Baby wil alleen op buik slapen

30-08-2009 03:30 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Ik ben nieuw op dit forum, dus zal me even voorstellen. Ik ben delfino en ben 7 weken geleden bevallen van mijn eerste kindje, een dochter(na iui en ivf behandelingen uiteindelijk zwanger geworden dmv clomid). Nu wil ze overdag niet slapen ('s nachts gelukkig wel redelijk) en huilt dan heel veel. Nu is ze een keer op haar buik in slaap gevallen en sliep toen plotseling zomaar meer dan 2 uur achter elkaar. We hebben haar dit een paar dagen overdag laten doen(onder toezicht en niet 's nachts). Ze slaapt daardoor opeens goed en huilt veel minder. Ik heb het idee dat ze echt oververmoeid was en dat ze die slaap echt nodig heeft, want eerst sliep ze gewoon echt niet overdag. Nu weet ik natuurlijk dat het afgeraden wordt en daarom doe het ook eigenlijk liever niet. Maarja, goed slapen en lekker in haar vel zitten is toch ook wel belangrijk. Dilemma dus. Eigenlijk wil ik gewoon graag jullie mening hierover horen. Dank!



Delfino



p.s. ze kan haar hoofd al goed zelf overeind houden
Voldoende slaap lijkt mij heel belangrijk voor baby's. Er zijn van die aerosleep matrashoesjes, die ervoor zorgen dat de baby altijd kan blijven ademen, ook als hij met zijn gezichtje op het matras ligt. Misschien geeft dat een veiliger gevoel? Volgens mij zijn er zelfs ook nog apparaten die de ademhaling van de baby registreren en een alarm afgeven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lekker op de buik laten slapen met een aerosleepmatrasje. Je kunt er echt doorheen ademen, ik heb het geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Delfino,



gelukkig ben je er snel achter dat je dochter ws. een buikslaper is. Bij mijn oudste dochter kwamen we er pas achter dat ze al 4 maanden oud was. Allemaal oververmoeid. Dus erg gezellig was het niet. Ze sliep zomaar een paar uur achter alkaar op haar buikje. We hebben haar de eerste tijd bij ons op de kamer gehouden. Tot we ons er goed bij voelden om haat in haar kametje te leggen. Het word afgeraden vanwege wiegendood maar waardoor dat komt weet men ook nog steeds niet. Als zij zo goed slaapt dan gewoon lekker doen.

Geniet van je kleine meisje.....
Alle reacties Link kopieren
Hier thuis ook twee kleine buikslapers (nog steeds, nu 5 en 2 jaar) en hun ook al vrij snel op hun buik laten slapen. Wel onhandig soms zo'n buikslaper (mijn kinderen slapen niet in wandelwagen en auto omdat ze dan niet op hun buik kunnen liggen).
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zo'n aerosleep matrasje. Je zou haar eerst alleen overdag op haar buikje kunnen laten slapen, je kan haar dan goed in de gaten houden, kijken of ze haar hoofdje goed wegdraait etc. En dan langzamerhand haar 's nachts ook op de buik laten slapen. Als ze slaapt en je draait haar om, blijft ze dan slapen? Is het een mogelijkheid om haar bij jullie op de kamer te zetten de eerste paar nachten?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook 2 buikslapertjes al hebben we nooit echt problemen gehad. De oudste begon pas op haar buik te slapen na haar eerste verjaardag en de jongste met een half jaar.



Ik zou een aerosleepmatras kopen omdat je kindje wel erg jong is. Mijn jongste kon met 6 maanden haar nekje prima omhoog houden en rollebolt haar hele bed door.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook speciale matjes die je onder je baby kan leggen en die een alarm af laten gaan als ze zou stoppen met ademen. Nadeel schijnt wel te zijn dat ze vaker dan noodzakelijk een alarm geven. Maar als jij je er niet veilig bij voelt sta je vast liever een keer te vaak naast haar bedje.
Alle reacties Link kopieren
Die matrasjes zijn echt ondingen ja. Zodra je kindje ook maar enigzins van het midden van het matrasje afgaat (en hoe ouder, hoe bewegelijker ze worden in hun slaap) dan gaat inderdaad de hele rambam af.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik het niet aandurven, zeker niet zonder toezicht. Ik vind de cijfers wat betreft buikslapen en weigendood daarvoor te alarmerend.

Heb je de slaapproblemen al eens besproken op het cb? Mijn zoon was ook een moeilijk slapende baby. Het slapen is hier veel beter geworden, toen we onder begeleiding van het cb met inbakeren zijn begonnen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Hier ook twee buikslapers.

Met onze dochter (nu 2,5 jaar) durfden we het ook niet aan en zij sliep heel slecht tot ze zelf op haar buik kon gaan liggen. Met onze zoon (bijna 1 jaar) hadden we hetzelfde. Voor hem hebben we idd zo'n aerosleepmatrasje gekocht en hem op zijn buik gelegd. Hij slaapt er echt heel goed op, en wij ook...

Nadeel is idd dat hij in de kinderwagen nauwelijks in slaap is te krijgen. In de auto slaapt hij trouwens wel redelijk.



Als ik jouw verhaal lees, zou ik je dochter gewoon lekker op haar buik laten slapen, met zo'n matrasje eronder. (Wij hebben die ook zelf geprobeerd en je kan er inderdaad goed door ademen!)
Alle reacties Link kopieren
HIer ook drie buikslapers. Dus ook een aerosleepmatrasje. Bij de eerste vond ik het nog vreselijk moeilijk om hierop te vertrouwen. Bij de 2e ging het gemakkelijker en bij de derde ging ik er eigenlijk al vanuit

Ik denk dat veel inbakerbaby's eigenlijk ook buikslapertjes zijn.

Misschien, als je ze toch echt niet op haar buikje zonder toezicht wil laten slapen, inbakeren proberen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn kindjes op de buik laten slapen voordat er zo iets als een aerosleep matrasje bestond. Inderdaad dan wel graag op de ouderslaapkamer, of binnen luisterbereik. Tja, hier is het goed afgelopen, maar je vergeeft jezelf natuurlijk nooit als jouw kindje wel aan wiegendood sterft. Hierin kan niemand je dus geruststellen. Persoonlijk lijkt oververmoeidheid me ook niet goed en gezond voor die kleintjes, maar goed.

Voor wat betreft 'ze kan haar hoofdje al goed overeind houden' zou ik je adviseren eens te kijken of ze niet erg gespannen is. Op deze leeftijd lijkt me dat eerder een kwestie van hoge lichaamsspanning dan van een bereikte stap. Babymassage of inbakeren of zodanig vasthouden dat ze gedurende bepaalde tijd niet kan overstrekken lijken me voor haar heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Alsjeblieft doe het NIET!!! Bij mij in de omgeving is er vorige week nog een baby overleden aan wiegendood. Lag ook op de buik te slapen...

Dus doe het echt niet! Ga bijvoorbeeld inbakeren in overleg met het cb, dan ligt ze ook meer geborgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn jongste zoon.

Ik vond het ook geen goed plan om hem op zijn buik te laten slapen.

Het is ook volgens mij niet dat ze zo nodig op hun buikje slapen, maar meer dat ze niet uitgestrekt willen liggen....

Hij viel met wat moeite wel in slaap, maar schrok binnen de kortste keren weer wakker als zijn armpjes en beentjes ontspannen naar 'opzij vielen', zeg maar.



Ik heb een draagzak (die je normaal gebruikt om hem tegen je aan te dragen) dwars in het bedje gehangen. Slaapzakje aan en hem daar lekker opgekruld in laten liggen. Kon hem meteen een beetje schommelen ....en meneer sliep als een roosje!

Hij was nog te klein om zich daarin de draaien, dus ik vond het een veilig idee.

Naar een paar weken had hij geen moeite meer met 'gewoon slapen'

Misschien een ideetje?



Grtz.

D.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 buikslapers vanaf 10 en 8 weken. Wel op een aerosleep matrasje. Als je dat wil gebruiken moet je er rekening mee houden dat kinderen zich moeilijker warm houden door de lucht in de aerosleep, Je kan een molton onder het buikje leggen zodat ze niet koud worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook nog zou kunnen doen als ze echt oververmoeid is, is dragen in een draagdoek! De kleine van mij (nu 13 weken) slaapt daar heerlijk in! Je kan even kijken op het draagdoekentopic.
Alle reacties Link kopieren
Even copy/paste van www.wiegedood.nl over de Aerosleep:



AeroSleep

De AeroSleep is een in een matras verwerkte of strak eroverheen te spannen overtrek van polyester met een honingraatstructuur, volgens de productinformatie bedoeld om de kans op allergieën en astma te verminderen en huidirritaties te beteugelen. De (Belgische) fabrikant wijst op de luchtdoorlaatbaarheid en de warmteregulerende werking en stelt dat er onder het lichaam ventilatie ontstaat, waardoor vochtige warmte wordt af- en verse lucht aangevoerd en schimmelvorming in de matras wordt voorkomen.

Beoordeling: In de huidige productinformatie wordt geen rechtstreekse relatie gelegd met wiegendoodrisico, maar in winkels gebeurt dat wel. Dat roept bij professionals en consumenten vragen op over de veiligheid. De fabrikant heeft de luchtdoorlaatbaarheid getest met volwassen proefpersonen en vond aanwijzingen dat rebreathing (herinademen van uitgeademde lucht) zich bij gebruik van een AeroSleep minder voordoet. De vraag echter of het product ook van invloed is op de mate van rebreathing bij baby's is daarmee niet beantwoord. Het ademvolume van een baby komt nu eenmaal niet overeen met dat van een volwassene minder omvang, minder kracht. Bovendien wordt de relatie tussen rebreathing en wiegendood wel vermoed, maar is niet duidelijk hoe zij verloopt. Conclusie: op basis van het huidig wetenschappelijk onderzoek is niet vast te stellen of de AeroSleep een effect heeft op het risico op wiegendood.

Advies: Leg ook op dit product een baby nooit op de buik te slapen.

Ga voor informatie over allergieën, astma en huidirritaties bij baby's te rade bij consultatiebureau of kinderarts. Zij kennen de Landelijke Standaard Voedselallergie.
Alle reacties Link kopieren
van de gemiddeld 182.500 kinderen die per jaar geboren worden sterven er ongeveer 15 aan wiegendood. Percentueel heb je dus 0,008 % kans dat je baby overlijd aan wiegendood.
"Het veiligst slaapt een baby op de rug. Uit zijligging rolt een baby al na een paar weken gemakkelijk op de buik. Leg een baby nooit op de buik te slapen. Niet één keer. Ook niet om te troosten. Soms is er een reden om van dit advies af te wijken. Doe dat alleen in overleg met uw arts. Aarzel ook niet om naar de dokter te gaan als u denkt dat uw kind een huilbaby is. Huilbaby's lopen extra risico, omdat ze vaker op de buik worden gelegd.



Het is wel goed om het kindje regelmatig op de buik te leggen als het wakker is en er iemand op let. De baby enkele malen per dag een kwartiertje laten ontdekken en oefenen bevordert de motorische ontwikkeling. Als een oudere en gezonde baby zich eenmaal vlot om en om kan draaien, en bij het slapen zelf kiest voor buikligging is het niet zinvol daar tegenin te blijven gaan. Let er dan wel extra op dat het bedje veilig is."



Stichting wiegendood
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mijn zoontje precies hetzelfde. Sliep in het begin op zijn rug erg onrustig. Kon hem niet inbakeren ivm warmtestuwing. We hebben hem overdag (onder toezicht) op zijn buik laten slapen en 's nachts in een zijslaper. Hij kon zich daaruit niet omdraaien en lag lekker stevig met een steuntje in rug en in buik. Evt. een dekentje eronder instoppen. Als je kindje zich op termijn uit zichzelf gaat draaien in bed, zal deze zich vanzelf op de buik draaien in de slaap. Ze zijn dan meestal ook zover om het hoofdje goed opzij te draaien.

(Zijslaper hebben wij bij babyplanet gekocht).

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Lastig dilemma voor je. Ik kan je in ieder geval mijn ervaring meegeven: vanwege onrustig slapen en veel met de armpjes maaien heb ik mijn kindje al vrij snel ingebakerd. Echt fijn, eindelijk rust voor alle partijen. Daar moet je alleen mee stoppen zodra ze zich enigszins kunnen omdraaien, logisch natuurlijk. Daarna ook gemerkt dat het een enorme buikslaper is. Niet zo gek in ons geval want dat zijn de beide ouders ook (nog steeds). Dus toen ook Aerosleep matrasje aangeschaft, nam voor mij veel zorgen weg vanwege spugen enzo. Wel stond de babyfoon iedere nacht naast mijn hoofd op het nachtkastje zodat ik toch alles kon horen. Vond dat een stuk rustiger voor mezelf dan telkens je bed uit gaan omdat je het toch even zeker wil weten. Voor mij werkte het zachte geluid van de ademhaling van mijn kindje echt rustgevend.

Mar goed, ik wens je veel wijsheid en bedenk: welke keuze je ook maakt, laat je niet van de wijs brengen. Je bent als verse moeder al onzeker genoeg. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:tove schreef op 30 augustus 2009 @ 18:01:

van de gemiddeld 182.500 kinderen die per jaar geboren worden sterven er ongeveer 15 aan wiegendood. Percentueel heb je dus 0,008 % kans dat je baby overlijd aan wiegendood.In de jaren 80, toen buikslapen werd geadviseerd en erg populair was, stierven jaarlijks nog ruim 200 kinderen aan wiegendood.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
ik bedoelde niet: dus leg je kind maar op zijn buik, gewoon even een feitje. Inbakenen lijkt me een goede optie, of hangmatje in de wieg/ledikant, en overdag als je erbij staat op het buikje om aan meer rust te komen lijkt me ook prima. succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven