Gezondheid alle pijlers

Endometriose, kijkoperatie

02-09-2009 20:25 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Sinds kort weet ik dat ik endometriose heb, ik kwam erachter doordat we bij de gyn belanden omdat zwanger worden niet lukken wil(2 jaar bezig).



Ik heb altijd al ontzettend last gehad van mn menstruatie,

heeel veel pijn, misselijk, soms bijna flauwvallen van de pijn, heel veel vloeien, pijnlijke stoelgang tijdens die dagen, amper kunnen eten omdat dat de pijn verergerd.

Allemaal typisch endometriose, maar altijd afgedaan door de huisarts met een pijnstiller 'en het hoort erbij', of weer eens een ander pil soort. Maar niets hielp echt.

Mn vriend riep ook wel eens dat het niet normaal was dat ik zon last had, maarja, de dokter zei dat het normaal was.. dus ik beet maar op mn kiezen en leef op pijnstillers die dagen.



Tot ik dus bij de gyn terecht kwam omdat we na 2 jaar nog niet zwanger waren, best een opluchting als ze dan verteld dat het helemaal niet normaal is dat je 2 dagen amper kunt functioneren tijdens je menstruatie! Uit bloedwaarden kon ze opmaken dat ik endometriose heb, plus mijn klachten tijdens menstruatie was het 1 en 1 = endometriose.



Ze stelde direct een kijkoperatie voor.

Ze heeft ook nog een echo gemaakt waarop ze zag dat mn baarmoeder ook geen 'normale' vorm heeft, er lijkt een tussenschotje in te zitten, of de wanden zijn aan elkaar gekleefd.



Boel informatie over me heen gekregen in een uurtje tijd.

Heb al veel info gevonden op internet, maar ben benieuwd naar ervaringsverhalen.



Ik ben deze week naar de narcotiseur geweest en wacht nu op een oproep voor de kijkoperatie.

Ik vind het mega spannend, en zie er best tegenop.



Ben dus benieuwd of hier meer dames met endometriose zijn, en misschien ervaring hebben met een kijkoperatie?



Liefs B
Alle reacties Link kopieren
Beste Binky,



Er is hier al een topic over endometriose, dat soms wat meer en soms wat minder actief is. Zal zo eens kijken of ik het kan uppen.



Ook ik heb endo. En ook ik heb een kijkoperatie gehad. Wat ze doen, is gas in je buik pompen om de boel op te zetten zodat er meer zichtbaar is. Natijd heb ik een dag of twee hoofdpijn gehad en behoorlijke pijn in mijn schouders, maar verder viel de kijkoperatie mee.



Ik heb ondertussen twee (gezonde) kinderen: het kan dus! Maar ja, het hangt er maar net vanaf waar de endo zit en welke gradatie je hebt...



Ken je www.endometriose.nl al? Ook heb ik een boek "leven met pijn" wat over endo gaat en waar ik veel aan heb gehad, net als het boek "endometriosis" (wel in het engels). En, als laatste, het boek "pijn de baas". Ik heb echter niet alleen pijn tijdens de menstruatie, maar eigenlijk constant.



Nouja, als je vragen hebt: shoot! En verder ga ik dus even opzoek naar het andere topic.



Groeten, Roque
Alle reacties Link kopieren
Hoi Binkie ( en Roque!)



ook ik heb endometriose.. ik heb 2 keer een kijkoperatie gehad. Helaas ( en anderzijds wel fijn) zit het bij mij voornamelijk op mijn darmen en in mijn baarmoeder zit het wel maar stukken minder en gelukkig geen verklevingen.

Ik heb een zoontje van 9 maanden, dus ja, het kan wel!

Veel succes bij je operatie. de wondjes vallen wel mee, maar de pijn in de schouders!!! pfffffffffffffffff ( schijnt te komen omdat ze je een beetje omhoog takelen.. dit in combinatie met het gas zorgt dat ze alles goed kunnen zien!)



liefs, Biol
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
He Biol!



Bij mij zit de endo op mijn linker eierstok en eileider, op mijn blaas en op een stuk buitenkant van m'n darmen. En mijn linkereierstok is volledig verkleefd met mijn buikvlies en steekt voor 90% buiten mijn buikvlies.



Mijn geluk was dat rechts volledig "kleefvrij" was.



Biol, heb jij ook dagelijks pijn? En is het beter nu na de geboorte van zoon? Ik geef nog steeds bv (dochter is zeven maanden) wat er voor zorgt dat ik niet ongesteld wordt en dat scheelt de hemel!
Alle reacties Link kopieren
hoi



Fijn om te horen dat er al een topic is roque, ik zal eens gaan speuren, en als je het hebt gevonden dan hoor ik dat graag.



Ik heb altijd pijn tijdens en week voor de menstruatie, en vaak ook tijdens de eisprong.



Verontrustend vind ik dat jullie pijn in de schouders aangeven na de kijkoperatie, omhoog trekken zodat ze er beter bij kunnen????

Ik heb namelijk fibromyalgie en hypermobiliteit, en voornamelijk klachten in mn schouders, bekken en heupen.

Ik heb dit wel aangegeven bij de gyn en narcotiseur, dus ik hoop dat ze niet te hard aan mn schouders/armen gaan trekken anders vliegen ze uit de kom!



Zijn jullie op normale manier zwanger geworden of hebben jullie hulp gehad?



Liefs B
Alle reacties Link kopieren
De pijn in de schouders komt niet van het eraan trekken, maar van het gas dat ze gebruiken om de buik op te laten zetten. Gas is licht dus gaat omhoog en zet zich dan vast in de schouders, zeg maar. Daar komt de pijn vandaan.



En het topic heb ik al voor je ge-up-ed



Bij de eerste zal ik in de medische molen en ben ik uiteindelijk (op de valreep) zelf zwanger geworden. Bij de tweede wilde ik geen medische molen meer. Op een gegeven moment had ik zoveel pijn dat ik in het academisch was om de eierstokken eruit te laten halen en toen bleek ik zwanger! Ook op een normale manier dus.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ook ik heb endometriose, met name op mijn darmen. Ik heb daar vrijwel altijd last van, niet alleen tijdens de menstruatie. Mijn huisarts stuurde mij steeds op dezelfde manier weg als de jouwe, hij zei: je bent een vrouw, dit hoort erbij, leer er maar mee leven. En hij stelde ook als diagnose dat ik het prikkelbare darmsyndroom zou hebben. Eierstokken/eileiders zijn bij mij schoon, is tijdens een kijkoperatie in oktober vorig jaar vastgesteld.



Pijn in mijn schouders heb ik nauwelijks gehad na de operatie. Mij is verteld dat dit komt doordat alles een beetje in de verdrukking komt als het ware, door de lucht die ze in je buik brengen. En de één schijnt er, en zo blijkt ook uit de andere reacties, meer last van te hebben dan de ander.



De operatie is mij meegevallen. Wel nog even moe geweest van de narcose en soms jeuken de littekentjes nog wat maar dat is dan ook alles.



Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Hallo hier,



Even een vraagje; ik heb sinds een aantal maanden pijnklachten waarvan ik ondertussen begin te vermoeden dat het wel eens endometriose zou kunnen zijn..

Het begon heel acuut met pijn in mijn lies, ik dacht de eerste dag dat het een lymfeklierontsteking was. De pijn is echter gaan zakken naar beneden en naar binnen en zit nu zo ongeveer op mijn rechtereierstok. Het is vrij constant met soms een paar dagen per maand dat het weg lijkt en meer pijn tijdens de menstruatie. Het lijkt ook wel verband te houden met mijn heup maar of dat ook zo is....?

Afijn, ben al 2 keer naar de huisarts geweest, ik dacht eerst aan een cyste ofzo. Huisarts heeft inwendig onderzocht en niets gevonden. Hij stuurde me door naar een echoscopist om iets beter te kijken en die zei ook dat alles er normaal uitzag (voor zover zij kon zien). Toen ik bij een internist was (voor iets heel anders) en dit even ter sprake bracht zei deze dat het wel eens endometriose zou kunnen zijn. Ik zit echt totaal niet te wachten op een kijkoperatie.. Nu is mijn vraag; wat ik ervan begrepen heb, is er ook geen behandeling mogelijk... Wat is dan het voordeel van zo'n operatie? Alleen om een diagnose te kunnen stellen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel behandelingen mogelijk, er kan alleen niet genezen worden. Maar pijnbestrijding, stopzetten van de menstruatie, weghalen van (gedeelten van) verklevingen: al dat soort dingen zijn wel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Binky, heb twee keer een kijkop. (laparoscopie) gehad 1 keer een laparotomie (grotere snede) tegen endometriose.

Kijkoperatie was prima te doen, laparotomie trouwens ook wel, dat vooral vanwege de heftige pijnstilling (die na een kijkoperatie ontbreekt, maar die heb je ook niet nodig hoor. Je krijgt trouwens wel pijnstillers daar niet van en die werken prima)



Schouders was denk ik voor mij ook nog het meest 'pijnlijjk'. Is vooral een irritantie 'pijn'. Komt inderdaad van het 'gas'. Wat dat betreft geen zorgen. Trekt ook gewoon weg na 2 dagen ongeveer, soms eerder doms later natuurlijk, blijft persoonlijk.

Wist je dat fibromyalgie vaker voorkomt bij endopatienten?



Veel succes met de kijkoperatie, vraag (uhm eis mocht het nodig zijn vooral dat ze ze meteen iets doen tegen evt. endo. Niet dat ze alleen kijken, je wakker wordt met de medeling dat het endo is vervolgens nog een keer onder het mes moet. (ja dat komt voor! Belachelijk gewoon.....tenzij de gyn natuurlijk vind dat ze niet deskundig genoeg is dat is ene goede reden om je weer dicht te maken en door te sturen. Kun je trouwens ook nog van te voren vragen of ze dat wil doen! Niet dat ze half werk aflevert..)



Metatron,

Zie antwoord Roque. Alleen de verklevingen weghalen meestal niet effectief. De actieve en oude endo weghalen wel. (is wat anders dan verklevingen. Verklevingen = littekenweefsel, kan gevolg zijn van endo, maar is niet endo)



Zoals ik ook tegen Binky zei als je een kijkoperatie ondergaat dan moet je ook vragen of ze meteen wat doen. Dat je inderdaad niet het effect krijgt: 'nou je hebt het, succes ermee' Of: 'Nou je hebt het, over een paar weken zien we weer op de operatietafel'.



Je zou ook kunnen overwegen om de pil door te gaan slikken en kijken of het helpt. (is een gangbare behandeling tegen endo, de pil doorslikken) Helpt het dan is de kans wat groter dat het endo is (helpt het niet dan wil dat absoluut niet zeggen dat het geen endo is. De pil werkt helaas niet voor iedereen) En als het helpt kun je het ook evt. voorlopig daarbij laten. Blijf dan wel allert als je klachten terug komen. En bedenk dat er een kans is dat de endo toch wat uitbreid en dit wel gevolgen kan hebben (voor vruchtbaarheid bijv) Ik weet niet of je nog een kinderwens hebt. Maar zo ja dan heeft het weten dat je endo hebt ook het voordeel dat je misschien iets anders om kan gaan met de planning. (misschien niet eerst zelf hoeft te proberen met alle gevolgen van dien....of gewoon bij twijfel tussen zullen we nu of over 3 jaar...kunnen beslissen om er 'dan maar' nu voor te gaan)



Bovendien vond ik toch nog wel een leuk bijkomend voordeel dat ik me niet meer af hoefde te vragen of ik gek was, of me aanstelde.

(al ben ik door het weten, een grotere aansteller geworden denk ik weleens maar da's een ander verhaal. Voor de gevorderen mensen met endo )



Maar wat is de reden om aan endo te denken? Heb je erge menstruatiepijn (de nr 1 klacht over het algemeen) En is er al een afspraak gepland bij een gyn?



succes allebei!
Alle reacties Link kopieren
Hi Loek,



Bedankt voor je antwoord! Ik weet eigenlijk niet waarom ik aan endo denk, waarschijnlijk omdat die internist dat tipte.. Het is gewoon zo dat ik last lijkt te hebben rondom het gebied van m'n eierstok en ik vind er tot nog toe geen andere verklaring voor...

Ik kan wel redelijk wat last hebben van de menstruatie, vooral de eerste 2 dagen maar dat heb ik eigenlijk al vanaf het begin zo gehad, dat is nooit veranderd. Is nu niet erger dan normaal bedoel ik. Menstruatie kan ik ook de klok op gelijk zetten, zo regelmatig. Ik weet dus eigenlijk niet of het verdenken van endo bij mij terecht is... Herken je misschien de pijnklachten die ik beschrijf (in m'n vorige post) ?
Alle reacties Link kopieren
De pijn die je hebt komt hoogst warsch. niet van endo in je eierstok. (kan natuurlijk wel iets anders zijn aan je eierstok, of wel endo maar dan op een andere plaats, darmen bijv. zit allemaal dicht bij elkaar) De reden waarom ik dit denk is omdat ze een echo hebben gedaan. Als je endo hebt in je eierstok dan is dit (bijna?) altijd in de vorm van een cyste. En een cyste kunnen ze zien op een echo. Da's eigenlijk niet te missen. Hele kleine kans dat deze wel gemist is, daarvoor zou voor de zekerheid een vaginale echo moeten worden gemaakt. Dan ben je 100 procent zeker (maar met uitwendige echo eigenlijk ook hoor) van 'cysteloos' zijn...in de eierstok dan.



Dat je nu niet meer pijn hebt gekregen tijdens de menstruatie en je altijd al deze pijn hebt gehad betekend niet dat het geen endo is. Regelmatige cyclus zelgt ook niets over wel of geen endo.



As je een totaal probleemloze menstruatie hebt dan is de kans op endo heel klein. Als je een ontzettend vreselijk pijnlijke menstruatie hebt dan is de kans op endo vrij groot.



Jij zit daar dus een beetje tussenin begrijp ik. Dus kan wat dat betreft ook nog alle kanten op. Buiten het feit dat het bepalen of klachten en pijn ernstig zijn persoonlijk is en ook onderhevig aan het beeld van wat 'men in deze maatschappij' normaal vind.

Als je tijdens de menstruatie ook last hebt van darm en of blaasklachten, en/ of je hebt pijn tijdens het vrijen, dan is de kans dat het endo is weer wat groter.

(misschien dat internist dat ook mee heeft gewogen met zijn 'tip'? Darmklachten?)



De specifieke klachten die je omschrijft herken ik een beetje.

Wat ik had was ten eerste altijd al menstruatiepijn, nooit mee naar de dokter gegaan. Uiteindelijk naar dokter gegaan toen ik pijn kreeg buiten de menstruatie (wat uiteindelijk een endocyste bleek). Toen ik die cyste had, maar ook wel al daarvoor (en na) tijdens menstruaties was buikpijn, (en lage rugpijn) voornamelijk rechts (waar cyste zat) die uitstraalde naar mijn been. Dat ging zo langs mijn heupbot op. Ik weet niet zo goed of dit nou een beetje vergelijkbaar is met wat jij omschrijft. Het lijkt me toch wat anders...maar toch ook wat overeenkomen. Nou ja goed dat kun je misschien zelf het beste beoordelen. (tenminste ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven) De pijn die ik had van die cyste was een stekende, en tegelijktijd zeurderige irritante pijn. (dat steken was net of er wat mannetje met zwaarden naar buiten zaten te steken. Dat zeurderig irritante was altijd aanwezig en dat steken dan met vlagen, maar soms ook heel lang achter elkaar.



Nou ja....ik weet het ook niet natuurlijk. Mij lijkt het handig als je naar de gyn gaat, dat kan soweiso geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Het is inderdaad lastig in te schatten allemaal.. wat je zegt klinkt wel bekend maar ook weer niet helemaal... Ik heb trouwens al een inwendige echo gehad en er was dus idd niets raars te zien. dat was trouwens al een aantal maanden geleden, heb het na die echo er maar een beetje bij laten zitten.. Als dit zo door gaat, zal ik wel weer terug gaan naar de huisarts voor een verwijzing naar gyno....

Ben jij nu van je klachten af trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Thnx voor de info loek,



Bij mij is de endo door bloedonderzoek door de gyn vastgesteld, en door het aanhoren van mn klachten uiteraard.



Ik heb vaak ook tijdens de menstruatie bloed bij de ontlasting, Had ik eerst niet door, maar ben toen eens goed gaan opletten, en apart afvegen haha sorry voor ranzige info, maar toen kwam ik erachter dat er echt bloed uit mn endeldarm kwam, vond mn gyn verontrustend want dan kan de endo door je endeldarm gegroeid zijn ofzow. Maar ik heb ook last van moeilijke stoelgang, dus het kunnen ook aambieen of scheurtjes in mn anus zijn, gaan ze nog ff onderzoeken als het geen endo blijkt te zijn.



Pil doorslikken is geen optie, ik ben 2 jaar pilloos, en zwanger worden lukt ons niet, vandaar dat we bij de gyn terecht komen.



Mijn eigen gyn gaat eerst kijkoperatie doen, en endoplekken weghalen/verklevingen losmaken als het een milde versie is. Het kan dus wel zo zijn dat ze alleen kijkt, ernstige vorm contateerd en me weer dichtmaakt, risico neem ik, want nu kan ik in het ziekenhuis in mn eigen woonplaats geholpen worden.

Mocht het ersntig zijn word ik doorgestuurd naar een ander ziekenhuis op ongeveer een uur rijden van mn woonplaats. En das toch belastender voor mn werk enzow.



Het verband tussen endometriose en fibromyalgie had ik al ontdekt, heb het er ook met mn reumatoloog over gehad.



Kheb nog geen bericht van het ziekenhuis, hoop volgende week een brief te hebben, spannend!



Liefs B
Alle reacties Link kopieren
Metatron,

door wie is die inwendige echo dan gedaan? Niet door een gyn? (of daarna nabespreking met een gyn?)

Ja blijft lastig inschatten en vergelijken zo via internet...en soweiso natuurlijk. Ook al hebben we dezelfde klachten wil nog steeds weinig zeggen natuurlijk.

Maar geen bijkomende klachten dus zoals darmen, plassen, vrijen?



Binky,

Endometriose kan pas 100 procent zeker worden vastgesteld na een kijkoperatie. Bloedonderzoek: de ca125 waarde is niet bedoelt om een diagnose te stellen. Je verhaal ook niet (uiteraard) anders zou ik hier aan de lopende band diagnoses stellen

Samen kan het inderdaad een vermoeden of sterk vermoeden geven dat er sprake is van endo. (al is het best ongebruikelijk om de ca125 waarde in het vermoeden te betrekken. Maar je verhaal zal wel erg 'klassiek' zijn) Weet je hoe hoog je ca125 waarde was?



(Dat van de pil was ook meer bedoelt voor Metatron)



succes met wachten nog! En alvast voor de operatie en daarna sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog die waarde was weet ik niet, sterk verhoogd zei de gyn.
Alle reacties Link kopieren
Hi Loek,



Die echo werd wel door een gyn gedaan, zo een bij een geboortekliniek.. Erg vreemd dat zij zelf niets zei over mogelijke endometriose.. Het enige wat zij zei was;'Ach, soms heb je gewoon een pijntje ergens." Daar hebben we wat aan..

Verder eigenlijk geen klachten, alleen die rare pijn in m'n lies!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook graag even mee willen praten...

Al een tijdje last van steken in onderbuik. Veelal en het hefigst na sexuele opwinding. Heb ruim half jaar geen gemeenschap meer gehad. Heb ook snel last van schimmelinfecties.

Vandaag bij gyn geweest voor beide klachten. Mijn slijmvlies van de baarmoedermond schijnt iets meer uit te steken dan normaal (als ik het goed omschrijf?) Daardoor snel geirriteerd bij capsules tegen schimmelinfecties en bij gebruik tampons etc. Bij kweek afnemen bloedt het direct. Hij kan dit dicht gaan schroeien. Weet iemand wat dit dan voor een nadelig effekt kan hebben? Pijnscheuten kan hij op dit moment niet verklaren. Geen cysten, vleesbomen, poliepen etc gevonden. Baarmoeder en eierstokken zagen er normaal uit. Endometriose kan het wel zijn. Daar wordt mijn bloed nu op getest. Dat laatste vind ik wel eng klinken...kijkoperatie om het definitief vast te stellen anders weten ze het niet. Ik lees met jullie mee...wat heeft een kijkoperatie dan voor 'n zin?

Hij adviseert andere pil. Heb nu stediril als vanaf mijn 14e en nu moet ik cerazette nemen, omdat daar geen oestragenen in zitten. Wie kent dit?

Een hoop vragen dus in het hele stukje gesteld....Iemand ervaring met mijn onzekerheden op dit gebied?

Hoor heel graag....dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



De topics over endometriose lijken allemaal snel 'af te zakken' maar om nou weer een nieuw topic te openen lijkt me wat veel dus ik plemp mijn verhaal toch maar hier....



Alleereerst vind ik het ongelofelijk dat er toch nog zo vaak wordt gezegd dat 'iedereen weleens een pijntje heeft' of dat pijn bij menstrueren hoort terwijl dat gewoon niet zo is. Ja, een krampje op dag 1, dat is wel mogelijk, maar je ziek moeten melden omdat je ongesteld bent is niet normaal. Ik las laatst dat het gemiddeld iets van 6 jaar duurt voordat de diagnose endometriose gemiddeld wordt vastgesteld, en dat terwijl ongeveer 10% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd endometriose heeft! Nou ja, bij mij heeft het vijf jaar geduur, dus ik haal het gemiddelde nu wel weer iets naar beneden.



Ruim vijf jaar geleden ben ik gestopt met de pil vanwege een kinderwens. Mijn menstruatie was wel gelijk al veel, en ook had ik altijd wat last van ovulatiepijn, maar dat vond ik wel handig want dat wist ik tenminste precies wanneer ik vruchtbaar was. Ondertussen werd ik maar niet zwanger en na ruim een jaar zijn we in het ziekenhuis beland en begonnen mt onderzoeken. Daar kwam niets uit. Toen begonnen met IUI-behandelingen (dan brengen ze het zaad van de man precies op het goede moment in, zeg maar), in totaal 6. Geen resultaat. Vervolgens een kijkoperatie waaruit bleek dat ik een myoom aan de buitenzijde van mijn baarmoeder heb die niet te verwijderen valt maar die ook geen invloed zou moeten hebben op het zwanger worden. In de tussentijd werd mijn menstruatie elke maand iets pijnlijker...



Begin vorig jaar begonnen met de eerste IVF-poging. Prachtig resultaat, ontzettend veel mooie embryo's waarvan er ook nog 8 konden worden ingevroren voor een latere keer. Maar toen begon de ellende pas echt...Ik werd zwanger maar belandde driect in het ziekenhuis vanwege een complicatie door de IVF overstimulatie). Vervolgens bleek bij de eerste echo dat het hartje niet klopte van het vruchtje....Ik kreeg echter niet spontaan een miskraam waardoor geprobeerd is een miskraam op te wekken met medicatie. Dit heeft geleid in een heftige menstruatie van 2 maanden (volgens mij is toen de endo in alle hevigheid toegenomen) waarna ik alsnog een curretage moest ondergaan omdat er nog placenta-rest zat. Na een maandje of wat, ben ik begonnen met de terugplaatsingen van de ingevroren embryo's. De eerste terugplaatsing resulteerde in een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. De embryo had zich ingenesteld in mijn rechter eierstok en deze is gebarsten waardoor ik met spoed geopereerd ben (en mijn rechter eierstok ben kwijtgeraakt). De volgende 3 terugplaatsingen (de embryo's werden per 2 ontdooid) hebben allemaal niet tot resultaat geleid.



Inmiddels was het februari 2010 en geleidelijk aan waren mijn menstruaties in het afgelopen jaar van 'zwaar maar draaglijk' naar 'hels en ondraaglijk' gegaan. Ook was de myoom door de zwangerschap een flink stuk groter geworden. De artsen wilden eigenlijk verder met IVF maar ik had sterk het gevoel dat er iets mis was in mijn lichaam. Na een lang gesprek met mijn gynaecoloog, die toevallig ook endo-specialist is, zijn we tot de conclusie gekomen dat ik endometriose heb en dat de menstruatiepijn hier vandaan moet komen. Uit de operatie-stukken (van de eileider-verwijdering) blijkt ook dat ze twee endometriose haarden hebben gezien. Dit is mij nooit verteld! Mijn huidige gyn weet niet of er nog meer endo aanwezig is want daarvoor zouden we me weer open moeten snijden en omdat ik al drie keer een operatie in dat gebied heb gehad is ze bang dat dat meer slecht dan goed doet.



Nu is dan gekozen voor Lucrin injecties. Het voorstel was om dit 6 maanden te doen voor twee redenen: het slinken van de endo-haarden én het slinken van het myoom. De reden dat ze het myoom toch ook wel willen laten slinken is omdat myomen groeien tijdens de zwangerschap en dan zou hij tegen mijn organen aan kunnen gaan drukken. Daarom zou het fijn zijn als hij zo klein mogelijk was aan het begin van de zwangerschap. De artsen schatten mijn IVF-kansen nog steeds heel goed in, ik schijn ook nog een hele grote eicel-voorraad te hebben en schijn biologisch jonger te zijn dan mijn daadwerkelijk leeftijd van 34 jaar (das dan wel weer leuk om te weten).



Ik ben inmiddels 3 maanden Lucrin aan het injecteren. Lucrin zorgt ervoor dat er geen oestrogenen meer worden aangemaakt waardoor ik geen cylcus meer heb en in de overgang zit. Tot nu toe verdraag ik de injecties goed. Ik heb wel wat opvligers maar daar valt mee te leven. Maar helaas heb ik sind vorige week erge pijn in mijn knieeen. Daar maak ik me zorgen over wat Lucrin gebruik kan zorgen voor botontkalking en gewrichtspijn is daar een teken van. Maar ik ben nog maar op de helft van de injecties! Ook is de endo-pijn niet volledig verdwenen. Ik heb zelfs elke maand, op de dagen dat ik eigenlijk een menstruatie zou hebben, nog een paar dagen stevige pijn.



Ik ga maandag het telefonisch spreekuur van de endo-verpleegkundige bellen maar ik ben zo bang dat de Lucrin meer kapot aan het maken is dan heelt, bij mij....



Zijn hier nog meer vrouwen die Lucrin gebruiken of hebben gebruikt en last hebben (gehad) van gewrichtspijnen? Wat heeft de arts toen gedaan/gezegd? Ik neig ernaar om toch voor te stellen om een operatie te doen. Wie weet is de endo wel erger dan gedacht en kunnen ze toch nog het een en ander wegbranden...Maar ja, daar zit dus ook weer een risico aan.



Sorry voor het lange verhaal maar alvast dank voor jullie reacties!!



Liefs Laika
Alle reacties Link kopieren
hey,



Aantal jaar geleden voor het eerst naar de huisarts geweest. Na een aantal keer weggestuurd te zijn op google gaan zoeken. Ik wist zeker dat ik endometriose zou hebben. Ik weer naar de huisarts en naar het eerste ziekenhuis. Om een lang verhaal kort te maken: Tweede ziekenhuis wilde er niet aan beginnen. (omdat mijn darm er bij zat) ben nu onder behandeling bij het VU in Amsterdam. Zeer gespecialiseerd en echt een aanrader. Deze mensen weten waar ze het over hebben. De arts voelde en wist meteen dat dit endometriose was. Uiteraard nog een aantal echo's en mri en bloed prikken en ze (en ik dus ook) had gelijk.



Endo aan mijn darm, die is als een soort waaier verkleefd, Mag mijn hele leven niet meer menstrueren, Ook endo in het tussen schot tussen mijn anus en vagina. En aan mijn eierstok. Nooit een kijkoperatie gehad, was niet nodig.



Wij willen graag een kind. Omdat menstruatie gevaarlijk is heb ik nu hormonen om mensturatie weg te laten blijven. Volgende week beginnen we aan de eerste IVF.
Alle reacties Link kopieren
Hi Nickname 82, ik loop ook bij het VU. Misschien hebben we wel dezelfde arts, ik heb dr D, jij ook? Gebruik jij nu ook Lucrin? Hoe lang gebruik je dit al? Heb je daar ook bijwerkingen van? Succes met je IVF-behandeling volgende week!
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal

Om te beginnen wil ik jullie allemaal veel sterkte wensen in deze zware en vaak pijnlijke tijden.

Bij mij is er 12 jaar geleden ook endometriose vastgesteld na een kijkoperatie. Had al lange tijd veel pijn in mijn buik en na enig aandringen bij de huisarts ben ik doorgestuurd naar de gyn. Ook ik kon tijdens de menstruatie niet eens meer normaal functioneren. 5 x per dag pijnstillers en met kruiken op mijn buik platliggen.

Nu is bij mij endometriose in een niet zo hele zware vorm vastgesteld gelukkig. Ik ben toen aan de depoprovera gegaan (prikpil) om me "kunstmatig in de overgang" te zetten.

Dit werkte best goed. In combinatie met regelmaat en gezond leven kon ik weer functioneren. Niet zonder pijn helaas maar het is uit te houden.

De prikpil heb ik 10 jaar gebruikt. Toen ben ik gestopt ivm kinderwens. Heb toen waarschijnlijk een miskraam gehad maar dat weet ik niet zeker. Half jaar later een succesvolle zwangerschap gehad zonder medische cyclus gelukkig.

Na de zwangerschap even gewone pil geprobeerd maar dat was weer geen succes. Nu weer kinderwens dus even helemaal niets. Maar ik merk wel dat de klachten weer steeds erger worden. Heb 3 maanden geleden (weer) een miskraam gehad dus zwanger raken via de normale weg lijkt nog steeds mogelijk. Echter heb ik mede door de endometriose en de PCOS een onregelmatige cylcus en is plannen dus niet echt een optie.

Kortom als ik jullie verhalen zo lees ben ik des te gelukkiger met ons wondertje en kan ik alleen maar voor jullie duimen dat het bij jullie ook goed komt!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Laika,



Mijn arts is dokter M, een dame. Een heel duidelijke en gespecialiseerde arts. Ik gebruik niet die injecties van jou. Ik slik orgametril 3 keer per dag. In het begin kreeg ik ook last van mijn knieen en zat ik vaak in een dip, nu is dit wel gewend. Het is waarschijnlijk helemaal niet vergelijkbaar met wat jij moet spuiten, maar je lichaam moet er wel aan wennen. Misschien komt het doordat jouw endo later is ontdekt. Bij mij is het al geconstateerd en kunnen nu aan de kinderen gaan denken.Balen dat het bij jou allemaal zp lang moest duren. Heb je al op internet gekeken over de bijwerkingen van Lucrin?
Alle reacties Link kopieren
Hi Jnid, dank voor je reactie, fijn om te horen dat je gelukkig wel een goede zwangerschap hebt gehad!



Nickname, dr M ken ik ook wel, zij heeft afgelopen januari mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap 'ontdekt', zij is ook heel aardig en kundig inderdaad.

Ik zal wel niet aan de Orgametril zitten omdat ik ook een myoom heb denk ik.

Ik heb inderdaad gelezen dat een van de bijwerkingen Lucrin gewrichtspijn is maar ik had verwacht dat je dat niet al na drie injecties zou hebben. Ik ben een beetje bang voor botontkalking.



In ieder geval, ik heb de verpleegkundige gebeld en zij gaat mijn verhaal nu voorleggen aan dr D, die mij als het goed is deze week terugbelt. Met mijn knieen gaat het gelukkig ietsje beter!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,



Ook ik heb endometriose.

Altijd al heel veel last van de menstruatie gehad maar vanaf mijn 15e aan de pil geweest vanwege kinderwens gestopt in 2006 toen begonnen de klachten al heel snel te verergeren.

Na heel lang sukkelen doorverwezen naar specialist in AZM eerst mri scan helaas al in de darmwand gegroeid, wachten op buikoperatie tussendoor Lucrin gebruikt wat niks hielp alleen maar bijwerkingen gaf...

jan 2008 stukje darm verwijderd, daarna weer gewone cyclus dat ging niet weer aan de pil uiteindelijk in nov 2008 weer kijkoperatie (wachtlijst IVF) april 2009 begonnen met spuiten van hormonen juni positieve test feb 2010 bevallen van een wondertje

Dus dames hou de moed erin na regen komt zonneschijn ook al is het soms moeilijk ik weet er alles van

S6 allemaal



Tweeling76

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven