Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd avondstudie (HBO) en WW uitkering, kan dat?

24-07-2009 20:07 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo



Ik heb even een vraagje namens een vriend van mij.

Hij werkt al meer dan een jaar via het uitzendbureau in de productie, vooral dagdiensten. Hij is ook al een jaar bezig met een HBO deeltijd studie ICT in de avonduren (2 avonden per week).

Het werk in dagdienst is twee weken geleden gestopt.Nu heeft hij ander werk gekregen van hetzelfde uitzendbureau waar hij ploegendiensten moet draaien.

Aangezien hij het geld hard nodig heeft voor zijn studie en vaste lasten heeft hij het aangenomen. In september moet hij wel weer opnieuw in de avonden naar school. Hij heeft al op zijn nieuwe werk aangegeven dat hij deeltijds studeerde en of hij dagdiensten kan draaien in september. Dat wisten ze nog niet zeker op zijn werk. Intussen is hij keihard op zoek naar ander werk in dagdienst, maar dat valt echt niet mee.

Hij vraagt zich af of hij straks recht zou hebben op een ww uitkering als het uitzendwerk ophoudt of als hij niets anders kan vinden. Hij vreest dat het CWI of UWV hem gaat verplichten ook op banen te solliciteren waarin ploegen worden gedraaid. Hij zit nu in het tweede jaar en wil zijn studie echt afronden, maar hij kan ook niet zonder inkomen als straks het UWV zegt dat hij werk weigert als hij niet op ploegenarbeid solliciteert.



Wie heeft hier ook ervaring met een deeltijd studie en een (tijdelijke) ww uitkering?



Groetjes Fatimaaa
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe dit precies zit, maar hij is al met die studie begonnen voordat hij eventueel ontslagen zou worden dus denk dat het geen problemen moet opleveren. Het cwi kan je nergens toe dwingen, als hij maar genoeg soliciteerd. Zij bepalen niet waarop. Overigens kan hij geen ontslag nemen want dan krijgt hij geen uitkering. Als zijn werk het op werkweigering gooit als hij geen ploegen wil draaien heeft hij denk ik wel een probleem..
Alle reacties Link kopieren
Dank je



Zijn er meer die hier iets over kunnen zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gehoord van mensen die bijna klaar waren met hun opleiding, dat die tijdelijk vrijgesteld werden van de sollicitatieplicht. Hoe dan ook, hij zal in elk geval in gesprek moeten met de sociale dienst van de gemeente/CWI/UWV (mèn, ik weet het verschil niet eens...). Wie weet zit er een welwillende en meedenkende medewerker aan de andere kant van het bureau.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, zolang hij werk hééft, kan hij uberhaupt geen WW aanvragen. Hij kan niet zomaar stoppen ivm studie, en dan "werkloos" worden. Dus zolang het uzb aanbod voor hem heeft, moet hij dat accepteren, hoe slecht het ook uitkomt. ALs hij echt geen werk meer zou kunnen krijgen, gaat het UWV vragen hoeveel uur per week hij werkte, en daarop wordt de uitkering gebaseerd (en die is 70% van het laatstverdiende loon, op basis v/h aantal werkuren!) Dus als hij 25 uur werkte, krijg hij ook maar 25 uur van het UWV. Mocht hij echt werkloos worden, dan moet hij dus minstens het aantal uren beschikbaar zijn voor werk, als hij WW betaald krijgt (dus in dit voorbeeld dan 25 uur). Het positieve is wel dat hij in de avonduren studeert, dus hij kan zeggen dat hij de hele week door beschikbaar is, alleen niet die twee avonden dat hij les volgt.
Het is al gezegd. Je hebt pas recht op WW als je echt je baan kwijt bent. Als je eenmaal je baan kwijt bent, dan wordt je verplicht om te solliciteren op geschikte functies. Als je maar genoeg je best doet om een passende baan te vinden, dan zal het UWV daar niet zoveel van zeggen. Maar als je zelf banen af gaat wijzen omdat het ploegendienst betreft, dan wordt het een ander verhaal. Kortom, ik zou hem dus adviseren om zoveel mogelijk op banen met "kantooruren" te solliciteren als hij eenmaal in de WW zit. Als dat niet lukt, dan bestaat inderdaad de kans dat hij ook zal moeten gaan solliciteren op banen die in roosterdienst of ploegendienst gewerkt worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven