Non verbale therapie?

31-08-2009 21:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand me vertellen wat ik me voor moet stellen bij non verbale therapie? Ik ben verbaal behoorlijk sterk. Zie in waar bij mij een aantal zaken fout gaan. Ik snap waar die dingen vandaan komen en dat ik een en ander moet verwerken. Er is nu non verbale therapie gesuggereerd. Juist omdat ik de dingen goe dkan zien en benoemen. Maar wat is het non verbale precies? Moet ik dan gaan schilderen ofzoiets? En hoe werkt het dan? Ik heb gevraagd om meer informatie, maar nog niet gekregen.



(Ik wil liever niet hier op het forum zetten wat hetgene is waarmee ik nu in de knoop zit.)
Alle reacties Link kopieren
Non-verbale therapie

Meestal bestaat de behandeling van psychische problemen uit gesprekken. In sommige gevallen krijgt u ook medicijnen. Naast deze behandelingen is er nog non-verbale therapie. Door middel van bijvoorbeeld bewegen, tekenen, muziek maken of toneelspelen komt u in contact met uw gevoelens en ervaringen. Non-verbale therapie is met name geschikt als u moeilijk over uw problemen praat of als u er juist heel goed over kunt vertellen, maar vergeten bent wat u voelt. Vaak wordt non-verbale therapie gegeven naast andere vormen van therapie.

Wat mag u verwachten?

Non-verbale therapieën kunnen individueel of in groepen worden gevolgd. Meestal krijgt u eenmaal per week therapie. U kunt verschillende soorten (non-verbale) therapieën naast elkaar volgen. Het doel is om psychische klachten te verminderen, te overwinnen of er mee om leren te gaan.

Soorten non-verbale therapie

Er zijn meerdere vormen van non-verbale therapie, waaronder:



Psychomotorische therapie (PMT)

Bij PMT wordt gewerkt met bewegen en lichaamservaringen. Door (spel)oefeningen kunt u zich bewust worden van uw gedrag en gevoelens. Door middel van diverse bewegingssituaties oefent u ander of nieuw gedrag. PMT bestaat uit een combinatie van doen, ervaren en erover praten.



Runningtherapie

Door te lopen komt u letterlijk in beweging. Runningtherapie is gericht op het verbeteren van uw stemming. Het kan depressieve klachten verminderen. De therapie bestaat uit twaalf wekelijkse bijeenkomsten die worden gecombineerd met huiswerkopdrachten.



Creatieve therapie

Met creatieve therapie leert u iets te uiten, ook als er nog geen woorden voor zijn. U hoeft voor deze therapie niet creatief te zijn, of kunstenaar, muzikant of acteur. Er zijn verschillende soorten creatieve therapie. Enkele voorbeelden:

•Beeldende therapie

Tijdens beeldende therapie werkt u onder andere met verf, klei, hout en tekenmateriaal. De manier waarop u deze materialen gebruikt en vormgeeft zegt vaak veel over de manier waarop u uw leven vormgeeft. Door hier bewust van te worden, is het mogelijkheid om te zoeken naar nieuwe omgangsvormen en oplossingen.

•Muziektherapie

Het maken van muziek is een manier om uw gevoelens uit te drukken en contact te maken als dat met gesproken taal moeilijk is. Met muziektherapie doet u ervaringen op door samen te spelen op diverse instrumenten, oefeningen met uw stem te doen en te luisteren naar muziek.

•Dramatherapie

Tijdens dramatherapie werkt u onder andere met toneelteksten, kostuums, decors en schmink. Door de spelsituatie en het spelen van een rol kunt u veilig experimenteren met gevoelens en gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Wat Google alniet voor je kan doen
Alle reacties Link kopieren
Jorina, die had ik gevonden, maar ik zocht eigenlijk meer ervaringsverhalen zeg maar. Sorry, had ik er even bij moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (hoe zeg ik dit vriendelijk) een beetje bang om met een geitenwollensokken goeroe mijn innerlijke ik te moeten gaan zoeken of ergens in de natuur een schilderij in elkaar te moeten vogelen zeg maar. Is niet echt aan mij besteed vrees ik, maar misschien zou het juist wel zoiets moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hey HCP, ik ben ook niet van de 'geitenwollensokken' hoor, maar je kent me best een beetje dus dat zul je vast wel weten!



Ik wil je vragen of je wel eens aan EMDR hebt gedacht.. helaas heb ik geen idee of het geschikt is voor je, aangezien ik te weinig info heb.. maar ik wil het toch even onder de aandacht brengen..
Alle reacties Link kopieren
Creatieve therapie (met name schilderen) vond ik heel prettig. Daarin heb ik geleerd om me meer te laten gaan, perfectionisme los leren laten en gevoelens die ik had die ik niet uit durfde te spreken/toe te laten er toch meer te laten zijn.



PMT vond ik regelmatig erg confronterend. Bijvoorbeeld bij een oefening hoe dichtbij je mensen liet komen of eigen grenzen leren kennen en respecteren. Maar wel leerzaam.
My own business always bores me to death; I prefer other people\'s.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het altijd proberen toch? Ben helaas geen ervaringsdeskundige, maar als je na een paar sessies er geen goed gevoel bij hebt, kan je altijd stoppen toch?



Soms moet je een bepaalde therapie proberen om uit te vinden of het iets voor je is....
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het trouwens omdat je zegt dat je dingen moet verwerken.. EMDR kan daar enorm bij helpen..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kinesiologie gedaan. Ook non-verbaal, maar het gaat ervan uit dat je lichaam middels zeer subtiele spierbewegingen antwoord geeft. Klinkt vaag, en dat is het ook. Voor mij heeft het veel gedaan. Ik ben ook verbaal sterk en leg heb vaak de oplossing a verteld voor het probleem helder is.



Lees anders hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toegepaste_kinesiologie



Het staat er redelijk duidelijk uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie dames, ik ga googlen!
Alle reacties Link kopieren
Q, ik heb een link gevonden en opgeslagen. Ik denk dat ik er wel iets mee kan.



De andere dingen ben ik nog aan het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral om www.emdr.nl kijken, dat is een betrouwbare site van de nederlandse vereniging. Daar staan ook alleen mensen op die (naast een universitaire studie) ook daadwerkelijk de juiste papieren hebben om deze vorm van therapie uit te kunnen voeren.
Alle reacties Link kopieren
Die had ik inderdaad gevonden. Heb jij het gevolgt? En hielp het?
Alle reacties Link kopieren
Hoi HotCherryPoptart

Creatieve Therapie kan heel goed werken, soms is juist wel lekker dat je niet zoveel hoeft te praten. Maar je hoeft niet bang te zijn: niks in de natuur zitten om te schilderen.

Ik weet niet of het je iets leek toen je info er over las, maar mocht je het iets vinden en je wil nog wat meer weten, ik ben in elk geval afgestudeerd als creatief therapeut, dus kan je misschien van wat info voorzien.
Alle reacties Link kopieren
euh nee.. ik zit meer aan de andere kant..



In mijn vakgebied wordt het overigens zeer succesvol toegepast (bij zowel kinderen als volwassenen). De vakgroep waar ik werk is betrokken bij veel onderzoek naar deze vorm van therapie. Effectstudies laten eigenlijk zien dat het heel goed werkt, en veelal ook nog eens binnen een beperkt aantal sessies. Ik weet uiteraard niet of het geschikt is voor jou.. maar wilde het je wel meegeven..
Alle reacties Link kopieren
Als je trouwens vragen hebt dan hoor ik het wel he..
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hotcherry,



Ik geef zelf non verbale therapie of te wel vaktherapie. (heel specifiek drama therapie) Ik ga je eerlijk zeggen dat er therapeuten zijn met een hoog geitenwollensokken gehalte. Maar er zijn er nog veel meer die gewoon down to earth zijn! Dus daar zal ik niet zo bang voor zijn als ik jou was. Net als bij elke therapie is het van belang dat je een goede therapeutsiche band kan opbouwen met je therapeut. Dus hij/zij zal zich aanpassen aan jou en jouw problematiek.



Het voordeel van non verbale therapie is, dat je je problematiek op een andere manier benaderd. Doordat je verbaal sterk bent kan dat de kern van de problematiek vaak juist verbloemen. Bij non verbale therapie kan het dan anders en beter naar boven komen. Het zelfde geldt voor de behandeling van de problematiek.



Ik denk dat je het gewoon moet proberen en er open voor proberen te staan. Ik weet dat de therapie vaak vaag klinkt en zweverig. Maar het werkt echt! en is echt niet zo raar/vaag/zweverig als het lijkt. Maar dat is iets wat je zelf zal moeten ervaren!



Succes
Alle reacties Link kopieren
Zweverig klinkt het inderdaad. Ik kan me er dus weinig bij voorstellen. En ik weet niet wat voor mij een goede keuze zou zijn. Wat Q suggereerde klinkt goed. Schilderen enzo, tja,ik weet het niet. Ik las ergens iets over running of sport therapie. Dat lijkt me ook wel wat, maar veel info vind ik er niet over. (Kan ik ook wel gebruiken he Q?! LOL). Gewone therapie heb ik al vaker geprobeerd, maar dat wil niet zo erg.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat we hier ook heel voorzichtig om moeten gaan met te zeggen dat 'het echt werkt'.. we weten te weinig over de 'problematiek' (sorry klinkt vreselijk ik weet het) om iets aan te raden, om over eventuele effectiviteit nog maar te zwijgen...



En HCP hardlopen, ja dat zou in het kader van het andere topic zeker een goede zijn! haha
Alle reacties Link kopieren
Klinkt interessant hier. Ik herkende ook dat je vaak al de oplossing van verwoorden, zonder het probleem al echt te 'snappen'

Ik kwam iets van danstherapie tegen, is dat wat? Iemand ervaringsverhalen?
Alle reacties Link kopieren
Problematiek... eeeh... PTSS komt aardig in de richting.
Alle reacties Link kopieren
(Kom morgen weer terug om te reageren. Nu is het bedtijd.)
Alle reacties Link kopieren
quote:HotCherryPoptart schreef op 31 augustus 2009 @ 22:46:

Problematiek... eeeh... PTSS komt aardig in de richting.Dan zou ik zeker heel serieus naar EMDR kijken..
Alle reacties Link kopieren
Slaap lekker HCP!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven