Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen door te hardlopen??

06-08-2009 16:45 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het verleden heb ik al eens een tijdje hardgelopen (ook met Evy, ideaal!) maar hield het nooit langer dan een paar weken vol. Dit heeft er mede mee te maken dat ik weinig verschil merkte in mijn gewicht en werd daardoor minder gemotiveerd en gaf ik het dus maar weer op....

Maar ja, in het begin loop je natuurlijk nog niet zo lang en dus weet ik ook wel dat ik daar niet te veel van moet verwachten.

En aangezien ik toch nog een kilo of 5 kwijt zou willen, wil ik toch wel weer gaan beginnen, maar zou graag willen weten of je er nou echt van afvalt of dat het alleen erg goed is voor je conditie?

Graag jullie ervaringen! (misschien motiveert het me weer genoeg om te gaan beginnen)
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je helaas niet motiveren....ik ben geen hardloopster...en daar bedoel ik mee dat ik het in het verleden ook vele malen heb geprobeerd. Maar tis gewoon mijn sport niet. Drie jaar terug heb ik getrained voor de 10 km en heb ze ook uit gelopen...sinds dien niet meer iets langs gedaan.

Neem wel elke vakantie loop schoentjes mee...maar zet ze nooit aan mijn voeten. Te warm...te heuvel achtig...alle exuse verzin ik wel....moet zeggen dat ik eerder in het ritme vn spinnen kom.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je het kunnen combineren met wat anders....

Maar weet wel, je krijgt een betere conditie.

Wat je denk ik ook wel een goed gevoel geeft (mij wel iig)

En je gebruikt spieren die je anders niet zo zou gebruiken.

Spier massa blijft altijd zwaarder dan vet massa.....



Dus als je dan naar aantal kg. kijkt. Kan het idd kloppen dat je niet veel afvalt.

Miss zou je meer naar je figuur moeten kijken dat veranderd door het hardlopen/diëten en evt. andere sporten. En afmeting van omtrek buik/bovenbenen en boven armen kunnen meten.

(deze ze ook bij z'n tv programma)



Voel me iig geestelijk wel goed na een rondje hardlopen. T gevoel iets goeds te hebben gedaan.



succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met Kroes. Als je wil afvallen en gaat daarbij sporten zie je veel sneller resultaat als je naar de omvang van je lichaam kijkt! Dus gewoon de centimeter erbij en je zult echt resultaat zien.

Een paar jaar geleden heb ik de CPC in Den Haag gelopen (10 km), maar merk wel als je het niet bijhoudt, dat je snel weer conditie verliest en weer opnieuw moet gaan opbouwen om 10 kilometer te gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Je valt ook goed af als je elke dag 45 minuten tot een uur gewoon stevig gaat lopen (en natuurlijk een beetje normaal gezond eet). Hardlopen is ook niet mijn ding, dat zou ik niet langer dan een week volhouden.
Ik val alleen maar af van sporten als ik daarnaast ook minder ga (vr)eten.
Natuurlijk val je af van hardlopen, heb je wel eens naar echte renners gekeken hoe die er uit zien, zo mager als een lat zijn ze, zonder uitzondering> harlopen is hard core cardio!



Maar hardlopen is niet de enige activiteit waarmee je afvalt, je kunt ook gaan fietsen/spinnen of lesjes aerobicsen> zoek vooral iets wat je leuk vindt en niet tegen heug en meug doet anders hou je het zowiezo niet vol...



Als je mazzel hebt vind je een activiteit die je zo leuk vindt dat je deze blijft doen nadat je je doel bereikt hebt (wat dat dan ook moge zijn) puur voor je plezier!

Alle reacties Link kopieren
Ga gewoon iets doen dat je leuk vind en niet omdat je wilt/moet afvallen. dan hou je het veel langer vol. Als je gaat berekenen hoe lang je moet hardlopen om substantieel calorien extra te verbranden, dan zou iedereen daar moedeloos van worden.

Maar misschien vind je salsadansen, tennissen, onderwaterhockeyen o.i.d wel zo ontzettend leuk dat je afvalt zonder dat je het in de gaten hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben dus helemaal niet afgevallen van het hardlopen. Loop nu ruim 3 1/2 jaar hard. Daarvan de laatste anderhalf jaar 60 tot 75km per week. Daarnaast fiets en zwem ik veel. Maar zit nog steeds op hetzelfde gewicht. En dat terwijl ik tot voor een jaar terug nog heel veel snoepte en nu al ruim een jaar helemaal niet. Ik weeg nog steeds de 50kilo bij 1,57 die ik eignelijk al 15 jaar weeg (met tijdens de zwangerschappen er wel een paar kilo bij).

Hoe meer ik sport hoe groter mijn eetlust en als ik daar niet aan toegeef heb ik het idee niet voldoende energie te hebben om ook lekker te kunnen sporten.

Misschien dat het voor iemand met echt overgewicht wel werkt.

Maar laat je door bovenstaande vooral niet weerhouden om weer lekker te gaan hardlopen. Want ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als de afgelopen jaren. En dat is veel belangrijker dan een gewicht wat de weegschaal aangeeft.
k heb een digitaal horloge dat m'n hartslag (via een band die je om hebt) meet en het aantal verbrande calorien berekent tijdens het hardlopen. Na het hardlopen kan ik die data (via een microfoontje in de computer) uploaden. Zo kan ik on-line zien hoevaak ik ben geweest, hoe lang ik toen heb gerend en hoeveel ik heb verbrand.



Het leuke is dat het horloge je beloont als je je doelstellingen voor die week hebt gehaald. Ik heb b.v. 3 x hardlopen geprogrammeerd voor deze week. Eentje van 40 min, eentje van 50 min en eentje van anderhalf uur (op lage hartslag). Op zondagavond verschijnt er een envelopje en als je die week 75% van je vooraf geplande calorien hebt gehaald, krijg je een bokaaltje op je scherm.



Online kun je ook allerlei andere gegevens invoeren, zoals je gewicht. Ik weeg mezelf altijd op maandagochtend en voer dat ook in. Je kunt dan een grafiekje opvragen en als je het grafiekje met gewicht naar beneden ziet gaan, is dat toch wel erg leuk! En motiverend om weer verder te gaan en de week erop ook je doelstellingen te halen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor horloge is dat dan precies??

Merk, waar te koop enz. :-D
quote:Simooon schreef op 06 augustus 2009 @ 17:36:

Wat voor horloge is dat dan precies??

Merk, waar te koop enz. :-Dik gebruik 't ook en de mijne is 'n polar en ik heb 'm gekocht bij http://www.cardio-store.nl/
Alle reacties Link kopieren
FF Offtopic: Elninjoo, zag ik nou vannacht een andere avatar bij jou?
Cum non tum age
Als 't goed is zie je die op dit moment nog steeds (een meisje in bikini in 't water)
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2009 @ 17:47:

Als 't goed is zie je die op dit moment nog steeds (een meisje in bikini in 't water)Oja, waar dat F5 al niet goed voor is. Ben jij dat zelf?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ben het helemaal met jullie eens dat ik een sport zou moeten vinden die ik echt leuk vind, maar heb geloof ik sinds mijn jeugd alle sporten al gehad en weet dat ik gewoon geen sportmens ben...maar ja, ik hou ook van lekker eten.....

Ook weet ik dat als ik ben wezen lopen dat ik het best lekker vond en trots ben op mezelf.....dus misschien moet ik wat meer aan dat gevoel denken....

En ja, idd meer kijken naar m'n figuur dan de kilo's is ook waar....ik voelde altijd goed de spieren in m'n kont na het lopen, dus misschien eens kijken of daar wat centimeters afgaan
Ik loop nu zo´n drie maanden hard waarvan de afgelopen weken 2xper week 5, en een keer per week 8 kilometer (en stijgende).



En..... ik ben alleen nog maar aangekomen, ongeveer 2 kilo. Ik maak er voor mezelf maar van dat dit spierweefsel is

Maar ik ben ook wel meer gaan eten omdat ik meer honger heb.

Nu ben ik niet dik en ik vind het dus wel prima zo. Ik geniet van het hardlopen en dat is het belangrijkst!
Alle reacties Link kopieren
ga eens Zumba doen! Dat is ook nog eens erg leuk, bovendien train je allerlei spieren (en spieren zijn zwaarder dan vet), dus je valt dan niet af, maar alles wordt wel steviger....
Alle reacties Link kopieren
Zoals iedereen hier al meld is spierweefsel zwaarder dan vetweefsel. Ga je beginnen met hardlopen gaat je lichaam vetweefsel omzetten in spierweefsel, hier zul je van aankomen. Tenzij je tegelijkertijd je eetgewoonte enorm aanpast en daar van zult afvallen.

Spierweefsel heeft alleen een leuk voordeel. Als je echt fanatiek gaat sporten, blijft je spierweefsel nog caloriën verbranden terwijl je al gestopt bent met sporten. Heb je dus net 3 kwartier hardgelopen. Kan je daarna op de bank lekker bijkomen, maar dan verbrand je lichaam nog wel even wat caloriën. Wat wil je nog meer.

Zelf heb ik hetzelfde met sporten. Ik begin heel fanatiek. En hou dat misschien een maand vol en dan heb ik het weer gehad.

Mijn man heeft nu voorgesteld om samen te gaan hardlopen. Ik ben benieuwd of dat me meer motiveerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf inmiddels zo'n 11 kilo afgevallen sinds ik ben begonnen met hardlopen in april, daarvoor was er net 2kg af, dus in totaal 13 kg afgevallen.. Ik loop 3x per week, ben nu bezig met serie 2 van Evy (5-10km).

Maar ja, heb m'n eetpatroon ook aangepast en ben ervan overtuigd dat de combi van bewegen en gezond eten voor het gewichtsverlies heeft gezorgd. Ik zie m'n lichaam overigens idd veranderen, zie het strakker worden, vooral m'n benen, die hebben zowaar weer vorm!
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst ergens dat je met intervaltraing meer vet kunt verbranden dan met een duurtraining. Het was hier dus heb geen idee of het echt waar is of een verkooppraatje.
quote:Boom_87 schreef op 06 augustus 2009 @ 23:13:

Ik las laatst ergens dat je met intervaltraing meer vet kunt verbranden dan met een duurtraining. Het was hier dus heb geen idee of het echt waar is of een verkooppraatje.



Dat klopt! Ik sport 1x per week met een personal trainer (pt) en krijg vaak intervaloefeningen tussendoor voor de vetverbranding. Ik heb idd het idee dat ik sindsdien sneller vet (heb) verbrand (lees strakker worden, daar merk ik het aan want doe niet aan vetmetingen) dan toen ik met eigen inzicht aan het klooien was op de apparaten.



Toevallig gister begonnen met hardlopen buiten (heb een hekel aan de loopband en pt dacht dat het ik het buiten waarschijnlijk leuker vind) en morgen ga ik weer. Alleen jammer dat pt niet telkens mee kan, want in je eentje intervallen vraagt om heel veel discipline en inzet .
Alle reacties Link kopieren
@Namma: Zumba lijkt me best wel erg leuk, maar ja, dan moet ik weer naar de sportschool en dat vind ik gewoon echt niet handig. Vind het prettige aan hardlopen dat je kunt gaan wanneer je wilt en niet vast zit aan die lestijden.



@Nyam: da's wel een heleboel, goed zeg!

Bij hoeft er niet zoveel af, dus dan zou die 5 kg toch wel haalbaar moeten zijn he?!

Weet ook wel dat het aanpassen van je eetpatroon erg belangrijk is, dus dat moet ik ook zeker gaan doen.



@Boom_87:interval training is zeker erg goed voor je lichaam en conditie. Dat vond ik het voordeel van lopen met Evy, zij begint ook met het langzaam opbouwen van het hardloopschema, met intervallen. En vaak als ik klaar was met de les, probeerde ik altijd zelf nog een sprintje te trekken, even die hartslag omhoog!



@Pompidoe: een personal trainer, dat lijkt me echt ideaal.....iemand die je pusht om door te gaan. Hoeveel betaal je daar nou voor als ik vragen mag?



Denk dat ik toch morgen maar weer eens m'n schoenen aan ga trekken...die kilo's wil ik er toch echt afhebben....
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 06 augustus 2009 @ 17:26:

Ik weeg nog steeds de 50kilo bij 1,57 die ik eignelijk al 15 jaar weeg



Jij moet natuurlijk ook helemaal niet afvallen



TO, het is niet alleen een kwestie van meer bewegen (daar kun je zelfs iets zwaarder van worden omdat je spieren opbouwt die meer wegen dan vet) maar van gezond leven (dus goed eten en bewegen). Na een paar weken zie je misschien nog geen resultaat maar als je overgewicht hebt en gezond eet en genoeg beweegt moet je na verloop van tijd wel resultaat zien. Niet alles wat je wilt is in een paar weken te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
@wanda_p: heb niet echt overgewicht, zit op een bmi van 23,6 maar dat vind ik gewoon net te veel. Wil toch echt 5 kilo afvallen, dan zou ik op een bmi van 22 zitten, vind ik net wat prettiger. En dan hoop ik dat m'n buikje een beetje kwijt ben en wat strakker in m'n vel zit.



Ergens hoop ik gewoon dat ik het 'hardloopvirus' te pakken krijg en het gewoon echt heel erg fijn zal gaan vinden......maar ja, dat is me in al die jaren nog met geen enkele sport gelukt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven