een lekkere gehaktbal maken..

13-09-2009 14:50 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
als ik een gehaktbal maak, dan is het vaak, te flauw/te droog/ of hij knapt kapot tijdens het braden. of het is nog rauw van binnen.

Nu wil ik ook eens een lekkere gekruide zelf-gemaakte gehakbal kunnen maken. wie heeft tips en trucs..



ik eet liever geen varkensvlees.. is een goede gehaktbal ook mogelijk met rundergehakt?
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Tuurlijk is het mogelijk om een lekkere gehaktbal te maken met rundergehakt. Mijn moeder maakt ze ook nooit van half-om gehakt.



Om het gehakt smeuig te maken doet mijn moeder er altijd (naast beschuit, ei, peper en zout) ook altijd een flinke scheut tomatenketchup doorheen. En gesnipperde uitjes, maar dat scheelt niets voor het malse/sappige effect overigens.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
volgens mij staat er in de index nog een gehaktballen topic met heel veel tips!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik maak de mijne ook altijd van rundergehakt.

Eitje erdoor, en brood geweekt in melk. Flink peper en zout, mosterd, ketjap, foelie, worcester, piment en wat je zelf maar lekker vindt natuurlijk. Een gesnipperd uitje, rauw of al gebakken.

De pan in, aanbraden, indien rondom bruin het gas laag en een scheut water of bouillon erbij in. Ballen laten pruttelen, minimaal een half uur.

Dit is hoe ik het doe: er is ook een gehakt topic (te vinden via de index) en daarin worden volgens mij nog veel meer gehaktballen tips & tricks gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Indische gehaktbal: knoflook, uitje, ketjap, djahé, ketoembar, komijn enz. Zout en peper natuurlijk en wat paneermeel.

Ook erg lekker bij "gewoon" aardappels.



Om van het vocht "jus" te maken kan je een -aan kleine stukjes gesneden- plakje ontbijtkoek toevoegen. Dan word het wat dikker en mooi bruin.



Ik bak ze overigens in de croma en als ze rondom bruin zijn, voeg ik flink water toe. Een half uurtje laten doorsudderen.

Smeuig en gaar... ik krijg áltijd compllimenten!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak sinds dat ik op mezelf woon op deze manier al mijn gehaktballen. Al jaren lang maak ik mensen blij met MIJN ballen .



Voor 2 personen:



250 gram rundergehakt

1/2 ei of 1 eidooier

half zakje gehaktkruiden (ik gebruik de bus van verstegen zo'n 3 theelepels)

2 eetlepels ketjap manis

1 teen knoflook

1 theelepel sambal badjak of oelek

3 eetlepels paneermeel

1 klein uitje

beetje paprikapoeder (hoeft niet perse)



Snipper het uitje fijn en pers de knoflook met een knoflookpers fijn.

Voeg alles in één schaal met de gesnipperde uitjes en kneed alles goed door elkaar

draai van het mengsel 2 platte ballen.



Doe boter in de pan, (wees niet zuinig met de boter, daarna kan je er nog jus van maken) maak de boter heet. schroei de ballen aan beide kanten dicht en bak de ballen per kant 10 minuutjes op een laag pitje gaar en viola! Naderhand kan doe je een koffiekopje water bij het vet en maak het op smaak met wat ketjap, knoflook en maggie en je hebt een heerlijke jus voor over de aardappelen.



En maak je voor 4 personen gehaktballen, dan verdubbel je gewoon de boel



Hapze!
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oud ballentopic voor je ge-upt.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze vaak met panneermeel,uitje, ei, peper zout, mosterd en ketchup.



Of met een kant en klare gehaktmix met uitjes, ei, een scheut ketjap, beetje sambal en een scheut koffiemelk. Door die koffiemelk worden ze lekker smeuig en is het niet erg om rundergehakt te gebruiken, want zo zijn ze absoluut niet droog.



Ik heb alleen een vraagje, mijn gehaktballen worden nooit mooi rond.

Ik kneed het gehakt goed, kneed/rol de ballen goed door en doe ze dan 1/2 uurtje in de koelkast.

Vervolgens flink boter in de pan en als ze bruin zijn nog een beetje water en dan nog een 1/2 uurtje sudderen.



Wat doe ik fout?
Life is too short for self-hatred and eating celery sticks
naast alle onderstaande tips doe ik er ook wel es kleine stukjes paprika en gehakt bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 13 september 2009 @ 15:18:

naast alle onderstaande tips doe ik er ook wel es kleine stukjes paprika en gehakt bij.
uuuuh mais dus...





*nog niet echt wakker vandaag*
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dit er (meestal) in.



Ui, tomaat, selderij, prei, soms paprika, bouillonblokje, klein beetje adjoema, paneermeel. Soms nog een ketjap.



En soms alleen wat zogenaamde nasikruiden. Dat deed een kennis en dat bleek toch wel redelijk lekker te zijn.



Ik bak altijd een klein beetje in vloeibare boter. Een scheut vind ik wel voldoende. Diezelfde kennis gooide een heel pak boter in de pan, wat ik zelf dus nooit zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Oja en héél soms doe ik er ei bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn gehaktballen altijd met half rund en half lamsvlees en ze zijn erg lekker en niet droog.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze altijd met

half om half gehakt

mosterd

maggi

beetje gehaktkruiden

sambal

eventueel een uitje...succes verzekerd!!
Ik doe er altijd nasikruiden, een ei en paneermeel erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:winniethepooh schreef op 13 september 2009 @ 14:54:

Hi,



Tuurlijk is het mogelijk om een lekkere gehaktbal te maken met rundergehakt. Mijn moeder maakt ze ook nooit van half-om gehakt.



Om het gehakt smeuig te maken doet mijn moeder er altijd (naast beschuit, ei, peper en zout) ook altijd een flinke scheut tomatenketchup doorheen. En gesnipperde uitjes, maar dat scheelt niets voor het malse/sappige effect overigens.



Succes!Zo maakt mijn moeder ook gehaktballen. Op die manier krijg je, door het toevoegen van een scheutje water, ook lekkere jus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder deed er vroeger een hele ei in de gehaktbal

Lekker joh!

Alle reacties Link kopieren
Het water loopt mij in de mond van al het heerlijks hierboven



Ga zometeen maar naar de supermarkt om alles te kopen en lekkere ballen te draaien....
Alle reacties Link kopieren
quote:queenfan25 schreef op 22 september 2009 @ 12:22:

Mijn moeder deed er vroeger een hele ei in de gehaktbal

Lekker joh!

[afbeelding]



Een eierbal!

Die van de snackbar....weet nog steeds niet wat voor laag daar omheen zit, maar het is wel lekker!
Alle reacties Link kopieren
Oooh, die ziet er lekker uit! Wat is lekker om daarbij te eten? Spinazie schiet in mijn gedachten.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven