
Alle reacties Link kopieren
Als het de abcessen stopt...kom dan maar op met die extra cupmaat en die hormoonschommelingen!
Na mijn eerste schrik dat ik aan een andere pil "moet" met de eventuele bijbehorende bijwerkingen toch maar besloten om het een kans te geven. Ga morgen nog even overleggen met de gynaecoloog waar ik toch heen moet voor een ander probleem (focale vulvitis). Ga ook vragen of ik de zalfjes die ik gekregen heb tegen de bulten gerust kan gebruiken zonder nóg meer kans op schimmelinfecties.

Alle reacties Link kopieren
Lijkt me verstandig Summer om het ook nog even te overleggen met je Gyn.

Goed trouwens dat je het toch een kans gaat geven met die andere pil. Ik was een beetje verbaasd over je vorige reactie, je werd steeds niet serieus genomen en nu had je een serieus behandelplan en wilde je 1/3e daarvan wellicht niet proberen. Maar goed, je bent aan het idee gewend inmiddels

Ik zal voor je duimen dat het allemaal gaat helpen!
Even een update, ben nu een kleine week met de lotion en zalf bezig en kan er nog niet heel veel over zeggen natuurlijk maar de bulten zijn al geslonken. De lotion voor 's ochtends is wel echt vervelend, die prikt gigantisch door de alcohol die erin zit, maar dat is maar even.



Hoe gaat het met de andere dames nu?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er in de afgelopen maanden ook een aantal gehad, maar (gelukkig) niet zo erg als jullie beschrijven. Bij mij zitten ze op mijn buitenste schaamlip, altijd rechts, altijd op dezelfde plek, en het is er dus ook maar ééntje.



Toen ik mijn moeder er eens naar vroeg, vertelde ze dit ook regelmatig te hebben, ze was ermee naar de HA geweest, en die zei dat het kwam door scheren, maar ze heeft er ondertussen ook al 2 gehad op haar gezicht.



De laatste keer kreeg ze (volgens mij) een penicilline-kuur die ze 2 maanden moest slikken, maar daar kreeg ze weer een schimmelinfectie in de mond van, maar ze moest het wel afmaken.



Het is vervelend met kleding en ondergoed, maar ik mag niet klagen als ik jullie verhalen zo lees.

Als het erger word stap ik natuurlijk wel naar de HA, en dan zal ik me niet laten afschepen met de boodschap dat het door het scheren komt!



En ik zal mijn moeder ook even vertellen over Inderm (??)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb over 2 weken een afspraak bij de dermatoloog. Maar afgelopen week had ik weer zoveel ontstekingen, in beide oksels, dat ik nu toch maar weer een antibiotica-kuurtje bij de huisarts heb gevraagd. Waarschijnlijk is de boel dan juist rustig als ik naar de dermatoloog ga. Maar ik kon niet nog 3 weken wachten met AB, ik lag gewoon wakker van de pijn. Dermatoloog zal toch ook wel iets zinnigs kunnen zeggen als er net op dat moment even geen ontstekingen zijn?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Is het de eerste keer dat je naar de dermatoloog gaat Solomio?

Ik ben pasgeleden naar een andere dermatoloog geweest (andere personen andere inzichten dacht ik)maar die kon mij helaas niet wijzer maken.



Volgens mij maakt het idd niet uit of je oksels rustig zijn op het moment of niet hoor..je uitleg zou genoeg moeten zijn. Heeft er iemand bij jou weleens gesproken over de-roofing?Dat hebben ze bij mij in mn oksels gedaan..ze 'schrapen' ze helemaal leeg zeg maar in de hoop zo de bron weg te halen. Vraag het anders zelf eens aan je dermatoloog over 2 weken..



Mag ik vragen welke antibiotica/penecilline je kreeg?Ik vraag dat omdat ik volgens de 'nieuwste' dermatoloog al die 10 jaar de 'verkeerde' antibiotica heb gekregen, niet gericht op die ontstekingen. Dus ik ben benieuwd wat jij kreeg
Alle reacties Link kopieren
Rozigst, scheren kan het echt wel verergeren hoor.

Ik scheer mn oksels daarom ook echt niet meer, elke keer was het weer onrustig in mn oksels daarna.



Inderm is denk ik niet geschikt voor je schaamlippen en vagina...omdat het pure alcohol bevat..maar goed, vraag je dokter er eens naar
Alle reacties Link kopieren
High hopes, ik heb minocycline.

Kreeg eerst amoxycilline met clavulaanzuur, maar daar kreeg ik schimmels van (mond, vagina), dus nu deze. Las hier dat iemand dat van de dermatoloog had gekregen?



Over de-roofing heb ik gelezen, maar ik begrijp dat daar behoorlijk lelijke littekens van komen? Hoe is dat bij jou? Heeft het geholpen? En hoe ziet het er nu uit?



Ik ben niet zo heel erg met mijn uiterlijk bezig (helemaal niet eigenlijk), maar ik vind het erg lelijk om mouwloze kleding te dragen met ongeschoren oksels. Alleen al om die reden wil ik graag weer kunnen scheren.



En ja, tis de eerste keer dat ik naar de dermatoloog ga.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in iedere oksel 5 sneetjes gekregen...en die zie je nu nog goed zitten. Ik kan niet zeggen dat het helemaal weg is, ik heb af en toe nog wel een flinke knikker in 1 van mn oksels zitten maar het is wel iets minder geworden...óp die plek dan tenminste. Op/tussen/onder mn borsten gaan ze onverminderd door.

Ik scheer mn oksels ook niet..en vind het idd ook erg lelijk om dan met mouwloze kleding te gaan lopen, ik doe dit dan ook niet. Soms baal ik daar wel van hoor, zeker als het tegen de 30 graden loopt en ik weer met mouwtjes loop.



Ik kreeg dus ook altijd amoxycilline met clavulaanzuur, mocht ik er nou weer 1 krijgen dan zou ik aan de floxapen moeten volgens de dermatoloog...Ik ben benieuwd..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook best vaak last van bij mn liezen. Lelijke littekens heb ik eraan overgehouden.

Vroeger deed ik er niets tegen en dat deed altijd zo'n pijn! Als ik het nu weer heb doe ik er meestal een gaasje op met tea tree oil erop en goed afplakken met die witte tape van leukoplast. Dat helpt bij mij echt. Als ze nog klein zijn dan verdwijnen ze weer, als de abces groter is dan gaan hij sneller open. Maar het fijnste is dat het geen pijn meer doet door het schuren van kleding.

Voorkomen gaat denk ik toch niet. De pil heb ik nooit geslikt, en er zijn zat niet-rokers die er last van hebben. Dus stoppen met roken zal hier vast ook niet werken.
Alle reacties Link kopieren
Kom net terug van de dermatoloog.

Wat ik begreep is dat er 3 mogelijke oorzaken zijn.

1. Een vorm van acné, waarbij dan vaak veel meeëters te zien zijn en die heb ik niet.

2. Ontstoken zweetklieren.

3. Tja, wat was 3 ook alweer?



Nou ja, het was nu rustig, omdat ik net weer een antibiotica-kuur achter de rug heb. Ze heeft de bultjes gevoeld en gevoeld of er fistels waren. Zij dacht dat er geen fistels waren. Als eerste behandeling krijg ik nu 3 maanden minocycline.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net alle reacties zitten lezen met verbazing.. want ik ben dus niet de enige..... ik heb al wel een paar goede tips hier vandaan gehaald die ik zeker ga uittesten. Vroeger kreeg ik van mijn ha ook het advies om met unicura te wassen en evt betadine scrub maar dat hielp voor geen meter, ik heb het in de oksels en liezen, niet zo heftig als de mandarijnen die hier doorgegeven worden maar onderhuidse bulten, Alleen maak ik wel de fout door ze open te prikken als de druk te hoog wordt, en lees nu wel dat ik dat dus beter niet kan doen...



het gekke is dat ik tijdens mijn eerste 2 zwangerschappen er totaal geen last van heb gehad, het zou toch een hormonaal kwaaltje zijn werd gezegd. Maar nu ben ik van nr 3 in verwachting en ze lijken deze keer met paddestoelen uit de lucht te komen... niet groot maar wel vervelend en pijnlijk ( tot ik het lot zelf een handje help) Wel ben ik blijven scheren want ik vind het geen gezicht..... moet wel zeggen dat ik in me liezen minder vaak scheer omdat je dan wel verschil merkt.

die fucidin zalf heb ik ook in huis voor mijn zoontje, zal ik de tube maar eens gaan opmaken wie weet... helpt het bij mij ook wel.

Verder vind ik het toch wel prettig om te lezen dat ik niet de enige ben...
Alle reacties Link kopieren
Hier al 29 jaar ontstoken ellende. Tot nu toe helpt smeren met allerlei crèmes en het slikken van medicijnen niets. Operaties en laser behandelingen wil ik (nog) niet aan beginnen omdat het geen garantie geeft dat het weg blijft. Sinds kort heb ik 2 mega ontstekingen in mijn gezicht. Midden op mijn kin een flinke ontsteking ter grote van een ei en eentje onder mijn kin, ik heb de Pipolook Drama! Het is niet om aan te zien. Gelukkig trekt de boel netjes naar binnen toe weg en gelukkig geen vieze toestanden in mijn gezicht. Beetje jammer dat ik dit keer er echt ziek ervan ben en toch maar, tegen beter weten in, naar de huisarts ben gegaan voor een kuurtje. En zo gaat het maar door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven